Bazy danych
- Opublikowano: 6 Paź 2014
Zamieszczone tu bazy danych ułożone są chronologicznie, uwzględniając etap badania, oraz w podziale na poszczególnych respondentów badania, którymi byli: uczniowie, rodzice uczniów, ich nauczyciele oraz dyrektorzy (szkoły).
"Standardem bazodanowym" obowiązującym w IBE jest format .csv. Można go odczytać zarówno w zwykłym notatniku, jak i bardziej wygodnym arkuszu kalkulacyjnym. Wychodząc naprzeciw różnym upodobaniom i przyzwyczajeniom osób zajmujących się analizą danych, sporządzone zostaną wkrótce skrypty importu danych do najbardziej popularnych pakietów statystycznych takich jak SPSS, STATA czy R.
Istnieje możliwość łączenia baz danych. Służą do tego zmienne zawierające prefiks "id". Zbiory zawierające dane uczniowskie i rodzicielskie należy łączyć po zmiennej "iducznia". Dane można agregować i łączyć na poziomie szkół przy użyciu zmiennej "idszkoly". Trwają również prace nad zmienną pozwalającą agregować informacje na poziomie oddziałów klasowych z możliwością prostego dołączenia informacji pochodzących ze zbiorów nauczycielskich.
Osoby zainteresowane wykorzystaniem zamieszczonych poniżej zbiorów prosimy o uprzedni kontakt z Zespołem SUEK (e-mail: badanie.suek(at)ibe.edu.pl i przedstawienie w ogólnym zarysie celu analiz. Dodatkowo każda późniejsza publikacja powinna zawierać przypis:
"Wykorzystano zbór danych pochodzący z Badania szkolnych uwarunkowań efektywności kształcenia, którego pełen cykl badawczy obejmował lata 2010-2015. Badanie realizowane było w ramach projektu systemowego Badanie Jakości i Efektywności Edukacji oraz Instytucjonalizacja Zaplecza Badawczego, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, realizowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych."
uczeń
Baza i książka kodowa - uczeń (.7z) | ![]() |
rodzic
Baza i książka kodowa - rodzic (.7z) | ![]() |
nauczyciel
Baza i książka kodowa - nauczyciel (.7z) | ![]() |
dyrektor
Baza i książka kodowa - dyrektor (.7z) | ![]() |
cały etap
Bazy danych - cały etap (.7z) | ![]() |
cały etap
Bazy danych - cały etap (.7z) | ![]() |
cały etap
Bazy danych - cały etap (.7z) | ![]() |
Program generuje bazę danych sql.W celu uruchomienia poniższego pliku należy zainstalować serwer bazy danych PostgreSQL, dostępny na stronie: http://www.postgresql.org/ w dziale download. Wraz z serwerem zostanie domyślnie doinstalowany klient o nazwie pgAdmin. Po zakończeniu instalacji należy wśród programów odnaleźć właśnie ten o nazwie pgAdmin i uruchomić go.Instalacja przebiega bardzo intuicyjnie i wystarczy klikać przycisk dalej. W sieci znajduje sie sporo materiałów, które warto przeczytać i/lub obejrzeć, gdyby u kogoś pojawiły się problemy.Następnie klikając na poniższy link, wskazane jest ściągnąć plik .7z, a następnie rozpakować go na dysku.
W uruchomionym pgAdmin.

Za ten etap badania odpowiedzialna była Pracownia Języków Obcych (PJO) w Instytucie Badań Edukacyjnych. Więcej szczegółów można zasięgnąć u liderki PJO, dr Magdaleny Szpotowicz - e-mail: m.szpotowicz(at)ibe.edu.pl
Badanie w trakcie tego etapu również przeprowadzono przy użyciu aplikacji ARGOS, programu komputerowego pozwalającego przyjrzeć się procesom zachodzącym na lekcji bez konieczności ich nagrywania. Program generuje bazę danych sql, stąd brak jakichkolwiek płaskich tabel w formacie csv w tej sekcji.
Narzędzia badawcze
- Opublikowano: 6 Paź 2014
uczeń
Zamieszczone poniżej narzędzia zawierają m.in. Test integracji szkolnej KIU - polska adaptacja prof. Szumskiego,kwestionariusz służący badaniu socjometrycznemu, oceny opisowe na koniec klasy 3 z matematyki i polskiego, informacje o frekwencji, orzeczeniach uczniów, drugoroczności i więcej.
Test integracji szkolnej KIU (dziewczynka)
rodzic
Narzędzie zawiera m.in. skalę motywacji, na podstawie "Arkusza zachowania się ucznia" Barbary Markowskiej, pytania mające na celu wyznaczenia wskaźników statusu społeczno-ekonomicznego, pytania dotyczące znajomości języka nauczanego i innych języków obcych, stosunku do nauczania danej grupy wiekowej, metod pracy, materiałów dydaktycznych, zaangazowania w międzynarodowe projekty edukacyjne, "skalę lęku" (somatycznego i fizjologicznego) wg SUEK, pytania mającego na celu określenie zaplecza kulturowego i edukacyjnego dziecka oraz zasobności materialnej rodziny i więcej.
uczeń
Testy Osiągnięć Szkolnych z zakresu czytania, pisania i matematyki oraz języka angielskiego. Testy, ze względów diagnostycznych nie są ujawniane. Postępują prace nad podręcznikiem.rodzic

Kwestionariusz ankiety dla rodzica dla kolejnego dziecka (rodzeństwa)
Kwestionariusz ankiety uzupełniającej dla rodzica z I etapu
nauczyciel

Kwestionariusz ankiety dla nauczyciela (mężczyzna)
uczeń

Formularz do zbierania frekwencji, inf o drugoroczności i orzeczeń IV klasa
Formularz do zbierania ocen końcowych IV klasa
Formularz do zbierania ocen semestralnych V klasa
Graficzno-Werbalny Test Wyobraźni Twórczej
Kwestionariusz badania socjometrycznego i KIU (dziewczynka)
Kwestionariusz badania socjometrycznego i KIU (chłopiec)
rodzic

Kwestionariusz ankiety dla rodzica niebieska skrócona
Kwestionariusz ankiety dla rodzica pomarańczowa pełna
Kwestionariusz ankiety dla rodzica pomarańczowa skrócona
Kwestionariusz ankiety dla rodzica zielona pełna
Kwestionariusz ankiety dla rodzica zielona skrócona
nauczyciel

Kwestionariusz ankiety dla nauczyciela (mężczyzna)
Test dla nauczyciela SAS PCI TSES
Badanie obserwacyjne przy użyciu aplikacji ARGOS, programu komputerowego pozwalającego przyjrzeć się procesom zachodzącym na lekcji bez konieczności ich nagrywania.
Ten etap nie miał charakteru badania kwestionariuszowego typu papier-ołówek, stąd brak jakichkolwiek dokumentów w tej sekcji.Więcej informacji wkrótce w zakładce Obserwacje.
Badanie nie miało charakteru badania kwestionariuszowego typu papier-ołówek, stąd brak jakichkolwiek dokumentów w tej sekcji.
uczeń
Testy Osiągnięć Szkolnych z zakresu czytania, pisania i matematyki oraz języka angielskiego. Testy, ze względów diagnostycznych nie są ujawniane. Postępują prace nad podręcznikiem.
Kwestionariusz badania socjometrycznego (chłopiec)
Kwestionariusz badania socjometrycznego (dziewczynka)
Test integracji szkolnej KIU (chłopiec)
Test integracji szkolnej KIU (dziewczynka)
rodzic

Kwestionariusz ankiety dla rodzica dla kolejnego dziecka (rodzeństwa)
Kwestionariusz ankiety dla rodzica dot j angielskiego
dyrektor
Zamieszczony poniżej kwestionariusz ankiety jest tylko przybliżoną strukturą pytań, jakie zostały zaimplementowane w narzędziu.
Metodologia
- Opublikowano: 6 Paź 2014
Klasy 1-3
Poniżej zestawienie dwóch pierwszych etapów badania, wraz z wyszczególnieniem badanych respondentów, podjętych tematów badawczych oraz wykorzystanych w badaniu narzędzi.
etap |
grupa respondentów |
tematy |
narzędzia |
1 |
uczniowie |
inteligencja, motywacja do nauki, relacje rówieśnicze, integracja szkolna |
Test matryc Ravena, Test Inwentarz Stanu i Cechy Lęku dla Dzieci STAI-C, Kwestionariusz socjometryczny, Test integracji szkolnej KIU |
rodzice |
aspiracje edukacyjne wobec dziecka, status społeczny rodziny ucznia, struktura rodziny, kapitał kulturowy i ekonomiczny rodziny, historia edukacyjna dziecka, opinie rodziców o szkolnym funkcjonowaniu uczniów |
Ankieta dla rodzica ucznia szkoły podstawowej |
|
nauczyciele |
ogólna satysfakcja życiowa, anomia, nastawienie na dominację, inwentarz satysfakcji zawodowej, status społeczny, historia edukacyjna i ścieżka kariery zawodowej |
Ankieta dla nauczyciela szkoły podstawowej |
|
dyrektorzy |
historia edukacyjna i ścieżka kariery zawodowej, zarządzanie szkołą |
Ankieta dla dyrektora szkoły podstawowej |
|
2 |
uczniowie |
osiągnięcia szkolne z zakresu języka polskiego, matematyki i języka angielskiego, ocena opisowa uczniów, frekwencja |
Test czytania, Test świadomości językowej, Test matematyczny, Test z języka angielskiego, Wypowiedź ustna j. angielski |
rodzice |
aspiracje edukacyjne wobec dziecka, status społeczny rodziny ucznia, struktura rodziny, kapitał kulturowy i ekonomiczny rodziny, historia edukacyjna dziecka, cechy dobrej szkoły, poczucie skuteczności wychowawczej, wartości wychowawcze |
Ankieta dla rodzica ucznia szkoły podstawowej |
|
nauczyciele |
status społeczno-ekonomiczny, ogólna satysfakcja życiowa, anomia, nastawienie na dominację, inwentarz satysfakcji zawodowej |
Ankieta dla nauczyciela szkoły podstawowej |
|
dyrektorzy |
nauczanie języków obcych w szkole |
Ankieta dla dyrektora dot. nauczania języków obcych |
Badanie szkolnych uwarunkowań efektywności kształcenia (SUEK) objęło uczniów szkół podstawowych uczących się w roku szkolnym 2010/2011 w III klasie. Przebadano również rodziców wylosowanych uczniów oraz nauczycieli i dyrektorów szkół wybranych do badania. Łącznie badaniem objęto około 5600 uczniów, 5600 ich rodziców oraz około 1800 nauczycieli.
Operat losowania skonstruowano na podstawie danych pochodzących z Systemu Informacji Oświatowej (SIO, stan z 30 września 2009). Z operatu zostały wyłączone szkoły specjalne i integracyjne, szkoły mistrzostwa sportowego i sportowe, przyszpitalne oraz eksperymentalne. Ze względu na małą precyzję estymowanych parametrów w operacie nie znalazły się również szkoły o prognozowanej liczbie uczniów poniżej 11 osób. Próba była warstwowana ze względu na wielkość miejscowości zamieszkania (2 warstwy) oraz wielkość szkoły (3 warstwy). Wylosowano 180 szkół, a w każdej szkole maksymalnie dwa oddziały. Więcej szczegółów dotyczących realizacji próby oraz jej reprezentatywności w monografii “Czy szkoła ma znaczenie? Analiza zróżnicowania efektywności nauczania na pierwszym etapie edukacyjnym” tom 1., rozdział 1. pt. “Próba badawcza i proces zbierania danych”.
Badanie SUEK jest badaniem podłużnym, obejmującym tych samych respondentów, realizowanym na próbie pozwalającej na uprawnione dla kraju wnioskowanie statystyczne na poziomie szkół, oddziałów i uczniów szkół podstawowych.
Terminy realizacji dwóch pierwszych etapów Badania SUEK.
etap | klasa | termin przeprowadzenia badania w szkole |
1 | III | grudzień 2010 - kwiecień 2011 |
2 | IV | październik 2011 - grudzień 2011 |
Etapy realizowane były przez PBS Spółka z o.o. z siedzibą w Sopocie, która na drodze postępowania przetargowego wygrała oba zamówienia.
Klasy 4-6
etap |
grupa respondentów |
tematy |
narzędzia |
3 |
uczniowie |
inteligencja, motywacja do nauki, relacje rówieśnicze, integracja szkolna, dane na temat ocen oraz frekwencji |
Test matryc Ravena, Test Inwentarz Stanu i Cechy Lęku dla Dzieci STAIC, Kwestionariusz socjometryczny, Test integracji szkolnej KIU, Formularz do wprowadzania danych o frekwencji i ocenach uczniów |
rodzice |
aspiracje edukacyjne wobec dziecka, status społeczny rodziny ucznia, struktura rodziny, kapitał kulturowy i ekonomiczny rodziny, historia edukacyjna dziecka, stan zdrowia |
Ankieta dla rodzica ucznia szkoły podstawowej |
|
nauczyciele |
ogólna satysfakcja życiowa, anomia, nastawienie na dominację, inwentarz satysfakcji zawodowej |
Ankieta dla nauczyciela szkoły podstawowej (narzędzia takie jak S.A.S., PCI, TSES) |
|
|
|||
5 |
uczniowie |
relacje rówieśnicze, zainteresowania uczniów, oceny szkolne i frekwencja |
Ankieta dla ucznia szkoły podstawowej, Formularz do wprowadzania danych o frekwencji i ocenach uczniów, Kwestionariusz socjometryczny |
rodzice |
aspiracje edukacyjne wobec dziecka, status społeczny rodziny ucznia, struktura rodziny, kapitał kulturowy i ekonomiczny rodziny, historia edukacyjna dziecka |
Ankieta dla rodzica ucznia szkoły podstawowej |
|
|
|
||
|
|
|
7 |
uczniowie |
osiągnięcia szkolne z zakresu języka polskiego, matematyki i języka angielskiego, oceny uczniów, frekwencja, inteligencja, relacje rówieśnicze, integracja szkolna |
Test czytania, Test świadomości językowej, Test matematyczny, Test z języka angielskiego, Wypowiedź ustna j. angielski, Test matryc Ravena, Kwestionariusz socjometryczny, Test integracji szkolnej KIU, Formularz do wprowadzania danych o frekwencji i ocenach uczniów |
rodzice |
aspiracje edukacyjne wobec dziecka, status społeczny rodziny ucznia, struktura rodziny, kapitał kulturowy i ekonomiczny rodziny, prace domowe |
Ankieta dla rodzica ucznia szkoły podstawowej |
|
nauczyciele |
style nauczania, prace domowe, wykorzystywanie nowoczesnych technologii, opinie na temat naucznia |
Ankieta dla nauczyciela szkoły podstawowej |
|
dyrektorzy |
organizacja pracy w szkole |
Ankieta dla dyrektora szkoł podstawowej |
Etapy 4 oraz 6 były badaniem obserwacyjnym, przeprowadzanym przy użyciu aplikacji ARGOS, programu komputerowego pozwalającego przyjrzeć się procesom zachodzącym na lekcji bez konieczności ich nagrywania.Podczas etapu 4 obserwowane były lekcje języka polskiego i matematyki. Podczas 6 lekcje języka angielskiego.
Badanie SUEK to badanie podłużne, obejmujące tę samą kohortę respondentów, podczas kolejnych etapów badania. Przełom klasy III i IV w szkole podstawowej jest dość szczególnym okresem. W większych placówkach szkolnych można zauważyć sporą rotację dzieci w obrębie oddziałów. Zespół podjął decyzję, że "kontynuatorkami" oddziałów klas trzecich są te oddziały klas czwartych, w których udział dzieci, dla których pozyskano zgody na udział w badaniu i które realnie udało sie przebadać, jest najwyższy. Mogło się zatem zdarzyć, że po przerwie wakacyjnej klasa III A stała się klasą IV B.
Pojawienie się uczniów nowych pociągnęło za sobą konieczność zbierania od nich zgód na udział w badaniu.
Terminy realizacji poszczególnych etapów Badania SUEK.
etap | klasa | termin przeprowadzenia badania w szkole |
3 | V | listopad 2012 - luty 2013 |
4 | V | maj 2013 - czerwiec 2013 |
5 | V | czerwiec 2013 |
6 | VI | styczeń 2014 - marzec 2014 |
7 | VI | kwiecień 2014 - maj 2014 |
Etapy 3 i 5 realizowane były przez ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku Spółka z o.o. z Kutna, natomiast etapy 4, 6 i 7 przez PBS Spółka z o.o.
.
Publikacje SUEK
- Opublikowano: 6 Paź 2014
Publikacje SUEK
Poniżej wykaz tekstów i prezentacji, pisanych na podstawie danych pochodzących z Badania szkolnych uwarunkowań efektywności kształcenia. Autorami są w większości członkowie Zespołu szkolnych uwarunkowań efektywności ksztalceia, ale także inni badacze pracujący w Instytucie Badań Edukacyjnych.
Monografie i rozdziały w pracach zbiorowych
Monografie i rozdziały w pracach zbiorowych
Artykuły
Artykuły
Grygiel, P., Humenny, G., Rębisz, S., Bajcar, E., Świtaj, P. (2014). Peer Rejection and Perceived Quality of Relations With Schoolmates Among Children With ADHD.Journal of Attention Disorders, 1–14. |
The main aim of the current study was to investigate the links between ADHD diagnosis and the objective and subjective dimensions of social relationships among children from primary schools. Method: We used the data from 36 regular classrooms, consisting of 718 students, with each containing at least one child with an established clinical diagnosis of ADHD (38 children). Results: For children with ADHD, the level of the perceived quality of social relations was lower than that of children without such a diagnosis. After controlling for sociometric status, the impact of ADHD on perceived status proved to be statistically nonsignificant but the indirect impact of ADHD on this status through sociometric status was statistically significant. Conclusion: Children diagnosed with ADHD are more often rejected by their peers and have a more pessimistic view of their social world. Moreover, ADHD diagnosis does not have a direct influence on the perceived quality of social relations otherwise than through sociometric status. (J. of Att. Dis. XXXX; XX(X) XX-XX). |
Jasińska, A. i Modzelewski, M. (2014). Testy osiągnięć szkolnych TOS3: przykład narzędzia skonstruowanego z wykorzystaniem modelu Rascha.Edukacja 2(127), 85-107. |
pobierz plik pdf |
Większość stosowanych w Polsce testów osiągnięć szkolnych pozbawionych jest mocnego uzasadnienia swojej trafności w postaci szczegółowej dokumentacji. Sytuacja ta wpływa negatywnie na rozwój metodologii konstrukcji tych narzędzi. Artykuł stanowi opis zestawu trzech standaryzowanych testów osiągnięć szkolnych TOS3 wykorzystanych w ramach dwóch badań. Testy te służą pomiarowi osiągnięć szkolnych z obszaru edukacji polonistycznej i matematycznej uczniów kończących I etap edukacyjny. W artykule przedstawiono proces konstrukcji testów osiągnięć z wykorzystaniem modelu Rascha (szczególnego przypadku jednoparametrycznego modelu IRT). Udokumentowano także trafność i rzetelność TOS3, wykorzystując wyniki dwóch reprezentatywnych badań (N > 5000). Artykuł pokazuje korzyści wynikające z wykorzystania modelu pomiarowego podczas budowy narzędzi. Opisane doświadczenia mogą być źródłem wskazówek dla twórców przyszłych testów osiągnięć szkolnych w Polsce. |
Grygiel, p., Humenny, G., Świtaj, P., Rębisz, S. i Anczewska, M. (2014). Between Isolation and Loneliness: Social Networks and Perceived Integration with Peers of Children Diagnosed with ADHD in Regular Classrooms.Education’s Role in Preparing Globally Competent Citizens, BCES Books, Volume 12, 2014. |
pobierz plik pdf |
Individuals with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) are characterized by a number of social deficits. The aim of the current study was to investigate the associations between ADHD diagnosis and social relationships among children from primary schools. Findings revealed that ADHD may contribute to both objective (social isolation) and subjective (dissatisfaction with peer relations) social problems. Children with a diagnosis of ADHD were more likely to have a “rejected” and “neglected” status and viewed their peer relations more negatively than children without this diagnosis. The effect of ADHD diagnosis on perceived integration with peers was found to be fully mediated by sociometric status. Our results underscore the relevance of social aspects of ADHD, which need to be addressed in the therapeutic programs. Interventions aiming to promote a positive image of children with ADHD among their peers should also be undertaken. |
Matczak, E., Kozłowski, W. (2013). Wartości wychowawcze rodziców a aspiracje w stosunku do własnych dzieci.Ruch Pedagogiczny 1/2013 s.49-62. |
pobierz plik pdf |
brak. |
Matczak, E., Kozłowski, W. (2013).Wartości wychowawcze rodziców a aspiracje w stosunku do własnych dzieci.Ruch Pedagogiczny 1/2013 s.49-62. |
brak. |
Matczak E. , Kozłowski W. (2013). Dlaczego rodzicom zależy na wykształceniu dzieci?Polityka Społeczna 7/2013 s.25-29. |
|
Aspiracje edukacyjne naszego społeczeństwa są bardzo wysokie. Jednym z czynników wyjaśniających to zjawisko są wysokie aspiracje rodziców w stosunku do własnych dzieci. Artykuł przedstawia wyniki badań innych autorów oraz badania własne ilustrujące to zjawisko. Próba jego wyjaśnienia nawiązuje do relacji pomiędzy aspiracjami edukacyjnymi rodziców a oczekiwaniami dotyczącymi sukcesu życiowego dzieci. |
Matczak E. , Kozłowski W. (2013). Rodzicielskie poczucie wpływu a aspiracje edukacyjne.Ruch Pedagogiczny 4/2013 s.119-131. |
|
brak. |
Matczak E. , Kozłowski W. (2013).. Sukcesja i merytokracja: stałość i zmienność kryteriów życiowego sukcesu.Zeszyty Naukowe Seria Psychologia i Pedagogika tom 25, Narodowy Uniwersytet Akademia Ostrogska, Ukraina 2013 s. 159-173 , ISBN 966-7631-15-Х. |
|
brak. |
Kozłowski W., Matczak E. (2012). Zawód dla mojego dziecka - aspiracje rodziców.Journal of Modern Science tom 2/13/2012 ,s. 49-68. |
![]() |
brak. |
Matczak E., Kozłowski W. (2012). Aspiracje edukacyjne rodziców.Ruch Pedagogiczny 1 2012, s.41-54. |
|
brak. |
Matczak E., Kozłowski W. (2012). Jaka powinna być dobra szkoła?Zeszyty Naukowe Seria Psychologia i Pedagogika tom 19, Narodowy Uniwersytet Akademia Ostrogska, Ukraina 2012,s. 141-149. |
|
brak. |
Konferencje
Konferencje
Ewaluacja wewnętrzna w szkole podstawowej, Warszawa, 28-29.11.2014.
Modzelewski, M. (2014). Interpretacja wyników standaryzowanych testów osiągnięć szkolnych. |
pobierz plik pdf |
brak |
Grygiel, P. i Pisarek, J. (2014). Czy samoocena szkolna jest skutkiem czy przyczyną osiągnięć szkolnych? Oceny i informacje zwrotne od nauczycieli jako narzędzia wzmacniania samooceny uczniów. |
pobierz plik pdf |
brak |
XX Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej, Gdańsk, 18-20.09.2014.
Grygiel, P., Maluchnik, M., Modzelewski, M., Pisarek, J i Puchalska, K. (2014). Czy samoocena szkolna jest skutkiem, czy przyczyną osiągnięć szkolnych? |
pobierz plik pdf |
brak. |
Pisarek, J. i Modzelewski, M. (2014). Wielkość klasy a przeciętne zaangażowanie ucznia na lekcji. Zastosowanie systemu obserwacyjnego Argos. |
pobierz plik pdf |
brak. |
Jarnutowska, E.(2014). Lekcje języka polskiego i matematyki w klasie V w świetle wyników badań ankietowych i obserwacyjnych ARGOS. |
pobierz plik pdf |
brak. |
9th International Conference on Methods and Techniques in Behavioral Research , Wageningen, 27-29.08.2014.
Pisarek, J. (2014). Argos observation system. Computer program enhancing observation of classroom processes in primary school. |
pobierz plik pdf |
brak |
Fourth Meeting of the EARLI SIG Educational Effectiveness, Southampton, 27-29.08.2014.
Modzelewski, M. (2014). Average students’ attentiveness and class size. Argos observation system in action. |
pobierz plik pdf |
brak |
XIX Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej, Gniezno, 26-28.09.2013.
Jasińska, A. i Modzelewski, M. (2013). Międzyszkolne zróżnicowanie wyników nauczania po pierwszym etapie kształcenia. |
pobierz plik pdf |
W Polsce od 1999 r. obowiązuje dziewięcioletni jednolity i powszechny system szkolnictwa, na który składa się sześcioletnia szkoła podstawowa i trzyletnie gimnazjum. Pierwszym oficjalnym progiem selekcyjnym jest koniec gimnazjum, po którym uczniowie mogą wybrać dalszy kierunek swojej drogi edukacyjnej: ścieżkę zawodową – technikum lub zasadniczą szkołę zawodową – albo ścieżkę akademicką, realizowaną w liceach. Wybór ten dokonuje się w dużej części w oparciu o wyniki na egzaminie gimnazjalnym. Zgodnie z założeniami jednolitego systemu szkolnictwa to, jakie wyniki uczniowie osiągają na tym egzaminie, lub szerzej – szanse na sukces edukacyjny uczniów nie powinny zależeć od tego, do której szkoły uczęszczają. Jednym ze sposobów na liczbowe ujęcie problemu jednolitości kształcenia jest wskaźnik zróżnicowania międzyszkolnego wyników kształcenia (Dolata, 2011). Wskaźnik ten pozwala na określenie, na ile szkoły różnią się między sobą osiągnięciami szkolnymi uczniów... |
Modzelewski, M. i Pisarek, J. (2013). Zastosowanie teorii detekcji sygnałów do analizy rzetelności systemu obserwacyjnego Argos. |
pobierz plik pdf |
Celem niniejszego artykułu jest opis próby zastosowania teorii detekcji sygnałów oraz metody ROC do analizy rzetelności systemu obserwacyjnego Argos, czyli aplikacji komputerowej wspomagającej obserwację przebiegu lekcji w szkołach podstawowych. Badania obserwacyjne stanowiły jeden z etapów badania podłużnego szkolnych uwarunkowań efektywności kształcenia, który został zrealizowany w II semestrze roku szkolnego 2012/2013. Badanie SUEK realizowane przez Instytut Badań Edukacyjnych stanowi część projektu systemowego pt. „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Dane uzyskane podczas spotkań fokusowych z obserwatorami, w trakcie których 34-42 obserwatorów kodowało równolegle lekcje, bazując na tym samym materiale filmowym, pozwoliły na umieszczenie obserwatorów na płaszczyźnie ROC, czyli na wizualizację decyzji podejmowanych przez obserwatorów w trakcie klasyfikacji zachowań nauczyciela. W przedstawionej w artykule analizie każdy z obserwatorów został opisany pod względem czułości oraz specyficzności decyzji podejmowanych w trakcie równoległego kodowania lekcji na spotkaniu fokusowym. Wyniki analizy pozwoliły opisać obserwatorów pod względem zdolności identyfikacji i rejestracji zachowań nauczycieli oraz umiejętności unikania błędnych decyzji. |
VIII Ogólnopolski Zjazd Pedagogiczny, Gdańsk, 19-21.09.2013.
Dolata, R. i Jarnutowska, E. (2013). Czy wielodzietność jest czynnikiem ryzyka edukacyjnego w klasach I-III? |
pobierz plik pdf |
brak. |
Kozłowski, W., Matczak, E.. (2013). Kryteria życiowego sukcesu a aspiracje edukacyjne. |
pobierz plik pdf |
brak. |
Hawrot, A. i Pisarek, J. (2013). Zróżnicowanie siły zależności inteligencja-osiągnięcia z matematyki w szkołach podstawowych. |
pobierz plik pdf |
brak. |
Modzelewski, M. (2013). Międzyszkolne zróżnicowanie osiągnięć szkolnych w kontekście badań nad efektywnością kształcenia. |
pobierz plik pdf |
brak. |
Międzynarodowa Konferencja EDUKACJA – WYCHOWANIE – ODPOWIEDZIALNOŚĆ, Zakopane, 14-15.11.2012.
Kozłowski, W., Matczak, E. . (2012). Wartości wychowawcze rodziców i ich uwarunkowania. |
pobierz plik pdf |
brak. |
XVIII Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej, Wrocław, 21-23.09.2012.
Jasińska, A. i Modzelewski, M. (2012). Można inaczej. Wykorzystanie IRT do konstrukcji testów osiągnięć szkolnych. |
pobierz plik pdf |
Skonstruowanie dobrych testów osiągnięć szkolnych jest poważnym wyzwaniem teoretycznym i logistycznym. Opracowanie trafnych i rzetelnych narzędzi wymaga przede wszystkim starannego ich zaplanowania oraz systematyczności i konsekwencji w realizacji przyjętej koncepcji. W Polsce najważniejsze z punktu widzenia różnych funkcji - selekcyjnej, diagnostycznej, ewaluacyjnej, formatywnej - testy osiągnięć szkolnych są tworzone od 10 lat przez krajowy system egzaminów zewnętrznych. Mimo wieloletniego doświadczenia w tworzeniu testów jakość egzaminów zewnętrznych pozostawia wiele do życzenia... |
Jarnutowska, E. i Pisarek, J. (2012). Wykorzystanie aplikacji komputerowej w badaniach obserwacyjnych w szkołach podstawowych. |
pobierz plik pdf |
Metoda obserwacyjna jest bardzo często stosowana do opisu środowiska szkolnego i klasowego, a co za tym idzie do identyfikacji czynników warunkujących proces nauczania-uczenia się zarówno po stronie nauczyciela (np. sposób prowadzenia lekcji czy udzielania uczniom informacji zwrotnej), po stronie ucznia (np. komunikacja w grupie rówieśniczej), jak i po stronie procesu dydaktycznego (np. formy pracy na lekcji). Obserwację często wykorzystuje się jako metodę analizy klimatu klasy, który to jest istotną zmienną wyjaśniającą efektywność kształcenia, a tym samym stanowi podstawę do tworzenia programów skierowanych do nauczycieli, które mogą im pomóc w nawiązywaniu dobrych i sprzyjających nauczaniu relacji z uczniami na lekcji. Interakcja pomiędzy uczniami i dorosłymi, w tym przypadku interakcje z nauczycielem są podstawowym mechanizmem rozwojowym uczniów i uczenia się w środowisku szkolnym (Greenberg, Domitrovich i Bumbarger, 2001; Hamre i Pianta, 2007; Morrisom i Connor, 2002; Rutter i Maugham, 2002). |