BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych

Opublikowano: 5 Gru 2014

decyzje baner

O badaniu

O badaniu

Cel
Głównym celem realizowanego badania jakościowego jest opisanie, w jaki sposób podejmowane są decyzje uczniów szkół gimnazjalnych, stojących przed wyborem dalszej drogi kształcenia na poziomie ponadgimnazjalnym.

Kontekst badania
Ostatni rok nauki w gimnazjum to czas dokonywania wyborów wpływających na dalsze możliwości zdobycia wykształcenia i dalszych losów edukacyjnych i zawodowych. Po ukończeniu gimnazjum uczeń może kontynuować edukację w szkole zasadniczej zawodowej, technikum lub liceum ogólnokształcącym. Sporadycznie, absolwenci gimnazjów decydują się także na zdobywanie zawodu u pracodawcy. Oznacza to, że uczeń w wieku 15 lat powinien umieć określić swoje zainteresowania, predyspozycje a także określić kierunek preferowanego rozwoju edukacyjno–zawodowego.

Wyniki planowanego badania stanowić będą analizę postaw uczniów oraz potrzeb rodziców, nauczycieli i doradców zawodowych zaangażowanych w procesy i uwarunkowania decyzji edukacyjnych młodych osób. Badanie nie obejmuje pracodawców.

Wyniki badania będą głosem w dyskusji na temat tego, jak tworzyć doradztwo edukacyjno-zawodowe by swoim działaniem:

  • wspierało gimnazjalistów dokonujących wyborów edukacyjno-zawodowych i odpowiadało potrzebom oraz możliwościom wynikających z etapu rozwoju człowieka,
  • obejmowało osoby wpływające na decyzję młodych osób (tj, rodziców, rówieśników, oraz nauczycieli w tym doradców zawodowych)
  • było adekwatne do wymogów dynamicznie zmieniającego się rynku pracy

Grupa badana
W celu uchwycenia uwarunkowań i czynników wpływających na podejmowane decyzje, realizujemy badanie wśród:
  • uczniów klas II i III szkół gimnazjalnych
  • uczniów klas I szkół ponadgimnazjalnych: liceów ogólnokształcących, techników oraz zasadniczych szkół zawodowych.
  • rodziców uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych
  • doradców zawodowych pracujących w szkołach lub w poradniach pedagogiczno-psychologicznych
  • nauczycieli przedmiotu wiedza o społeczeństwie


Metoda
Badanie to ma charakter jakościowy i w swojej formule zakłada przeprowadzenie wywiadów grupowych z uczniami szkół gimnazjalnych, liceów i techników, w kolejnym kroku przeprowadzone będą wywiady indywidualne z wybranymi uczniami, którzy uczestniczyli w dyskusjach grupowych i wywiady z ich rodzicami. Do udziału w badaniu, na spotkania indywidualne zapraszamy także uczniów zasadniczych szkół zawodowych oraz ich rodziców. Na tym etapie także prowadzić będziemy wywiady indywidualne z doradcami i nauczycielami przedmiotu wiedza o społeczeństwie.

Miejsce realizacji badania
Do badania wybrano dwie lokalizacje: Tarnów i Słupsk

Wykonawca
Na zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych badanie realizuje firma GfK Polonia Sp. z o.o.

Aktualności

Aktualności

W dniu 30 marca 2015 r., w Warszawie odbyło się zorganizowane przez Instytut Badań Edukacyjnych seminarium pt. „Badanie Losów Absolwentów Szkół Zawodowych - pierwsze wnioski i przyszłość monitorowania losów absolwentów”. Pani Magdalena Kamieniecka, prowadząca badanie Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych, w wystąpieniu pt. „Czy doradztwo zawodowe pełni swoją rolę? Trzecia klasa gimnazjum i wybór typu szkoły” zaprezentowała wstępne wyniki badania.

W dniu 18 lutego 2015 r. przyjęto komplet produktów badania od Wykonawcy i przystąpiono do prac nad raportem podsumowującym wyniki badania. Zakończenie prac nad raportem planowane jest w kwietniu b.r.

W dniu 18 grudnia 2014 r. zakończono realizację badania w terenie i przystąpiono do analizy wyników. Zgodnie z założeniami projektu łącznie w obu lokalizacjach przeprowadzono:

  • 14 FGI z uczniami II i III klasy gimnazjów oraz I klasy liceów ogólnokształcących oraz techników;
  • 14 IDI z uczniami klas III gimnazjum, uczniami klas I liceów ogólnokształcących, techników oraz zasadniczych szkół zawodowych;
  • 14 IDI z rodzicami uczniów klas III gimnazjum, rodzicami uczniów klas I liceów ogólnokształcących, techników oraz zasadniczych szkół zawodowych;
  • 4 IDI z nauczycielami przedmiotowymi WOS;
  • 4 IDI z doradcami zawodowymi pracującymi w szkołach gimnazjalnych.

W dniach 10-18 grudnia 2014 r. trwała realizacja badania w Słupsku.

W dniach 18-21 listopada 2014 r. trwała realizacja badania w Tarnowie.

W dniu 29 października 2014 r. podpisana została umowa z wyłonionym w przetargu wykonawcą badania – firmą Gfk Polonia Sp. z o.o.

W dniu 1 października 2014 r. ogłoszony został przetarg na realizację badania Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych. Szczegóły można znaleźć na stronie BIP Instytutu. Szczegóły można znaleźć na stronie BIP instytutu

Raport

Raport

 

Pobierz raport [pdf, 2.8 MB]

 

Kontakt

Kontakt

Badanie zrealizowane przez: 

Zespół Edukacji i Rynku Pracy Instytutu Badań Edukacyjnych

mail: ibe@ibe.edu.pl

tel. 22 241 71 00

 


.

Przeczytaj również w "Wydarzeniach"

  • Młodzież myśli o przyszłości zawodowej, ale potrzebuje większego wsparcia
  • Relacja z briefingu prasowego nt UDE
  • Eksperci IBE zaprezentowali wyniki Międzynarodowego Badania Osób Dorosłych (PIAAC)

Publikacje

  • Early entry – early exit? Education’s impact on being active in the labour market of Poles 50+
  • EduMod: Model symulacyjno-prognostyczny polskiej gospodarki. Podręcznik użytkownika
  • EduMod: Model symulacyjno-prognostyczny polskiej gospodarki. Raport podsumowujący projekt
  • Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych - raport
  • Portret generacji 50+ w Polsce i w Europie. Wyniki badania zdrowia, starzenia się i przechodzenia na emeryturę w Europie (SHARE)

Zespoły, badania, ludzie

  • Badanie realizowane w ramach projektu SHARE
  • Badanie ścieżek edukacyjnych niepełnosprawnych dzieci, uczniów i absolwentów
  • Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych
  • Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych z wykorzystaniem danych administracyjnych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Część 2
  • Monitorowanie losów absolwentów uczelni z wykorzystaniem danych administracyjnych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Część 3

Seminaria i konferencje

  • "Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych" - konferencja podsumowująca
  • Umiejętności Polaków – wyniki Międzynarodowego Badania Kompetencji Osób Dorosłych (PIAAC) - Seminarium

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...