Nowa inicjatywa KeyCoNet – kurs internetowy „Kompetencje dla szkół w XXI wieku”
Kurs składa się z trzech modułów. Można wziąć udział w jednym z nich lub we wszystkich. Poniżej przedstawiamy krótki opis poszczególnych modułów:
W Module 1, oprócz wprowadzenia do tematu kompetencji kluczowych znajdziemy informacje na temat tego jak rozumie się kompetencje kluczowe w różnych krajach Europy i wprowadza je do systemów edukacyjnych. Przedstawione zostaną również techniki wprowadzania nauczania opartego o kompetencje w czasie lekcji i ogólnie sposoby oceniania w tym modelu nauczania.
W Module 2 przedstawione zostaną praktyczne sposoby, które nauczyciele mogą zastosować na lekcjach – np. techniki pracy projektowej oraz inne sposoby pomagające rozwijać ogólne kompetencje uczniów, często wykraczające poza jeden konkretny przedmiot szkolny. Pokazane zostaną przykłady z różnych krajów europejskich. Szczególna uwaga będzie poświęcona umiejętnościom rozwiązywania problemów w nauczaniu opartym na projektach.
Moduł 3 pokaże metody oceniania uczniów, które najlepiej się sprawdzają w nauczaniu opartym o kompetencje. Zostaną przedstawione konkretne rady dotyczące wprowadzania różnych metod oceniania. Na przykładzie Irlandii opisane zostanie wdrażanie oceniania opartego na kompetencjach w zakresie matematyki.
http://europeanschoolnetacademy.eu/web/keyconet
KeyCoNet jest europejską siecią organizacji badawczych, naukowych i edukacyjnych, która zajmuje się badaniem i upowszechnianiem kompetencji kluczowych w edukacji szkolnej; koncentruje się na angażowaniu badaczy, praktyków i decydentów w dialog w sprawie wdrożenia kompetencji kluczowych w edukacji szkolnej na etapie kształcenia podstawowego, gimnazjalnego i ponadgimnazjalnego.
Projekt ten, finansowany z programu Uczenie się przez całe życie przez Komisję Europejską, jest realizowany w latach 2012 – 2014. Jego celem jest identyfikacja i analiza ważnych inicjatyw na rzecz rozwoju kompetencji kluczowych w różnych krajach europejskich.
Działalność KeyCoNet skupia się na trzech obszarach: badaniach, kreowaniu polityki edukacyjnej i tworzeniu rekomendacji dla władz oświatowych oraz prezentowaniu i upowszechnianiu konkretnych działań związanych z promocją kompetencji kluczowych w edukacji.