Publikacje
Dziecko przedszkolne. Jakie jest? Jak możemy wspierać jego rozwój? - broszura
- Opublikowano: 6 Lis 2014
Dzieciństwo zajmuje ważne miejsce w życiu każdego człowieka. Trwa zaledwie kilka lat, ale w żadnym innym okresie życia nie dokonuje się tak wiele zmian w tak krótkim czasie. Gdyby umownie przyjąć, że nasze życie trwa około 100 lat, to pierwsze lata stanowią zaledwie kilka jego procent. Jednocześnie, gdy przyglądamy się, jakie przemiany dokonują się w każdym kolejnym etapie naszego życia, widzimy, że w żadnym innym okresie zmiany te nie są tak szybkie, tak rozległe i tak znaczące, zarówno dla jakości aktualnego funkcjonowania dziecka, jak i dalszego biegu jego rozwoju. Oznacza to, że skoro małe dziecko rozwija się tak szybko, to wymaga szczególnie starannej opieki i odpowiedniej do swych potrzeb stymulacji, a także nadzwyczajnej ochrony i troski. Z jednej strony jest niezwykle chłonne, szybko się zmienia i uczy nowych umiejętności, a z drugiej – bardzo wrażliwe na wpływ negatywnych doświadczeń, mogących zakłócić rytm jego rozwoju.
Oddajemy do rąk Państwa broszurę, której celem jest przybliżenie prawidłowości związanych z tym okresem życia dziecka. Mamy nadzieję, że pomoże Państwu zrozumieć zachowanie małego dziecka, a także ułatwi odnalezienie się w niełatwej roli rodzica, ponoszącego odpowiedzialność za drugą osobę – małe dziecko.
.
Pierwszy rok życia dziecka - broszura
- Opublikowano: 6 Lis 2014
Człowiek na każdym etapie życia doświadcza zmian w różnych sferach swojego funkcjonowania a niemowlęctwo jest czasem, w którym zmiany rozwojowe są bardzo szybkie i duże. Dziecko rozwija się fizycznie, emocjonalnie, społecznie i poznawczo. Już w momencie przyjścia na świat wyposażone jest w niezbędne do przebiegu dalszego rozwoju mechanizmy i zdolności. To właśnie dzięki nim w ciągu pierwszego roku życia osiąga podstawowy poziom możliwości samodzielnego funkcjonowania i zaspokajania swoich potrzeb. Ciało dziecka rozwija się – gwałtownie rośnie i zwiększa wagę; pod koniec pierwszego roku nie tylko siedzi samodzielnie, ale również stawia pierwsze kroki; chwyta przedmioty i manipuluje nimi; zaczyna samodzielnie jeść; rozumie mowę i zaczyna jej używać.
Pierwszy rok życia to podstawa, na której opiera się dalszy rozwój. Ten pierwszy związek
z mamą lub inną osobą, która ją zastępuje, bardzo silnie wpływa na to, jakim człowiekiem będzie w przyszłości dziecko – na ile będzie samodzielne, jaki będzie miało stosunek do świata i innych ludzi, jaki będzie miało stosunek do siebie samego, a także jak będzie radziło sobie w różnych sytuacjach.
Pobierz publikację [PDF, 2.5MB]
.Małe dziecko (2.–3. rok życia) Jakie jest? Jak możemy wspierać jego rozwój? - broszura
- Opublikowano: 6 Lis 2014
Dzieciństwo zajmuje ważne miejsce w życiu każdego człowieka. W żadnym innym okresie życia nie dokonuje się tak wiele zmian w tak krótkim czasie. Oznacza to, że małe dziecko wymaga szczególnie starannej opieki i odpowiedniej do swych potrzeb stymulacji, a także nadzwyczajnej ochrony i troski. Z jednej strony jest niezwykle chłonne, szybko się zmienia i uczy nowych umiejętności, a z drugiej – bardzo wrażliwe na wpływ negatywnych doświadczeń, mogących zakłócić rytm jego rozwoju.
Oddajemy do rąk Państwa broszurę, której celem jest przybliżenie prawidłowości związanych z tym okresem życia dziecka. Mamy nadzieję, że pomoże Państwu zrozumieć zachowanie małego dziecka, a także ułatwi odnalezienie się w niełatwej roli rodzica, ponoszącego odpowiedzialność za drugą osobę – małe dziecko.
Przyrodnicza edukacja pozaformalna wspiera szkoły w Polsce
- Opublikowano: 29 Wrz 2014
Jedną z istotnych dróg wsparcia nauczycieli w rozwiązywaniu tych problemów jest – oprócz odpowiednich do potrzeb form doskonalenia zawodowego – szerokie otwarcie szkoły na przyrodniczą edukację pozaformalną. Stanowi ona cenne uzupełnienie szkolnej edukacji przyrodniczej. Edukacja pozaformalna spełnia również inną, ważną funkcję – upowszechnia i promuje wśród uczniów zasadę uczenia się przez całe życie.
Połączenie działań edukacji formalnej i pozaformalnej wobec młodych ludzi już na poziomie szkoły może dać szansę rozwoju zintegrowanej, atrakcyjnej dla odbiorców i efektywnej przyrodniczej edukacji regionalnej. Integracja przyrodniczej edukacji szkolnej i pozaformalnej wydaje się szczególnie cenna w kontekście wprowadzania w Polsce nowoczesnego krajowego systemu kwalifikacji, opartego na efektach uczenia się oraz jego narzędzia, czyli Polskiej Ramy Kwalifikacji.
Badanie "Dobre praktyki w przyrodniczej edukacji pozaformalnej" to pierwsze rzetelne opracowanie dotyczące pracy i oferty ośrodków przyrodniczej edukacji pozaformalnej: pod względem dostępności zajęć, ich jakości, stopnia wykorzystania oferty przez nauczycieli i uczniów, efektywności i zgodności zajęć z celami kształcenia podstawy programowej.
Broszura przedstawia opis założeń, metodologii i zasięgu badania, jego wyników i opartych na wynikach badania wniosków/rekomendacji.
.
Koszty edukacji ponadgimnazjalnej i policealnej - raport
- Opublikowano: 20 Sie 2014
Niniejszy raport jest kontynuacją – biorąc pod uwagę kolejne etapy kształcenia – analiz przedstawionych w opracowaniu „Koszty edukacji od przedszkola do gimnazjum” z 2013 roku. W przeciwieństwie jednak do poprzedniej pracy, w tej zajmujemy się finansowaniem edukacji bardziej zróżnicowanej. W szkolnictwie ponadgimnazjalnym mamy bowiem do czynienia ze szkołami ogólnokształcącymi i prowadzącymi kształcenie zawodowe a w ramach tych ostatnich z zasadniczymi szkołami zawodowymi, technikami i szkołami policealnymi. Dodatkowo, obok wymienionych szkół istnieją szkoły specjalne, w których kształci się młodzież wymagająca szczególnych warunków nauki ze względu na niepełnosprawność. Występowanie różnych typów szkół na poziomie ponadgimnazjalnym, zwiększa zróżnicowanie nakładów ponoszonych na kształcenie różnych grup uczniów tak ze względu na różny charakter kształcenia, jak i ze względu na różny okres jego trwania.
.Więcej artykułów…
- Przedmioty przyrodnicze poza szkołą - poradnik IBE dla nauczycieli
- Co wiemy o sześciolatkach w szkole na podstawie badań?
- Koszty edukacji od przedszkola do gimnazjum
- Uczymy myślenia. Zadania na lekcje przedmiotów przyrodniczych – najnowsza książka Pracowni Przedmiotów Przyrodniczych
- Rekomendacje - wyposażenia pracowni przedmiotów przyrodniczych oraz organizacja szkoleń dla nauczycieli (gimnazja)