Badanie UDE - trzy pytania do dr. Agnieszki Chłoń-Domińczak
- Opublikowano: 29 Mar 2013
Rozmowa z dr Agnieszką Chłoń-Domińczak, liderem Zespołu Edukacji i Rynku Pracy IBE o rozpoczynającym się badaniu Uwarunkowania Decyzji Edukacyjnych
.Instytut Badań Edukacyjnych rozpoczął jedno z największych badań w Polsce – badanie panelowe gospodarstw domowych Uwarunkowania Decyzji Edukacyjnych. Czego dzięki niemu chcą dowiedzieć się naukowcy?
UDE to poza badaniami GUS jedno z największych badań gospodarstw domowych prowadzonych w Polsce po II wojnie światowej. Do udziału w nim IBE chce zaprosić blisko 90 tys. osób.
Dzięki temu badaniu chcielibyśmy przede wszystkim dowiedzieć się, jak wygląda proces podejmowania decyzji edukacyjnych w rodzinach. Jak aktywność edukacyjna – zarówno w szkole, na uczelni, ale też na kursach, szkoleniach – zależy od sytuacji rodzinnej Polaków. Zamierzamy też zbadać, jaka jest sytuacja tych osób na rynku pracy oraz np. jak z edukacją powiązane są migracje.
Ważnym kontekstem będą również powiązania pokoleniowe, czyli m.in. to, jak rodzice myślą o edukacji dzieci. Dlaczego czasem decydują się inwestować w nią więcej nawet swoim kosztem. Duża część badania dotyczy tego, jak dzieci uczą się poza szkołą, jak to wygląda w miastach i na wsiach.
Chcemy również spojrzeć na wybrane powiaty. Cała sieć edukacyjna jest bowiem często siecią lokalną. Decyzje o tym jak i gdzie uczą się dzieci czy szkolą pracownicy są związane z tym, co oferuje lokalny rynek edukacyjny. Chcemy zobaczyć jak decyzje władz o kształtowaniu oferty edukacyjnej wpływają potem na wybory osób z gospodarstw domowych.
Jak to badanie będzie przebiegało?
Jest to badanie panelowe. To oznacza, że będziemy wracać do tych gospodarstw po roku, a także potem w kolejnych latach. W pierwszym badaniu będziemy szczegółowo pytać o historie rodzinne, zawodowe, edukacyjne i migracyjne. Chcemy dowiedzieć się, jak kształtowało się życie respondentów do momentu rozpoczęcia badania, bo to miało istotny wpływ na ich wybory.
W kolejnych rundach będziemy raczej pytali o bieżącą sytuację. Zamierzamy wówczas przyglądać się sytuacji tych osób na rynku pracy, sytuacji społeczno-ekonomicznej gospodarstw domowych.
Planujemy, że pierwsze dwie fale badania zakończą się w 2015 r., potem chcielibyśmy oczywiście je kontynuować.
Wyniki badania UDE z pewnością przydadzą się osobom odpowiedzialnym za kreowanie polityki edukacyjnej i to na różnych szczeblach. Co jeszcze pozwolą nam zrozumieć?
Zobaczymy szerszy kontekst tego, jak edukacja wpływa na rodzinę. Dziś najczęściej badamy samych uczniów, rzadko patrzymy na gospodarstwo domowe. A to właśnie wewnątrz rodziny zapadają decyzje o edukacji jej członków. W tym wieloosobowym podmiocie dzieje się wiele rzeczy, które ma wpływ na decyzje dotyczące kształcenia, zdobywania wiedzy czy umiejętności. Czerpiemy też kompetencje od naszych rodziców czy dziadków. Z badań jakościowych wykonanych przed tym badaniem wynikało np., że dużo zależy od tego, czy rodzice zachęcają dzieci do nauki. Czasem też dzieci wbrew rodzicom same inwestują we własny rozwój i decydują się na rozpoczęcie nauki w liceum, by w przyszłości studiować. Często w podjęciu takich decyzji wspierają ich nauczyciele.
Wyniki badania pozwolą nam na zrozumienie tego, co jest w tytule badania – uwarunkowań decyzji edukacyjnych Polaków.