BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Wydarzenia

Laureaci trzeciej edycji konkursu "Lekcja dobrej historii"

Opublikowano: 26 Wrz 2014

Lekcja Dobrej Historii 2014Lekcja Dobrej Historii 2014

Warszawa, 25 września 2014

Konkurs “Lekcja dobrej historii” dobiegł końca. Tegoroczna, trzecia edycja cieszyła się wyjątkowo dużym zainteresowaniem, a większość spośród 41 zgłoszonych prac odznaczała się ciekawym i nowatorskim charakterem. Niestety znacząca część nadesłanych pomysłów nie spełniała podstawowego wymagania zawartego w regulaminie konkursu, a więc nie skłaniała uczniów do spojrzenia na wydarzenia bądź postaci historyczne z różnych punktów widzenia (par. 6 pkt. 5). Ostatecznie jury zdecydowało się nagrodzić 9 prac. Znalazły się wśród nich zarówno pomysł na lekcje w gimnazjum, jak i rozwiązania, których adresatem może być młodzież ucząca się w szkołach ponadgimnazjalnych. Wszystkie wyróżnione prace są pomysłowe i skutecznie rozwijają umiejętności zapisane w wymaganiach ogólnych podstawy programowej z historii. Co ważne, łatwo mogą z nich skorzystać inni nauczyciele.

Lista lauretaów trzeciej edycji konkursu “Lekcja dobrej historii”

  • Beata Buchwald: “Jak Europa przyjęła I rozbiór Polski?- praca ze źródłami”, Zespół Szkół w Mosinie
  • Magda Bylica: “Czy dał nam przykład Bonaparte, jak zwyciężać mamy?”, Gimnazjum im. ks. St. Słotwińskiego w Kamieniu
  • Andrzej Górniak: „Wydarzenia poznańskie” czy ”powstanie czerwcowe”?, XVI Liceum Ogólnokształcące im. K.K. Baczyńskiego, w Krakowie.
  • Dariusz Jądro: “Górnośląska propaganda plebiscytowa”, Zespół Szkół nr 1 im. Powstańców Śląskich, I Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Powstańców Śląskich w Rybniku
  • Katarzyna Machaj: “Sąd nad Napoleonem”, Gimnazjum nr 1 w Zielonej Górze
  • Katarzyna Sopolińska: “Rozwój cywilizacji przemysłowej - debata oksfordzka.”, Gimnazjum nr 4 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Zygmunta Wilkońskiego w Inowrocławiu
  • Paweł Wal: “Obraz Józefa Stalina w propagandzie komunistycznej”, Zespół Szkół Technicznych,. w Mielcu
  • Beata Woroniecka: “Blaski i cienie rządów Stanisława Augusta Poniatowskiego – lekcja powtórzeniowa.”, Gimnazjum nr 1 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Armii Krajowej w Strzelinie
  • Małgorzata Zarubajko: “Świat wielkich odkryć”, Gimnazjum Aslan im. C.S. Lewisa ul. Piotra Skargi w Głogowie
.

Konferencje powiatowe badania BECKER

Opublikowano: 12 Wrz 2014

Już od 15 września Zespół Ekonomii Edukacji wyrusza w Polskę w ramach konferencji powiatowych badania BECKER. Konferencje odbywać się będą w dziewięciu celowo dobranych powiatach, w których przeprowadzono badanie. Są to cztery miasta na prawach powiatu: Poznań, Tarnobrzeg, Siemianowice Śląskie oraz Świnoujście a także pięć powiatów ziemskich: sępoleński, giżycki, sokólski, głogowski i pruszkowski.

.

Czytaj więcej...

Narzędzia w działaniu - realizacja podstawy programowej w praktyce

Opublikowano: 28 Lip 2014

Narzędzia w działaniu to przedsięwzięcie skierowane do nauczycieli gimnazjum. Polega na sprawdzeniu w praktyce lekcyjnej narzędzi wspierających realizację podstawy programowej.

Na przestrzeni ostatnich lat Instytut Badań Edukacyjnych przeprowadził szereg badań dotyczących wdrażania podstawy programowej, w tym dwukrotnie Diagnozę kompetencji gimnazjalistów. W efekcie zdiagnozowane zostały problemy i konkretne elementy sprawiające uczniom trudności w nauce poszczególnych przedmiotów. Pod koniec 2011 została uruchomiona na stronie IBE Baza Narzędzi Dydaktycznych bnd.ibe.edu.pl, zawierająca zadania wspierające kształcenie tych umiejętności uczniów, które podczas badań i egzaminu gimnazjalnego okazały się ich słabszą stroną. BND jest częścią prowadzonej przez IBE Bazy Dobrych Praktyk. 

Na potrzeby programu Narzędzia w działaniu Instytut Badań Edukacyjnych rozszerza pakiet zadań znanych z BND i łączy je w tematyczne koszyki przedmiotowe. Do sprawdzenia przygotowane będą jednostki z ośmiu przedmiotów: język polski, język angielski, matematyka, historia, biologia, chemia, fizyka i geografia (w skład koszyków: biologii, chemii, fizyki i geografii będą wchodziły również zadania, które odnoszą się do kilku przedmiotów przyrodniczych na raz). Każdy koszyk będzie podzielony na spójne całości – jednostki tematyczne.

Zadaniem nauczycieli z ponad 800 szkół na terenie całego kraju będzie przeprowadzenie serii lekcji z wykorzystaniem różnych jednostek tematycznych. Nauczyciel wybierze sobie dowolne, zgodne z wybranym celem dydaktycznym jednostki z pakietu i przeprowadzi lekcje z ich wykorzystaniem. Każdy nauczyciel sprawdzi od 8 do 18 jednostek tematycznych w przypadku matematyki, historii, języka angielskiego, a w przypadku języka polskiego, geografii, biologii, chemii, fizyki ‒ od 6 do 18. W sumie weryfikacji będzie podlegać między 3 a 5 tysięcy jednostek z każdego przedmiotu.

Nauczyciele odnotują następnie w raportach m.in., w jaki sposób uczniowie rozwiązywali zadania; jakie błędy popełniali najczęściej i z czym były one związane, czy były zrozumiałe dla uczniów, czy były pracochłonne, jakie pojawiły się trudności, czy zadania trzeba było adaptować, czy były pomocne w osiąganiu efektów uczenia się, czy zmieniły ich styl pracy z uczniami. W przypadku biologii, geografii, chemii i fizyki ważne będzie, czy zadanie zostało zrealizowane w połączeniu z obserwacją w terenie, jeśli nie to, czy obserwacja w terenie byłaby wskazana w celu lepszego zrozumienia omawianych zagadnień.

Nauczycieli będą wspomagać mentorzy dla każdego przedmiotu oraz specjalistyczna grupa wsparcia. Będą także uczestniczyli w zorganizowanych przez IBE warsztatach.

Przedsięwzięcie zostanie przeprowadzone w pierwszym semestrze roku szkolnego 2014/15.

Chcesz zgłosić swój udział? 
Zarejestruj się na platformie internetowej: www.edunarzedzia.pl/rejestracja najpóźniej do 26 września 2014 r.

Chcesz dowiedzieć się więcej? 
Zadzwoń pod bezpłatną infolinię: 800 151 404"

 
.

Uczenie i nauczanie matematyki - relacja z konferencji "Zawód nauczyciel"

Opublikowano: 15 Lip 2014

„Ojciec Wirgiliusz” czy ekonom i urzędnik skarbowy, a może jeszcze ktoś inny? Jaki jest wizerunek oraz styl pracy nauczycieli matematyki na różnych etapach kształcenia, jakie oczekiwania w stosunku do pracy matematyków mają uczniowie, rodzice oraz sami nauczyciele, na czym polega sztuka nauczania matematyki i jaka jest różnica między zajęciami z matematyki, a jej nauczaniem, wreszcie jakie problemy napotykają podczas edukacji matematycznej uczeń i nauczyciel - to tylko niektóre z pytań i zagadnień jakie zostały przedyskutowane przez badaczy, ekspertów i praktyków podczas organizowanej przez IBE konferencji „Zawód nauczyciel. Raport o stanie edukacji 2013 – Międzynarodowe i krajowe wyniki badań” (25-26 czerwca 2014 r., Warszawa). Odpowiedzi były często zaskakujące…

.

Czytaj więcej...

Strona 6 z 59

  • start
  • poprz.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • nast.
  • koniec

Raport podsumowujący projekt : „Entuzjaści edukacji”

 

raport podsumowujacy EE

Raport przedstawia główne wnioski ze zrealizowanego w latach 2010-2015 projektu badawczego „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”, a także rekomendacje dla dalszych zmian w edukacji.

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji

ROSE 2014 okadka mala

Prezentujemy piąty przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych Raport o stanie edukacji. Egzaminy zewnętrzne w polityce i praktyce edukacyjnej

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji 2013

Raport o stanie edukacji 2012

Raport o stanie edukacji 2011

Raport o stanie edukacji 2010

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...