Diagnoza zmian w sieci szkół podstawowych i gimnazjów 2007–2012
- Opublikowano: 17 Mar 2014
Tytuł | Diagnoza zmian w sieci szkół podstawowych i gimnazjów 2007–2012 |
Autor/autorzy | Jan Herczyński, Aneta Sobotka |
Rok publikacji | 2014 |
Format | pdf [4,6 MB] |
Opis | Raport opisuje zmiany w sieci szkół podstawowych dokonane w latach 2007–2012 przez gminy oraz pozostałe organy prowadzące. Przedmiotem analiz jest zamykanie i otwieranie szkół, zmiana organu prowadzącego szkoły, zmiana złożoności (filie, szkoły samodzielne, zespoły szkół) oraz zmiana stopnia organizacji (prowadzone klasy w szkołach podstawowych). Jedną z głównych przyczyn zmian w lokalnych sieciach szkolnych jest niż demograficzny. W latach 2007–2012 liczba uczniów szkół podstawowych spadła o 9,1%, a liczba uczniów gimnazjów o 20,3%. Liczba uczniów spada najszybciej na terenach wiejskich i peryferyjnych, podczas gdy w niektórych miastach i obszarach podmiejskich zaczyna rosnąć. Niż demograficzny w szkołach podstawowych dobiega końca, jednak w gimnazjach trwa nadal. W latach 2007 - 2012 zostało zamkniętych 954 szkół podstawowych. Były to przede wszystkim decyzje gmin (90% likwidacji). Najczęściej zamykane są szkoły podstawowe z oddziałami łączonymi, filie szkół, a także szkoły prowadzące tylko nauczanie początkowe. W badanym okresie gminy zamknęły tylko niewielką liczbę gimnazjów. W okresie 2007–2012 nowe szkoły podstawowe były otwierane głównie przez podmioty komercyjne. Stowarzyszenia niemal nie otwierały nowych szkół, lecz liczba prowadzonych przez nie szkół podsta-wowych uległa podwojeniu głównie przez przejmowanie szkół gminnych. W tym samym okresie gminy otworzyły sporo gimnazjów, w większości od początku funkcjonujących w budynku szkoły podstawowej. W ciągu paru lat 90% nowych gimnazjów włączono do zespołów szkół ze szkołami podstawowymi. W latach 2007–2012 zmiana organu prowadzącego dotyczyła ponad 500 szkół podstawowych, przy czym było to przede wszystkim przekazanie szkoły gminnej stowarzyszeniu. W ostatnich latach przekazywanie szkół stało się równie częste co zamykanie szkoły. Przekazywanie gimnazjów w tym sa-mym okresie zachodziło sporadycznie. Intensywność zmian w sieci szkolnej jest znacząco mniejsza w roku 2010, w którym odbyły się wybory do władz samorządowych. Dotyczy to zwłaszcza decyzji gmin o zamykaniu i przekazywaniu szkół. Hipotezę o wpływie roku wyborczego na decyzje gmin wspiera analiza danych historycznych (od roku 2002). |
Dobre praktyki w nauczaniu historii
- Opublikowano: 30 Wrz 2013
W raporcie przedstawiono wnioski z analizy materiału zebranego podczas wywiadów pogłębionych przeprowadzonych z osiemnastoma uczestnikami konkursu „Lekcja dobrej historii” skierowanego do nauczycieli gimnazjum.
Celem badania była analiza i upowszechnianie dobrych praktyk stosowanych w pracy dydaktycznej nauczycieli historii w gimnazjach. Autorom koncepcji badania zależało na ukazaniu nowych standardów w pracy nauczyciela realizującego podstawę programową. Efektem badania, oprócz niniejszego raportu będzie także internetowa baza dobrych praktyk. W jej ramach obok sprawdzonych w praktyce wzorów, które łatwo mogą zostać wykorzystane przez innych nauczycieli, publikowane będą również komentarze i uwagi nauczycieli zebrane w trakcie niniejszego badania. Jest to pierwsze badanie z cyklu - w kolejnych latach planowane są kolejne edycje, które prowadzić mają do poszerzenia analiz o wątki związane z formami upowszechniania dobrych praktyk. Planowane jest także poszerzenie badanych o nauczycieli uczących w szkołach ponadgimnazjalnych.
Dobre praktyki w przyrodniczej edukacji pozaformalnej - raport
- Opublikowano: 20 Mar 2013
W badaniu przyjęto następującą definicję „dobrych praktyk”: jako dobre praktyki w przyrodniczej edukacji pozaformalnej rozumiane będą takie zajęcia i związane z nimi uwarunkowania (instytucjonalne, organizacyjne i finansowe), które:
-
pozwalają formułować procedury badawcze i je testować (planowanie i realizacja doświadczeń/eksperymentów, obserwacji) w zakresie opisanym w celach kształcenia i zalecanych doświadczeniach i obserwacjach nowej podstawy programowej przedmiotów przyrodniczych,
-
odnoszą się do umiejętności ważnych w edukacji przyrodniczej – związanych z rozumowaniem naukowym, takich jak: planowanie i realizacja doświadczeń i obserwacji, formułowanie wniosków, określanie związków przyczynowo-skutkowych, odróżnianie opinii od faktów czy popieranie swojego stanowiska rzeczowymi argumentami, opisane celami kształcenia nowej podstawy programowej przedmiotów przyrodniczych.
Diagnoza przedmaturalna z języka polskiego - raport
- Opublikowano: 23 Lut 2015
W czerwcu 2014 r. Instytut Badań Edukacyjnych we współpracy z Centralną Komisją Egzaminacyjną oraz okręgowymi komisjami egzaminacyjnymi przeprowadził Diagnozę przedmaturalną z języka polskiego. Badaniem zostało objętych prawie 4 tys. uczniów z 50 losowo wybranych liceów (próba reprezentatywna).
Diagnoza została przeprowadzona według założeń zmodyfikowanej matury z języka polskiego, która będzie przeprowadzona od roku 2015. Zasadniczym celem badania było stwierdzenie, w jakim stopniu uczniowie kończący II klasę liceum są przygotowani do egzaminu dojrzałości w nowej formule.
We wrześniu 2014 r. w trakcie warsztatów, w których uczestniczyli nauczyciele-poloniści ze wszystkich szkół objętych czerwcowym badaniem, zostały omówione jego wstępne wyniki oraz wypracowane rekomendacje dla konkretnych szkół. Obecnie przedstawiamy Państwu całościowy raport z badań. Oprócz pogłębionej analizy wyników przedstawiamy w nim wnioski i zalecenia, z których mogą skorzystać wszyscy poloniści przygotowujący uczniów do matury 2015.
.
Europejskie Badanie Kompetencji Językowych ESLC
- Opublikowano: 24 Wrz 2013
Badanie ESLC pozwoliło porównać znajomość języków obcych wśród europejskiej młodzieży. Przystąpiło do niego 14 krajów. W każdym sprawdzano poziom znajomości dwóch języków obcych. W Polsce testy z języka angielskiego i niemieckiego przeprowadzono wśród ponad 3 tys. uczniów III klas gimnazjów (ostatni rocznik, który uczył się jeszcze według starej podstawy programowej).
Badanie przeprowadzono w 2011 r. z inicjatywy Komisji Europejskiej. Jego wyniki mają służyć do monitorowania umiejętności uczniów w związku z celem dotyczącym podnoszenia kluczowych umiejętności Europejczyków m.in. znajomości dwóch języków obcych.
Raport w wersji epub (3 MB) |
Raport w wersji mobi (3,5 MB) |
|