Wydarzenia
Konkurs na pracę magisterską o edukacji!
- Opublikowano: 4 Kwi 2014
Co, gdzie, kiedy? – czyli informacje o konkursie IBE na pracę magisterską wykorzystującą wyniki badań edukacyjnych
Tematyka konkursu
Tematem pracy konkursowej może być dowolne zagadnienie związane z dziedziną edukacji, np. wczesnej edukacji i opieki, finansowania oświaty, ekonomii edukacji oraz szkolnictwa wyższego i uczenia się dorosłych.
Można zgłosić pracę magisterską, która dostarcza nowej wiedzy, ważnej z punktu widzenia praktyki i polityki edukacyjnej. Praca magisterska musi zawierać poprawne metodologicznie wnioski a podstawą analiz powinny być wyniki z badań lub dane dostępnie publicznie.
Dodatkowym atutem będzie odniesienie do zmian, jakie zachodziły w edukacji od 1999 r. w związku z obchodzonym w 2014 roku 25-leciem przemian ustrojowych w Polsce, które miały wpływ również na edukację.
.Diagnoza przedmaturalna z języka polskiego
- Opublikowano: 1 Kwi 2014
Diagnoza przedmaturalna z języka polskiego pomoże uczniom i nauczycielom przygotować się do nowej formuły matury w 2015 roku. IBE zrealizuje ją w 50 szkołach, ale z przygotowanych zadań mogą skorzystać wszystkie klasy II szkół ponadgimnazjalnych.
.Eksperci IBE: nauczanie matematyki w szkole podstawowej musi być spójne
- Opublikowano: 19 Mar 2014
Eksperci IBE, nauczyciele i dyrektorzy szkół rozmawiali na seminarium w Bydgoszczy o tym, jak ważna jest spójność nauczania matematyki w klasach I-III i IV-VI
.
Jak samorządy zamykają i otwierają szkoły
- Opublikowano: 18 Mar 2014
Badacze IBE zaprezentowali raport, w którym podsumowali przemiany sieci szkolnej w latach 2007 - 2012. Przez ten czas samorządy zamknęły blisko tysiąc szkół
Dr Jan Herczyński i Aneta Sobotka z IBE przedstawili dziś w siedzibie Instytutu wyniki swojego badania „Diagnoza zmian w sieci szkół podstawowych i gimnazjów w Polsce 2007–2012”. Raport , w którym opisali wyniki swojej pracy, jest pierwszym tego typu podsumowaniem w kraju. Konferencję prasową otworzył dr Michał Sitek, zastępca dyrektora IBE ds. naukowych
- To, że w Polsce systematycznie spada liczba szkół to wiadomo z danych statystycznych. Ale ile rzeczywiście zamyka się nie jest tak łatwo stwierdzić - mówił dr Herczyński. - My stworzyliśmy narzędzia, które pozwalają zbadać, co się naprawdę dzieje ze szkołami.
Badacz IBE przedstawił w skrócie najważniejsze wnioski płynące z badania. - Liczba uczniów podstawówek spadła o ok. 10 proc. i o ok. 10 proc. zmniejszyła się liczba szkół. W tym samym czasie liczba uczniów gimnazjum spadła o ok. 20 proc. Ale gminy praktycznie nie zlikwidowały gimnazjów - opowiadał. I wyjaśniał, że stało się tak dlatego, iż sieć gimnazjów jest znacznie bardziej racjonalna.
Zdaniem dr. Herczyńskiego zebrane w raporcie dane świadczą o tym, że samorządy bardzo racjonalnie przekształcają podlegające im sieci szkolne. - Są to organy, które otrzymały dużą władzę w tym zakresie i bardzo racjonalnie ją wykorzystują - mówił. - Placówki, które były zamykane, to były naprawdę małe szkoły, liczące średnio 20 uczniów.
Współautorka raportu - Aneta Sobotka - przedstawiła z kolei różne drogi powstawania zespołów szkolnych, w których łączono szkoły podstawowe z gimnazjami. Wskazała też na tzw. hipotezę roku wyborczego. - Z danych, które zgromadziliśmy, choć obejmują one jedynie jedne wybory samorządowe w 2010 r., wynika, że w takim okresie samorządy podejmują dużo mniej decyzji związanych z przekształceniami lub likwidacjami placówek.
Przeczytaj informację prasową o badaniu
Przeczytaj pełen raport z badania
.