BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Publikacje

g101Wybierz rodzaj/typ poszukiwanej publikacji przy pomocy filtra powyżej lub przejdź do pełnej listy publikacji przygotowanych w ramach projektu "Entuzjaści Edukacji"

 

Analiza wpływu programu "Cyfrowa szkoła" na wyniki sprawdzianu szóstoklasisty

Opublikowano: 24 Mar 2015
pdficonPaweł Penszko, Piotr Zielonka

Rządowy program „Cyfrowa szkoła” został zrealizowany w roku szkolnym 2012/2013 w 399 szkołach podstawowych. Dzięki losowemu doborowi placówek do programu spośród ponad 3,5 tys. wnioskujących możliwe było skonstruowanie grupy kontrolnej, czego dokonano przez odpowiednie przeważenie grupy szkół nieskutecznie wnioskujących, i wiarygodne oszacowanie wpływu udziału szkół w programie na wyniki osiągane przez ich uczniów na sprawdzianie szóstoklasisty. W analizach wykorzystano wyniki sprawdzianów z trzech lat: 2012 (przed udziałem w programie), 2013 (ok. 3-5 miesięcy po dostarczeniu sprzętu do szkół) i 2014 (ok. 15-17 miesięcy po dostarczeniu sprzętu do szkół). Badano nie tylko wpływ programu na średni wynik uczniów, ale również na kształt rozkładu wyników w poszczególnych częściach sprawdzianu. Zastosowano testy t i symulacyjne testy Monte Carlo do rozstrzygnięcia, czy obserwowane różnice między grupą zasadniczą a grupą kontrolną można uznać za skutek realizacji „Cyfrowej szkoły”, czy też mogą one być przypadkowe, powstałe w trakcie losowego doboru szkół.

Analizy IBE 03/2015

 

.

Czytelnictwo dzieci i młodzieży - raport końcowy

Opublikowano: 3 Mar 2015

epub logopdficon

Raport prezentuje wyniki badania „Czytelnictwo dzieci i młodzieży”. W kolejnych rozdziałach raportu przedstawione zostały m.in. najważniejsze informacje o badaniu, zawierające dane o zastosowanej metodologii, sposobie doboru próby, etc., opis wyników badania, analizę wyników ilościowej części badania, w której uczniowie relacjonowali, jak często podejmują różne zajęcia w czasie wolnym ze szczególnym uwzględnieniem czytania książek, cechy społeczno-demograficzne uczniów różnicujące ich aktywność czytelniczą w ramach obowiązku szkolnego i w czasie wolnym, prezentację listę tytułów wybieranych przez uczniów spontanicznie, poza obowiązkami szkolnymi, praktyki czytelnicze w ramach obowiązku szkolnego, uczniowskie oceny obecności literatury pięknej na lekcjach języka polskiego i stosowanych metod dydaktycznych, uczniowskie postrzeganie udanej lekcji, listę wymarzonych lektur szkolnych dwunastolatków i piętnastolatków, zróżnicowanie strategii czytania lektur szkolnych, charakterystyki uczniów, którzy czytali lektury w całości, we fragmentach, czy też poznawali je za pośrednictwem streszczeń.

Raport zamykają wnioski końcowe oraz rekomendacje dla dydaktyki polonistycznej.

Informacja prasowa na temat wyników badania.

Pobierz raport [pdf, 2.5MB; epub, 3.5MB]

Errata do raportu w wersji pdf

 

.

Jak przygotować i napisać interpretację? Poradnik

Opublikowano: 24 Lut 2015
pdficonWprowadzenie na egzamin maturalny interpretacji tekstu poetyckiego jako formy wypowiedzi wynika z potrzeby sprawdzenia umiejętności samodzielnego myślenia w spotkaniu z nieznanym uczniowi tekstem literackim, a w szerszej perspektywie – z jakimkolwiek nowym przekazem, który domaga się zrozumienia. Przygotowanie do tej części zadania maturalnego powinno trwać przez cały czas edukacji, szczególną intensywność musi jednak zyskać na czwartym etapie. Interpretacja jako forma wypowiedzi może budzić obawy maturzystów. Dlatego trzeba ich do niej przygotowywać systematycznie, zwracając uwagę na szanse, które ona otwiera przed piszącymi, ale też na związane z nią niebezpieczeństwa. Ważne są dwa elementy tego przygotowania: samodzielna praca intelektualna oraz przygotowanie tekstu argumentacyjnego, w którym zostają przedstawione teza interpretacyjna i jej uzasadnienie..

Jak napisać dobre streszczenie? Poradnik dla ucznia (i nauczyciela)

Opublikowano: 24 Lut 2015
pdficon

Umiejętność określana umownie jako „streszczanie” jest przywoływana w „Podstawie programowej…” wielokrotnie. Jej kształcenia wymaga się nie tylko od nauczycieli polonistów – streszczanie jest bowiem operacją złożoną, związaną z procesem interpretacyjnym towarzyszącym nauczaniu każdego przedmiotu szkolnego. Nie ulega jednak wątpliwości, że najwięcej uwagi należy poświęcić temu zagadnieniu na lekcjach języka polskiego.

„Podstawa programowa…” wskazuje, by wprowadzać już na pierwszym, a rozwijać na drugim etapie kształcenia „umiejętność poszukiwania interesujących [ucznia] wiadomości, a także ich porządkowania” oraz „wypowiadania się w mowie i w piśmie na tematy poruszane na zajęciach.

Tak sformułowane zapisy uwidaczniają konieczność przygotowywania uczniów od najmłodszych lat do wnikliwego czytania, odbioru informacji i tworzenia prostych wypowiedzi. Na etapie gimnazjum pojawia się i termin, i rezultat „zrozumienia tekstu na poziomie podstawowym” – streszczenie. Warto jednak podkreślić, że powinna to być łatwiejsza wersja, zwana umownie „streszczeniem linearnym” (mająca raczej charakter konspektu), w którym uczeń przedstawia „najistotniejsze treści w takim porządku, w jakim występują one w tekście”.

O najdojrzalszej wersji streszczenia mówi się w „Podstawie programowej…” dla szkół średnich. Uczeń, oprócz wnikliwego czytania i porządkowania informacji, powinien wykonywać „różne działania na tekście cudzym”. Owe działania obejmują tworzenie tekstów o wielorakim charakterze, w tym: parafrazowanie i streszczanie.


.

Jak przygotować i napisać rozprawkę maturalną? Poradnik

Opublikowano: 24 Lut 2015
pdficonNa maturze z języka polskiego od roku 2015 na poziomie podstawowym zdający będą mieli do wyboru dwa tematy wypracowań. Rozwinięcie każdego z nich będzie wymagało napisania wypowiedzi o charakterze argumentacyjnym: rozprawki problemowej lub interpretacji tekstu poetyckiego. W niniejszym opracowaniu zajmiemy się rozprawką czyli formą wypowiedzi, w której rozważamy jakiś problem (podany w temacie maturalnym), zajmujemy wobec tego problemu stanowisko (formułujemy tezę lub hipotezę) i dowodzimy jego słuszności (przekonująco argumentujemy)..

Strona 13 z 34

  • start
  • poprz.
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • nast.
  • koniec

Raport podsumowujący projekt : „Entuzjaści edukacji”

 

raport podsumowujacy EE

Raport przedstawia główne wnioski ze zrealizowanego w latach 2010-2015 projektu badawczego „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”, a także rekomendacje dla dalszych zmian w edukacji.

więcej na temat raportu

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

 

Raport o stanie edukacji

ROSE 2014 okadka mala

Prezentujemy piąty przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych Raport o stanie edukacji. Egzaminy zewnętrzne w polityce i praktyce edukacyjnej

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji 2013

Raport o stanie edukacji 2012

Raport o stanie edukacji 2011

Raport o stanie edukacji 2010

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych

Popularne badania

  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • Laboratorium myślenia – diagnoza nauczania przedmiotów przyrodniczych w Polsce
  • Międzynarodowe Badanie Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych
  • Dobre praktyki w przyrodniczej edukacji pozaformalnej. Badania oferty zajęć przyrodniczych.
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...