BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Publikacje

Edukacja przyrodnicza w Polsce – doskonalimy to, co dobre. Broszura informacyjna

Opublikowano: 14 Sty 2015

Edukacja przyrodnicza w polsce - okładkaBadacze Pracowni Przedmiotów Przyrodniczych Instytutu Badań Edukacyjnych porównali podstawy programowe w zakresie przedmiotów przyrodniczych, obowiązujące w pięciu krajach europejskich z polską podstawą programową. Choć w polskiej podstawie programowej położono duży nacisk na kształcenie i rozwijanie umiejętności rozumowania naukowego i posługiwania się metodą naukową, a wyniki polskich uczniów w międzynarodowym badaniu PISA, w części dotyczącej rozumowania w naukach przyrodniczych ciągle rosną, wyniki badań IBE wskazują na możliwość doskonalenia zarówno pracy dydaktycznej nauczycieli, jak i podstawy programowej, obowiązującej w polskiej szkole. Uznano, że porównanie jej z zagranicznymi dokumentami, obowiązującymi w krajach, w których uczniowie od lat osiągają doskonałe wyniki w posługiwaniu się metodą naukową przy rozwiązywaniu problemów może stanowić jedną z dróg prowadzących do dalszego doskonalenia jakości edukacji przyrodniczej w Polsce. Broszura prezentuje podstawowe założenia badania i przedstawia rekomendacje opracowane w oparciu o jego wyniki.

Pobierz broszurę w formacie pdf [1.5 MB]

 

.

Diagnoza funkcjonowania społeczno-emocjonalnego dziecka w wieku 
od 1,5 do 5,5 lat - opracowanie

Opublikowano: 18 Gru 2014

Diagnoza funkcjonowania społeczno-emocjonalnego dziecka w wieku od 1,5 do 5,5 lat. OkładkaDiagnoza funkcjonowania społeczno-emocjonalnego dziecka w wieku
od 1,5 do 5,5 lat (red. M. Czub) to publikacja przedstawiająca współczesną wiedzę o rozwoju społeczno-emocjonalnym dzieci do szóstego roku życia oraz przygotowane przez Zespół Wczesnej Edukacji Instytutu Badań Edukacyjnych narzędzia diagnostyczne przeznaczone do monitorowania prawidłowości przebiegu rozwoju dzieci, przed rozpoczęciem nauki szkolnej. Narzędzia te przygotowane zostały z myślą o wsparciu psychologów pracujących w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, przedszkolach i szkołach w procesie diagnozy gotowości szkolnej oraz planowaniu oddziaływań korekcyjnych.

W pierwszej części opracowania przedstawione są teoretyczne ramy analizy przebiegu rozwoju społeczno-emocjonalnego oraz procesu diagnozy. Czytelnik znajdzie tam zarówno opis przebiegu rozwoju kompetencji społecznych i emocjonalnych w pierwszych latach życia dziecka jak i propozycję schematu przeprowadzania kompleksowej diagnozy jego funkcjonowania.

W części drugiej przedstawione zostały efekty projektu badawczego zrealizowanego przez Zespół Wczesnej Edukacji IBE, którego celem było przygotowanie znormalizowanych, przesiewowych narzędzi do diagnozy rozwoju dziecka. Ta część publikacji ma charakter podręcznika testowego, w którym omówiono trzy narzędzia kwestionariuszowe pozwalające na ogólną ocenę dotychczasowego przebiegu rozwoju dziecka.

Pobierz publikacje [pdf, 1.2MB]

 

.

SLI – specyficzne zaburzenia językowe. Podstawowe informacje dla rodziców i nauczycieli - broszura

Opublikowano: 11 Gru 2014

SLI – specyficzne zaburzenia językowe. Podstawowe informacje dla rodziców i nauczycieli - okładkaPierwsza w Polsce publikacja upowszechniająca współczesną wiedzę naukową na temat mało rozpoznawalnego w Polsce specyficznego zaburzenia językowego (Specific Language Impairment – SLI). Zaburzenie to charakteryzuje się trudnościami w uczeniu się języka ojczystego i posługiwaniu się nim, i występuje u 7% dzieci.
Przystępnie napisana broszura jest przeznaczona dla rodziców i nauczycieli. Zawiera odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące SLI: Co to jest? Czym się charakteryzuje? Jakie są jego konsekwencje? Ponadto zawiera informacje praktyczne dotyczące sposobów pomocy i udzielania wsparcia dzieciom dotkniętym tym zaburzeniem..

Pobierz broszurę [pdf, 2 MB]

 

 

.

Czy moje dziecko jest zagrożone dysleksją? - broszura

Opublikowano: 11 Gru 2014

Czy moje dziecko zagrożone jest dysleksja - okładkaSyntetyczne, przystępnie napisane źródło wiedzy na temat dysleksji. Broszura skierowana jest do rodziców i opiekunów dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Zawiera najważniejsze informacje dotyczące zjawiska dysleksji, rozpoznawania jej ryzyka oraz wspomagania dzieci z tym problemem. Poradnik zawiera m.in. test wiedzy na temat dysleksji, listę objawów ryzyka dysleksji, informacje dotyczące jej genezy i występowania, a także praktyczne wskazania i rozwiązania dotyczące pomocy dzieciom z ryzykiem dysleksji w domu i przedszkolu/szkole.

Pobierz broszurę [pdf, 6.4 MB]

 

 

 

.

Katalog metod diagnozy rozwoju poznawczego dziecka na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej

Opublikowano: 2 Gru 2014

Pobierz dokument w formacie PDF

pdficon
Publikacja jest adresowana do specjalistów zajmujących się udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach – pedagogów i psychologów szkolnych, a przede wszystkim do pracowników poradni psychologicznych i psychologiczno-pedagogicznych zajmujących się diagnozą dzieci na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Katalog może być również adresowany do studentów, głównie psychologii oraz kierunków pedagogicznych, do wykorzystania w ramach kursu dotyczącego diagnozy psychologicznej lub pedagogicznej.

Celem publikacji było zrecenzowanie jakości dostępnych w Polsce narzędzi diagnostycznych pod kątem ich rzetelności oraz użyteczności diagnostycznej.

.

Więcej artykułów…

  1. Dziecko przedszkolne. Jakie jest? Jak możemy wspierać jego rozwój? - broszura
  2. Pierwszy rok życia dziecka - broszura
  3. Małe dziecko (2.–3. rok życia) Jakie jest? Jak możemy wspierać jego rozwój? - broszura
  4. Przyrodnicza edukacja pozaformalna wspiera szkoły w Polsce
  5. Koszty edukacji ponadgimnazjalnej i policealnej - raport

Strona 3 z 6

  • start
  • poprz.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • nast.
  • koniec

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych

Popularne badania

  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • Laboratorium myślenia – diagnoza nauczania przedmiotów przyrodniczych w Polsce
  • Międzynarodowe Badanie Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych
  • Dobre praktyki w przyrodniczej edukacji pozaformalnej. Badania oferty zajęć przyrodniczych.
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...