BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Nauczanie matematyki w szkole podstawowej

Opublikowano: 18 Wrz 2015

pdficonNa lekcjach matematyki w szkole podstawowej dzieci ćwiczą rachunki, a nauczyciele pokazują im jedną drogę rozwiązywania problemów. Często sposób prowadzenia lekcji nie jest zgodny z potrzebami ani możliwościami dzieci. Nauczyciele wiedzą, że powinni stosować różnorodne metody nauczania, ale w praktyce szkolnej na ogół tego nie robią – wynika z badania Instytut Badań Edukacyjnych.

Badanie Nauczanie matematyki w szkole podstawowej miało na celu sprawdzenie szans i zagrożeń dla realizacji podstawy programowej wynikających ze stylów i tradycji nauczania matematyki. W połączeniu z wynikami wcześniej przeprowadzonego Badania nauczania matematyki w gimnazjum otrzymujemy tym samym przegląd stylów i metod nauczania matematyki na pierwszych trzech etapach edukacji. Takie całościowe spojrzenie pozwala uchwycić najważniejsze obszary wymagające interwencji.

Badanie obejmowało 40 wylosowanych szkół podstawowych z czterech województw. W 20 szkołach podstawowych wylosowano do badania klasę III, w kolejnych 20 – po jednym oddziale klasy V.

.

Status zawodowy nauczyciela. Analiza prawna

Opublikowano: 4 Lis 2015
pdficonW związku z planowanym przez rząd przygotowaniem nowych regulacji dotyczących statusu zawodowego nauczyciela potrzebna jest obiektywna analiza tej ustawy, w tym także możliwie bezstronna ocena w jaki sposób uregulowania Karty Nauczyciela w ich obecnym kształcie wpływają na funkcjonowanie oświaty. Przedstawiona analiza składa się z kilku elementów, ukazujących różne aspekty statusu zawodowego nauczyciela..

Diagnoza umiejętności szóstoklasistów DUSZa

Opublikowano: 4 Lis 2015
pdficon

„Diagnoza umiejętności szóstoklasistów” to pierwsze przedsięwzięcie badawcze zgodne z zasadami przeprowadzania sprawdzianu w klasie szóstej od 2015 roku. Badanie jest powiązane z próbnym sprawdzianem prowadzonym przez Centralną Komisję Egzaminacyjną i okręgowe komisje egzaminacyjne. 

Od 2009 roku w polskim systemie oświaty wdrażana jest nowa podstawa programowa. W roku szkolnym 2014/2015 jest ona po raz pierwszy realizowana w klasach VI. Również sprawdzian po szóstej klasie, który odbędzie się 1 kwietnia 2015 r. po raz pierwszy będzie sprawdzał kompetencje dzieci, które od początku swojej edukacji uczyły się według nowej podstawy programowej. Sprawdzian ten będzie miał nową formułę – będzie w nim wydzielona część matematyczna. Będzie on sprawdzał oprócz umiejętności szczegółowych także umiejętności opisane w wymaganiach ogólnych podstawy. 

Cele badania to:

  • dostarczenie informacji o poziomie kompetencji uczniów klas szóstych i efektach nauczania języka polskiego oraz matematyki w szkole podstawowej w zakresie wymagań ogólnych i szczegółowych podstawy programowej,
  • przybliżenie uczniom obecnych klas szóstych nowej formuły sprawdzianu.
.

Efekty nauczania języka angielskiego na III etapie edukacyjnym

Opublikowano: 2 Lis 2015

pdficon epub logo

Raport „Efekty nauczania języka angielskiego na III etapie edukacyjnym” podsumowuje wyniki dwóch badań prowadzonych w latach 2012–2014 przez Pracownię Języków Obcych Instytutu Badań Edukacyjnych: Badania uczenia się i nauczania języków obcych w gimnazjum (BUNJO) oraz drugiej edycji Badania umiejętności mówienia (BUM 2). Publikacja w komplementarny sposób ukazuje profil umiejętności absolwenta polskiego gimnazjum – przedstawia informacje dotyczące poziomu osiągnięć szkolnych w zakresie wszystkich czterech sprawności językowych: rozumienia tekstu pisanego, rozumienia ze słuchu, tworzenia wypowiedzi pisemnych i ustnych. Celem raportu jest także wskazanie wybranych czynników indywidualnych, szkolnych oraz pozaszkolnych potencjalnie i faktycznie warunkujących efektywność nauczania języka angielskiego młodzieży gimnazjalnej. W odniesieniu do czynników dotychczas niebadanych szerszej na reprezentatywnych próbach, takich jak np. kwestie uczestnictwa w szkolnych i pozaszkolnych zajęciach językowych, autorzy referują także bardziej szczegółowe informacje dotyczące skali danego zjawiska. Raport kończy się wnioskami dotyczącymi stanu nauczania języków obcych w polskiej szkole, możliwości podnoszenia jakości dydaktyki języków oraz wsparcia tego procesu przez różne grupy docelowe.

.

Autoselekcja na progu gimnazjum – działania rodziców w kontekście działań szkół i polityki samorządu

Opublikowano: 29 Paź 2015
pdficonZmiana struktury systemu oświaty i utworzenie gimnazjów to obok wprowadzenia ogólnokra-jowych egzaminów zewnętrznych opartych na standaryzowanych testach osiągnięć szkol-nych najistotniejszy element reformy oświatowej z 1999 roku. Zgodnie z założeniami tej re-formy, po ukończeniu nauki w sześcioletniej szkole podstawowej uczniowie mają być bez selekcji umieszczani w trzyletnich szkołach gimnazjalnych. O ulokowaniu dziecka w konkret-nym gimnazjum decydować ma zasada rejonizacji, ustanawiana zapisami artykułu 17 ustawy o systemie oświaty (Dz.U. 1991 Nr 95 poz. 425 z późń. zm.). Wedle tej zasady, rada gminy zobowiązana jest do takiego zaplanowania sieci publicznych szkół podstawowych i gimna-zjów, aby umożliwić wszystkim dzieciom realizację obowiązku szkolnego w jednej z tych szkół. Odbywa się to przez wyznaczenie obwodów dla szkół podstawowych i gimnazjów oraz organizację dowozów do tych szkół.
Zasada rejonizacji nie jest jednak w Polsce stosowana restrykcyjnie. Rodzice chcący posłać dziecko do szkoły w innym obwodzie mogą to zrobić zgodnie z obowiązującym prawem, pod warunkiem uzyskania zgody szkoły docelowej, ta zaś wydawana jest po uwzględnieniu do-stępności miejsc oraz ewentualnych dodatkowych kryteriów sformułowanych przez szkołę. Ale nawet jeśli rodzice zgody takiej nie uzyskają, zdarza się, że podejmują próby ominięcia systemu np. poprzez podanie w procesie naboru do szkoły nieprawdziwego adresu zamiesz-kania lub przemeldowanie siebie i dziecka na adres znajdujący się w obwodzie pożądanej szkoły. Są to już oczywiście działania wykraczające poza te przewidziane obowiązującymi przepisami, w praktyce jednak ani gminy jako organy prowadzące, ani same szkoły nie dążą do ich wyeliminowania..

Strona 12 z 19

  • start
  • poprz.
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • nast.
  • koniec

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych

Popularne badania

  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • Laboratorium myślenia – diagnoza nauczania przedmiotów przyrodniczych w Polsce
  • Międzynarodowe Badanie Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych
  • Dobre praktyki w przyrodniczej edukacji pozaformalnej. Badania oferty zajęć przyrodniczych.
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...