Publikacje
Jak skutecznie współpracować i komunikować się z rodzicami i społecznością lokalną - broszura informacyjna
- Opublikowano: 24 Kwi 2015
Szkoła może być – i często jest – miejscem przyjaznym dla rodziców uczniów. I to zarówno tych, którzy są gotowi aktywnie włączać się w życie szkoły, wspólnie działać na jej rzecz, podejmować decyzje dotyczące ważnych spraw, jak i tych, którzy ograniczają się raczej do kontaktów z wychowawcą dotyczących ich dziecka.
Relacje między nauczycielami i rodzicami mogą być czynnikiem wspierającym jakość nauczania uczniów, budowanie jednolitej strategii edukacyjnej w szkole i rodzinie, a także kształtowanie postaw obywatelskich wewnątrz szkoły.
Dla osiągnięcia tych celów w danej szkole nie wystarczy jednak wysiłek wychowawców klas, potrzebna jest wspólna praca nauczycieli, dyrektora, pedagoga czy psychologa szkolnego, a także pozostałych pracowników szkoły i rzecz jasna rodziców uczniów. Konieczna jest zatem integracja całej społeczności szkolnej wokół wspólnego celu.
Temu zagadnieniu poświęcony jest poradnik "Jak skutecznie współpracować i komunikować się z rodzicami i społecznością lokalną. Poradnik dla nauczycieli i dyrektorów". Skrót najważniejszych informacji z poradnika znajduje się w niniejszej broszurze informacyjnej.
Pobierz broszurę [pdf, 2.8 MB]
.
Jak skutecznie współpracować i komunikować się z rodzicami i społecznością lokalną. Poradnik dla nauczycieli i dyrektorów
- Opublikowano: 22 Kwi 2015
Prezentujemy Państwu poradnik dotyczący współpracy szkół z rodzicami uczniów i społecznością lokalną. Przedstawione w nim propozycje powstały na podstawie wyników badań przeprowadzonych przez IBE pod hasłem: Szkoła – rodzice – społeczność lokalna, dotyczących uwarunkowań efektywnej komunikacji między nauczycielami a rodzicami uczniów oraz roli szkoły w wiejskich społecznościach lokalnych (więcej informacji na stronie: http://eduentuzjasci.pl/badanie-wspolpracy). Odwołujemy się też do wniosków z innych badań prowadzonych m.in. przez IBE oraz do dostępnej literatury na ten temat.
Przywołane wyżej badania zostały zaprojektowane tak, aby na ich podstawie możliwe było przedstawienie konkretnych przykładów rozwiązań praktycznych, dotyczących obszaru współpracy szkół z rodzicami uczniów oraz ze społecznością lokalną, gotowych do wykorzystania przez nauczycieli i dyrektorów. Szkoły zostały dobrane do badań w ten sposób, aby uzyskać jak najwięcej ciekawych, innowacyjnych i sprawdzonych działań oraz modelowych rozwiązań w tym zakresie1. Badacze spędzili wiele dni, przyglądając się funkcjonowaniu wybranych sześciu szkół wiejskich, rozmawiając indywidualnie i w grupach z: nauczycielami, dyrektorami, rodzicami, uczniami, absolwentami szkół, mieszkańcami, przedstawicielami urzędów gmin i innych instytucji lokalnych, obserwując zarówno wydarzenia szkolne, jak i te organizowane przez społeczności lokalne, przyglądając się temu, jak prowadzone są wywiadówki szkolne, a także analizując dzienniczki uczniów oraz wiele innych dokumentów szkoły i danej miejscowości. Dzięki temu mogliśmy dokładnie przeanalizować to, co dzieje się w badanych szkołach i społecznościach lokalnych, a także zrozumieć źródła sukcesu poszczególnych inicjatyw. W części dotyczącej kontaktów i współpracy z rodzicami korzystamy również z wyników badań ilościowych przeprowadzonych wśród rodziców uczniów szkół podstawowych, zaś w części dotyczącej szkoły w społeczności lokalnej – z wyników badania otoczenia instytucjonalnego szkół.
.
Jak napisać dobre streszczenie? Poradnik dla ucznia (i nauczyciela)
- Opublikowano: 24 Lut 2015

Umiejętność określana umownie jako „streszczanie” jest przywoływana w „Podstawie programowej…” wielokrotnie. Jej kształcenia wymaga się nie tylko od nauczycieli polonistów – streszczanie jest bowiem operacją złożoną, związaną z procesem interpretacyjnym towarzyszącym nauczaniu każdego przedmiotu szkolnego. Nie ulega jednak wątpliwości, że najwięcej uwagi należy poświęcić temu zagadnieniu na lekcjach języka polskiego.
„Podstawa programowa…” wskazuje, by wprowadzać już na pierwszym, a rozwijać na drugim etapie kształcenia „umiejętność poszukiwania interesujących [ucznia] wiadomości, a także ich porządkowania” oraz „wypowiadania się w mowie i w piśmie na tematy poruszane na zajęciach.
Tak sformułowane zapisy uwidaczniają konieczność przygotowywania uczniów od najmłodszych lat do wnikliwego czytania, odbioru informacji i tworzenia prostych wypowiedzi. Na etapie gimnazjum pojawia się i termin, i rezultat „zrozumienia tekstu na poziomie podstawowym” – streszczenie. Warto jednak podkreślić, że powinna to być łatwiejsza wersja, zwana umownie „streszczeniem linearnym” (mająca raczej charakter konspektu), w którym uczeń przedstawia „najistotniejsze treści w takim porządku, w jakim występują one w tekście”.
O najdojrzalszej wersji streszczenia mówi się w „Podstawie programowej…” dla szkół średnich. Uczeń, oprócz wnikliwego czytania i porządkowania informacji, powinien wykonywać „różne działania na tekście cudzym”. Owe działania obejmują tworzenie tekstów o wielorakim charakterze, w tym: parafrazowanie i streszczanie.
Jak przygotować i napisać interpretację? Poradnik
- Opublikowano: 24 Lut 2015

Jak przygotować i napisać rozprawkę maturalną? Poradnik
- Opublikowano: 24 Lut 2015

Więcej artykułów…
- Edukacja przyrodnicza w Polsce – doskonalimy to, co dobre. Broszura informacyjna
- Diagnoza funkcjonowania społeczno-emocjonalnego dziecka w wieku od 1,5 do 5,5 lat - opracowanie
- SLI – specyficzne zaburzenia językowe. Podstawowe informacje dla rodziców i nauczycieli - broszura
- Czy moje dziecko jest zagrożone dysleksją? - broszura
- Katalog metod diagnozy rozwoju poznawczego dziecka na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej