EduMod: Model symulacyjno-prognostyczny polskiej gospodarki. Raport podsumowujący projekt
- Opublikowano: 27 Cze 2015
Strukturalny model symulacyjno-prognostyczny polskiej gospodarki opracowany w ramach projektu "Model dla edukacji", z którego raport podsumowujący można pobrać z tej strony, uwzględnia zjawiska związane z kapitałem ludzkim takie, jak: edukację, kształcenie dorosłych, funkcjonowanie rynku szkoleniowego, zapotrzebowanie w poszczególnych grupach zawodowych itp. Model ma umożliwić symulowanie społeczno – ekonomicznych skutków kwantyfikowalnych elementów polityk publicznych ze szczególnym uwzględnieniem polityk związanych z formowaniem i rozwojem kapitału ludzkiego, wyborami edukacyjnymi, a także polityk rynku pracy.
.Głównym zadaniem modelu jest wspieranie oceny wzajemnego wpływu edukacji i kształcenia, zatrudnienia, bezrobocia czy rozwoju gospodarczego. Ważne jest także to, jak dzisiejsze decyzje dotyczące sposobu funkcjonowania systemu kwalifikacji będą wpływały na przyszły rynek pracy i gospodarkę.
Efektem działań podjętych w projekcie "Model dla edukacji" jest plikacja EduMod - interface do strukturalnego modelu symulacyjno-prognostycznego polskiej gospodarki, który uwzględnia zjawiska związane z decyzjami i politykami edukacyjnymi oraz kapitałem ludzkim w kontekście całości gospodarki.
Podstawowa funkcjonalność aplikacji pozwala na przeprowadzanie symulacji polskiej gospodarki w okresie od 2013 do 2050 roku oraz analizę otrzymanych wyników. Wyniki są raportowane w rozbiciu na ponad 15 tysięcy zmiennych o różnym poziomie agregacji. Wyniki można wizualizować w postaci prostych wykresów oraz eksportować do zewnętrznych plików, które mogą być wykorzystane przez zewnętrzne aplikacje analityczne.
Dodatkowym atutem aplikacji jest możliwość wykonywania symulacji na poziomie województw. Wyniki symulacji na poziomie wojewódzkim oraz całego kraju są ze sobą zharmonizowane w ramach scenariusza bazowego. Aplikacja pozwala na analizę scenariuszową zachowania polskiej gospodarki poprzez możliwość tworzenia polityk (tzw. szoków). Takie podejście umożliwia tworzenie wielu scenariuszy i porównywanie wyników zachowania się gospodarki, ułatwiając tym samym podejmowanie trafnych decyzji na poziomie tworzenia polityki edukacyjnej przy zmieniających się warunkach makroekonomicznych.
Pobierz raport [pdf, 5 MB]