Trzy pytania do dr Agnieszki Chłoń-Domińczak
- Opublikowano: 5 Lis 2012
Rozmowa z dr Agnieszką Chłoń-Domińczak, liderem Zespołu Edukacji i Rynku Pracy o badaniu „Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych z wykorzystaniem danych administracyjnych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych”
.
Czego dowiemy się dzięki badaniu zawodowych losów absolwentów?
Badanie pozwoli śledzić ścieżkę kariery w ramach uczelni: wybierane przedmioty, ewentualne przerwy w toku studiów, wyniki nauki, dodatkowe kierunki itp. Dowiemy się także, ile czasu upływa od ukończenia studiów do podjęcia pracy w odniesieniu do poszczególnych kierunków studiów. Będzie wiadomo nie tylko to, czy i jak szybko absolwenci znaleźli pracę, ale również np. jak często, ją zmieniali, ilu z nich pracowało podczas studiów, ilu było zarejestrowanych w urzędzie pracy jako osoby bezrobotne. Można będzie też prześledzić średnie zarobki absolwentów danego kierunku i ich zmiany w czasie. Będziemy mogli zobaczyć, jak wyniki maturalne przekładają się na wyniki na studiach, a te z kolei – na zatrudnialność i zarobki na rynku pracy.
Warto podkreślić, że nasze badanie ma w dużym stopniu charakter pilotażu – od tego roku uczelnie mają obowiązek śledzić losy zawodowe swoich absolwentów. Chcielibyśmy wypracować w ramach badania pakiet narzędzi, które będą mogły być wykorzystywane przez różne uczelnie.
Częścią tego badania są wywiady pogłębione z pracodawcami, a ze studentami i absolwentami także wywiady fokusowe. O co pytane są te grupy?
Badacze starali się poznać wyobrażenia absolwentów o pracodawcach, pracodawcach o absolwentach oraz studentów o pracodawcach.
Pracodawców pytano m.in. jakie cechy absolwentów są przez nich najbardziej cenione, jak oceniają działania uczelni dotyczące przygotowania absolwentów do podjęcia pracy. Z kolei absolwentów pytano, jak oceniają studia w kontekście przygotowania do funkcjonowania na rynku pracy i jakie sami podejmują działania. Opowiadali także, jakie cele wyznaczają sobie na rynku pracy i jak oceniają szanse na ich osiągnięcie. Celem tego badania było też wsparcie przygotowania ankiety do badania panelowego.
W ramach projektu prowadzone jest też badanie panelowe dotyczące oceny sytuacji absolwentów wchodzących na rynek pracy. Jakich informacji ma ono dostarczyć?
Ma służyć dynamicznej analizie opinii absolwentów na temat programów kształcenia i roli zdobytej wiedzy w trakcie poszukiwania pracy. Chodzi m.in. o ocenę aktualnie zakończonych studiów z perspektywy pierwszych doświadczeń z rynkiem pracy oraz o opis działań ukierunkowanych na karierę podczas studiów. Pozwolą także na ocenę pierwszych doświadczeń związanych z poszukiwaniem pracy – czego absolwenci spodziewali się od rynku pracy oraz z czym się faktycznie spotkali.