Liderzy w projekcie
Diagnoza przedmaturalna z języka polskiego
Diagnoza przedmaturalna z języka polskiego pomoże uczniom i nauczycielom przygotować się do nowej formuły matury w 2015 roku. IBE zrealizuje ją w 50 szkołach, ale z przygotowanych zadań mogą skorzystać wszystkie klasy II szkół ponadgimnazjalnych.
.Eksperci IBE: nauczanie matematyki w szkole podstawowej musi być spójne
Eksperci IBE, nauczyciele i dyrektorzy szkół rozmawiali na seminarium w Bydgoszczy o tym, jak ważna jest spójność nauczania matematyki w klasach I-III i IV-VI
Małgorzata Zambrowska i Marcin Karpiński z IBE mówili w Bydgoszczy m.in. o wynikach badań
Jak samorządy zamykają i otwierają szkoły
Badacze IBE zaprezentowali raport, w którym podsumowali przemiany sieci szkolnej w latach 2007 - 2012. Przez ten czas samorządy zamknęły blisko tysiąc szkół
Dr Jan Herczyński i Aneta Sobotka przestawili raport "Diagnoza zmian w sieci szkół podstawowych i gimnazjów w Polsce 2007–2012". Fot. Łukasz Zboralski/IBE
Dr Jan Herczyński i Aneta Sobotka z IBE przedstawili dziś w siedzibie Instytutu wyniki swojego badania „Diagnoza zmian w sieci szkół podstawowych i gimnazjów w Polsce 2007–2012”. Raport , w którym opisali wyniki swojej pracy, jest pierwszym tego typu podsumowaniem w kraju. Konferencję prasową otworzył dr Michał Sitek, zastępca dyrektora IBE ds. naukowych
- To, że w Polsce systematycznie spada liczba szkół to wiadomo z danych statystycznych. Ale ile rzeczywiście zamyka się nie jest tak łatwo stwierdzić - mówił dr Herczyński. - My stworzyliśmy narzędzia, które pozwalają zbadać, co się naprawdę dzieje ze szkołami.
Badacz IBE przedstawił w skrócie najważniejsze wnioski płynące z badania. - Liczba uczniów podstawówek spadła o ok. 10 proc. i o ok. 10 proc. zmniejszyła się liczba szkół. W tym samym czasie liczba uczniów gimnazjum spadła o ok. 20 proc. Ale gminy praktycznie nie zlikwidowały gimnazjów - opowiadał. I wyjaśniał, że stało się tak dlatego, iż sieć gimnazjów jest znacznie bardziej racjonalna.
Zdaniem dr. Herczyńskiego zebrane w raporcie dane świadczą o tym, że samorządy bardzo racjonalnie przekształcają podlegające im sieci szkolne. - Są to organy, które otrzymały dużą władzę w tym zakresie i bardzo racjonalnie ją wykorzystują - mówił. - Placówki, które były zamykane, to były naprawdę małe szkoły, liczące średnio 20 uczniów.
Współautorka raportu - Aneta Sobotka - przedstawiła z kolei różne drogi powstawania zespołów szkolnych, w których łączono szkoły podstawowe z gimnazjami. Wskazała też na tzw. hipotezę roku wyborczego. - Z danych, które zgromadziliśmy, choć obejmują one jedynie jedne wybory samorządowe w 2010 r., wynika, że w takim okresie samorządy podejmują dużo mniej decyzji związanych z przekształceniami lub likwidacjami placówek.
Przeczytaj informację prasową o badaniu
Przeczytaj pełen raport z badania
.Co się zmieniło w nauczaniu historii i przedmiotów przyrodniczych - film
Zmiana podstawy programowej budziła olbrzymie emocje. Zobacz, co naprawdę zmieniło się w nauczaniu historii i przedmiotów przyrodniczych w liceach, technikach i szkołach zawodowych. O nowym podejściu do nauczania opowiadają eksperci IBE
.