BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Badanie UDE - trzy pytania do dr. Agnieszki Chłoń-Domińczak

Opublikowano: 29 Mar 2013

Rozmowa z dr Agnieszką Chłoń-Domińczak, liderem Zespołu Edukacji i Rynku Pracy IBE o rozpoczynającym się badaniu Uwarunkowania Decyzji Edukacyjnych

.

Instytut Badań Edukacyjnych rozpoczął jedno z największych badań w Polsce – badanie panelowe gospodarstw domowych Uwarunkowania Decyzji Edukacyjnych. Czego dzięki niemu chcą dowiedzieć się naukowcy?

UDE to poza badaniami GUS jedno z największych badań gospodarstw domowych prowadzonych w Polsce po II wojnie światowej. Do udziału w nim IBE chce zaprosić blisko 90 tys. osób.
Dzięki temu badaniu chcielibyśmy przede wszystkim dowiedzieć się, jak wygląda proces podejmowania decyzji edukacyjnych w rodzinach. Jak aktywność edukacyjna – zarówno w szkole, na uczelni, ale też na kursach, szkoleniach – zależy od sytuacji rodzinnej Polaków. Zamierzamy też zbadać, jaka jest sytuacja tych osób na rynku pracy oraz np. jak z edukacją powiązane są migracje.
Ważnym kontekstem będą również powiązania pokoleniowe, czyli m.in. to, jak rodzice myślą o edukacji dzieci. Dlaczego czasem decydują się inwestować w nią więcej nawet swoim kosztem. Duża część badania dotyczy tego, jak dzieci uczą się poza szkołą, jak to wygląda w miastach i na wsiach.
Chcemy również spojrzeć na wybrane powiaty. Cała sieć edukacyjna jest bowiem często siecią lokalną. Decyzje o tym jak i gdzie uczą się dzieci czy szkolą pracownicy są związane z tym, co oferuje lokalny rynek edukacyjny. Chcemy zobaczyć jak decyzje władz o kształtowaniu oferty edukacyjnej wpływają potem na wybory osób z gospodarstw domowych.

Jak to badanie będzie przebiegało?

Jest to badanie panelowe. To oznacza, że będziemy wracać do tych gospodarstw po roku, a także potem w kolejnych latach. W pierwszym badaniu będziemy szczegółowo pytać o historie rodzinne, zawodowe, edukacyjne i migracyjne. Chcemy dowiedzieć się, jak kształtowało się życie respondentów do momentu rozpoczęcia badania, bo to miało istotny wpływ na ich wybory.
W kolejnych rundach będziemy raczej pytali o bieżącą sytuację. Zamierzamy wówczas przyglądać się sytuacji tych osób na rynku pracy, sytuacji społeczno-ekonomicznej gospodarstw domowych.
Planujemy, że pierwsze dwie fale badania zakończą się w 2015 r., potem chcielibyśmy oczywiście je kontynuować.

Wyniki badania UDE z pewnością przydadzą się osobom odpowiedzialnym za kreowanie polityki edukacyjnej i to na różnych szczeblach. Co jeszcze pozwolą nam zrozumieć?

Zobaczymy szerszy kontekst tego, jak edukacja wpływa na rodzinę. Dziś najczęściej badamy samych uczniów, rzadko patrzymy na gospodarstwo domowe. A to właśnie wewnątrz rodziny zapadają decyzje o edukacji jej członków. W tym wieloosobowym podmiocie dzieje się wiele rzeczy, które ma wpływ na decyzje dotyczące kształcenia, zdobywania wiedzy czy umiejętności. Czerpiemy też kompetencje od naszych rodziców czy dziadków. Z badań jakościowych wykonanych przed tym badaniem wynikało np., że dużo zależy od tego, czy rodzice zachęcają dzieci do nauki. Czasem też dzieci wbrew rodzicom same inwestują we własny rozwój i decydują się na rozpoczęcie nauki w liceum, by w przyszłości studiować. Często w podjęciu takich decyzji wspierają ich nauczyciele.
Wyniki badania pozwolą nam na zrozumienie tego, co jest w tytule badania  – uwarunkowań decyzji edukacyjnych Polaków.

Więcej o badaniu UDE

Przeczytaj również w "Wydarzeniach"

  • Młodzież myśli o przyszłości zawodowej, ale potrzebuje większego wsparcia
  • Relacja z briefingu prasowego nt UDE
  • Czy Polacy są zadowoleni ze swojego wykształcenia
  • Eksperci IBE zaprezentowali wyniki Międzynarodowego Badania Osób Dorosłych (PIAAC)

Publikacje

  • Early entry – early exit? Education’s impact on being active in the labour market of Poles 50+
  • EduMod: Model symulacyjno-prognostyczny polskiej gospodarki. Podręcznik użytkownika
  • EduMod: Model symulacyjno-prognostyczny polskiej gospodarki. Raport podsumowujący projekt
  • Lokalne uwarunkowania decyzji edukacyjnych w perspektywie teorii racjonalnego wyboru. Koncepcja teoretyczno-metodologiczna
  • Modelowanie wieloagentowe w badaniach decyzji edukacyjnych

Zespoły, badania, ludzie

  • Badanie realizowane w ramach projektu SHARE
  • Badanie ścieżek edukacyjnych niepełnosprawnych dzieci, uczniów i absolwentów
  • Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych
  • Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych
  • Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych z wykorzystaniem danych administracyjnych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Część 2

Seminaria i konferencje

  • "Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych" - konferencja podsumowująca
  • Umiejętności Polaków – wyniki Międzynarodowego Badania Kompetencji Osób Dorosłych (PIAAC) - Seminarium

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...