Badacze przyjrzą się edukacji niepełnosprawnych dzieci
Na całym świecie zmienia się podejście do niepełnosprawności. Przede wszystkim likwiduje się bariery utrudniające takim osobom pełny udział w życiu społecznym. Duży nacisk kładzie się na edukację włączającą – czyli taki model, w którym uczniowie z niepełnosprawnością uczą się w ogólnodostępnych placówkach i możliwie blisko miejsca zamieszkania.
Jednak edukacja uczniów z niepełnosprawnością napotyka wiele barier. Ich powody są rozmaite – to zarówno niedopasowanie rozwiązań systemowych, ale też postawy społeczne czy oczekiwania nauczycieli i rodziców.
Tymczasem brakuje badań, które pozwoliłyby sprawdzić postawy środowiska nauczycielskiego, w tym przede wszystkim dyrektorów szkół odpowiedzialnych za organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej, jak i samych rodziców. Brakuje danych na temat edukacji niepełnosprawnych uczniów obejmujących wszystkie formy nauczania - ogólnodostępne, integracyjne i specjalne. Nie wiemy też, jak na decyzje o dalszej nauce wpływa sytuacja w gospodarstwie domowym.
By wypełnić tę lukę IBE przygotował badanie, które pozwoli zidentyfikować ścieżki edukacyjne niepełnosprawnej młodzieży kończącej naukę w szkole podstawowej i gimnazjum. Dzięki niemu możliwe będzie zrozumienie motywów wyborów edukacyjnych i zawodowych dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami oraz ich rodziców, a także – co niezwykle istotne – ustalenie mechanizmów i okoliczności, leżących u podstaw tych decyzji.
Rozpoczynający się projekt dostarczy zarazem wiedzy na temat uwarunkowań dostępu badanej grupy dzieci i młodzieży do edukacji. Wszystkie te zgromadzone i opracowane informacje będą pomocne przy podejmowaniu kluczowych decyzji i kształtowaniu polityki dotyczącej funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami w społeczeństwie. Umożliwią weryfikację i skorygowanie zaproponowanych rozwiązań.
Jest to pierwsze w Polsce tego typu badanie realizowane w tak dużej skali. W badaniu weźmie udział około 2000 dyrektorów szkół podstawowych i gimnazjów wybranych losowo z całej Polski oraz 3200 rodziców dzieci, które uczą się w 6. klasie szkoły podstawowej i w 3. klasie gimnazjum.
Ogólnopolski projekt badawczy pt. Badanie ścieżek edukacyjnych niepełnosprawnych dzieci, uczniów i absolwentów, realizowany jest przez Zespół Edukacji i Rynku Pracy IBE. Projekt został objęty honorowym patronatem Rzecznika Praw Obywatelskich.