O projekcie
Projekt systemowy - Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego (Entuzjaści Edukacji) został zrealizowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet III: Wysoka jakość systemu oświaty, Poddziałanie 3.1.1 Tworzenie warunków i narzędzi do monitorowania, ewaluacji i badań systemu oświaty w latach 2010-2015.
Celem głównym projektu było wzmocnienie systemu edukacji w zakresie badań edukacyjnych oraz zwiększenie wykorzystywania wyników badań naukowych w polityce i praktyce edukacyjnej oraz w zarządzaniu oświatą.
Rada Programowa projektu "Entuzjaści Edukacji"
Posłuchaj Kim są Entuzjaści Edukacji
Wywiad dla Polskiego Radia z dyrektorem IBE Michałem Federowiczem
Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.
Broszura dotycząca projektu Entuzjaści Edukacji
Cele szczegółowe:
1. Stworzenie zasobów informacyjnych dla polityki edukacyjnej, w oparciu o interdyscyplinarne badania funkcjonowania podstaw programowych w rzeczywistości szkolnej, badania nad jakością i efektywnością edukacji w obszarze uwarunkowań wewnątrzszkolnych, instytucjonalnych, ekonomicznych oraz w kontekście potrzeb rynku pracy.
2. Monitorowanie systemu edukacji i działalności badawczej w kraju i za granicą w celu doskonalenia polskiego systemu edukacji poprzez inwentaryzację adekwatnych badań krajowych i zagranicznych oraz prowadzenie syntetycznych analiz.
3. Wzmocnienie instytucjonalnego i kadrowego rozwoju badań edukacyjnych poprzez rozwinięcie działań Instytutu Badań Edukacyjnych jako ośrodka, który w trwały sposób skupia kadry i systematycznie gromadzi doświadczenia w interdyscyplinarnym podejściu do badań edukacyjnych oraz dysponuje adekwatną biblioteką i zapleczem organizacyjnym. Rozwój poprzez inicjowanie oraz zawiązywanie sieci współpracy krajowych i zagranicznych instytucji prowadzących badania w tej dziedzinie i kształcących wysoko wykwalifikowaną kadrę badawczą na studiach podyplomowych i doktoranckich. Wspieranie tych ośrodków w sposób ukierunkowany na rozwój badań edukacyjnych i wymianę doświadczeń w interdyscyplinarnym podejściu do badań.
4. Dotarcie z informacjami o rezultatach projektu do szeroko rozumianych środowisk oświatowych – głównie nauczycieli, dyrektorów szkół i pracowników samorządowych, a także uczniów i rodziców, studentów, partnerów społecznych, ludzi nauki; dostarczenie im na portalu internetowym w domenie publicznej baz danych i narzędzi wytworzonych w ramach projektu w postaci dogodnej do korzystania, umożliwiającej w sposób przystępny dla szerokiego odbiorcy interaktywną eksplorację danych stosownie do własnych potrzeb użytkownika.
Poprzez działania podejmowane do 2015 mamy zamiar:
-
poprawić stan wiedzy o funkcjonowaniu, przemianach i efektach systemu edukacji
Systematycznie prowadzone badania krajowe i monitorowane badania zagraniczne oraz syntetyczne analizy ich wyników dadzą rzetelną podstawę do prowadzenia skutecznej polityki edukacyjnej odpowiadającej zmianom na rynku pracy.
-
dostarczyć narzędzi do pracy z uczniem i upowszechnić wykorzystanie badań w praktyce
W ramach badań nad dydaktykami przedmiotowymi wypracowane zostaną narzędzia pomiaru osiągnięć edukacyjnych oraz narzędzia do prowadzenia badań edukacyjnych przez nauczycieli, które umożliwią doskonalenie praktyki kształcenia i uczenia się. Na portalu internetowym udostępnione będą bazy danych i narzędzia w postaci przystępnej dla szerokiego odbiorcy.
-
wzmocnić zaplecze instytucjonalne dla nowoczesnych badań edukacyjnych
Sieć współpracy krajowych i zagranicznych instytucji i osób prowadzących badania w tej dziedzinie oraz wymiana doświadczeń w interdyscyplinarnym podejściu do badań edukacyjnych pozwoli zwiększyć kumulatywność i poprawi jakość badań. Nowoczesne kadry badawcze będą się kształcić na utworzonych w tym celu studiach doktoranckich i podyplomowych.
-
zwiększyć dostęp do informacji
Baza informacji o badaniach edukacyjnych oraz portal internetowy udostępniający wyniki interdyscyplinarnych badań funkcjonowania podstaw programowych w rzeczywistości szkolnej, wewnątrzszkolnych, instytucjonalnych i ekonomicznych uwarunkowań działania systemu edukacji także w kontekście rynku pracy. Odbiorcy rezultatów projektu to szeroko rozumiane środowiska edukacyjne – głównie nauczyciele, dyrektorzy szkół i pracownicy samorządowi, a także uczniowie i rodzice, studenci, partnerzy społeczni, ludzie nauki.
.