Publikacje
Wybierz rodzaj/typ poszukiwanej publikacji przy pomocy filtra powyżej lub przejdź do pełnej listy publikacji przygotowanych w ramach projektu "Entuzjaści Edukacji"
Diagnoza przedmaturalna z języka polskiego - raport
- Opublikowano: 23 Lut 2015
W czerwcu 2014 r. Instytut Badań Edukacyjnych we współpracy z Centralną Komisją Egzaminacyjną oraz okręgowymi komisjami egzaminacyjnymi przeprowadził Diagnozę przedmaturalną z języka polskiego. Badaniem zostało objętych prawie 4 tys. uczniów z 50 losowo wybranych liceów (próba reprezentatywna).
Diagnoza została przeprowadzona według założeń zmodyfikowanej matury z języka polskiego, która będzie przeprowadzona od roku 2015. Zasadniczym celem badania było stwierdzenie, w jakim stopniu uczniowie kończący II klasę liceum są przygotowani do egzaminu dojrzałości w nowej formule.
We wrześniu 2014 r. w trakcie warsztatów, w których uczestniczyli nauczyciele-poloniści ze wszystkich szkół objętych czerwcowym badaniem, zostały omówione jego wstępne wyniki oraz wypracowane rekomendacje dla konkretnych szkół. Obecnie przedstawiamy Państwu całościowy raport z badań. Oprócz pogłębionej analizy wyników przedstawiamy w nim wnioski i zalecenia, z których mogą skorzystać wszyscy poloniści przygotowujący uczniów do matury 2015.
.
Niezbędnik Dobrego Nauczyciela. Seria 2. Opieka i wychowanie w okresie dzieciństwa i dorastania
- Opublikowano: 5 Lut 2015
Redakcja: prof. dr hab. Anna I. Brzezińska
Seria 2. Opieka i wychowanie w okresie dzieciństwa i dorastania – omawia najważniejsze cele opieki i wychowania w kolejnych etapach dzieciństwa i dorastania. Wskazuje kierunek, w jakim powinno podążać wychowanie, aby jak najlepiej wspierać dziecko i nastolatka w rozwoju i jednocześnie umożliwiać im efektywną, aktywną i twórczą adaptację w środowisku ich życia.
Przygotowana seria opisuje sześć etapów rozwojowych człowieka – od wczesnego dzieciństwa po późną fazę okresu dorastania.
Pobierz dokumenty w formacie PDF
Seria przeznaczona jest głównie dla opiekunów, wychowawców i nauczycieli – w żłobkach, klubach malucha, przedszkolach, szkołach podstawowych, gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych, a także dla pracowników klubów i świetlic. Słowem – dla osób pracujących na co dzień z dziećmi w różnym wieku i z młodzieżą. Także dla rodziców, chcących poszerzyć swe rodzicielskie kompetencje.
.Niezbędnik Dobrego Nauczyciela. Seria 1. Rozwój w okresie dzieciństwa i dorastania
- Opublikowano: 4 Lut 2015
Redakcja: prof. dr hab. Anna I. Brzezińska
Seria 1. Rozwój w okresie dzieciństwa i dorastania – przedstawia najważniejsze zmiany i osiągnięcia rozwojowe czyli „kamienie milowe” w kolejnych etapach dzieciństwa i dorastania w obszarze fizycznym, emocjonalnym, intelektualnym i społeczno-moralnym. Pokazuje, jaką rolę w rozwoju odgrywają kontakty społeczne z dorosłymi, a jaką kontakty z rówieśnikami.
Przygotowana seria opisuje sześć etapów rozwojowych człowieka – od wczesnego dzieciństwa po późną fazę okresu dorastania.
Pobierz dokumenty w formacie PDF
Seria przeznaczona jest głównie dla opiekunów, wychowawców i nauczycieli – w żłobkach, klubach malucha, przedszkolach, szkołach podstawowych, gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych, a także dla pracowników klubów i świetlic. Słowem – dla osób pracujących na co dzień z dziećmi w różnym wieku i z młodzieżą. Także dla rodziców, chcących poszerzyć swe rodzicielskie kompetencje.
.Mobilność społeczna i przestrzenna w kontekście wyborów edukacyjnych. Raport z badania
- Opublikowano: 30 Sty 2015
Raport przedstawia wyniki badania "Mobilność społeczna i przestrzenna w kontekście jakości edukacji", którego celem była analiza karier edukacyjnych i zawodowych młodych Polaków w kontekście mobilności przestrzennej, społecznej oraz jakości kształcenia. Zwiększona mobilność oraz zmiany struktury kierunkowej w edukacji są zjawiskami silnie występującymi w okresie transformacji, który w Polsce wiązał się ponadto z „boomem” edukacyjnym. Zwiększony dostęp do edukacji na poziomie wyższym jest zjawiskiem pozytywnym, jednak obecnie dostrzega się także nowe wyzwania związane z upowszechnieniem kształcenia ogólnego. Należą do nich: obniżenie ekonomicznej wartości edukacji, nieefektywność (nietrafność) struktury kształcenia z punktu widzenia rynku pracy, pogłębianie się różnic w potencjale rozwojowym regionów na skutek migracji kapitału ludzkiego. Raport próbuje ocenić skalę i uwarunkowania mobilności przestrzennej w okresie podejmowania wyborów edukacyjnych i wchodzenia na rynek pracy, ocenić skalę mobilności społecznej i jej powiązania z edukacją, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnienia dostępu do edukacji dobrej jakości oraz nakreślić typowe scenariusze karier szkolnych i zawodowych dla wybranych grup respondentów różniących się pochodzeniem społecznym.
Raport ma także wymiar praktyczny i ma stanowić wsparcie dla polityki publicznej w dziedzinie edukacji oraz rozwoju regionalnego. Autorzy próbują dać odpowiedź m.in. na następujące pytania: Jaki wpływ na karierę edukacyjną i zawodową mają wybrane cechy rodziny i środowiska społecznego respondenta? Jak zmiany organizacji systemu szkolnego oraz wprowadzenie egzaminów zewnętrznych wpłynęły na decyzje respondentów o kształceniu na poziomie wyższym, wybór szkoły wyższej, wybór kierunku kształcenia? W jaki sposób wybory i osiągnięcia ucznia na wczesnych etapach kariery szkolnej determinują jego dalszą karierę edukacyjną i zawodową? Jakie są najbardziej powszechne typy zachowań migracyjnych związanych z edukacją i podjęciem pracy po jej zakończeniu? Na ile spójne są wybory specjalizacyjne respondentów na poszczególnych etapach kariery szkolnej i w życiu zawodowym? Na ile szkoła umożliwia awans społeczny osobom z niskim rodzinnym statusem społeczno-ekonomicznym? Jakie cechy respondentów i ich karier szkolnych sprzyjają wyborowi różnych trybów studiowania i typów uczelni (np. studia zaoczne, uczelnie niepubliczne)?
Pobierz raport [pdf, 1.5MB; epub, 1.5MB]
.
Badanie 6- i 7-latków – rok szkolny 2012/2013
- Opublikowano: 27 Sty 2015
Prezentowane w tym raporcie wyniki i analizy oparte zostały na dwóch badaniach przeprowadzonych w roku 2012 i 2013 odnoszą się do kwestii związanych z poziomem umiejętności oraz funkcjonowaniem społeczno-emocjonalnym dzieci 6 i 7-letnich uczęszczających do różnych typów placówek. Należy pamiętać że odnoszą się one do sytuacji z jaką mieliśmy do czynienia w roku szkolnym 2012/2013. Zarówno czas, jaki upłynął od momentu przeprowadzenia badań jak również wejście w życie wcześniej już wspominanych zmian (np. obowiązku nauki w klasie pierwszej dla wszystkich sześciolatków urodzonych w pierwszej połowie roku 2008). Każą traktować omawiane w tym raporcie wyniki jako adekwatne i trafnie opisujące rzeczywistość z którą mieliśmy do czynienia w momencie badania ale nie stanowiące opisu stanu aktualnego w roku szkolnym 2015/2015.
Pierwsze z badań dotyczyło diagnozy poziomu umiejętności dzieci sześciu- i siedmio-letnich uczęszczających do różnego typu placówek. W badaniu tym uwzględniono zarówno umiejętności dzieci, jak również przeprowadzono wywiady z ich rodzicami, które dotyczyły oceny funkcjonowania dzieci oraz opinii rodziców na szereg tematów związanych z opieką i edukacją dziecka.
Drugie z badań było poświęcone zidentyfikowaniu przyczyn decyzji rodziców dotyczących posłania bądź nieposłania sześciolatka do pierwszej klasy szkoły podstawowej. W badaniu tym, prowadzonym przy pomocy grup fokusowych, brali udział rodzice dzieci sześcioletnich. Byli to zarówno ci rodzice, którzy zdecydowali się posłać swoje dziecko do klasy pierwszej szkoły podstawowej, jak i ci, którzy zdecydowali się na pozostawienie dziecka w zerówce szkolnej lub przedszkolnej. Wyniki tego badania zostały przedstawione w II części raportu.
.