Publikacje
Niezbędnik Dobrego Nauczyciela. Seria 1. Rozwój w okresie dzieciństwa i dorastania
- Opublikowano: 4 Lut 2015
Redakcja: prof. dr hab. Anna I. Brzezińska
Seria 1. Rozwój w okresie dzieciństwa i dorastania – przedstawia najważniejsze zmiany i osiągnięcia rozwojowe czyli „kamienie milowe” w kolejnych etapach dzieciństwa i dorastania w obszarze fizycznym, emocjonalnym, intelektualnym i społeczno-moralnym. Pokazuje, jaką rolę w rozwoju odgrywają kontakty społeczne z dorosłymi, a jaką kontakty z rówieśnikami.
Przygotowana seria opisuje sześć etapów rozwojowych człowieka – od wczesnego dzieciństwa po późną fazę okresu dorastania.
Pobierz dokumenty w formacie PDF
Seria przeznaczona jest głównie dla opiekunów, wychowawców i nauczycieli – w żłobkach, klubach malucha, przedszkolach, szkołach podstawowych, gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych, a także dla pracowników klubów i świetlic. Słowem – dla osób pracujących na co dzień z dziećmi w różnym wieku i z młodzieżą. Także dla rodziców, chcących poszerzyć swe rodzicielskie kompetencje.
.
Podstawowa idea to spojrzenie na funkcjonowanie dzieci i nastolatków z perspektywy rozwojowej poprzez udzielenie odpowiedzi m.in. na takie pytania, jak:
- co dzieje się z dzieckiem i nastolatkiem w kolejnych etapach rozwoju?
- jak zmienia się odbiór świata i zachowanie dziecka/nastolatka?
- jakie są główne osiągnięcia rozwojowe w każdym kolejnym etapie dzieciństwa i dorastania?
- co wspiera, a co może zakłócać rozwój dziecka i nastolatka?
- jak otoczenie może zaspokajać podstawowe potrzeby rozwijającego się dziecka i nastolatka poprzez właściwą opiekę?
- jak zmienia się rola dorosłego w ciągu dzieciństwa i dorastania?
- na czym polega edukacja wspomagająca rozwój?
- dlaczego nie zawsze pomoc dziecku/nastolatkowi bywa skuteczna?
- ile samodzielności, a ile pomocy otoczenia wymagają dziecko i nastolatek?
- jak uczyć dzieci i młodzież, by rozwijać ich ciekawość i twórcze myślenie?
- jak wzmacniać zaufanie dzieci i nastolatków do ludzi i uczyć współpracy?
- gdzie szukać informacji, gdy dziecko/nastolatek zachowują się w sposób nietypowy?
- co robić, gdy dziecko/nastolatek nie radzą sobie w trudnych sytuacjach?
- jak monitorować proces rozwoju w okresie dzieciństwa i dorastania?
- na co zwracać uwagę obserwując aktualne zachowanie dziecka/nastolatka?