Co znaczy „dobry nauczyciel”: Jak mierzyć jakość pracy nauczyciela?
Z kolei dr Michał Sitek, wicedyrektor ds. naukowych Instytutu Badań Edukacyjnych, przedstawił wyniki badania kompetencji przyszłych nauczycieli matematyki (TEDS-M), natomiast prof. Rafał Piwowarski z Zespołu Badań Nauczycieli IBE referat na temat „nauczycielskich uwarunkowań efektów kształcenia – powiązanie danych z badaniami TALIS (więcej o badaniu) z wynikami uczniów (egzamin gimnazjalny, EWD)" [prezentacja]. Na ten sam temat mówił również Pan Tomasz Żółtak, z Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, który omówił sposoby obliczania wskaźnika EWD (edukacyjnej wartości dodanej) przypisanego nauczycielowi [prezentacja].
Prezentacje seminarium |
prof. Manfred Prenzl (prez. 1) prof. Manfred Prenzl (prez. 2) |
Ostatnie z wystąpień dotyczyło bilansu kompetencji początkujących nauczycieli, który prezentowała dr Dominika Walczak z Instytutu Badań Edukacyjnych [prezentacja].
Prezentowane podczas seminarium badania obejmowały trzy różne perspektywy pomiarowe:
- kompetencje nauczyciela, czyli ocenę jego potencjału
- kompetencje nauczyciela zastosowane w praktyce, czyli ocenę jego pracy
- efekty pracy nauczyciela (najbardziej kontrowersyjne), w tym wyniki uczniów.
Zostały również zaprezentowane szereg narzędzi badawczych:
- testy wiedzy (dziedzinowej, ogólnopedagogicznej, dydaktycznej)
- testy kompetencji (oparte na winietach tekstowych lub video, na papierze lub na komputerze)
- narzędzia samooceny
- portfolio
- obserwacje.
W podsumowaniu określenie trzy cele badań oceniających nauczycieli: monitorowanie jakości pracy nauczycieli, wyjaśnianie różnych zjawisk w systemie edukacji (przy pomocy badań podłużnych), interwencje, tj. poprawa jakości pracy nauczycieli i warunków ich pracy.
Semianarium zostało zorganizowane w cyklu „Badania i polityka edukacyjna"