Międzynarodowa konferencja pt. Nowoczesne technologie w edukacji włączającej. Polskie i międzynarodowe wyniki badań i praktyka.
- Opublikowano: 12 Lis 2013
Wspólnie z Ministerstwem Edukacji Narodowej i Europejską Agencją na Rzecz Rozwoju Edukacji Uczniów ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi Instytut Badań Edukacyjnych zaprasza na międzynarodową konferencję pt. Nowoczesne technologie w edukacji włączającej. Polskie i międzynarodowe wyniki badań i praktyka. Celem wydarzenia jest wymiana doświadczeń w wykorzystaniu nowoczesnych technologii w edukacji włączającej. Swoją wiedzę przedstawią praktycy, eksperci i badacze z Polski i innych krajów europejskich. Zastosowanie Technologii Informacyjno-Komunikacyjnych (TIK) w edukacji to narzędzie, które pomaga zaangażować uczniów w proces edukacyjny i osiągać lepsze wyniki w nauce. W edukacji włączającej i pracy dydaktycznej z dziećmi o specjalnych potrzebach może to być istotna pomoc w nauce i integracji.
.Kompetencje komputerowe i informacyjne młodzieży w Polsce (wyniki badania ICILS) - konferencja
- Opublikowano: 10 Paź 2014
Instytut Badań Edukacyjnych zaprasz na konferencję pt. Kompetencje komputerowe i informacyjne młodzieży w Polsce. Wyniki Międzynarodowego badania kompetencji komputerowych i informacyjnych ICILS 2013, która odbędzie się w dniu 20 listopada 2014 r. w Warszawie w siedzibie Instytutu Badań Edukacyjnych ul. Górczewska 8.
W badaniu ICILS wzięło udział 20 krajów. Instytut Badań Edukacyjnych zrealizował badanie w Polsce w partnerstwie z Międzynarodowym Stowarzyszeniem Ewaluacji Osiągnięć Edukacyjnych (IEA). Badanie mierzy gotowość uczniów do życia w „cyfrowej rzeczywistości” czyli bezpieczne posługiwanie się komputerem oraz zdolność wyszukiwania, oceniania, przekształcania i dzielania się informacjami.
Więcej informacji na temat konferencji
Ewaluacja wewnętrzna w szkole podstawowej - konferencja
- Opublikowano: 22 Wrz 2014
Instytut Badań Edukacyjnych zaprasz na konferencję pt. Ewaluacja wewnętrzna w szkole podstawowej, która odbędzie się 28-29 listopada 2014 r. w Warszawie w hotelu Westin, Al. Jana Pawła II 21.
IBE od kilku lat prowadzi badania, w wyniku których zostały wypracowane narzędzia pomocne w ewaluacji i planowaniu pracy w szkole. Praktyczny wymiar konferencji to przede wszystkim warsztatowe formy pracy w małych grupach.
Udział w tym dwudniowym spotkaniu to okazja, aby m.in.:
- lepiej zrozumieć cel ewaluacji wewnątrzszkolnej,
- dowiedzieć się, jak bedzie wyglądał sprawdzian szóstoklasisty w zmienionej formule w 2015 r.,
- poznać nowe metody diagnozy uczniów na progu szkoły,
- podyskutować o zależnościach pomiędzy ocenianiem zewnętrznym a wewnątrzszkolnym,
- dowiedzieć się, jak wykorzystać porównywalne wyniki sprawdzianu do oceny wyników nauczania,
- poznać model edukacyjnej wartości dodanej dla drugiego etapu edukacyjnego,
- zrozumieć znaczenie samooceny uczniów dla osiągnięć szkolnych i dowiedzieć się, jak nauczyciel może ją kształtować,
- nauczyć się, jak interpretować wyniki standaryzowanych testów osiągnięć szkolnych.
Więcej informacji na temat konferencji.
.Społeczne i ekonomiczne uwarunkowania wyborów osób w wieku 19-30 lat dotyczących studiowania
- Opublikowano: 10 Wrz 2014
O badaniu
Kto decyduje się studiować w Polsce po ukończeniu szkoły średniej? Jakie są społeczne i ekonomiczne uwarunkowania, dotyczące wyboru uczelni? Gdzie młodzież woli studiować – na uczelniach prywatnych czy państwowych? Czy dużą rolę odgrywa prestiż uczelni? Jakie są prywatne koszty edukacji na poziomie wyższym i z jakich źródeł są pokrywane? W których regionach Polskich młodzi ludzie najchętniej decydują się studiować? Jakie znaczenie dla wyborów ma wcześniejsza ścieżka edukacyjna i otoczenie kandydata?
Odpowiedź na te i inne szczegółowe pytania przyniesie badanie „Społeczne i ekonomiczne uwarunkowania wyborów osób w wieku 19-30 lat dotyczących studiowania”.
Obejmie ono również sferę publicznych nakładów na szkolnictwo wyższe, które będą analizowane z punktu widzenia uczelni. Dzięki temu uda się opisać, w jaki sposób uczelnie zarządzają finansami i jak analizują popyt na swoje usługi dydaktyczne.
Raport z tego badania będzie ostatnim z cyklu raportów naukowych poświęconych nakładom na edukację, realizowanych przez IBE w ramach projektu „Entuzjaści edukacji”.
Z wyników tych badań korzystać mogą pracownicy administracji publicznej, wyższych uczelni oraz studenci, uczniowie i ich rodziny.
Raporty
Raport
Poprzednie raporty:
- Koszty edukacji od przedszkola do gimnazjum: http://eduentuzjasci.pl/publikacje-ee-lista/inne-publikacje/962-koszty-edukacji-od-przedszkola-do-gimnazjum.html;
- Koszty edukacji ponadgimnazjalnej i policealnej: http://eduentuzjasci.pl/publikacje-ee-lista/152-inne-publikacje/1073-koszty-edukacji-ponadgimnazjalnej-i-policealnej.html.
- Społeczne i ekonomiczne uwarunkowania wyborów osób w wieku 19-30 lat dotyczących studiowania. Raport z przeprowadzenia badań metodami ekonomii eksperymentalnej: http://eduentuzjasci.pl/publikacje-ee-lista/raporty/243/1257
- Społeczne i ekonomiczne uwarunkowania wyborów osób 19-30. Koszty kształcenia na poziomie wyższym: http://eduentuzjasci.pl/publikacje-ee-lista/raporty/244/1258
- Społeczne i ekonomiczne uwarunkowania wyborów osób w wieku 19-30 lat dotyczących studiowania. Końcowy raport metodologiczny: http://eduentuzjasci.pl/publikacje-ee-lista/raporty/245/1259
- Społeczne i ekonomiczne uwarunkowania wyborów osób w wieku 19-30 lat dotyczących studiowania: http://eduentuzjasci.pl/publikacje-ee-lista/raporty/246/1260
Cele
Celem badania naukowego jest oszacowanie kosztów kształcenia na poziomie szkolnictwa wyższego i ich uwarunkowań. Badanie ma wyjaśnić, jakie są główne społeczne i ekonomiczne przesłanki dotyczące podjęcia i wyboru studiów wyższych, w tym ich ukierunkowania, trybu, typu uczelni (akademicka-zawodowa, publiczna-prywatna), w której studia są prowadzone oraz jej lokalizacji. Badanie zidentyfikuje także zależność pomiędzy decyzjami o kształceniu wyższym a warunkami ekonomicznymi tego kształcenia oraz zidentyfikuje źródła pokrycia kosztów kształcenia, w tym dochody własne, transfery wewnątrzrodzinne, pożyczki, pomoc stypendialną (w tym stypendia związane z kierunkami zamawianymi) i inne. Celem tego badania naukowego jest również opracowanie wskazań do ewidencji prywatnych kosztów studiowania. Istotne będzie również zbadanie przestrzennego zróżnicowania kosztów kształcenia, uwarunkowań ekonomicznych zatrudnienia w uczelniach oraz determinant podejmowania studiów na wybranych grupach kierunków studiów, a także opracowanie wskazań do metodologii badania ekonomicznych determinant kształtowania popytu na studia.
Metodologia
Na badanie składają się :
A. Analiza preferencji i prywatnych nakładów na kształcenie wyższe oraz analiza ich determinant na reprezentatywnych danych zebranych.
W tej części badania (które przeprowadzone będzie metodą CAPI) zrealizowanych zostanie minimum 19 000 wywiadów z losowej próby respondentów obejmującej osoby urodzone między 1 stycznia 1984 roku a 31 grudnia 1995 roku, z wyłączeniem uczniów zasadniczych szkół zawodowych, gimnazjów i szkół podstawowych oraz absolwentów tych szkół, którzy nie kontynuują nauki szkolnej.
Dodatkowo zostanie zrealizowane (także metodą CAPI) minimum 1 000 wywiadów z losowej próby respondentów obejmującej osoby urodzone między 1 stycznia 1995 roku a 31 grudnia 1996 roku, z wyłączeniem uczniów zasadniczych szkół zawodowych, gimnazjów i szkół podstawowych oraz absolwentów tych szkół, którzy nie kontynuują nauki szkolnej.
B. Badanie nakładów na kształcenie ponoszonych w uczelniach wyższych.
Dane zebrane do tej części badania będą pochodzić z:
1. badania ilościowego, w tym:
-
- badania nauczycieli akademickich metodą CAPI, w którym zostanie zrealizowane minimum 1 000 wywiadów. Próba będzie miała charakter reprezentatywny względem populacji generalnej, przy czym reprezentatywność ta oznaczać będzie, iż udział poszczególnych subpopulacji (wyróżnionych na podstawie płci, miejsca zamieszkania, obszaru nauki) w ostatecznie zrealizowanej próbie nie będzie odbiegać od udziału tych populacji w operacie wybranym do losowania, o więcej niż 10%,
- badania pracowników dziekanatów i administracji jednostek prowadzących wybrane studia metodą CAPI na próbie celowej obejmującej minimum 90 osób w 30 lokalizacjach na terenie kraju,
2. badania jakościowego przeprowadzonego metodą studiów przypadku (case study), obejmującą trzy kierunki studiów, każdy z nich w czterech uczelniach (łącznie 12 lokalizacji na terenie kraju) w tym:
-
- zogniskowanych wywiadów grupowych z pracownikami dziekanatów i administracji uczelni i jednostek prowadzących studia na wybranych kierunkach (12 FGI – po jednym w każdej lokalizacji),
- zogniskowanych wywiadów grupowych ze studentami, w tym przedstawicielami samorządów i organizacji studenckich (12 FGI – po jednym w każdej lokalizacji),
- konsultacji eksperckich z przedstawicielami władz uczelni właściwych ds. strategii, finansów i studiów (30 wywiadów, po 2-3 w każdej lokalizacji),
- konsultacji eksperckich z przedstawicielami władz jednostek prowadzących wytypowane studia właściwych do spraw studiów (30 wywiadów, po 2-3 w każdej lokalizacji).
Harmonogram
Pod koniec 2014 roku gotowa będzie wstępna wersja wyników z badań terenowych oraz innych analiz przeprowadzonych na potrzeby realizacji zamawianej usługi. W tym czasie również planujemy prezentację wyników na seminarium naukowym, zorganizowanym przez IBE. Opracowanie raportu „Koszty kształcenia na poziomie wyższym” nastąpi w grudniu 2014 roku. Natomiast w I i II kwartale 2015 roku powstaną raporty metodologiczne oraz książka prezentująca wyniki badania.
Aktualności
Wykonawca naukowy został wyłoniony w lutym 2014 roku. Jest to grupa badaczy z Wydziału Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego. Badanie terenowe rozpoczęło się w sierpniu 2014 roku. Jego wykonawcą wyłonionym w drodze przetargu w lipcu 2014 roku jest konsorcjum firm Millward Brown S.A. oraz PBS Sp. z o.o.