Publikacje
Edukacja przyrodnicza w Polsce – doskonalimy to, co dobre. Broszura informacyjna
- Opublikowano: 14 Sty 2015
Badacze Pracowni Przedmiotów Przyrodniczych Instytutu Badań Edukacyjnych porównali podstawy programowe w zakresie przedmiotów przyrodniczych, obowiązujące w pięciu krajach europejskich z polską podstawą programową. Choć w polskiej podstawie programowej położono duży nacisk na kształcenie i rozwijanie umiejętności rozumowania naukowego i posługiwania się metodą naukową, a wyniki polskich uczniów w międzynarodowym badaniu PISA, w części dotyczącej rozumowania w naukach przyrodniczych ciągle rosną, wyniki badań IBE wskazują na możliwość doskonalenia zarówno pracy dydaktycznej nauczycieli, jak i podstawy programowej, obowiązującej w polskiej szkole. Uznano, że porównanie jej z zagranicznymi dokumentami, obowiązującymi w krajach, w których uczniowie od lat osiągają doskonałe wyniki w posługiwaniu się metodą naukową przy rozwiązywaniu problemów może stanowić jedną z dróg prowadzących do dalszego doskonalenia jakości edukacji przyrodniczej w Polsce. Broszura prezentuje podstawowe założenia badania i przedstawia rekomendacje opracowane w oparciu o jego wyniki.
Pobierz broszurę w formacie pdf [1.5 MB]
.
Diagnoza funkcjonowania społeczno-emocjonalnego dziecka w wieku od 1,5 do 5,5 lat - opracowanie
- Opublikowano: 18 Gru 2014
Diagnoza funkcjonowania społeczno-emocjonalnego dziecka w wieku
od 1,5 do 5,5 lat (red. M. Czub) to publikacja przedstawiająca współczesną wiedzę o rozwoju społeczno-emocjonalnym dzieci do szóstego roku życia oraz przygotowane przez Zespół Wczesnej Edukacji Instytutu Badań Edukacyjnych narzędzia diagnostyczne przeznaczone do monitorowania prawidłowości przebiegu rozwoju dzieci, przed rozpoczęciem nauki szkolnej. Narzędzia te przygotowane zostały z myślą o wsparciu psychologów pracujących w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, przedszkolach i szkołach w procesie diagnozy gotowości szkolnej oraz planowaniu oddziaływań korekcyjnych.
W pierwszej części opracowania przedstawione są teoretyczne ramy analizy przebiegu rozwoju społeczno-emocjonalnego oraz procesu diagnozy. Czytelnik znajdzie tam zarówno opis przebiegu rozwoju kompetencji społecznych i emocjonalnych w pierwszych latach życia dziecka jak i propozycję schematu przeprowadzania kompleksowej diagnozy jego funkcjonowania.
W części drugiej przedstawione zostały efekty projektu badawczego zrealizowanego przez Zespół Wczesnej Edukacji IBE, którego celem było przygotowanie znormalizowanych, przesiewowych narzędzi do diagnozy rozwoju dziecka. Ta część publikacji ma charakter podręcznika testowego, w którym omówiono trzy narzędzia kwestionariuszowe pozwalające na ogólną ocenę dotychczasowego przebiegu rozwoju dziecka.
Pobierz publikacje [pdf, 1.2MB]
.
SLI – specyficzne zaburzenia językowe. Podstawowe informacje dla rodziców i nauczycieli - broszura
- Opublikowano: 11 Gru 2014
Pierwsza w Polsce publikacja upowszechniająca współczesną wiedzę naukową na temat mało rozpoznawalnego w Polsce specyficznego zaburzenia językowego (Specific Language Impairment – SLI). Zaburzenie to charakteryzuje się trudnościami w uczeniu się języka ojczystego i posługiwaniu się nim, i występuje u 7% dzieci.
Przystępnie napisana broszura jest przeznaczona dla rodziców i nauczycieli. Zawiera odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące SLI: Co to jest? Czym się charakteryzuje? Jakie są jego konsekwencje? Ponadto zawiera informacje praktyczne dotyczące sposobów pomocy i udzielania wsparcia dzieciom dotkniętym tym zaburzeniem..
.
Czy moje dziecko jest zagrożone dysleksją? - broszura
- Opublikowano: 11 Gru 2014
Syntetyczne, przystępnie napisane źródło wiedzy na temat dysleksji. Broszura skierowana jest do rodziców i opiekunów dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Zawiera najważniejsze informacje dotyczące zjawiska dysleksji, rozpoznawania jej ryzyka oraz wspomagania dzieci z tym problemem. Poradnik zawiera m.in. test wiedzy na temat dysleksji, listę objawów ryzyka dysleksji, informacje dotyczące jej genezy i występowania, a także praktyczne wskazania i rozwiązania dotyczące pomocy dzieciom z ryzykiem dysleksji w domu i przedszkolu/szkole.
Pobierz broszurę [pdf, 6.4 MB]
.
Katalog metod diagnozy rozwoju poznawczego dziecka na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
- Opublikowano: 2 Gru 2014
Pobierz dokument w formacie PDF
Publikacja jest adresowana do specjalistów zajmujących się udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach – pedagogów i psychologów szkolnych, a przede wszystkim do pracowników poradni psychologicznych i psychologiczno-pedagogicznych zajmujących się diagnozą dzieci na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Katalog może być również adresowany do studentów, głównie psychologii oraz kierunków pedagogicznych, do wykorzystania w ramach kursu dotyczącego diagnozy psychologicznej lub pedagogicznej.
Celem publikacji było zrecenzowanie jakości dostępnych w Polsce narzędzi diagnostycznych pod kątem ich rzetelności oraz użyteczności diagnostycznej.
.Więcej artykułów…
- Dziecko przedszkolne. Jakie jest? Jak możemy wspierać jego rozwój? - broszura
- Pierwszy rok życia dziecka - broszura
- Małe dziecko (2.–3. rok życia) Jakie jest? Jak możemy wspierać jego rozwój? - broszura
- Przyrodnicza edukacja pozaformalna wspiera szkoły w Polsce
- Koszty edukacji ponadgimnazjalnej i policealnej - raport