BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Publikacje

g101Wybierz rodzaj/typ poszukiwanej publikacji przy pomocy filtra powyżej lub przejdź do pełnej listy publikacji przygotowanych w ramach projektu "Entuzjaści Edukacji"

 

Porównywalne wyniki edukacyjne

Opublikowano: 1 Lip 2015

pdficon 

Niniejsza monografia zawiera podsumowanie badań zrównujących wyniki egzaminacyjne przeprowadzonych w latach 2011-2014.

Badania zrównujące objęły kolejno egzamin gimnazjalny, sprawdzian na zakończenie szkoły podstawowej i wybrane przedmioty (język polski, język angielski, matematyka) na poziomie maturalnym. Porównywalne wyniki egzaminacyjne (PWE) przedstawiono w skali standardowej o średniej 100 i odchyleniu standardowym 15, zakotwiczonej do roku bazowego 2012.

W poszczególnych rozdziałach monografii przedstawiono charakterystykę zrównywanych egzaminów oraz główne założenia metodologiczne przeprowadzonego studium.

W części poświęconej wynikom zamieszczono PWE dla sprawdzianu oraz egzaminu gimnazjalnego w latach 2002-2013 oraz egzaminu maturalnego w latach 2010-2013. W rozdziale tym znajdują się również rezultaty analiz uzupełniających – wyniki zrównania ekwicentylowego oraz skalowania wertykalnego.

W kolejnych częściach monografii zamieszczono analizy z wykorzystaniem porównywalnych wyników oraz zmiennych kontekstowych dla wszystkich zrównywanych egzaminów. Przedstawiono również wyniki badań ankietowych przeprowadzonych wśród uczniów i nauczycieli biorących udział w studium.

Zaprezentowano także opis serwisu http://pwe.ibe.edu.pl oraz bazy danych IBE pozwalających na bezpośredni dostęp do PWE i dostarczających narzędzi umożliwiających samodzielne wykonanie analiz.

Niniejsza publikacja zawiera też rekomendacje obejmujące potencjalne scenariusze rozwoju zrównywania w Polsce. Warianty te różnią się nakładem kosztów, czasu oraz ingerencji w system egzaminów zewnętrznych.

Dołączone do raportu aneksy pozwalają na szczegółowe prześledzenie sposobu realizacji i analiz przeprowadzonych w studium zrównującym..

EduMod: Model symulacyjno-prognostyczny polskiej gospodarki. Raport podsumowujący projekt

Opublikowano: 27 Cze 2015

pdficonStrukturalny model symulacyjno-prognostyczny polskiej gospodarki opracowany w ramach projektu "Model dla edukacji", z którego raport podsumowujący można pobrać z tej strony, uwzględnia zjawiska związane z kapitałem ludzkim takie, jak: edukację, kształcenie dorosłych, funkcjonowanie rynku szkoleniowego, zapotrzebowanie w poszczególnych grupach zawodowych itp. Model ma umożliwić symulowanie społeczno – ekonomicznych skutków kwantyfikowalnych elementów polityk publicznych ze szczególnym uwzględnieniem polityk związanych z formowaniem i rozwojem kapitału ludzkiego, wyborami edukacyjnymi, a także polityk rynku pracy.

.

Czytaj więcej...

EduMod: Model symulacyjno-prognostyczny polskiej gospodarki. Podręcznik użytkownika

Opublikowano: 27 Cze 2015

pdficonPodręcznik przeznaczony do aplikacji EduMod, przygotowanej przez Instytut Badań Strukturalnych w ramach projektu systemowego „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”, składa się z trzech części: opisu aplikacji (rodział 1), części praktycznej (rozdział 2) oraz części teoretycznej (rozdział 3). 

W części pierwszej wyjaśniona jest elementarna obsługa aplikacji, omówiony jest system menu i okien oraz podstawowy schemat pracy. W drugiej części przedstawiona jest analiza wybranych przypadków symulacji. W trzeciej części zaprezentowane są główne założenia makroekonomiczne przyjęte przy budowie aplikacji oraz sama struktura aplikacji. Przedstawione jest także krótkie wprowadzenie do problematyki modelowania i umiejscowienie wykorzystanego w aplikacji modelu na tle obecnie używanych narzędzi modelowania ekonomicznego.

.

Czytaj więcej...

Early entry – early exit? Education’s impact on being active in the labour market of Poles 50+

Opublikowano: 17 Cze 2015

pdficonPoland is an interesting case in Europe in terms of low employment of 50+, which defines the country as an early exit culture. In this paper, detailed retrospective data from the project Determinants of Educational Decisions - Household Panel Study (DED-HPS) are used to check the relation between the level of education and time of entering the labour market and inactivity versus activity of older generation 50+. The results based on the analysis of logistic regression show that the formal education level was an important predictor of inactivity while people with primary or secondary education are more likely to become inactive at older age than those with tertiary education. Participation in non-formal education significantly decreases chances of early retirement with a stronger effect for men. Odds of being inactive at older age are much higher for those who are disabled and longer tenure decreases odds of inactivity at older age. Including Interactions as an explanatory variable did not change the overall interpretation of the results. 

 

 

.

Nauczanie filozofii na III i IV etapie edukacyjnym

Opublikowano: 12 Cze 2015

pdficon 

Raport prezentuje wyniki Badania nauczania filozofii w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych. Badanie wykazało, że w roku szkolnym 2013/2014 spośród 14.377 szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych w Polsce filozofii nauczano tylko w 196 szkołach (41 gimnazjów i 155 szkół ponadgimnazjalnych), w tym – zgodnie z informacjami od dyrektorów tych szkół – tylko w 18 liceach nauczano jej w ramach przedmiotu filozofia w zakresie rozszerzonym.

Jako główne motywacje stojące za wprowadzeniem filozofii do swoich szkół dyrektorzy wskazują najczęściej chęć rozwijania u uczniów myślenia oraz zapewnienia im erudycyjnego wykształcenia. Najczęściej wskazywanymi przez dyrektorów czynnikami utrudniającymi wprowadzenie filozofii do szkoły są obciążenie godzinowe uczniów oraz ograniczony przydział godzin. Najczęściej podawanym czynnikiem ułatwiającym jest zaś otwartość nauczycieli i zasoby kadrowe.

Najczęściej wskazywanym przez nauczycieli jako najważniejszy celem nauczania filozofii jest samodzielne i twórcze myślenie. Zdaniem większości nauczycieli, jeśli uczniowie biorą udział w zajęciach z filozofii dobrowolnie, to decydują się na to, ponieważ lubią dyskutować i ciekawią ich zagadnienia poruszane na zajęciach, a sama filozofia wydaje im się atrakcyjną dziedziną. Tylko co czwarty nauczyciel uważa, że motywacją uczniów jest przygotowanie się do matury z filozofii..

Strona 10 z 34

  • start
  • poprz.
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • nast.
  • koniec

Raport podsumowujący projekt : „Entuzjaści edukacji”

 

raport podsumowujacy EE

Raport przedstawia główne wnioski ze zrealizowanego w latach 2010-2015 projektu badawczego „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”, a także rekomendacje dla dalszych zmian w edukacji.

więcej na temat raportu

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

 

Raport o stanie edukacji

ROSE 2014 okadka mala

Prezentujemy piąty przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych Raport o stanie edukacji. Egzaminy zewnętrzne w polityce i praktyce edukacyjnej

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji 2013

Raport o stanie edukacji 2012

Raport o stanie edukacji 2011

Raport o stanie edukacji 2010

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych

Popularne badania

  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • Laboratorium myślenia – diagnoza nauczania przedmiotów przyrodniczych w Polsce
  • Międzynarodowe Badanie Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych
  • Dobre praktyki w przyrodniczej edukacji pozaformalnej. Badania oferty zajęć przyrodniczych.
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...