Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej
- Opublikowano: 12 Lut 2015
Konferencja
Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum
w świetle nowej podstawy programowej
Warszawa, 13–14 marca 2015 r.
Hotel Golden Tulip (sale Tulip I i Tulip II), ul. Towarowa 2
Zaproszenie
Szanowni Państwo,
Instytut Badań Edukacyjnych organizuje konferencję podsumowującą ogólnopolskie badanie Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej, która odbędzie się w dniach 13–14 marca 2015 r. w Warszawie w hotelu Golden Tulip (sale Tulip I i Tulip II), ul. Towarowa 2.
Celem spotkania będzie prezentacja wyników badania i wymiana doświadczeń różnych środowisk zaangażowanych w to przedsięwzięcie – niemające precedensu. Po raz pierwszy na tak szeroką skalę i przy zaangażowaniu specjalistów różnych dziedzin zbadano w sposób systemowy dydaktykę polonistyczną w gimnazjum oraz czynniki – szkolne i pozaszkolne – wpływające na edukację. Wnioski płynące z badania, dotyczące nie tylko osiągnięć gimnazjalistów, lecz także pracy nauczycieli oraz kontekstu rodzinno-społecznego uczniów, mają szansę wydatnie zwiększyć efektywność edukacji nie tylko gimnazjalnej.
Konferencja adresowana jest do przedstawicieli różnych środowisk – naukowców, w tym: badaczy zjawisk edukacyjnych, a także do praktyków polonistyki szkolnej oraz nauczycieli. Wierzymy, że dzięki temu spotkanie będzie prawdziwie owocne – rzadko się bowiem nadarza okazja do dyskusji w tak różnorodnym gronie.
Michał Federowicz
Dyrektor
Instytut Badań Edukacyjnych
Program
13 marca 2015 r. (piątek)
9.30 - 10.30
|
Rejestracja | |
10.30 - 11.00
|
Powitanie uczestników Wystąpienia gości honorowych |
|
11.00 - 11.45 |
Prezentacja wyników badania dr hab. Krzysztof Biedrzycki (Instytut Badań Edukacyjnych) |
|
11.45 - 13.00 |
Panel dyskusyjny Skuteczność i nieskuteczność dydaktyki polonistycznej w gimnazjum Moderator: |
|
13.00 - 13.40 |
Dyskusja |
|
13.40 - 14.10 |
Briefing prasowy (sala Magnolia) | |
13.40 - 14.40 |
Lunch |
|
14.40 - 16.00 |
Sesja plenarna I Czy polskie gimnazja kształcą świadomych odbiorców kultury? prof. dr hab. Sławomir Jacek Żurek (Katedra Dydaktyki i Literatury Języka Polskiego, Instytut Filologii Polskiej, Katolicki Uniwersytet Lubelski) Słowo – klucz do świata. O kompetencji leksykalnej gimnazjalistów dr hab. prof. UO Jolanta Nocoń (Zakład Polonistyki Stosowanej, Instytut Polonistyki i Kulturoznawstwa, Uniwersytet Opolski) Świadomość językowa w gimnazjum w opinii uczniów i nauczycieli (wybrane zagadnienia) dr Ewa Horwath (Katedra Polonistycznej Edukacji Nauczycielskiej, Wydział Polonistyki, Uniwersytet Jagielloński) Kodowanie myśli. Świadomość językowa a redagowanie form pisemnych dr Beata Kapela- -Bagińska (Katedra Polonistyki Stosowanej, Instytut Filologii Polskiej, Uniwersytet Gdański) |
|
16.00 - 16.20 |
Przerwa | |
16.20 - 17.40 |
Sesja plenarna II Gimnazjaliści w epoce wtórnej oralności. Analiza wybranych wypowiedzi pisemnych dr hab. prof. UKW Agnieszka Rypel (Zakład Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego, Instytut Filologii Polskiej i Kulturoznawstwa, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego) Czy szkoła uczy mówienia? – o wypowiedziach mówionych gimnazjalistów dr Anna Tabisz (Pracownia Edukacji Językowej, Instytut Polonistyki i Kulturoznawstwa, Uniwersytet Opolski) Jak widzi uczeń? Gimnazjalista wobec tekstów ikonicznych dr Dariusz Szczukowski (Katedra Polonistyki Stosowanej, Instytut Filologii Polskiej, Uniwersytet Gdański) Model wyjaśniający zróżnicowanie osiągnięć uczniów prof. nadzw. dr hab. Maciej Karwowski (Millward Brown) |
|
17.40 - 18.30 |
Dyskusja |
14 marca 2015 r. (sobota)
9.00 - 10.20
|
Sesja plenarna III Warsztat nauczyciela polonisty w edukacji gimnazjalnej na podstawie analizy dokumentów zastanych dr hab. prof. UKW Danuta Jastrzębska-Golonka (Zakład Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego, Instytut Filologii Polskiej i Kulturoznawstwa, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego) Typologia nauczycieli na podstawie badań jakościowych mgr Agnieszka Górska (PBS) Profil nauczyciela polonisty biorącego udział w projekcie dr Małgorzata Wójcik-Dudek (Katedra Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Śląski) Nauczyciel w oczach uczniów mgr Marta Kononowicz (PBS) |
|
10.20 - 10.35
|
Przerwa | |
10.35 - 11.55
|
Sesja plenarna IV |
|
11.55 - 12.10 |
Przerwa | |
12.10 - 13.50 |
Sesja plenarna V |
|
13.50 - 15.00 |
Dyskusja | |
15.00 - 15.30 |
Prezentacja bazy narzędzi dydaktycznych Pracowni Języka Polskiego IBE mgr Kinga Białek (Instytut Badań Edukacyjnych), mgr Piotr Bordzoł (Instytut Badań Edukacyjnych) |
|
15.30 - 16.00 |
Podsumowanie konferencji | |
16.00 - 16.30 |
Obiad |
pobierz program konferencji (plik PDF) |
Materiały z konferencji
Panel Dyskusyjny
Anna Janus-Sitarz, Postawy gimnazjalistów wobec literatury
Krzysztof Biedrzycki, Dydaktyka literatury i języka polskiego w świetle nowej podstawy programowej
Wyniki badania
Sesja plenarna I
Sławomir Jacek Żurek, Czy polskie gimnazja kształcą świadomych odbiorców kultury?
Jolanta Nocoń - Słowo, klucz do świata. O kompetencji leksykalnej gimnazjalistów
Ewa Horwath, O świadomości językowej nauczycieli i uczniów gimnazjów
Beata Kapela-Bagińska, Kodowanie myśli. Świadomość językowa a redagowanie form pisemnych.
Sesja plenarna II
Agnieszka Rypel, Gimnazjaliści w epoce wtórnej oralności. Analiza wybranych wypowiedzi pisemnych.
Anna Tabisz, Czy szkoła uczy mówienia? - o ustnych wypowiedziach gimnazjalistów.
Dariusz Szczukowski, Jak widzi uczeń? Gimnazjalista wobec tekstów ikonicznych.
Maciej Karwowski, Uwarunkowania osiągnięć językowych – w stronę modelu wyjaśniającego.
Sesja plenarna III
Agnieszka Sidewicz, Typologia nauczycieli na podstawie badań jakościowych
Marta Kononowicz, Nauczyciel w oczach ucznia.
Sesja plenarna IV
Anna Adamiec, Nie taki polonista okropny… Przeciw medialnym mitom
Karolina Kwak, Język polski w oczach uczniów. Lekcja typowa, idealna, dodatkowa.
Sesja plenarna V
Ewelina Strawa, Polonistyczne projekty edukacyjne – doświadczenia uczniów i nauczycieli.
Piotr Kalwiński, Czytelnictwo lektur w gimnazjum w perspektywie badań ilościowych i jakościowych.
Agnieszka Kulig, Obraz portali społecznościowych w opinii gimnazjalistów.
Prezentacja BND
Piotr Bordzoł, Baza Dobrych Praktyk - Pracownia Języka Polskiego IBE
Kontakt
Małgorzata Nowak
Ecorys
tel. + 48 22 339 45 23 (w dni robocze, w godzinach 9:00-16:00)
e-mail: konferencja.ibe@ecorys.pl