BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Raport z badania "Diagnoza kompetencji gimnazjalistów - przedmioty przyrodnicze" (2011)

Opublikowano: 26 Mar 2012

pdficon

Raport prezentuje wyniki badania "Diagnoza kompetencji gimnazjalistów - przedmioty przyrodnicze", które zostało przeprowadzone pod koniec 2011 roku. „Diagnoza kompetencji gimnazjalistów” (DKG) to badanie prowadzone przez Instytut Badań Edukacyjnych wśród uczniów trzecich klas gimnazjów. Realizowane jest corocznie jesienią przy okazji diagnozy wiadomości i umiejętności uczniów przygotowywanej przez Centralną Komisję Egzaminacyjną i Okręgowe Komisje Egzaminacyjne.

W badaniu wykorzystywane są arkusze przygotowane przez CKE, a projekt realizowany jest w  losowo wybranych szkołach. Zbierane i analizowane są wyniki uczniów oraz opinie uczniów i nauczycieli na temat trudności zadań użytych w badaniu.

.

Diagnoza potrzeb nauczycieli przyrody - raport

Opublikowano: 4 Lut 2014
Tytuł  Diagnoza potrzeb nauczycieli przyrody w szkole podstawowej w zakresie wsparcia w prowadzeniu lekcji metodą badawczą - raport tematyczny z badania
Autor/autorzy Wojciech Grajkowski
Rok publikacji 2014
Format pdf [0,7 MB]
Opis Raport został przygotowany na podstawie badania Diagnoza potrzeb nauczycieli przyrody w szkole podstawowej w zakresie wsparcia w prowadzeniu lekcji metodą badawczą (DPNP), które zostało zrealizowane w październiku i listopadzie 2013 r. przez Pracownię Przedmiotów Przyrodniczych Instytutu Badań Edukacyjnych. Badanie miało postać ankiety internetowej wypełnianej przez nauczycieli przyrody pracujących w szkołach podstawowych. Na potrzeby badania pojęcie „nauczanie metodą badawczą” zdefiniowano jako stosowanie na lekcjach metod nauczania obejmujących planowanie doświadczeń (w tym stawianie pytań badawczych i hipotez, określanie warunków doświadczenia), przeprowadzanie doświadczeń i obserwacji oraz analiza ich wyników (w tym wyciąganie wniosków i weryfikowanie hipotez).

Głównym celem badania było zidentyfikowanie przeszkód (związanych m.in. z zapleczem materialnym, organizacją pracy szkoły czy opiniami nauczycieli) utrudniających wprowadzanie na lekcjach przyrody elementów metody badawczej, a także ustalenie, jakiego rodzaju wsparcie pomogłoby te przeszkody przezwyciężać. 

W badaniu wzięło udział 376 nauczycieli przyrody pracujących w 300 placówkach stanowiących ogólnopolską, reprezentatywną próbę losową szkół podstawowych. Wypełnili oni kwestionariusz internetowy złożony z 29 pytań, które można podzielić na cztery grupy:

  • pytania charakteryzujące badaną populację, np. dotyczące wykształcenia nauczycieli, stażu pracy, nauczania innych przedmiotów poza przyrodą itp.,
  • pytania o stosowane przez nauczycieli metody nauczania, w szczególności nauczanie metodą badawczą,
  • pytania o opinie nauczycieli na temat nauczania metodą badawczą – co uważają za ważne, jak starają się uczyć, co jest ich głównym celem,
  • pytania o przeszkody, na jakie nauczyciele napotykają podczas nauczania metodą badawczą, oraz o ich potrzeby związane z przezwyciężaniem tych przeszkód.
Załączniki Załącznik nr 1 do raportu: "Pytania wykorzystane w badaniu Diagnoza potrzeb nauczycieli przyrody w szkole podstawowej w zakresie wsparcia w prowadzeniu lekcji metodą badawczą" - Pobierz dokument w formacie docx [0,3 MB].
.

Diagnoza umiejętności matematycznych uczniów szkół podstawowych DUMa. Raport z badania

Opublikowano: 7 Sty 2015
pdficon W diagnozie umiejętności matematycznych (DUMa) wzięli udział uczniowie klasy V szkół podstawowych. Swoją formą i rodzajem użytych zadań diagnoza nawiązywała do sprawdzianu po szkole podstawowej, który w roku 2015 po raz pierwszy będzie oparty na wymaganiach nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego. Zestaw zadań użytych w badaniu został tak przygotowany, by jak najlepiej przybliżał typy zadań, z którymi uczniowie mogą spotkać się na sprawdzianie, i co ważniejsze, by sprawdzał takie umiejętności, jakie będą wymagane na sprawdzianie.

Badanie DUMa było bezpłatne, a udział w nim był dobrowolny. Po zakończeniu badania i ocenieniu przez nauczycieli rozwiązań uczniowskich zgodnie z dostarczonym szkołom schematem oceniania i wprowadzeniu danych o rozwiązaniach do programu komputerowego, szkoła otrzymała informacje o wynikach uczniów poszczególnych oddziałów, a także o wynikach uczniów całej szkoły na tle całej populacji uczniów biorących udział w badaniu, na tle danego województwa oraz na tle innych miejscowości (wieś, miasto do 10 tys. mieszkańców, miasto powyżej 10 tys. mieszkańców, miasto powyżej 100 tys. mieszkańców).

Raport prezentuje wyniki diagnozy.

.

Diagnoza zapotrzebowania dyrektorów szkół na wyniki badań i inne informacje przydatne w kierowaniu szkołą - raport tematyczny z badania

Opublikowano: 14 Gru 2012
Tytuł  Diagnoza zapotrzebowania dyrektorów szkół na wyniki badań i inne informacje przydatne w kierowaniu szkołą
Autor/autorzy Zespół Współpracy Krajowej i Zagranicznej IBE
Rok publikacji 2012
Format pdf [0,5 MB]
Opis "Wyniki badania jakościowego pokazały, że zarządzanie szkołą wymaga korzystania z bardzo wielu źródeł informacji – począwszy od informacji zdobywanych drogą formalną od innych instytucji systemu edukacji, poprzez konsultacje z innymi dyrektorami szkół, korzystanie z różnego rodzaju odpłatnych portali informacyjnych i specjalistycznych, skończywszy na samodzielnym poszukiwaniu informacji. Poszukiwanie informacji odbywa się przede wszystkim pod kątem rozwiązywania pojawiających się problemów i reagowania w nowych, nieznanych wcześniej sytuacjach. Zinstytucjonalizowanych form pozyskiwania informacji najczęściej brak."
.

Diagnoza zapotrzebowania na badania i inne źródła informacji w obszarze edukacji – samorząd lokalny

Opublikowano: 30 Mar 2012
Tytuł  Diagnoza zapotrzebowania na badania i inne źródła informacji w obszarze edukacji – samorząd lokalny
Autor/autorzy Agnieszka Rybińska, Olga Wasilewska
Rok publikacji 2012
Format pdf [0,5 MB]
Opis

Od kwietnia do sierpnia 2011 roku przeprowadzona została na zlecenie IBE badanie dotyczące  zapotrzebowania jednostek samorządu terytorialnego na badania i inne źródła informacji w obszarze edukacji. Celem badania była identyfikacja źródeł informacji, opracowań i badań dotyczących edukacji, z których korzystają urzędnicy samorządowi.

Wśród poruszanych zagadnień znalazły się m.in.:

  • organizacja wydziałów edukacji w gminach i powiatach
  • potrzeby informacyjne w zakresie edukacji
  • wykorzystywane źródła informacji
  • informacje wykorzystywane w monitorowaniu jakości edukacji
  • korzystanie z wyników badań i analiz
  • współpraca między jednostkami, a także między samorządem a innymi instytucjami w zakresie edukacji.

Raport prezentuje wyniki badania.

.
  • Raport z badania
  • Raport analityczny

Strona 4 z 21

  • start
  • poprz.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • nast.
  • koniec

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych

Popularne badania

  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • Laboratorium myślenia – diagnoza nauczania przedmiotów przyrodniczych w Polsce
  • Badanie początkujących nauczycieli
  • Dobre praktyki w przyrodniczej edukacji pozaformalnej. Badania oferty zajęć przyrodniczych.
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...