BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Zrównanie wyników egzaminów zewnętrznych

Opublikowano: 21 Lut 2011


Zespół analiz osiągnięć uczniów | e-mail: ibe@ibe.edu.pl

O badaniu

O badaniu

System egzaminów zewnętrznych zgromadził obszerną bazę wyników egzaminacyjnych kolejnych populacji zdających egzaminy począwszy od 2002 roku. Ponieważ kolejne edycje egzaminu z konieczności różnią się pomiędzy sobą, porównywanie wyników surowych pomiędzy latami w zasadzie jest nieuprawnione metodologicznie.

Instytut Badań Edukacyjnych prowadzi działania mające na celu uzyskanie porównywalności wyników egzaminów prowadzonych w kolejnych latach począwszy od roku 2002. Rezultaty badań prowadzonych przez Zespół Analiz Osiągnięć Uczniów dają możliwość przeliczenia dowolnego wyniku z danego roku na punktację z roku, który został wybrany jako tzw. rok porównawczy (bazowy). Pozwala to na porównanie wyników wszystkich edycji egzaminu i uzyskanie informacji o tym, czy poziom umiejętności na kolejnych szczeblach edukacyjnych w poszczególnych latach zmieniał się, czy pozostawał na tym samym poziomie.

Badania obejmujące cztery etapy zostały przeprowadzone na reprezentatywnych dla kraju próbach szkół w latach 2011-2014. Ponieważ rok 2011 był ostatnim rokiem, w którym do egzaminu gimnazjalnego przystąpili uczniowie kształceni zgodnie z podstawą programową obowiązującą do 1 września 2009 r., problemem pilnym było nie tylko przeprowadzenie zrównania wyników egzaminów weryfikujących poziom umiejętności wymaganych przez tę podstawę, ale również przygotowanie odpowiednich narzędzi umożliwiających kontynuację zrównywania przy zmienionej podstawie programowej. Dlatego też do pierwszego etapu zrównywania pomiędzy latami wyników egzaminów zewnętrznych wybrano egzamin gimnazjalny. Etap ten został zrealizowany w pierwszym półroczu 2011 roku.

W roku szkolnym 2011/2012 Zespół Analiz Osiągnięć Uczniów IBE prowadził drugi etap zrównania wyników. Etap ten obejmował kontynuację badania w gimnazjach oraz badania w szkołach podstawowych. Raport z przeprowadzonych badań Analiza porównawcza wyników egzaminów zewnętrznych - sprawdzian w szóstej klasie szkoły podstawowej i egzamin gimnazjalny jest dostępny na stronie eduentuzjaści.pl.

Trzeci etap badań został przeprowadzony w roku szkolnym 2012/2013 i obejmował egzamin maturalny z matematyki. W trzecim etapie kontynuowano także badania zrównujące w gimnazjach i szkołach podstawowych.

Etap czwarty, który został przeprowadzony w roku szkolnym 2013/2014, objął poza sprawdzianem, egzaminem gimnazjalnym i egzaminem maturalnym z matematyki, również egzamin maturalny z języka polskiego i języka angielskiego. Pilotaż do tego badania został przeprowadzony na początku grudnia 2013 r. a samo badanie odbyło się na przełomie lutego i marca 2014 r. Obecnie trwają analizy i prace związane z przygotowaniem raportu.

Na stronie internetowej IBE pod adresem pwe.ibe.edu.pl dostępne są już porównywalne między latami wyniki dla sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego w części humanistycznej i matematyczno-przyrodniczej z lat 2002-2013.

Cele badania

Cele badania

Ogólnym celem badań jest:

  • Zrównanie wyników egzaminu gimnazjalnego i sprawdzianu w latach 2002-2014.
  • Zrównanie wyników egzaminu maturalnego z języka polskiego, matematyki, i języka angielskiego w latach 2010-2014.
  • Zbadanie czy i jak osiągnięcia edukacyjne szacowane na podstawie wyników egzaminów zewnętrznych uległy zmianie od wprowadzenia reformy strukturalnej szkół i wdrożenia egzaminów zewnętrznych.
  • Przygotowanie rozwiązań dla systemu egzaminów zewnętrznych do systematycznego zrównywania wyników w trakcie sesji egzaminacyjnej

    Metodologia

    Metodologia badania

    W projekcie zastosowano następujących metody i techniki:

    • Pomiar dydaktyczny - badania testowe na reprezentatywnej próbie uczniów w celu zrównania wyników egzaminów.
    • Badania ankietowe uczniów i nauczycieli uczących w klasach włączonych do próby.
    • Analiza dokumentów i danych empirycznych - wtórna analiza wyników egzaminów w kontekście właściwości pomiarowych poszczególnych zadań i całych testów.
    • Komputerowe analizy symulacyjne.
    • Analizy statystyczne prowadzące do zrównania wyników z zastosowaniem metod w ramach Teorii wyniku zadania (IRT).
    • Jakościowe i ilościowe analizy wyników egzaminacyjnych wykalibrowanych względem roku bazowego.

    I, II, III i IV etap

    + - Przeprowadzenie badań zrównujących (I etap) Click to collapse

    Przeprowadzenie badań zrównujących (I etap)

    W marcu 2011 roku przeprowadzone zostały badania w 440 losowo wybranych gimnazjach w całym kraju. Badanie polegało na przeprowadzeniu w dwóch kolejnych dniach testu podobnego do egzaminu gimnazjalnego w jednej, wybranej losowo, klasie w szkole. Uczniowie odpowiadali na pytania i rozwiązywali zadania o poziomie trudności zbliżonym do egzaminu gimnazjalnego. W badaniach udział wzięło 9226 uczniów w części humanistycznej oraz 9185 w części matematyczno-przyrodniczej. Przeprowadzono również badania ankietowe 2176 nauczycieli.

    W trakcie badań prowadzone były kontrole badań w szkołach, kontrola szkolenia koordynatorów ankieterów i szkolenia osób kodujących odpowiedzi do zadań otwartych.

    Na zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych badania w szkołach prowadziły firmy PBS DGA oraz CBOS.

    + - Przeprowadzenie badań zrównujących (II etap) Click to collapse

    Przeprowadzenie badań zrównujących (II etap)

    W marcu 2012 roku przeprowadzono badania w 440 losowo wybranych szkołach podstawowych i 80 gimnazjach w całym kraju. Uczniowie szkół podstawowych w ciągu jednej sesji egzaminacyjnej rozwiązywali testy podobne do sprawdzianu po szóstej klasie szkoły podstawowej (testy miały podobną strukturę i trudność, jak na właściwym sprawdzianie). W gimnazjach badanie przebiegało analogicznie, jak w roku szkolnym 2010/2011, z tą różnicą, że testy zostały dostosowane do nowej formuły egzaminu.

    Na zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych badania w szkołach przeprowadziła firma PBS DGA.

    + - Przeprowadzenie badań zrównujących (III etap) Click to collapse

    Przeprowadzenie badań zrównujących (III etap)

    W lutym i marcu 2013 roku przeprowadzono badania w 80 losowo wybranych szkołach podstawowych, 80 gimnazjach i 200 szkołach ponadgimnazjalnych w całym kraju. W szkołach podstawowych i gimnazjach badanie przebiegało analogicznie jak w poprzednich latach. W szkołach ponadgimnazjalnych w badaniu wzięli udział uczniowie klas III liceów i klas IV techników z całego kraju.

    Na zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych badania w szkołach przeprowadziła firma PBS Sp. z o.o.

    + - Przebieg badania w roku szkolnym 2013/2014 (IV etap) Click to collapse

    Przebieg badania w roku szkolnym 2013/2014 (IV etap)

    • W lutym i marcu 2014 roku przeprowadzone zostały badania w 80 losowo wybranych szkołach podstawowych, 80 gimnazjach i 780 szkołach ponadgimnazjalnych w całym kraju. W każdej wylosowanej szkole w badaniach uczestniczyli uczniowie jednej wylosowanej klasy. W szkołach podstawowych i gimnazjach badanie przebiegało analogicznie do lat poprzednich. W szkołach ponadgimnazjalnych, poza egzaminem maturalnym z matematyki, badanie objęło również egzamin maturalny z języka polskiego i języka angielskiego.
    • Na zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych badania w szkołach przeprowadziła firma GfK Polonia sp. z o.o.

    Wyniki

    Wyniki

    Porównywalne wyniki egzaminacyjne PWE dla gimnazjum i sprawdzianu dla szkół podstawowych są dostępne na stronie pwe.ibe.edu.pl.

     

    .

    Podstawa programowa i rozwój dydaktyk przedmiotowych w opiniach nauczycieli, dyrektorów szkół oraz uczniów

    Opublikowano: 14 Lut 2011


    Pracownia Przedmiotów Przyrodniczych | e-mail: ibe@ibe.edu.pl

    O badaniu

    O badaniu

    Badanie zrealizowane zostało w ramach projektu PPP IBE Dobre praktyki dydaktyczne w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych w Polsce.

    Tematyka badania obejmowała zagadnienia związane z:

    • wprowadzaniem nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego (NPP), w tym przedmiotów przyrodniczych, w gimnazjach,
    • określeniem działań i uwarunkowań sprzyjających efektywnemu kształceniu w tym zakresie. Badanie dotyczyło postaw nauczycieli wobec reformy programowej i problemów utrudniających jej wdrażanie oraz potrzeb nauczycieli, dyrektorów i uczniów w zakresie skutecznej edukacji przyrodniczej w zgodzie z ideą NPP.

    Cele badania

     

     

    Cele badania

    Głównymi celami badania były:

    • identyfikacja czynników wpływających na jakość kształcenia w zakresie przedmiotów przyrodniczych (biologii, chemii, fizyki i geografii) – spojrzenie z perspektywy ucznia, nauczyciela i dyrektora,
    • poznanie stopnia znajomości nowej podstawy programowej wśród nauczycieli i dyrektorów szkół oraz ich nastawienia do wprowadzanych zmian w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych,
    • określenie ograniczeń utrudniających wprowadzenie w życie wybranych zapisów nowej podstawy programowej, odnoszących się do nauczania przedmiotów przyrodniczych (kształtowanie umiejętności złożonych i rozumowania naukowego, prowadzenie na eksperymentów na lekcjach, stosowanie nauczania blokowego).

    Jak badaliśmy

     

    Jak badaliśmy

    Badanie miały charakter jakościowy, stosowano metody zogniskowanego wywiadu grupowego (FGI) oraz pogłębionego wywiadu indywidualnego (IDI). Łącznie przeprowadzono:

    • 20 FGI z ośmioosobowymi grupami nauczycieli przedmiotów przyrodniczych na poziomie gimnazjalnym – po 4 grupy dla każdego przedmiotu i 4 grupy mieszane (po 2 przedstawicieli każdego przedmiotu);
    • 6 FGI z ośmioosobowymi grupami uczniów: 2 grupy uczniów III klas gimnazjum, 2 grupy uczniów I klas LO i 2 grupy mieszane, złożone z uczniów wszystkich typów szkół ponadgimnazjalnych;
    • 6 IDI z dyrektorami gimnazjów.

    Zarówno w przypadku nauczycieli, jak i dyrektorów oraz uczniów, połowę respondentów rekrutowano ze szkół w dużych (powyżej 200 tys.) miastach, a połowę – z mniejszych miejscowości.
    Badanie, na zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych przeprowadziła firma Millward Brown SMG/KRC wyłoniona na drodze przetargu.

    Aktualności

    Aktualności

    Badanie zakończyło się w grudniu 2010 r., a jego wyniki przedstawiono w czterech raportach przygotowanych przez firmę Millward Brown SMG/KRC. Wkrótce opublikowany zostanie materiał zawierający główne wnioski i rekomendacje wynikające z analizy wyników badania.

     

     

    Raport

    Raport

    Jesienią 2010 r. badacze IBE przeprowadzili wywiady z nauczycielami, dyrektorami szkół i uczniami, dzięki którym udało się zbudować nieco precyzyjniejszy obraz dotyczący recepcji podstawy programowej przedmiotów przyrodniczych w pierwszych latach jej wdrażania.

    Mimo, że wszyscy respondenci (nauczyciele, dyrektorzy, uczniowie) zgadzali się z założeniami nowej postawy programowej, a zwłaszcza z koncepcją położenia większego nacisku na wiązanie wiedzy szkolnej z praktyką, nauczyciele i dyrektorzy szkół byli jednak przeważnie niechętnie nastawieni do reformy. Zwykle dlatego, że założenia nowej reformy wydawały im się nierealne do przeprowadzenia w polskich placówkach. Uważali też, że szkołom nie zapewniono odpowiedniego wsparcia.

    Podstawa programowa przedmiotów przyrodniczych w opiniach nauczycieli, dyrektorów szkół oraz uczniów

    Pobierz raport w pliku pdf [1MB]

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    .

    Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych

    Opublikowano: 2 Lut 2011


    Zespół Edukacji i Rynku Pracy | ibe@ibe.edu.pl |Tel: 22 24 17 100

    O badaniu

    Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych z wykorzystaniem danych administracyjnych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych

    Rynek pracy jest odbiorcą rynku edukacyjnego, dokonując oceny efektów edukacji przez dwa podstawowe wymiary: prawdopodobieństwo zatrudnienia (lub bezrobocia czy bierności zawodowej) oraz osiągane wynagrodzenie, rozumiane jako wycena umiejętności nabywanych w trakcie edukacji formalnej. Wskaźnik NEET (odsetek osób młodych nie uczących się i nie pracujących) dla Polski wyraźnie pokazuje, że jednym z podstawowych problemów strukturalnych jest niskie zaangażowanie absolwentów na rynku pracy. Odpowiednia diagnoza przyczyn bierności zawodowej absolwentów pozwoliłaby na sformułowanie rekomendacji dla zmian systemu edukacji w celu lepszego dostosowania do potrzeb współczesnego rynku pracy.

    Dotychczas w Polsce prowadzone były dwa rodzaje badań losów absolwentów – jedno prowadzone przez instytucje edukacyjne, a oparte o utrzymanie kontaktów ze swoimi absolwentami. Badania takie mają jednak ograniczony zakres, ze względu na trudności w utrzymaniu kontaktów z absolwentami w dłuższym okresie. Prowadzone były także reprezentatywne ankietowe badania absolwentów jednak skupiały się one na przejściu absolwentów z edukacji do pierwszego miejsca pracy oraz wykonywania pracy w ciągu pierwszych 12 miesięcy bez modułu pozwalającego na retrospektywne badanie ścieżek zawodowych czy edukacyjnych.

    W związku z powyższym zaistniała potrzeba stworzenia nowego podejścia do badania losów absolwentów na rynku pracy. Próbą wprowadzenia nowego, innowacyjnego rozwiązania w tym zakresie jest właśnie projekt „Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych w wykorzystaniem danych administracyjnych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych”, który zakładał powiązanie informacji o sytuacji historii edukacyjnej poszczególnych osób z danymi dotyczącymi ich kariery zawodowej.

    Realizację badania powierzono Uniwersytetowi Warszawskiemu - Pracowni Ewaluacji.

     

    Cele badania

    Cele badania

    Celem głównym projektu Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych z wykorzystaniem danych administracyjnych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych była kompleksowa ocena ścieżek edukacyjnych i zawodowych absolwentów wybranej uczelni wyższej.

    Badanie pozwoliło udzielić odpowiedzi na następujące pytania:

    • jak kształtuje się popyt na różne kompetencje absolwentów ?
    • jakie są obawy absolwentów związane z rynkiem pracy ?
    • jakie są oczekiwania pracodawców i uczniów w stosunku do uczelni ?
    • jakie są uwarunkowania sukcesu i porażki na rynku pracy w związku z doświadczeniami zdobytymi na studiach ?
    • jak studenci oceniają studia ?
    • jakie działania podejmują studenci i absolwenci w celu przygotowania się do funkcjonowania na rynku pracy w rejonie, w którym funkcjonuje uczelnia

    Badanie zostało zrealizowane realizowane w podziale na następujące moduły:

    • Badanie historii edukacyjnej i zawodowej absolwentów uczelni na podstawie istniejących danych administracyjnych danej uczelni i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Celem tego modułu była analiza historii edukacyjnej i historii zawodowej absolwentów różnych kierunków danej uczelni na podstawie danych administracyjnych zbieranych przez uczelnie wyższą i ZUS.

    • Badanie wzajemnych oczekiwań pracodawców, studentów i absolwentów – badanie jakościowe.

    Celem badania jakościowego było poznanie oczekiwań i obaw absolwentów związanych z rynkiem pracy, stworzenie charakterystyki pracodawców oraz sporządzenie listy pożądanych cech absolwentów na lokalnym rynku pracy. Dodatkowo, zbadane zostały oczekiwania studentów, absolwentów i pracodawców wobec uczelni wyższych.

    • Badanie panelowe dotyczące oceny sytuacji absolwentów wchodzących na rynek pracy.

    Celem badania była ocena uwarunkowań sukcesu/porażki na rynku pracy i ich związku z doświadczeniami na studiach. Badanie panelowe ma na celu umożliwienie prowadzenie analiz dynamicznych sytuacji badanych, w tym uzyskanie szczegółowego obrazu nie tylko na poziomie populacji, lecz pojedynczych osób – badania nie tylko „trendów”, ale również „przepływów”. Panelowy charakter badań ma na celu prowadzenie przyczynowych analiz obserwowanych zjawisk.

    • Analiza aktywności zawodowej studentów w świetle danych zastanych i badań opinii.

    Celem modułu jest określenie czynników kształtujących aktywność zawodową studentów uczelni na podstawie danych zastanych i badań opinii.

     

    Raporty

    Raport z badania

    Badanie wykazało m.in., że absolwenci UW w większości nie mają problemów z uzyskaniem stabilnego zatrudnienia oraz że ścieżki edukacyjno-zawodowe studentów i absolwentów UW różnią się w zależności od dyscypliny studiów. Równie istotnym elementem projektu było opracowanie uniwersalnej metodologii badania losów absolwentów szkół wyższych. Raport zawiera rekomendacje metodologiczne, które mają umożliwić wdrożenie analogicznego programu badawczego na innych uczelniach.

     

    Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych - okładka

    Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych z wykorzystaniem danych administracyjnych zakładu ubezpieczeń społecznych. Raport końcowy
    Warszawa, styczeń 2014

    Pobierz raport [pdf, 5.3 MB]

     

     

     

     

     

     

    Materiały

    Informacja na temat konferencji dotyczącej badania "Monitoring losów absolwentów uczelni wyższych w oparciu o dane administracyjne ZUS", która odbyła się 17 lutego 2014 r:

    http://eduentuzjasci.pl/wydarzenia/982-absolwenci-uw-przelamuja-mit-o-pracy-na-umowach-sm

    .

    Badanie szkolnych uwarunkowań efektywności kształcenia

    Opublikowano: 20 Sty 2011

    suek8A 3 receZespół SUEK | e-mail: badanie.suek@ibe.edu.pl| Tel: 22 241 71 78

     

    Koordynator badania:
    Katarzyna Puchalska
    e-mail: k.puchalska@ibe.edu.pl
    telefon: 695 376 176

     



    Instytut Badań Edukacyjnych prowadzi ogólnopolskie Badanie szkolnych uwarunkowań efektywności kształcenia (SUEK). Prace specjalnie powołanej pracowni badawczej koncentrują się na identyfikacji kluczowych czynników warunkujących efektywność kształcenia w szkołach podstawowych.

    Badanie prowadzone jest od 2010 roku w 176 szkołach podstawowych w całym kraju. Badaniem objęto do tej pory 306 oddziałów klasowych i 5572 uczniów, którzy jesienią 2010 roku rozpoczęli naukę w III klasie. Ich losy szkolne będą śledzone w kolejnych etapach badania aż do 2015 roku. W ramach opisywanego badania ankietowano również rodziców, nauczycieli oraz dyrektorów szkół podstawowych.
    W roku szkolnym 2010/2011 dzięki ankietom dla rodziców badanych uczniów, nauczycieli nauczania początkowego i dyrektorów szkół oraz badaniom socjometrycznym i testom psychologicznym uczniów zebrane zostały pierwsze informacje o potencjalnych szkolnych, rodzinnych i indywidualnych uwarunkowaniach procesu kształcenia.

    Więcej na stronie poświęconej badaniu SUEK.

     

      

    .

    Strona 19 z 20

    • start
    • poprz.
    • 11
    • 12
    • 13
    • 14
    • 15
    • 16
    • 17
    • 18
    • 19
    • 20
    • nast.
    • koniec

    Najczęściej czytane

    • Raport o stanie edukacji 2010
    • TALIS 2013
    • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
    • Wykorzystanie plików Cookie
    • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
    • baza zadań przedmiotowych
    logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

    Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

    Informacje o plikach cookie

    Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...