BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Bazy danych

Opublikowano: 6 Paź 2014

+ - Uwagi ogólne Click to collapse

Zamieszczone tu bazy danych ułożone są chronologicznie, uwzględniając etap badania, oraz w podziale na poszczególnych respondentów badania, którymi byli: uczniowie, rodzice uczniów, ich nauczyciele oraz dyrektorzy (szkoły).

"Standardem bazodanowym" obowiązującym w IBE jest format .csv. Można go odczytać zarówno w zwykłym notatniku, jak i bardziej wygodnym arkuszu kalkulacyjnym. Wychodząc naprzeciw różnym upodobaniom i przyzwyczajeniom osób zajmujących się analizą danych, sporządzone zostaną wkrótce skrypty importu danych do najbardziej popularnych pakietów statystycznych takich jak SPSS, STATA czy R.

Istnieje możliwość łączenia baz danych. Służą do tego zmienne zawierające prefiks "id". Zbiory zawierające dane uczniowskie i rodzicielskie należy łączyć po zmiennej "iducznia". Dane można agregować i łączyć na poziomie szkół przy użyciu zmiennej "idszkoly". Trwają również prace nad zmienną pozwalającą agregować informacje na poziomie oddziałów klasowych z możliwością prostego dołączenia informacji pochodzących ze zbiorów nauczycielskich.

Osoby zainteresowane wykorzystaniem zamieszczonych poniżej zbiorów prosimy o uprzedni kontakt z Zespołem SUEK (e-mail: badanie.suek(at)ibe.edu.pl i przedstawienie w ogólnym zarysie celu analiz. Dodatkowo każda późniejsza publikacja powinna zawierać przypis:

"Wykorzystano zbór danych pochodzący z Badania szkolnych uwarunkowań efektywności kształcenia, którego pełen cykl badawczy obejmował lata 2010-2015. Badanie realizowane było w ramach projektu systemowego Badanie Jakości i Efektywności Edukacji oraz Instytucjonalizacja Zaplecza Badawczego, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, realizowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych."
+ - Opis standardu baz danych w IBE Click to collapse
W pliku do ściągnięcia szczegółowy opis standardu bazodanowego obowiązującego w Intytucie Badań Edukacyjnych. Jego autorem jest Mateusz Żółtak. Spore fragmenty pliku, były składowymi większości Opisów Przedmiotów Zamówienia w przetargach publikowanych przez instytut. 

 pdficon small
FAQ, mniej fromalny zapis odpowiedzi na pojawiające się niekiedy wątpliwości użytkowników baz i codebook'ów.


pdficon small
+ - ETAP 1 Click to collapse

uczeń

 
Baza i książka kodowa - uczeń (.7z)

rodzic

 
Baza i książka kodowa - rodzic (.7z)

nauczyciel

 
Baza i książka kodowa - nauczyciel (.7z)

dyrektor

 
Baza i książka kodowa - dyrektor (.7z)

cały etap

 
Bazy danych - cały etap (.7z)
 

+ - ETAP 2 Click to collapse

uczeń



Baza i książka kodowa - uczeń (.7z)

rodzic



Baza i książka kodowa - rodzic (.7z)

nauczyciel



Baza i książka kodowa - nauczyciel (.7z)

cały etap

 

Bazy danych - cały etap (.7z)
 

+ - ETAP 3 Click to collapse

uczeń



Baza i książka kodowa - uczeń (.7z)

rodzic



Baza i książka kodowa - rodzic (.7z)

nauczyciel



Baza i książka kodowa - nauczyciel (.7z)

cały etap

 

Bazy danych - cały etap (.7z)
 
+ - ETAP 4 Click to collapse
 Badanie obserwacyjne przy użyciu aplikacji ARGOS, programu komputerowego pozwalającego przyjrzeć się procesom zachodzącym na lekcji bez konieczności ich nagrywania.
Program generuje bazę danych sql.W celu uruchomienia poniższego pliku należy zainstalować serwer bazy danych PostgreSQL, dostępny na stronie: http://www.postgresql.org/ w dziale download. Wraz z serwerem zostanie domyślnie doinstalowany klient o nazwie pgAdmin. Po zakończeniu instalacji należy wśród programów odnaleźć właśnie ten o nazwie pgAdmin i uruchomić go.Instalacja przebiega bardzo intuicyjnie i wystarczy klikać przycisk dalej. W sieci znajduje sie sporo materiałów, które warto przeczytać i/lub obejrzeć, gdyby u kogoś pojawiły się problemy.Następnie klikając na poniższy link, wskazane jest ściągnąć plik .7z, a następnie rozpakować go na dysku.
W uruchomionym pgAdmin.

+ - ETAP 5 Click to collapse

uczeń



Baza i książka kodowa - uczeń (.7z)

rodzic



Baza i książka kodowa - rodzic (.7z)

cały etap



Bazy danych - cały etap (.7z)
  
+ - ETAP 6 Click to collapse

Za ten etap badania odpowiedzialna była Pracownia Języków Obcych (PJO) w Instytucie Badań Edukacyjnych. Więcej szczegółów można zasięgnąć u liderki PJO, dr Magdaleny Szpotowicz - e-mail: m.szpotowicz(at)ibe.edu.pl
Badanie w trakcie tego etapu również przeprowadzono przy użyciu aplikacji ARGOS, programu komputerowego pozwalającego przyjrzeć się procesom zachodzącym na lekcji bez konieczności ich nagrywania. Program generuje bazę danych sql, stąd brak jakichkolwiek płaskich tabel w formacie csv w tej sekcji.

+ - ETAP 7 Click to collapse

uczeń



Baza i książka kodowa - uczeń (.7z)

rodzic



Baza i książka kodowa - rodzic (.7z)

nauczyciel



Baza i książka kodowa - nauczyciel (.7z)

cały etap



Bazy danych - cały etap (.7z)
  
 

.

Narzędzia badawcze

Opublikowano: 6 Paź 2014
+ - ETAP 1 Click to collapse

uczeń

Zamieszczone poniżej narzędzia zawierają m.in. Test integracji szkolnej KIU - polska adaptacja prof. Szumskiego,kwestionariusz służący badaniu socjometrycznemu, oceny opisowe na koniec klasy 3 z matematyki i polskiego, informacje o frekwencji, orzeczeniach uczniów, drugoroczności i więcej.  

pdficon small
Test integracji szkolnej KIU (dziewczynka)

 

 

pdficon small
Test integracji szkolnej KIU (chłopiec)

 

 

pdficon small
Ocena opisowa - matematyka

 

 

pdficon small
Ocena opisowa - język polski

 

 

pdficon small
Kwestionariusz badania socjometrycznego (dziewczynka)

 

 

pdficon small
Kwestionariusz badania socjometrycznego (chłopiec)

 

 

pdficon small
Formularz do zbierania frekwencji i orzeczeń

 

 

pdficon small
Test inteligencji Test Matryc Ravena w wersji STANDARD - forma Klasyczna (TMS-K)

 

 

pdficon small
Test Inwentarz Stanu i Cechy Lęku dla Dzieci (STAIC)

 

 

rodzic

Narzędzie zawiera m.in. skalę motywacji, na podstawie "Arkusza zachowania się ucznia" Barbary Markowskiej, pytania mające na celu wyznaczenia wskaźników statusu społeczno-ekonomicznego, pytania dotyczące znajomości języka nauczanego i innych języków obcych, stosunku do nauczania danej grupy wiekowej, metod pracy, materiałów dydaktycznych, zaangazowania w międzynarodowe projekty edukacyjne, "skalę lęku" (somatycznego i fizjologicznego) wg SUEK, pytania mającego na celu określenie zaplecza kulturowego i edukacyjnego dziecka oraz zasobności materialnej rodziny i więcej. 

 

pdficon small
Kwestionariusz ankiety dla rodziców

 

 

pdficon small
Uzupełniający kwestionariusz ankiety dla rodziców z etapu 1

 

 

nauczyciel

  

pdficon small
Kwestionariusz ankiety dla nauczyciela (kobieta)

 

 

pdficon small
Kwestionariusz ankiety dla nauczyciela (mężczyzna)

 

 

pdficon small
Test satysfakcji zawodowej (kobieta)

 

 

pdficon small
Test satysfakcji zawodowej (mężczyzna)

 

 

dyrektor

  

pdficon small
Kwestionariusz ankiety dla dyrektora (kobieta)

 

 

pdficon small
Kwestionariusz ankiety dla dyrektora (mężczyzna)

 

 

+ - ETAP 2 Click to collapse

uczeń

 Testy Osiągnięć Szkolnych z zakresu czytania, pisania i matematyki oraz języka angielskiego. Testy, ze względów diagnostycznych nie są ujawniane. Postępują prace nad podręcznikiem. 

rodzic

pdficon smallKwestionariusz ankiety dla rodzica (wersja pełna) 

 

pdficon smallKwestionariusz ankiety dla rodzica dla kolejnego dziecka (rodzeństwa) 

 

pdficon smallKwestionariusz ankiety uzupełniającej dla rodzica z I etapu 

 

nauczyciel

pdficon smallKwestionariusz ankiety dla nauczyciela (kobieta) 

 

pdficon smallKwestionariusz ankiety dla nauczyciela (mężczyzna) 

 

+ - ETAP 3 Click to collapse

uczeń

pdficon smallFormularz do zbierania frekwencji w V klasie 

 


pdficon smallFormularz do zbierania frekwencji, inf o drugoroczności i orzeczeń IV klasa 

 


pdficon smallFormularz do zbierania ocen końcowych IV klasa 

 


pdficon smallFormularz do zbierania ocen semestralnych V klasa 

 


pdficon smallGraficzno-Werbalny Test Wyobraźni Twórczej 

 


pdficon smallKwestionariusz badania socjometrycznego i KIU (dziewczynka) 

 


pdficon smallKwestionariusz badania socjometrycznego i KIU (chłopiec) 

 


pdficon smallTest SRQ-A (chłopiec) 

 


pdficon smallTest SRQ-A (dziewczynka) 

 

rodzic


pdficon smallKwestionariusz ankiety dla rodzica niebieska pełna 

 


pdficon smallKwestionariusz ankiety dla rodzica niebieska skrócona 

 


pdficon smallKwestionariusz ankiety dla rodzica pomarańczowa pełna 

 


pdficon smallKwestionariusz ankiety dla rodzica pomarańczowa skrócona 

 


pdficon smallKwestionariusz ankiety dla rodzica zielona pełna 

 


pdficon smallKwestionariusz ankiety dla rodzica zielona skrócona 

 

nauczyciel


pdficon smallKwestionariusz ankiety dla nauczyciela (kobieta) 

 

pdficon smallKwestionariusz ankiety dla nauczyciela (mężczyzna) 

 


pdficon smallTest dla nauczyciela SAS PCI TSES  

  

+ - ETAP 4 Click to collapse

Badanie obserwacyjne przy użyciu aplikacji ARGOS, programu komputerowego pozwalającego przyjrzeć się procesom zachodzącym na lekcji bez konieczności ich nagrywania.
Ten etap nie miał charakteru badania kwestionariuszowego typu papier-ołówek, stąd brak jakichkolwiek dokumentów w tej sekcji.Więcej informacji wkrótce w zakładce Obserwacje.
+ - ETAP 5 Click to collapse

uczeń

pdficon smallKwestionariusz ankiety dla ucznia (dziewczynka) 

 

pdficon smallKwestionariusz ankiety dla ucznia (chłopiec) 

 

rodzic

pdficon smallKwestionariusz ankiety dla rodzica 

 

+ - ETAP 6 Click to collapse
Za ten etap badania odpowiedzialna była Pracownia Języków Obcych (PJO) w Instytucie Badań Edukacyjnych. Więcej szczegółów można zasięgnąć u liderki PJO, dr Magdaleny Szpotowicz - e-mail: m.szpotowicz(at)ibe.edu.pl. Badanie w trakcie tego etapu również przeprowadzono przy użyciu aplikacji ARGOS, programu komputerowego pozwalającego przyjrzeć się procesom zachodzącym na lekcji bez konieczności ich nagrywania.
Badanie nie miało charakteru badania kwestionariuszowego typu papier-ołówek, stąd brak jakichkolwiek dokumentów w tej sekcji.

+ - ETAP 7 Click to collapse

uczeń

 Testy Osiągnięć Szkolnych z zakresu czytania, pisania i matematyki oraz języka angielskiego. Testy, ze względów diagnostycznych nie są ujawniane. Postępują prace nad podręcznikiem.

pdficon smallKwestionariusz ankiety dla ucznia 

 pdficon smallKwestionariusz badania socjometrycznego (chłopiec)

 

 pdficon smallKwestionariusz badania socjometrycznego (dziewczynka) 

 

 pdficon smallTest integracji szkolnej KIU (chłopiec)



  pdficon smallTest integracji szkolnej KIU (dziewczynka)

  

 

rodzic

 
pdficon smallKwestionariusz ankiety dla rodzica (wersja pełna) 

 
pdficon smallKwestionariusz ankiety dla rodzica dla kolejnego dziecka (rodzeństwa) 

 


pdficon smallKwestionariusz ankiety dla rodzica dot j angielskiego 

  

nauczyciel

 
pdficon small Kwestionariusz ankiety dla nauczyciela 

 
pdficon small Kwestionariusz ankiety dla nauczyciela języka angielskiego  

dyrektor

Zamieszczony poniżej kwestionariusz ankiety jest tylko przybliżoną strukturą pytań, jakie zostały zaimplementowane w narzędziu. 

pdficon smallKwestionariusz ankiety dla dyrektora szkoły

 

.

Metodologia

Opublikowano: 6 Paź 2014

Klasy 1-3

+ - Schemat badania Click to collapse

Poniżej zestawienie dwóch pierwszych etapów badania, wraz z wyszczególnieniem badanych respondentów, podjętych tematów badawczych oraz wykorzystanych w badaniu narzędzi.

etap
grupa respondentów
tematy
narzędzia
1
uczniowie
inteligencja, motywacja do nauki, relacje rówieśnicze, integracja szkolna
Test matryc Ravena, Test Inwentarz Stanu i Cechy Lęku dla Dzieci STAI-C, Kwestionariusz socjometryczny, Test integracji szkolnej KIU
rodzice
aspiracje edukacyjne wobec dziecka, status społeczny rodziny ucznia, struktura rodziny, kapitał kulturowy i ekonomiczny rodziny, historia edukacyjna dziecka, opinie rodziców o szkolnym funkcjonowaniu uczniów
Ankieta dla rodzica ucznia szkoły podstawowej
nauczyciele
ogólna satysfakcja życiowa, anomia, nastawienie na dominację, inwentarz satysfakcji zawodowej, status społeczny, historia edukacyjna i ścieżka kariery zawodowej
Ankieta dla nauczyciela szkoły podstawowej
dyrektorzy
historia edukacyjna i ścieżka kariery zawodowej, zarządzanie szkołą
Ankieta dla dyrektora szkoły podstawowej
2
uczniowie
osiągnięcia szkolne z zakresu języka polskiego, matematyki i języka angielskiego, ocena opisowa uczniów, frekwencja
Test czytania, Test świadomości językowej, Test matematyczny, Test z języka angielskiego, Wypowiedź ustna j. angielski
rodzice
aspiracje edukacyjne wobec dziecka, status społeczny rodziny ucznia, struktura rodziny, kapitał kulturowy i ekonomiczny rodziny, historia edukacyjna dziecka, cechy dobrej szkoły, poczucie skuteczności wychowawczej, wartości wychowawcze
Ankieta dla rodzica ucznia szkoły podstawowej
nauczyciele
status społeczno-ekonomiczny, ogólna satysfakcja życiowa, anomia, nastawienie na dominację, inwentarz satysfakcji zawodowej
Ankieta dla nauczyciela szkoły podstawowej
dyrektorzy
nauczanie języków obcych w szkole
Ankieta dla dyrektora dot. nauczania języków obcych


+ - Osoby badane Click to collapse

Badanie szkolnych uwarunkowań efektywności kształcenia (SUEK) objęło uczniów szkół podstawowych uczących się w roku szkolnym 2010/2011 w III klasie. Przebadano również rodziców wylosowanych uczniów oraz nauczycieli i dyrektorów szkół wybranych do badania. Łącznie badaniem objęto około 5600 uczniów, 5600 ich rodziców oraz około 1800 nauczycieli.

Operat losowania skonstruowano na podstawie danych pochodzących z Systemu Informacji Oświatowej (SIO, stan z 30 września 2009). Z operatu zostały wyłączone szkoły specjalne i integracyjne, szkoły mistrzostwa sportowego i sportowe, przyszpitalne oraz eksperymentalne. Ze względu na małą precyzję estymowanych parametrów w operacie nie znalazły się również szkoły o prognozowanej liczbie uczniów poniżej 11 osób. Próba była warstwowana ze względu na wielkość miejscowości zamieszkania (2 warstwy) oraz wielkość szkoły (3 warstwy). Wylosowano 180 szkół, a w każdej szkole maksymalnie dwa oddziały. Więcej szczegółów dotyczących realizacji próby oraz jej reprezentatywności w monografii “Czy szkoła ma znaczenie? Analiza zróżnicowania efektywności nauczania na pierwszym etapie edukacyjnym” tom 1., rozdział 1. pt. “Próba badawcza i proces zbierania danych”.

Badanie SUEK jest badaniem podłużnym, obejmującym tych samych respondentów, realizowanym na próbie pozwalającej na uprawnione dla kraju wnioskowanie statystyczne na poziomie szkół, oddziałów i uczniów szkół podstawowych.

+ - Realizacja badania Click to collapse

Terminy realizacji dwóch pierwszych etapów Badania SUEK.

etap klasa termin przeprowadzenia badania w szkole
1 III grudzień 2010  -  kwiecień 2011
2 IV październik 2011  -  grudzień 2011


Etapy realizowane były przez PBS Spółka z o.o. z siedzibą w Sopocie, która na drodze postępowania przetargowego wygrała oba zamówienia.

Klasy 4-6

+ - Schemat badania Click to collapse

etap
grupa respondentów
tematy
narzędzia
3
uczniowie
inteligencja, motywacja do nauki, relacje rówieśnicze, integracja szkolna, dane na temat ocen oraz frekwencji
Test matryc Ravena, Test Inwentarz Stanu i Cechy Lęku dla Dzieci STAIC, Kwestionariusz socjometryczny, Test integracji szkolnej KIU, Formularz do wprowadzania danych o frekwencji i ocenach uczniów
rodzice
aspiracje edukacyjne wobec dziecka, status społeczny rodziny ucznia, struktura rodziny, kapitał kulturowy i ekonomiczny rodziny, historia edukacyjna dziecka, stan zdrowia
Ankieta dla rodzica ucznia szkoły podstawowej
nauczyciele
ogólna satysfakcja życiowa, anomia, nastawienie na dominację, inwentarz satysfakcji zawodowej
Ankieta dla nauczyciela szkoły podstawowej (narzędzia takie jak S.A.S., PCI, TSES)
 
   
5
uczniowie
relacje rówieśnicze, zainteresowania uczniów, oceny szkolne i frekwencja
Ankieta dla ucznia szkoły podstawowej, Formularz do wprowadzania danych o frekwencji i ocenach uczniów, Kwestionariusz socjometryczny
rodzice
aspiracje edukacyjne wobec dziecka, status społeczny rodziny ucznia, struktura rodziny, kapitał kulturowy i ekonomiczny rodziny, historia edukacyjna dziecka
Ankieta dla rodzica ucznia szkoły podstawowej
 
 
 
 
 
 
7
uczniowie
osiągnięcia szkolne z zakresu języka polskiego, matematyki i języka angielskiego, oceny uczniów, frekwencja, inteligencja, relacje rówieśnicze, integracja szkolna
Test czytania, Test świadomości językowej, Test matematyczny, Test z języka angielskiego, Wypowiedź ustna j. angielski, Test matryc Ravena, Kwestionariusz socjometryczny, Test integracji szkolnej KIU, Formularz do wprowadzania danych o frekwencji i ocenach uczniów
rodzice
aspiracje edukacyjne wobec dziecka, status społeczny rodziny ucznia, struktura rodziny, kapitał kulturowy i ekonomiczny rodziny, prace domowe
Ankieta dla rodzica ucznia szkoły podstawowej
nauczyciele
style nauczania, prace domowe, wykorzystywanie nowoczesnych technologii, opinie na temat naucznia
Ankieta dla nauczyciela szkoły podstawowej
dyrektorzy
organizacja pracy w szkole
Ankieta dla dyrektora szkoł podstawowej


Etapy 4 oraz 6 były badaniem obserwacyjnym, przeprowadzanym przy użyciu aplikacji ARGOS, programu komputerowego pozwalającego przyjrzeć się procesom zachodzącym na lekcji bez konieczności ich nagrywania.Podczas etapu 4 obserwowane były lekcje języka polskiego i matematyki. Podczas 6 lekcje języka angielskiego.

+ - Osoby badane Click to collapse

Badanie SUEK to badanie podłużne, obejmujące tę samą kohortę respondentów, podczas kolejnych etapów badania. Przełom klasy III i IV w szkole podstawowej jest dość szczególnym okresem. W większych placówkach szkolnych można zauważyć sporą rotację dzieci w obrębie oddziałów. Zespół podjął decyzję, że "kontynuatorkami" oddziałów klas trzecich są te oddziały klas czwartych, w których udział dzieci, dla których pozyskano zgody na udział w badaniu i które realnie udało sie przebadać, jest najwyższy. Mogło się zatem zdarzyć, że po przerwie wakacyjnej klasa III A stała się klasą IV B.

Pojawienie się uczniów nowych pociągnęło za sobą konieczność  zbierania od nich zgód na udział w badaniu.

+ - Realizacja badania Click to collapse

Terminy realizacji poszczególnych etapów Badania SUEK.

etap klasa termin przeprowadzenia badania w szkole
3 V listopad 2012  -  luty 2013
4 V maj 2013  -  czerwiec 2013
5 V czerwiec 2013
6 VI styczeń 2014  -  marzec 2014
7 VI kwiecień 2014  -  maj 2014


Etapy 3 i 5 realizowane były przez ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku Spółka z o.o. z Kutna, natomiast etapy 4, 6 i 7 przez PBS Spółka z o.o.


 

.

Publikacje SUEK

Opublikowano: 6 Paź 2014

Publikacje SUEK

Poniżej wykaz tekstów i prezentacji, pisanych na podstawie danych pochodzących z Badania szkolnych uwarunkowań efektywności kształcenia. Autorami są w większości członkowie Zespołu szkolnych uwarunkowań efektywności ksztalceia, ale także inni badacze pracujący w Instytucie Badań Edukacyjnych.

Monografie i rozdziały w pracach zbiorowych

Monografie i rozdziały w pracach zbiorowych

Szkolne pytania. Wyniki badań nad efektywnością nauczania w klasach IV–VI

pdficon
pobierz plik pdf

Czy szkoła ma znaczenie?
Analiza zróżnicowania efektywności nauczania
na pierwszym etapie edukacyjnym.
Tom 1.

CzySzkolaMaZnaczenie1
  pobierz plik pdf
   

Czy szkoła ma znaczenie?
Analiza zróżnicowania efektywności nauczania
na pierwszym etapie edukacyjnym.
Tom 2.

CzySzkolaMaZnaczenie2
  pobierz plik pdf
   

Raport z Badania szkolnych uwarunkowań efektywności kształcenia,  podsumowujący wyniki II etapu edukacyjnego.

do pobrania wkrótce...
   
   

Grygiel, P., Maluchnik, M., Modzelewski, M., Puchalska, K., Pisarek, J. (2014).

Czy samoocena szkolna jest skutkiem, czy przyczyną osiągnięć szkolnych?

W: Niemierko, B., Szmigel, K. (red.) Diagnozy edukacyjne. Dorobek i nowe zadania. PTDE, Gdańsk.

pdficon small

pobierz plik pdf

+ - czytaj więcej Click to collapse
Efekty analiz stanowią pośrednie potwierdzenie stawianej przez badaczy (m.in. Herberta W. Marsha) hipotezy mówiącej, że o ile w pierwszych klasach szkoły podstawowej adekwatnym modelem ujmującym relacje między samooceną szkolną a stopniami jest model „rozwoju umiejętności” (stopnie wpływają na samoocenę, lecz samoocena nie wpływa na stopnie), o tyle w klasach późniejszych trafniejszym modelem okazać się może model relacji wzajemnych.

 
   

Pisarek, J., Modzelewski, M. (2014) 

Wielkość klasy a przeciętne zaangażowanie ucznia na lekcji. Zastosowanie systemu obserwacyjnego Argos. 

W: Niemierko, B., Szmigel, K. (red.) Diagnozy edukacyjne. Dorobek i nowe zadania. PTDE, Gdańsk

pdficon small

pobierz plik pdf

 
+ - czytaj więcej Click to collapse
brak
 
   

Jarnutowska, E. (2014)

Lekcje języka polskiego i matematyki w klasie V w świetle wyników badań ankietowych i obserwacyjnych ARGOS.

W: Niemierko, B., Szmigel, K. (red.) Diagnozy edukacyjne. Dorobek i nowe zadania. PTDE, Gdańsk.

pdficon small

pobierz plik pdf

+ - czytaj więcej Click to collapse
Jeden z istotnych elementów badania SUEK stanowiły obserwacje przebiegu lekcji, których celem był pomiar takich czynników jak: klimat klasy, jakość i ilość interakcji zachodzących w klasie między uczniami i nauczycielem czy przebieg procesu dydaktycznego na lekcjach języka polskiego i matematyki.
 
   

Jasińska, A., Modzelewski, M. (2013)

Międzyszkolne zróżnicowanie wyników nauczania po pierwszym etapie kształcenia.

W: Niemierko, B., Szmigel, K. (red.) Polska edukacja w świetle diagnoz prowadzonych z różnych perspektyw badawczych, PTDE, Gniezno.

pdficon small

pobierz plik pdf

+ - czytaj więcej Click to collapse
W Polsce od 1999 r. obowiązuje dziewięcioletni jednolity i powszechny system szkolnictwa, na który składa się sześcioletnia szkoła podstawowa i trzyletnie gimnazjum. Pierwszym oficjalnym progiem selekcyjnym jest koniec gimnazjum, po którym uczniowie mogą wybrać dalszy kierunek swojej drogi edukacyjnej: ścieżkę zawodową – technikum lub zasadniczą szkołę zawodową – albo ścieżkę akademicką, realizowaną w liceach. Wybór ten dokonuje się w dużej części w oparciu o wyniki na egzaminie gimnazjalnym. Zgodnie z założeniami jednolitego systemu szkolnictwa to, jakie wyniki uczniowie osiągają na tym egzaminie, lub szerzej – szanse na sukces edukacyjny uczniów nie powinny zależeć od tego, do której szkoły uczęszczają. Jednym ze sposobów na liczbowe ujęcie problemu jednolitości kształcenia jest wskaźnik zróżnicowania międzyszkolnego wyników kształcenia. Wskaźnik ten pozwala na określenie, na ile szkoły różnią się między sobą osiągnięciami szkolnymi uczniów...
 
   

Pisarek, J., Modzelewski, M. (2013)

Zastosowanie teorii detekcji sygnałów do analizy rzetelności systemu obserwacyjnego Argos.

W: Niemierko, B., Szmigel, K. (red.) Polska edukacja w świetle diagnoz prowadzonych z różnych perspektyw badawczych, PTDE, Gniezno.

pdficon small

pobierz plik pdf

+ - czytaj więcej Click to collapse
Celem niniejszego artykułu jest opis próby zastosowania teorii detekcji sygnałów oraz metody ROC do analizy rzetelności systemu obserwacyjnego Argos, czyli aplikacji komputerowej wspomagającej obserwację przebiegu lekcji w szkołach podstawowych. Badania obserwacyjne stanowiły jeden z etapów badania podłużnego szkolnych uwarunkowań efektywności kształcenia. Dane uzyskane podczas spotkań fokusowych z obserwatorami, w trakcie których 34-42 obserwatorów kodowało równolegle lekcje, bazując na tym samym materiale filmowym, pozwoliły na umieszczenie obserwatorów na płaszczyźnie ROC, czyli na wizualizację decyzji podejmowanych przez obserwatorów w trakcie klasyfikacji zachowań nauczyciela. W przedstawionej w artykule analizie każdy z obserwatorów został opisany pod względem czułości oraz specyficzności decyzji podejmowanych w trakcie równoległego kodowania lekcji na spotkaniu fokusowym. Wyniki analizy pozwoliły opisać obserwatorów pod względem zdolności identyfikacji i rejestracji zachowań nauczycieli oraz umiejętności unikania błędnych decyzji.
 
   

Matczak E. , Kozłowski W. (2013)

The Criteria for Achieving Success in Life in the Opinion of Parents.

W: Essays on Education, (red.) W. Sroczyński. House Publishing Ecko, South Jordan, 2013, ISBN 978-1-4276-5467-0.

 

 
+ - czytaj więcej Click to collapse
brak.
 
   

Matczak E. , Kozłowski W. (2013)

Educational Optimism of Parents Parents (w:) Essays on Education.

W: Essays on Education, (red.) W. Sroczyński. House Publishing Ecko, South Jordan, 2013, ISBN 978-1-4276-5467-0 s.75-94.

 

 
+ - czytaj więcej Click to collapse
brak.
 
   

Matczak E. , Kozłowski W. (2013)

Wartości wychowawcze rodziców i ich uwarunkowania.

W: Edukacja Wychowanie Odpowiedzialność. Z teorii i praktyki pedagogicznej (red.) T. Zawojska, Wydawnictwo SGGW , s. 221-236 ISBN : 978-83-7583-409-3.

pdficon small

pobierz plik pdf

+ - czytaj więcej Click to collapse
brak.
 
   

Jasińska, A., Modzelewski, M. (2012)

Można inaczej. Wykorzystanie IRT do konstrukcji testów osiągnięć szkolnych.

W: Niemierko, B., Szmigel, K. (red.) Regionalne i lokalne diagnozy edukacyjne. PTDE, Wrocław.

pdficon small

pobierz plik pdf

+ - czytaj więcej Click to collapse
 Skonstruowanie dobrych testów osiągnięć szkolnych jest poważnym wyzwaniem teoretycznym i logistycznym. Opracowanie trafnych i rzetelnych narzędzi wymaga przede wszystkim starannego ich zaplanowania oraz systematyczności i konsekwencji w realizacji przyjętej koncepcji. W Polsce najważniejsze z punktu widzenia różnych funkcji - selekcyjnej, diagnostycznej, ewaluacyjnej, formatywnej - testy osiągnięć szkolnych są tworzone od 10 lat przez krajowy system egzaminów zewnętrznych. Mimo wieloletniego doświadczenia w tworzeniu testów jakość egzaminów zewnętrznych pozostawia wiele do życzenia...

 
   

Kaczan, R., Rycielski, P. (2012)

Diagnoza umiejętności dzieci 5-, 6- i 7-letnich za pomocą Testu Umiejętności na Starcie Szkolnym TUnSS.

W: Niemierko, B., Szmigel, K. (red.) Regionalne i lokalne diagnozy edukacyjne. PTDE, Wrocław.

pdficon small

pobierz plik pdf

+ - czytaj więcej Click to collapse
W sytuacji dużego zróżnicowania wiekowego dzieci w grupach szkolnych i przedszkolnych pa- ląca wydaje się potrzeba rzetelnej i trafnej analizy zróżnicowania poziomu ich umiejętności. Do przeprowadzenia takiej analizy nie ma jednak standaryzowanych na dużych próbach narzędzi. Test Umiejętności na Starcie Szkolnym (TUnSS) powstał właśnie, by zaspokoić tę potrzebę. 

 
   

Jarnutowska, E., Pisarek, J. (2012)

Wykorzystanie aplikacji komputerowej w badaniach obserwacyjnych w szkołach podstawowych.

W: Niemierko, B., Szmigel, K. (red.) Regionalne i lokalne diagnozy edukacyjne. PTDE, Wrocław.

pdficon small

pobierz plik pdf

 
+ - czytaj więcej Click to collapse
Obserwację często wykorzystuje się jako metodę analizy klimatu klasy, który to jest istotną zmienną wyjaśniającą efektywność kształcenia, a tym samym stanowi podstawę do tworzenia programów skierowanych do nauczycieli, które mogą im pomóc w nawiązywaniu dobrych i sprzyjających nauczaniu relacji z uczniami na lekcji. Interakcja pomiędzy uczniami i dorosłymi, w tym przypadku interakcje z nauczycielem są podstawowym mechanizmem rozwojowym uczniów i uczenia się w środowisku szkolnym.
 
   

Hawrot, A. (2012)

Wybór ma znaczenie, czyli problem miar dopasowania pozycji testowych do modelu pomiarowego w tworzeniu testów za pomocą metody IRT.

W: Niemierko, B., Szmigel, K. (red.) Regionalne i lokalne diagnozy edukacyjne. PTDE, Wrocław.

pdficon small

pobierz plik pdf

+ - czytaj więcej Click to collapse
Teoria odpowiedzi na pozycje testowe (item response theory, IRT), choć jeszcze w Polsce niezbyt popularna i znacznie słabiej znana niż klasyczna teoria testu (KTT), zaczyna pojawiać się w pomiarze psychologicznym i edukacyjnym. Przyczyn niewielkiej popularności IRT w porównaniu z KTT upatrywać można m.in. w jej większej złożoności przy jednoczesnym braku wyczerpującej literatury w języku polskim, jak i konieczności stosowania specjalistycznego, niejednokrotnie kosztownego oprogramowania w celu analizy właściwości testów i składających się na nie zadań. Jej zalety są jednak niezaprzeczalne, stąd też nie jest zaskoczeniem wzrastające nią zainteresowanie. Na osoby korzystające z IRT podczas konstrukcji testów i badania właściwości narzędzi już powstałych czeka szereg decyzji, np. dotyczących metody estymacji parametrów, sposobu normalizacji, wykorzystywanych miar dopasowania całego modelu i poszczególnych zadań. Dla statystyków pracujących w ramach IRT podjęcie ich nie stanowi problemu, jednak ze względu na złożoność stosowanego aparatu matematycznego praktykom może nastręczać trudności. 

 

Artykuły

Artykuły

Grygiel, P., Humenny, G., Rębisz, S., Bajcar, E., Świtaj, P. (2014).

Peer Rejection and Perceived Quality of Relations With Schoolmates Among Children With ADHD.

Journal of Attention Disorders, 1–14.

   

+ - czytaj więcej Click to collapse

The main aim of the current study was to investigate the links between ADHD diagnosis and the objective and subjective dimensions of social relationships among children from primary schools. Method: We used the data from 36 regular classrooms, consisting of 718 students, with each containing at least one child with an established clinical diagnosis of ADHD (38 children). Results: For children with ADHD, the level of the perceived quality of social relations was lower than that of children without such a diagnosis. After controlling for sociometric status, the impact of ADHD on perceived status proved to be statistically nonsignificant but the indirect impact of ADHD on this status through sociometric status was statistically significant. Conclusion: Children diagnosed with ADHD are more often rejected by their peers and have a more pessimistic view of their social world. Moreover, ADHD diagnosis does not have a direct influence on the perceived quality of social relations otherwise than through sociometric status. (J. of Att. Dis. XXXX; XX(X) XX-XX).  

Jasińska, A. i Modzelewski, M. (2014).

Testy osiągnięć szkolnych TOS3: przykład narzędzia skonstruowanego z wykorzystaniem modelu Rascha.

Edukacja 2(127), 85-107.

pdficon small

pobierz plik pdf

+ - czytaj więcej Click to collapse

Większość stosowanych w Polsce testów osiągnięć szkolnych pozbawionych jest mocnego uzasadnienia swojej trafności w postaci szczegółowej dokumentacji. Sytuacja ta wpływa negatywnie na rozwój metodologii konstrukcji tych narzędzi. Artykuł stanowi opis zestawu trzech standaryzowanych testów osiągnięć szkolnych TOS3 wykorzystanych w ramach dwóch badań. Testy te służą pomiarowi osiągnięć szkolnych z obszaru edukacji polonistycznej i matematycznej uczniów kończących I etap edukacyjny. W artykule przedstawiono proces konstrukcji testów osiągnięć z wykorzystaniem modelu Rascha (szczególnego przypadku jednoparametrycznego modelu IRT). Udokumentowano także trafność i rzetelność TOS3, wykorzystując wyniki dwóch reprezentatywnych badań (N > 5000). Artykuł pokazuje korzyści wynikające z wykorzystania modelu pomiarowego podczas budowy narzędzi. Opisane doświadczenia mogą być źródłem wskazówek dla twórców przyszłych testów osiągnięć szkolnych w Polsce.  

Grygiel, p., Humenny, G., Świtaj, P., Rębisz, S. i Anczewska, M. (2014).

Between Isolation and Loneliness: Social Networks and Perceived Integration with Peers of Children Diagnosed with ADHD in Regular Classrooms.

Education’s Role in Preparing Globally Competent Citizens, BCES Books, Volume 12, 2014.

pdficon small

pobierz plik pdf

+ - czytaj więcej Click to collapse
Individuals with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) are characterized by a number of social deficits. The aim of the current study was to investigate the associations between ADHD diagnosis and social relationships among children from primary schools. Findings revealed that ADHD may contribute to both objective (social isolation) and subjective (dissatisfaction with peer relations) social problems. Children with a diagnosis of ADHD were more likely to have a “rejected” and “neglected” status and viewed their peer relations more negatively than children without this diagnosis. The effect of ADHD diagnosis on perceived integration with peers was found to be fully mediated by sociometric status. Our results underscore the relevance of social aspects of ADHD, which need to be addressed in the therapeutic programs. Interventions aiming to promote a positive image of children with ADHD among their peers should also be undertaken.  

 

Matczak, E., Kozłowski, W. (2013).

Wartości wychowawcze rodziców a aspiracje w stosunku do własnych dzieci.

Ruch Pedagogiczny 1/2013 s.49-62.

pdficon small

pobierz plik pdf

+ - czytaj więcej Click to collapse

brak.  

Matczak, E., Kozłowski, W. (2013).

Wartości wychowawcze rodziców a aspiracje w stosunku do własnych dzieci.

Ruch Pedagogiczny 1/2013 s.49-62.

 

+ - czytaj więcej Click to collapse


brak.  

Matczak E. , Kozłowski W. (2013).

Dlaczego rodzicom zależy na wykształceniu dzieci?

Polityka Społeczna 7/2013 s.25-29.

 

+ - czytaj więcej Click to collapse

Aspiracje eduka­cyjne naszego społeczeństwa są bardzo wysokie. Jed­nym z czyn­ników wyjaś­ni­a­ją­cych to zjawisko są wysokie aspiracje rodz­iców w sto­sunku do włas­nych dzieci. Artykuł przed­stawia wyniki badań innych autorów oraz bada­nia własne ilus­tru­jące to zjawisko. Próba jego wyjaśnienia naw­iązuje do relacji pomiędzy aspirac­jami eduka­cyjnymi rodz­iców a oczeki­wa­ni­ami doty­czą­cymi sukcesu  życiowego dzieci.  


Matczak E. , Kozłowski W. (2013).

Rodzicielskie poczucie wpływu a aspiracje edukacyjne.

Ruch Pedagogiczny 4/2013 s.119-131.

 

+ - czytaj więcej Click to collapse

brak.  

 

Matczak E. , Kozłowski W. (2013)..

Sukcesja i merytokracja: stałość i zmienność kryteriów życiowego sukcesu.

Zeszyty Naukowe Seria Psychologia i Pedagogika tom 25, Narodowy Uniwersytet Akademia Ostrogska, Ukraina 2013 s. 159-173 , ISBN 966-7631-15-Х.

pdficon small

pobierz plik pdf

+ - czytaj więcej Click to collapse

brak.  

Kozłowski W., Matczak E. (2012).

Zawód dla mojego dziecka - aspiracje rodziców.

Journal of Modern Science tom 2/13/2012 ,s. 49-68.

pdficon small

+ - czytaj więcej Click to collapse

brak.

 

Matczak E., Kozłowski W. (2012).

Aspiracje edukacyjne rodziców.

Ruch Pedagogiczny 1 2012, s.41-54.

 

+ - czytaj więcej Click to collapse

brak.  

Matczak E., Kozłowski W. (2012).

Jaka powinna być dobra szkoła?

Zeszyty Naukowe Seria Psychologia i Pedagogika tom 19, Narodowy Uniwersytet Akademia Ostrogska, Ukraina 2012,s. 141-149.

 

 

+ - czytaj więcej Click to collapse

brak.  

Konferencje

Konferencje

Ewaluacja wewnętrzna w szkole podstawowej, Warszawa, 28-29.11.2014. 

Modzelewski, M. (2014).

Interpretacja wyników standaryzowanych testów osiągnięć szkolnych.

pdficon small

pobierz plik pdf

+ - czytaj więcej Click to collapse
brak  

 

Grygiel, P. i Pisarek, J. (2014).

Czy samoocena szkolna jest skutkiem czy przyczyną osiągnięć szkolnych? Oceny i informacje zwrotne od nauczycieli jako narzędzia wzmacniania samooceny uczniów.

pdficon small

pobierz plik pdf

+ - czytaj więcej Click to collapse
brak  

 

 

XX Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej, Gdańsk, 18-20.09.2014.  

Grygiel, P., Maluchnik, M., Modzelewski, M., Pisarek, J i Puchalska, K. (2014).

Czy samoocena szkolna jest skutkiem, czy przyczyną osiągnięć szkolnych?

pdficon small

pobierz plik pdf

+ - czytaj więcej Click to collapse
brak.  

 

Pisarek, J. i Modzelewski, M. (2014).

Wielkość klasy a przeciętne zaangażowanie ucznia na lekcji. Zastosowanie systemu obserwacyjnego Argos.

pdficon small

pobierz plik pdf

+ - czytaj więcej Click to collapse
brak.  

 

Jarnutowska, E.(2014).

Lekcje języka polskiego i matematyki w klasie V w świetle wyników badań ankietowych i obserwacyjnych ARGOS.

pdficon small

pobierz plik pdf

+ - czytaj więcej Click to collapse
brak.  

 

9th International Conference on Methods and Techniques in Behavioral Research ,  Wageningen,  27-29.08.2014. 

Pisarek, J. (2014).

Argos observation system. Computer program enhancing observation of classroom processes in primary school.

pdficon small

pobierz plik pdf

+ - czytaj więcej Click to collapse
brak  

 

Fourth Meeting of the EARLI SIG Educational Effectiveness,  Southampton, 27-29.08.2014. 

Modzelewski, M. (2014).

Average students’ attentiveness and class size. Argos observation system in action.

pdficon small

pobierz plik pdf

+ - czytaj więcej Click to collapse
brak  

 

XIX Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej, Gniezno, 26-28.09.2013. 

Jasińska, A. i Modzelewski, M. (2013).

Międzyszkolne zróżnicowanie wyników nauczania po pierwszym etapie kształcenia.

pdficon small

pobierz plik pdf

+ - czytaj więcej Click to collapse
W Polsce od 1999 r. obowiązuje dziewięcioletni jednolity i powszechny system szkolnictwa, na który składa się sześcioletnia szkoła podstawowa i trzyletnie gimnazjum. Pierwszym oficjalnym progiem selekcyjnym jest koniec gimnazjum, po którym uczniowie mogą wybrać dalszy kierunek swojej drogi edukacyjnej: ścieżkę zawodową – technikum lub zasadniczą szkołę zawodową – albo ścieżkę akademicką, realizowaną w liceach. Wybór ten dokonuje się w dużej części w oparciu o wyniki na egzaminie gimnazjalnym. Zgodnie z założeniami jednolitego systemu szkolnictwa to, jakie wyniki uczniowie osiągają na tym egzaminie, lub szerzej – szanse na sukces edukacyjny uczniów nie powinny zależeć od tego, do której szkoły uczęszczają. Jednym ze sposobów na liczbowe ujęcie problemu jednolitości kształcenia jest wskaźnik zróżnicowania międzyszkolnego wyników kształcenia (Dolata, 2011). Wskaźnik ten pozwala na określenie, na ile szkoły różnią się między sobą osiągnięciami szkolnymi uczniów...  

Modzelewski, M. i Pisarek, J. (2013).

Zastosowanie teorii detekcji sygnałów do analizy rzetelności systemu obserwacyjnego Argos.

pdficon small

pobierz plik pdf

+ - czytaj więcej Click to collapse
Celem niniejszego artykułu jest opis próby zastosowania teorii detekcji sygnałów oraz metody ROC do analizy rzetelności systemu obserwacyjnego Argos, czyli aplikacji komputerowej wspomagającej obserwację przebiegu lekcji w szkołach podstawowych. Badania obserwacyjne stanowiły jeden z etapów badania podłużnego szkolnych uwarunkowań efektywności kształcenia, który został zrealizowany w II semestrze roku szkolnego 2012/2013. Badanie SUEK realizowane przez Instytut Badań Edukacyjnych stanowi część projektu systemowego pt. „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Dane uzyskane podczas spotkań fokusowych z obserwatorami, w trakcie których 34-42 obserwatorów kodowało równolegle lekcje, bazując na tym samym materiale filmowym, pozwoliły na umieszczenie obserwatorów na płaszczyźnie ROC, czyli na wizualizację decyzji podejmowanych przez obserwatorów w trakcie klasyfikacji zachowań nauczyciela. W przedstawionej w artykule analizie każdy z obserwatorów został opisany pod względem czułości oraz specyficzności decyzji podejmowanych w trakcie równoległego kodowania lekcji na spotkaniu fokusowym. Wyniki analizy pozwoliły opisać obserwatorów pod względem zdolności identyfikacji i rejestracji zachowań nauczycieli oraz umiejętności unikania błędnych decyzji.  

 

VIII Ogólnopolski Zjazd Pedagogiczny, Gdańsk, 19-21.09.2013.

Dolata, R. i Jarnutowska, E. (2013).

Czy wielodzietność jest czynnikiem ryzyka edukacyjnego w klasach I-III?

pdficon small

pobierz plik pdf

+ - czytaj więcej Click to collapse
brak.  

 

Kozłowski, W., Matczak, E.. (2013).

Kryteria życiowego sukcesu a aspiracje edukacyjne.

pdficon small

pobierz plik pdf

+ - czytaj więcej Click to collapse
brak.  

 

Hawrot, A. i Pisarek, J. (2013).

Zróżnicowanie siły zależności inteligencja-osiągnięcia z matematyki w szkołach podstawowych.

pdficon small

pobierz plik pdf

+ - czytaj więcej Click to collapse

brak.  

 

Modzelewski, M. (2013).

Międzyszkolne zróżnicowanie osiągnięć szkolnych w kontekście badań nad efektywnością kształcenia.

pdficon small

pobierz plik pdf

+ - czytaj więcej Click to collapse

brak.  

 

 

Międzynarodowa Konferencja EDUKACJA – WYCHOWANIE – ODPOWIEDZIALNOŚĆ, Zakopane, 14-15.11.2012. 

Kozłowski, W., Matczak, E. . (2012).

Wartości wychowawcze rodziców i ich uwarunkowania.

pdficon small

pobierz plik pdf

+ - czytaj więcej Click to collapse

brak.  

 

XVIII Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej, Wrocław, 21-23.09.2012. 

Jasińska, A. i Modzelewski, M. (2012).

Można inaczej. Wykorzystanie IRT do konstrukcji testów osiągnięć szkolnych.

pdficon small

pobierz plik pdf

+ - czytaj więcej Click to collapse
Skonstruowanie dobrych testów osiągnięć szkolnych jest poważnym wyzwaniem teoretycznym i logistycznym. Opracowanie trafnych i rzetelnych narzędzi wymaga przede wszystkim starannego ich zaplanowania oraz systematyczności i konsekwencji w realizacji przyjętej koncepcji. W Polsce najważniejsze z punktu widzenia różnych funkcji - selekcyjnej, diagnostycznej, ewaluacyjnej, formatywnej - testy osiągnięć szkolnych są tworzone od 10 lat przez krajowy system egzaminów zewnętrznych. Mimo wieloletniego doświadczenia w tworzeniu testów jakość egzaminów zewnętrznych pozostawia wiele do życzenia...  

Jarnutowska, E. i Pisarek, J. (2012).

Wykorzystanie aplikacji komputerowej w badaniach obserwacyjnych w szkołach podstawowych.

pdficon small

pobierz plik pdf

+ - czytaj więcej Click to collapse
Metoda obserwacyjna jest bardzo często stosowana do opisu środowiska szkolnego i klasowego, a co za tym idzie do identyfikacji czynników warunkujących proces nauczania-uczenia się zarówno po stronie nauczyciela (np. sposób prowadzenia lekcji czy udzielania uczniom informacji zwrotnej), po stronie ucznia (np. komunikacja w grupie rówieśniczej), jak i po stronie procesu dydaktycznego (np. formy pracy na lekcji). Obserwację często wykorzystuje się jako metodę analizy klimatu klasy, który to jest istotną zmienną wyjaśniającą efektywność kształcenia, a tym samym stanowi podstawę do tworzenia programów skierowanych do nauczycieli, które mogą im pomóc w nawiązywaniu dobrych i sprzyjających nauczaniu relacji z uczniami na lekcji. Interakcja pomiędzy uczniami i dorosłymi, w tym przypadku interakcje z nauczycielem są podstawowym mechanizmem rozwojowym uczniów i uczenia się w środowisku szkolnym (Greenberg, Domitrovich i Bumbarger, 2001; Hamre i Pianta, 2007; Morrisom i Connor, 2002; Rutter i Maugham, 2002).  

.

Strona 13 z 14

  • start
  • poprz.
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • nast.
  • koniec

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...