BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Eksperci IBE zaprezentowali wyniki Międzynarodowego Badania Osób Dorosłych (PIAAC)

Opublikowano: 8 Paź 2013

Eksperci IBE zaprezentowali raport krajowy PIAAC w Centrum Prasowym FoksalEksperci IBE zaprezentowali raport krajowy PIAAC w Centrum Prasowym Foksal

Młodzi Polacy potrafią tyle samo, co ich rówieśnicy z krajów OECD. Biorąc pod uwagę perspektywę ostatnich 17 lat przyrost umiejętności w Polsce był największy wśród badanych krajów. Krajowy raport z badania PIAAC zaprezentowali w Warszawie eksperci IBE: dr Agnieszka Chłoń-Domińczak i zastępca dyrektora Instytutu Zbigniew Stępniewski

.

 

Wyniki badania PIAAC ogłoszono 8 października w Brukseli. Tego samego dnia w Centrum Prasowym Foksal, przedstawiciele IBE zaprezentowali raport krajowy przygotowany przez badaczy z Instytutu.
W tematykę badania zgromadzonych dziennikarzy i gości wprowadził Zbigniew Stępniewski, zastępca dyrektora IBE. – Uważam, że wyniki dzisiejszych badań powinny znacząco wpłynąć na to, w jakim kierunku będzie toczyła się dalsza dyskusja na temat programów operacyjnych, które dotyczą interwencji w rozwój kapitału ludzkiego – powiedział Zbigniew Stępniewski. Dodał, że ogłoszone wyniki powinny być uwzględniane w takich dokumentach jak Europa 2020 (opracowanym przez Komisję Europejską) oraz w krajowym - - Strategia Rozwój Kapitału Ludzkiego.

Zbigniew Stępniewski, zastępca dyrektora IBE wprowdził gości i dziennikarzy w tematykę badania. Na zdjęciu z dr Agnieszką Chłoń-DomińczakZbigniew Stępniewski, zastępca dyrektora IBE wprowdził gości i dziennikarzy w tematykę badania. Na zdjęciu z dr Agnieszką Chłoń-Domińczak

W badaniu , które trwało od sierpnia 2011 r. do pierwszego kwietnia 2012 r., wzięło w udział ponad 166 tys. osób z 24 krajów. W Polsce objęło blisko 10 tys. respondentów. Głównym celem projektu był pomiar kompetencji w obszarach, które zostały uznane za wiodące w obecnym tzw. rozwoju cywilizacyjnym społeczeństwa opartego na wiedzy – a były to rozumienie tekstu, rozumowanie matematyczne oraz wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych.

 

Młodzi Polacy dorównują rówieśnikom z innych krajów
- Kompetencje mierzone w PIAAC są niezbędne do funkcjonowania we współczesnym świecie oraz nabywania nowej wiedzy i nowych umiejętności. PIAAC dostarcza również informacji m.in. o związku pomiędzy kompetencjami, wykształceniem i sytuacją na rynku pracy – mówiła dr Agnieszka Chłoń-Domińczak, lider Zespołu Edukacji i Rynku Pracy IBE, która prezentowała szczegółowe wyniki badań. - Dane uzyskane w badaniu pozwalają na ocenę jakości zasobów kapitału ludzkiego, a na tej podstawie także ocenę potencjału gospodarczego, spójności społecznej oraz identyfikację grup narażonych na ryzyko wykluczenia społecznego ze względu na niski poziom umiejętności – podkreślała.

Dr Agnieszka Chłoń-Domińczak (IBE) prezentowała szczegółowe wyniki badania PIAAC i odpowiadała na pytania dziennikarzyDr Agnieszka Chłoń-Domińczak (IBE) prezentowała szczegółowe wyniki badania PIAAC i odpowiadała na pytania dziennikarzy

Wśród najważniejszych wyników badania wymieniła fakt, że młodzi Polacy potrafią tyle samo, co ich rówieśnicy z 22 krajów OECD. Wyniki badania PIAAC pokazały też, że w ciągu ostatnich 17 lat wzrósł poziom umiejętności dorosłych Polaków. Choć średnie wyniki w Polsce są wciąż nieco poniżej średniej badania. Nasze wyniki w rankingu podnoszą osoby z wyższym wykształceniem, pracujący w sektorach usług wiedzochłonnych i wysoko wykwalifikowani pracownicy biurowi.
Wynik Polski w dziedzinie rozumienia tekstu dzieli od średniej OECD 6 punktów (267 pkt. wobec 273 pkt.), a w dziedzinie rozumowania matematycznego – 9 punktów (260 pkt. wobec 269 pkt.). Gorszy wynik w zakresie rozumienia tekstu uzyskały Włochy i Hiszpania. Natomiast przeciętny poziom rozumowania matematycznego Polaków jest porównywalny do wyniku Wielkiej Brytanii i jest lepszy niż wyniki Irlandii, Stanów Zjednoczonych, Włoch i Hiszpanii.

 

Wykształcenie rodziców ma znaczenie
Omawiając sposób przeprowadzenia badania, grupę oraz zastosowaną skalę, dr Chłoń-Domińczak zwróciła uwagę, że objęło ono bardzo zróżnicowaną populację: począwszy od osób urodzonych w 1947 r., rozpoczynających edukację na początku lat 50. i wchodzących na rynek pracy w latach 60., po osoby urodzone w 1996 r., które edukację rozpoczęły już w XXI wieku i - w wielu przypadkach - nie rozpoczęły jeszcze pracy zawodowej.
Wśród czynników wpływających na kompetencje Polaków wymieniła zarówno wiek, płeć jak i miejsce zamieszkania. Młodzi Polacy osiągają lepsze wyniki niż starsi, kobiety lepsze wyniki w rozumieniu tekstu niż mężczyźni, a wyniki mieszkańców wsi odbiegają od wyników mieszkańców dużych miast.
PIACC potwierdził przy tym wyniki innych badań, np. PISA, z których wynika, że wykształcenie rodziców w znacznym stopniu wpływa na umiejętności dzieci. Polacy wychowani przez najlepiej wykształconych rodziców nie odstają od średnich wyników analogicznej grupy w OECD. Natomiast wyniki Polaków, których rodzice mieli niższe poziomy wykształcenia są wyraźnie słabsze.
Rezultaty PIAAC potwierdziły także występowanie nierówności w dostępie do szkolnictwa wyższego – osoby, których rodzice mają niskie wykształcenie rzadziej podejmują studia, nawet gdy mają wysoki poziom kompetencji.

 

Pracujący potrafią więcej
Lider Zespołu Edukacji i Rynku Pracy IBE wskazała, że we wszystkich krajach uczestniczących w badaniu osoby pracujące charakteryzują się wyższymi poziomami umiejętności rozumienia tekstu i rozumowania matematycznego niż osoby bezrobotne lub bierne zawodowo. Wyniki PIAAC sugerują również, że kompetencje dużej grupy osób są niewykorzystane. Wiele osób niepracujących, w szczególności tych pozostających bez pracy przez okres nie dłuższy niż dwa lata, posiada umiejętności na wysokim poziomie. Dłuższy okres bierności zawodowej wiąże się ze spadkiem kompetencji.
Dr Chłoń-Domińczak omówiła też związki między branżą i zawodem a kompetencjami Polaków. - Przyglądając się bliżej wynikom osób w zależności od rodzaju działalności pracodawcy, widzimy, że najlepszymi umiejętnościami badanymi w PIAAC charakteryzują się osoby, których praca wiąże się m.in. z usługami z zakresu informatyki, finansów, ubezpieczeń, komunikacji, reklamy, marketingu, obsługi rynku nieruchomości, doradztwem podatkowym i księgowością – wyliczała. –  Grupa ta, określana łącznie jako „usługi nowoczesne”, uzyskała przeciętny wynik 299 punktów z zakresu rozumienia tekstu i 295 z rozumowania matematycznego. Obydwa wyniki są porównywalne do przeciętnych wyników osiąganych przez osoby pracujące w tych branżach w krajach OECD uczestniczących w badaniu.

 

Badanie PIAAC uwidoczniło także związek między poziomem kompetencji a zarobkami. Generalnie umiejętności wpływają na dochody, jednak Polska, podobnie jak Czechy, Szwecja, Słowacja i Estonia, charakteryzuje się niewielkim zróżnicowaniem dochodów związanym z poziomami umiejętności.

Na konferencji poświęconej wynikom badania PIAAC obecni byli przedstawiciele zaproszonych instytucji, naukowcy i dziennikarzeNa konferencji poświęconej wynikom badania PIAAC obecni byli przedstawiciele zaproszonych instytucji, naukowcy i dziennikarze

Komputer nieoswojony
Ostatnim punktem prezentacji były wyniki badania PIAAC w zakresie wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych. Chodzi tu o umiejętność korzystania z komputera, Internetu, do pozyskiwania i analizy informacji, porozumiewania się z innymi oraz wykonywania praktycznych zadań w kontekście prywatnym, zawodowym i społecznym. Umiejętności Polaków w tym zakresie okazały się najniższe wśród krajów, które przeprowadziły tę część badania. Tylko 19% Polaków posiada wysokie umiejętności wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych wobec 34% średnio w OECD, co więcej pracujący Polacy rzadziej i mniej intensywnie niż w innych krajach korzystają z komputera w pracy (46% nigdy nie korzysta wobec 30% w krajach OECD).

Kończąc prezentację dr Chłoń-Domińczak powiedziała, że wyniki PIACC to obszerny i bogaty materiał, który będzie mógł być wykorzystywany szeroko, w różnych obszarach: –Traktujemy te badania jako fotografię tego, w jakim punkcie jesteśmy dziś, i w jakich obszarach powinniśmy działać by dokonać potrzebnych zmian.

Pobierz informację prasową o wynikach badania PIAAC

Zobacz pełen raport krajowy z badania PIAAC

 

Przeczytaj również w "Wydarzeniach"

  • Młodzież myśli o przyszłości zawodowej, ale potrzebuje większego wsparcia
  • Relacja z briefingu prasowego nt UDE

Publikacje

  • Early entry – early exit? Education’s impact on being active in the labour market of Poles 50+
  • EduMod: Model symulacyjno-prognostyczny polskiej gospodarki. Podręcznik użytkownika
  • EduMod: Model symulacyjno-prognostyczny polskiej gospodarki. Raport podsumowujący projekt
  • Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych - raport
  • Portret generacji 50+ w Polsce i w Europie. Wyniki badania zdrowia, starzenia się i przechodzenia na emeryturę w Europie (SHARE)

Zespoły, badania, ludzie

  • Badanie realizowane w ramach projektu SHARE
  • Badanie ścieżek edukacyjnych niepełnosprawnych dzieci, uczniów i absolwentów
  • Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych
  • Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych
  • Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych z wykorzystaniem danych administracyjnych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Część 2

Seminaria i konferencje

  • "Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych" - konferencja podsumowująca
  • Umiejętności Polaków – wyniki Międzynarodowego Badania Kompetencji Osób Dorosłych (PIAAC) - Seminarium

Raport podsumowujący projekt : „Entuzjaści edukacji”

 

raport podsumowujacy EE

Raport przedstawia główne wnioski ze zrealizowanego w latach 2010-2015 projektu badawczego „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”, a także rekomendacje dla dalszych zmian w edukacji.

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji

ROSE 2014 okadka mala

Prezentujemy piąty przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych Raport o stanie edukacji. Egzaminy zewnętrzne w polityce i praktyce edukacyjnej

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji 2013

Raport o stanie edukacji 2012

Raport o stanie edukacji 2011

Raport o stanie edukacji 2010

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...