BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Międzynarodowa konferencja pt. Nowoczesne technologie w edukacji włączającej. Polskie i międzynarodowe wyniki badań i praktyka.

Opublikowano: 12 Lis 2013

Wspólnie z Ministerstwem Edukacji Narodowej i Europejską Agencją na Rzecz Rozwoju Edukacji Uczniów ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi Instytut Badań Edukacyjnych zaprasza na międzynarodową konferencję pt. Nowoczesne technologie w edukacji włączającej. Polskie i międzynarodowe wyniki badań i praktyka. Celem wydarzenia jest wymiana doświadczeń w wykorzystaniu nowoczesnych technologii w edukacji włączającej. Swoją wiedzę przedstawią praktycy, eksperci i badacze z Polski i innych krajów europejskich. Zastosowanie Technologii Informacyjno-Komunikacyjnych (TIK) w edukacji to narzędzie, które pomaga zaangażować uczniów w proces edukacyjny i osiągać lepsze wyniki w nauce. W edukacji włączającej i pracy dydaktycznej z dziećmi o specjalnych potrzebach może to być istotna pomoc w nauce i integracji.

.

Czytaj więcej...

Kompetencje komputerowe i informacyjne młodzieży w Polsce (wyniki badania ICILS) - konferencja

Opublikowano: 10 Paź 2014

icils-470px

Instytut Badań Edukacyjnych zaprasz na konferencję pt. Kompetencje komputerowe i informacyjne młodzieży w Polsce. Wyniki Międzynarodowego badania kompetencji komputerowych i informacyjnych ICILS 2013, która odbędzie się w dniu 20 listopada 2014 r. w Warszawie w siedzibie Instytutu Badań Edukacyjnych ul. Górczewska 8.

W badaniu ICILS wzięło udział 20 krajów. Instytut Badań Edukacyjnych zrealizował badanie w Polsce w partnerstwie z Międzynarodowym Stowarzyszeniem Ewaluacji Osiągnięć Edukacyjnych (IEA). Badanie mierzy gotowość uczniów do życia w „cyfrowej rzeczywistości” czyli bezpieczne posługiwanie się komputerem oraz zdolność wyszukiwania, oceniania, przekształcania i dzielania się informacjami.

Więcej informacji na temat konferencji

Ewaluacja wewnętrzna w szkole podstawowej - konferencja

Opublikowano: 22 Wrz 2014

 ewaluacja2-470px

Instytut Badań Edukacyjnych zaprasz na konferencję  pt. Ewaluacja wewnętrzna w szkole podstawowej, która odbędzie się 28-29 listopada 2014 r. w Warszawie w hotelu Westin, Al. Jana Pawła II 21.

IBE od kilku lat prowadzi badania, w wyniku których zostały wypracowane narzędzia pomocne w ewaluacji i planowaniu pracy w szkole. Praktyczny wymiar konferencji to przede wszystkim warsztatowe formy pracy w małych grupach.

Udział w tym dwudniowym spotkaniu to okazja, aby m.in.:

  • lepiej zrozumieć cel ewaluacji wewnątrzszkolnej,
  • dowiedzieć się, jak bedzie wyglądał sprawdzian szóstoklasisty w zmienionej formule w 2015 r.,
  • poznać nowe metody diagnozy uczniów na progu szkoły,
  • podyskutować o zależnościach pomiędzy ocenianiem zewnętrznym a wewnątrzszkolnym,
  • dowiedzieć się, jak wykorzystać porównywalne wyniki sprawdzianu do oceny wyników nauczania,
  • poznać model edukacyjnej wartości dodanej dla drugiego etapu edukacyjnego,
  • zrozumieć znaczenie samooceny uczniów dla osiągnięć szkolnych i dowiedzieć się, jak nauczyciel może ją kształtować,
  • nauczyć się, jak interpretować wyniki standaryzowanych testów osiągnięć szkolnych.

Więcej informacji na temat konferencji.

.

Społeczne i ekonomiczne uwarunkowania wyborów osób w wieku 19-30 lat dotyczących studiowania

Opublikowano: 10 Wrz 2014

spoleczne ekonomiczne

O badaniu

Kto decyduje się studiować w Polsce po ukończeniu szkoły średniej? Jakie są społeczne i ekonomiczne uwarunkowania, dotyczące wyboru uczelni? Gdzie młodzież woli studiować – na uczelniach prywatnych czy państwowych? Czy dużą rolę odgrywa prestiż uczelni? Jakie są prywatne koszty edukacji na poziomie wyższym i z jakich źródeł są pokrywane? W których regionach Polskich młodzi ludzie najchętniej decydują się studiować? Jakie znaczenie dla wyborów ma wcześniejsza ścieżka edukacyjna i otoczenie kandydata?

Odpowiedź na te i inne szczegółowe pytania przyniesie badanie „Społeczne i ekonomiczne uwarunkowania wyborów osób w wieku 19-30 lat dotyczących studiowania”.

Obejmie ono również sferę publicznych nakładów na szkolnictwo wyższe, które będą analizowane z punktu widzenia uczelni. Dzięki temu uda się opisać, w jaki sposób uczelnie zarządzają finansami i jak analizują popyt na swoje usługi dydaktyczne.

Raport z tego badania będzie ostatnim z cyklu raportów naukowych poświęconych nakładom na edukację, realizowanych przez IBE w ramach projektu „Entuzjaści edukacji”.

Z wyników tych badań korzystać mogą pracownicy administracji publicznej, wyższych uczelni oraz studenci, uczniowie i ich rodziny.

Raporty

Raport

Społeczne i ekonomiczne uwarunkowania wyborów osób w wieku 19-30 lat dotyczących studiowania. [pdf, 2.3MB]

Poprzednie raporty:

  • Koszty edukacji od przedszkola do gimnazjum: http://eduentuzjasci.pl/publikacje-ee-lista/inne-publikacje/962-koszty-edukacji-od-przedszkola-do-gimnazjum.html;
  • Koszty edukacji ponadgimnazjalnej i policealnej: http://eduentuzjasci.pl/publikacje-ee-lista/152-inne-publikacje/1073-koszty-edukacji-ponadgimnazjalnej-i-policealnej.html.
  • Społeczne i ekonomiczne uwarunkowania wyborów osób w wieku 19-30 lat dotyczących studiowania. Raport z przeprowadzenia badań metodami ekonomii eksperymentalnej: http://eduentuzjasci.pl/publikacje-ee-lista/raporty/243/1257
  • Społeczne i ekonomiczne uwarunkowania wyborów osób 19-30. Koszty kształcenia na poziomie wyższym: http://eduentuzjasci.pl/publikacje-ee-lista/raporty/244/1258
  • Społeczne i ekonomiczne uwarunkowania wyborów osób w wieku 19-30 lat dotyczących studiowania. Końcowy raport metodologiczny: http://eduentuzjasci.pl/publikacje-ee-lista/raporty/245/1259
  • Społeczne i ekonomiczne uwarunkowania wyborów osób w wieku 19-30 lat dotyczących studiowania: http://eduentuzjasci.pl/publikacje-ee-lista/raporty/246/1260

 

Cele

Celem badania naukowego jest oszacowanie kosztów kształcenia na poziomie szkolnictwa wyższego i ich uwarunkowań. Badanie ma wyjaśnić, jakie są główne społeczne i ekonomiczne przesłanki dotyczące podjęcia i wyboru studiów wyższych, w tym ich ukierunkowania, trybu, typu uczelni (akademicka-zawodowa, publiczna-prywatna), w której studia są prowadzone oraz jej lokalizacji. Badanie zidentyfikuje także zależność pomiędzy decyzjami o kształceniu wyższym a warunkami ekonomicznymi tego kształcenia oraz zidentyfikuje źródła pokrycia kosztów kształcenia, w tym dochody własne, transfery wewnątrzrodzinne, pożyczki, pomoc stypendialną (w tym stypendia związane z kierunkami zamawianymi) i inne. Celem tego badania naukowego jest również opracowanie wskazań do ewidencji prywatnych kosztów studiowania. Istotne będzie również zbadanie przestrzennego zróżnicowania kosztów kształcenia, uwarunkowań ekonomicznych zatrudnienia w uczelniach oraz determinant podejmowania studiów na wybranych grupach kierunków studiów, a także opracowanie wskazań do metodologii badania ekonomicznych determinant kształtowania popytu na studia.

Metodologia

Na badanie składają się :
A. Analiza preferencji i prywatnych nakładów na kształcenie wyższe oraz analiza ich determinant na reprezentatywnych danych zebranych.

W tej części badania (które przeprowadzone będzie metodą CAPI) zrealizowanych zostanie minimum 19 000 wywiadów z losowej próby respondentów obejmującej osoby urodzone między 1 stycznia 1984 roku a 31 grudnia 1995 roku, z wyłączeniem uczniów zasadniczych szkół zawodowych, gimnazjów i szkół podstawowych oraz absolwentów tych szkół, którzy nie kontynuują nauki szkolnej.

Dodatkowo zostanie zrealizowane (także metodą CAPI) minimum 1 000 wywiadów z losowej próby respondentów obejmującej osoby urodzone między 1 stycznia 1995 roku a 31 grudnia 1996 roku, z wyłączeniem uczniów zasadniczych szkół zawodowych, gimnazjów i szkół podstawowych oraz absolwentów tych szkół, którzy nie kontynuują nauki szkolnej.

B. Badanie nakładów na kształcenie ponoszonych w uczelniach wyższych.

Dane zebrane do tej części badania będą pochodzić z:

1. badania ilościowego, w tym:

    • badania nauczycieli akademickich metodą CAPI, w którym zostanie zrealizowane minimum 1 000 wywiadów. Próba będzie miała charakter reprezentatywny względem populacji generalnej, przy czym reprezentatywność ta oznaczać będzie, iż udział poszczególnych subpopulacji (wyróżnionych na podstawie płci, miejsca zamieszkania, obszaru nauki) w ostatecznie zrealizowanej próbie nie będzie odbiegać od udziału tych populacji w operacie wybranym do losowania, o więcej niż 10%,  
    • badania pracowników dziekanatów i administracji jednostek prowadzących wybrane studia metodą CAPI na próbie celowej obejmującej minimum 90 osób w 30 lokalizacjach na terenie kraju,

2. badania jakościowego przeprowadzonego metodą studiów przypadku (case study), obejmującą trzy kierunki studiów, każdy z nich w czterech uczelniach (łącznie 12 lokalizacji na terenie kraju) w tym:

    • zogniskowanych wywiadów grupowych z pracownikami dziekanatów i administracji uczelni i jednostek prowadzących studia na wybranych kierunkach (12 FGI – po jednym w każdej lokalizacji),
    • zogniskowanych wywiadów grupowych ze studentami, w tym przedstawicielami samorządów i organizacji studenckich (12 FGI – po jednym w każdej lokalizacji),
    • konsultacji eksperckich z przedstawicielami władz uczelni właściwych ds. strategii, finansów i studiów (30 wywiadów, po 2-3 w każdej lokalizacji),
    • konsultacji eksperckich z przedstawicielami władz jednostek prowadzących wytypowane studia właściwych do spraw studiów (30 wywiadów, po 2-3 w każdej lokalizacji).

Harmonogram

Pod koniec 2014 roku gotowa będzie wstępna wersja wyników z badań terenowych oraz innych analiz przeprowadzonych na potrzeby realizacji zamawianej usługi. W tym czasie również planujemy prezentację wyników na seminarium naukowym, zorganizowanym przez IBE. Opracowanie raportu „Koszty kształcenia na poziomie wyższym” nastąpi w grudniu 2014 roku. Natomiast w I i II kwartale 2015 roku powstaną raporty metodologiczne oraz książka prezentująca wyniki badania.

Aktualności

Wykonawca naukowy został wyłoniony w lutym 2014 roku. Jest to grupa badaczy z Wydziału Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego. Badanie terenowe rozpoczęło się w sierpniu 2014 roku. Jego wykonawcą wyłonionym w drodze przetargu w lipcu 2014 roku jest konsorcjum firm Millward Brown S.A. oraz PBS Sp. z o.o.

.

Strona 5 z 14

  • start
  • poprz.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • nast.
  • koniec

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...