BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

wsparcie procesu.

Zaproszenie

Szanowni Państwo,

Instytut Badań Edukacyjnych i Ministerstwo Edukacji Narodowej
mają przyjemność zaprosić Państwa do uczestnictwa w konferencjach regionalnych pt.

Wsparcie procesu diagnozowania i opiniowania
problemu gotowości szkolnej dzieci.

Warszawa, 5 marca 2014 r.

 
Celem spotkań jest wsparcie poradni w określaniu gotowości szkolnej dziecka w sposób interakcyjny ‒ jako relacji gotowości dziecka i jego rodziny w stosunku do gotowości szkoły.

W czasie konferencji przedstawione zostaną następujące zagadnienia:

 - stan formalno-prawny opiniowania kwestii rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego przez dziecko,

- planowanie i realizacja procesu diagnostycznego oraz opracowania opinii z uwzględnieniem konieczności współdziałania poradni psychologiczno- pedagogicznych ze szkołami podstawowymi,

- wybrane wyniki badań dot. funkcjonowania poradni psychologiczno-pedagogicznych.

 Konferencje odbędą się w następujących miastach (w godz. 10:30-15:00):

  • 5 marca 2014 r., Warszawa - konferencja otwarcia,
    Miejsce: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, ul. Szczęśliwicka 40 (Budynek C - wejście od ul. Kopińskiej).

  • 6 marca 2014 r., Lublin,
    Miejsce: Hotel Victoria, ul. Narutowicza 58/60.

  • 7 marca 2014 r., Katowice,
    Miejsce: Park Hotel Diament, ul. Wita Stwosza 37.  
         
  • 11 marca 2014 r., Wrocław,
    Miejsce: Ośrodek Kształcenia i Doskonalenia Zawodowego „Edukacja” - Synergy Trainings, ul. Krakowska 56-62.

  • 12 marca 2014 r., Poznań,
    Miejsce: Hotel IOR, ul. Wł. Węgorka 20.

  • 13 marca 2014 r., Gdańsk,
    Miejsce: Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina, ul. Ołowianka 1.

  • 18 marca 2014 r., Białystok,
    Miejsce: Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Białymstoku, ul. Ciepła 40.

Konferencje adresowane są do dyrektorów i pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych.

Każdą instytucję może reprezentować więcej niż jedna osoba. Rejestracja możliwa jest tylko w jednym wybranym mieście.

Udział w konferencji jest bezpłatny.

Osoby uczestniczące w konferencji, dojeżdżające spoza miejscowości, będącej lokalizacją konferencji mogą ubiegać się o zwrot kosztów przejazdu do maksymalnej kwoty 200 zł brutto na podstawie oryginałów biletów kolejowych II klasy lub biletów autobusowych, dostarczonych firmie Air Club Senatorska 28, 00-095 Warszawa w terminie nie dłuższym niż 2 tygodnie od daty wydarzenia.

Będziemy zaszczyceni Państwa obecnością.


Joanna Wrona
Dyrektor Departamentu
Zwiększania Szans Edukacyjnych
Ministerstwo Edukacji Narodowej
dr hab. Michał Federowicz
Dyrektor
Instytutu Badań Edukacyjnych

Program

 Program

 

+ - Warszawa, 5 marca 2014 r. Click to collapse

10.30 - 11.00

 

Rejestracja uczestników

11.00 - 12.30

 

Część plenarna

Powitanie

prof. Jan Łaszczyk,

Rektor Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie

Otwarcie

Joanna Kluzik-Rostkowska,

Minister Edukacji Narodowej

Wprowadzenie: mapa podstawowych problemów analizowanych w trakcie konferencji

prof. dr hab. Anna I. Brzezińska,

Lider Zespołu Wczesnej Edukacji, Instytut Badań Edukacyjnych

11.10 – 11.30

 

Formalno-prawne aspekty opiniowania sprawy rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego przez dziecko

Joanna Wrona,

Dyrektor Departamentu Zwiększania Szans Edukacyjnych, Ministerstwo Edukacji Narodowe

11.30 – 11.50

 

Wybrane wyniki badań jakościowych dot. funkcjonowania poradni psychologiczno-pedagogicznych

dr Piotr Rycielski, dr Radosław Kaczan,

Zespół Wczesnej Edukacji, Instytut Badań Edukacyjnych

11.50 – 12.30

 

Propozycja standardu postępowania przy opiniowaniu sprawy rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego przez dziecko w kontekście interakcyjnej  koncepcji gotowości dziecko-szkoła

prof. dr hab. Anna I. Brzezińska,

Instytut Badań Edukacyjnych

mgr Piotr Wiliński,

Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 2 w Poznaniu

12.30 – 13.00

 

Przerwa kawowa

13.00 – 14.00

 

Część warsztatowa

Praca w grupach na przygotowanych arkuszach roboczych
w zespołach 4-6 osobowych. Prezentacja wyników i wnioski.

14.00 – 14.15

 

Przerwa kawowa

14.15 – 15.00

 

Podsumowanie

prof. dr hab. Anna I. Brzezińska,

Instytut Badań Edukacyjnych

15.00 – 16.00

 

Obiad

pdficon pobierz program
+ - Lublin, 6 marca 2014 r. Click to collapse

10.30 - 11.00

 

Rejestracja uczestników

11.00 - 12.30

 

Część plenarna

Powitanie ministra Sławeckiego

Otwarcie

Tadeusz Sławecki,

Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej

11.10 – 11.30

 

Wprowadzenie: mapa podstawowych problemów analizowanych w trakcie konferencji

prof. dr hab. Anna I. Brzezińska,

Lider Zespołu Wczesnej Edukacji, Instytut Badań Edukacyjnych

11.30 – 11.50

 

Formalno-prawne aspekty opiniowania sprawy rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego przez dziecko

Joanna Wrona,

Dyrektor Departamentu Zwiększania Szans Edukacyjnych, Ministerstwo Edukacji Narodowej

11.50 – 12.30

 

Wybrane wyniki badań jakościowych dot. funkcjonowania poradni psychologiczno-pedagogicznych

dr Piotr Rycielski, dr Radosław Kaczan,

Zespół Wczesnej Edukacji, Instytut Badań Edukacyjnych

11.50 – 12.30

 

Propozycja standardu postępowania przy opiniowaniu sprawy rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego przez dziecko w kontekście interakcyjnej  koncepcji gotowości dziecko-szkoła

prof. dr hab. Anna I. Brzezińska,

Instytut Badań Edukacyjnych

mgr Piotr Wiliński,

Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 2 w Poznaniu

12.30 – 13.00

 

Przerwa kawowa

13.00 – 14.00

 

Część warsztatowa

Praca w grupach na przygotowanych arkuszach roboczych
w zespołach 4-6 osobowych. Prezentacja wyników i wnioski.

14.00 – 14.15

 

Przerwa kawowa

14.15 – 15.00

 

Podsumowanie

prof. dr hab. Anna I. Brzezińska,

Instytut Badań Edukacyjnych

15.00 – 16.00

 

Obiad

pdficon pobierz program
+ - Katowice, 7 marca 2014 r. Click to collapse

10.30 - 11.00

 

Rejestracja uczestników

11.00 - 12.30

 

Część plenarna

Wprowadzenie: mapa podstawowych problemów analizowanych w trakcie konferencji

prof. dr hab. Anna I. Brzezińska,

Lider Zespołu Wczesnej Edukacji, Instytut Badań Edukacyjnych

11.10 – 11.30

 

Formalno-prawne aspekty opiniowania sprawy rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego przez dziecko

Elżbieta Neroj,

Naczelnik Wydziału Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych Departamentu Zwiększania Szans Edukacyjnych, Ministerstwo Edukacji Narodowej

11.30 – 11.50

 

Wybrane wyniki badań jakościowych dot. funkcjonowania poradni psychologiczno-pedagogicznych

dr Piotr Rycielski, dr Radosław Kaczan,

Zespół Wczesnej Edukacji, Instytut Badań Edukacyjnych

11.50 – 12.30

 

Propozycja standardu postępowania przy opiniowaniu sprawy rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego przez dziecko w kontekście interakcyjnej  koncepcji gotowości dziecko-szkoła

prof. dr hab. Anna I. Brzezińska,

Instytut Badań Edukacyjnych

mgr Piotr Wiliński,

Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 2 w Poznaniu

12.30 – 13.00

 

Przerwa kawowa

13.00 – 14.00

 

Część warsztatowa

Praca w grupach na przygotowanych arkuszach roboczych
w zespołach 4-6 osobowych. Prezentacja wyników i wnioski.

14.00 – 14.15

 

Przerwa kawowa

14.15 – 15.00

 

Podsumowanie

prof. dr hab. Anna I. Brzezińska,

Instytut Badań Edukacyjnych

15.00 – 16.00

 

Obiad

pdficon pobierz program
+ - Wrocław, 11 marca 2014 r. Click to collapse

10.30 - 11.00

 

Rejestracja uczestników

11.00 - 12.30

 

Część plenarna

Wprowadzenie: mapa podstawowych problemów analizowanych w trakcie konferencji

prof. dr hab. Anna I. Brzezińska,

Lider Zespołu Wczesnej Edukacji, Instytut Badań Edukacyjnych

11.10 – 11.30

 

Formalno-prawne aspekty opiniowania sprawy rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego przez dziecko

Elżbieta Neroj,

Naczelnik Wydziału Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych Departamentu Zwiększania Szans Edukacyjnych, Ministerstwo Edukacji Narodowej

11.30 – 11.50

 

Wybrane wyniki badań jakościowych dot. funkcjonowania poradni psychologiczno-pedagogicznych

dr Piotr Rycielski, dr Radosław Kaczan,

Zespół Wczesnej Edukacji, Instytut Badań Edukacyjnych

11.50 – 12.30

 

Propozycja standardu postępowania przy opiniowaniu sprawy rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego przez dziecko w kontekście interakcyjnej  koncepcji gotowości dziecko-szkoła

prof. dr hab. Anna I. Brzezińska,

Instytut Badań Edukacyjnych

mgr Piotr Wiliński,

Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 2 w Poznaniu

12.30 – 13.00

 

Przerwa kawowa

13.00 – 14.00

 

Część warsztatowa

Praca w grupach na przygotowanych arkuszach roboczych
w zespołach 4-6 osobowych. Prezentacja wyników i wnioski.

14.00 – 14.15

 

Przerwa kawowa

14.15 – 15.00

 

Podsumowanie

prof. dr hab. Anna I. Brzezińska,

Instytut Badań Edukacyjnych

15.00 – 16.00

 

Obiad

pdficon pobierz program
+ - Poznań, 12 marca 2014 r. Click to collapse

10.30 - 11.00

 

Rejestracja uczestników

11.00 - 12.30

 

Część plenarna

Wprowadzenie: mapa podstawowych problemów analizowanych w trakcie konferencji

prof. dr hab. Anna I. Brzezińska,

Lider Zespołu Wczesnej Edukacji, Instytut Badań Edukacyjnych

11.10 – 11.30

 

Formalno-prawne aspekty opiniowania sprawy rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego przez dziecko

Joanna Wrona,

Dyrektor Departamentu Zwiększania Szans Edukacyjnych, Ministerstwo Edukacji Narodowej

11.30 – 11.50

 

Wybrane wyniki badań jakościowych dot. funkcjonowania poradni psychologiczno-pedagogicznych

dr Piotr Rycielski, dr Radosław Kaczan,

Zespół Wczesnej Edukacji, Instytut Badań Edukacyjnych

11.50 – 12.30

 

Propozycja standardu postępowania przy opiniowaniu sprawy rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego przez dziecko w kontekście interakcyjnej  koncepcji gotowości dziecko-szkoła

prof. dr hab. Anna I. Brzezińska,

Instytut Badań Edukacyjnych

mgr Piotr Wiliński,

Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 2 w Poznaniu

12.30 – 13.00

 

Przerwa kawowa

13.00 – 14.00

 

Część warsztatowa

Praca w grupach na przygotowanych arkuszach roboczych
w zespołach 4-6 osobowych. Prezentacja wyników i wnioski.

14.00 – 14.15

 

Przerwa kawowa

14.15 – 15.00

 

Podsumowanie

prof. dr hab. Anna I. Brzezińska,

Instytut Badań Edukacyjnych

15.00 – 16.00

 

Obiad

pdficon pobierz program
+ - Gdańsk, 13 marca 2014 r. Click to collapse

10.30 - 11.00

 

Rejestracja uczestników

11.00 - 12.30

 

Część plenarna

Wprowadzenie: mapa podstawowych problemów analizowanych w trakcie konferencji

prof. dr hab. Anna I. Brzezińska,

Lider Zespołu Wczesnej Edukacji, Instytut Badań Edukacyjnych

11.10 – 11.30

 

Formalno-prawne aspekty opiniowania sprawy rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego przez dziecko

Elżbieta Neroj,

Naczelnik Wydziału Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych Departamentu Zwiększania Szans Edukacyjnych, Ministerstwo Edukacji Narodowej

11.30 – 11.50

 

Wybrane wyniki badań jakościowych dot. funkcjonowania poradni psychologiczno-pedagogicznych

dr Piotr Rycielski, dr Radosław Kaczan,

Zespół Wczesnej Edukacji, Instytut Badań Edukacyjnych

11.50 – 12.30

 

Propozycja standardu postępowania przy opiniowaniu sprawy rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego przez dziecko w kontekście interakcyjnej  koncepcji gotowości dziecko-szkoła

prof. dr hab. Anna I. Brzezińska,

Instytut Badań Edukacyjnych

mgr Piotr Wiliński,

Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 2 w Poznaniu

12.30 – 13.00

 

Przerwa kawowa

13.00 – 14.00

 

Część warsztatowa

Praca w grupach na przygotowanych arkuszach roboczych
w zespołach 4-6 osobowych. Prezentacja wyników i wnioski.

14.00 – 14.15

 

Przerwa kawowa

14.15 – 15.00

 

Podsumowanie

prof. dr hab. Anna I. Brzezińska,

Instytut Badań Edukacyjnych

15.00 – 16.00

 

Obiad

pdficon pobierz program
+ - Białystok, 18 marca 2014 r. Click to collapse

10.30 - 11.00

 

Rejestracja uczestników

11.00 - 12.30

 

Część plenarna

Wprowadzenie: mapa podstawowych problemów analizowanych w trakcie konferencji

prof. dr hab. Anna I. Brzezińska,

Lider Zespołu Wczesnej Edukacji, Instytut Badań Edukacyjnych

11.10 – 11.30

 

Formalno-prawne aspekty opiniowania sprawy rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego przez dziecko

Joanna Wrona,

Dyrektor Departamentu Zwiększania Szans Edukacyjnych, Ministerstwo Edukacji Narodowej

11.30 – 11.50

 

Wybrane wyniki badań jakościowych dot. funkcjonowania poradni psychologiczno-pedagogicznych

dr Piotr Rycielski, dr Radosław Kaczan,

Zespół Wczesnej Edukacji, Instytut Badań Edukacyjnych

11.50 – 12.30

 

Propozycja standardu postępowania przy opiniowaniu sprawy rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego przez dziecko w kontekście interakcyjnej  koncepcji gotowości dziecko-szkoła

prof. dr hab. Anna I. Brzezińska,

Instytut Badań Edukacyjnych

mgr Piotr Wiliński,

Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 2 w Poznaniu

12.30 – 13.00

 

Przerwa kawowa

13.00 – 14.00

 

Część warsztatowa

Praca w grupach na przygotowanych arkuszach roboczych
w zespołach 4-6 osobowych. Prezentacja wyników i wnioski.

14.00 – 14.15

 

Przerwa kawowa

14.15 – 15.00

 

Podsumowanie

prof. dr hab. Anna I. Brzezińska,

Instytut Badań Edukacyjnych

15.00 – 16.00

 

Obiad

pdficon pobierz program
 

Prelegenci

 Prelegenci

Joanna Kluzik-Rostkowska

Minister Edukacji Narodowej. Absolwentka wydziału dziennikarstwa i nauk politycznych  Uniwersytetu Warszawskiego. W czasie studiów działała w Niezależnym Zrzeszeniu Studentów. Współpracowała z podziemnym "Tygodnikiem Mazowsze" oraz innymi czasopismami drugiego obiegu.  Od 1989 r. pracowała jako dziennikarka działu politycznego "Tygodnika Solidarność". W 1992 r. była kierownikiem działu reportażu miesięcznika "Konfrontacje". W tym samym roku rozpoczęła pracę w "Expressie Wieczornym", gdzie była m.in. zastępcą kierownika działu krajowego i reportażu oraz kierownikiem działu reportażu. W trakcie swojej kariery dziennikarskiej zajmowała się m.in. dziennikarstwem śledczym, była również korespondentką zagraniczną (w tym w Bośni i Czeczenii). Od 1996 r. pracowała jako dziennikarz działu krajowego i politycznego tygodnika "Wprost". Od 2000 r. kierowała działem gospodarczym tygodnika "Nowe Państwo". W latach 2001-2004 była pierwszym zastępcą redaktor naczelnej tygodnika "Przyjaciółka". W 2005 r. roku została pełnomocnikiem prezydenta Warszawy ds. kobiet i rodziny. 17 listopada 2005 r. objęła stanowisko podsekretarza stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej, przejmując m.in. kompetencje Pełnomocnika Rządu ds. Równego Statusu Kobiet i Mężczyzn. 13 sierpnia 2007 r., po zerwaniu koalicji PiS z LPR i Samoobroną, została Ministrem Pracy i Polityki Społecznej. Stanowisko to zajmowała do 16 listopada 2007 r., tj. do zaprzysiężenia jej następcy w rządzie Donalda Tuska. Wcześniej, w tym samym roku, w wyborach parlamentarnych uzyskała mandat poselski, kandydując jako lider listy PiS w okręgu łódzkim i otrzymując 41 171 głosów. 26 kwietnia 2010 r. została szefową sztabu wyborczego kandydata na prezydenta z ramienia PiS Jarosława Kaczyńskiego. 5 listopada 2010 r., decyzją Komitetu Politycznego PiS, wraz z Elżbietą Jakubiak została wykluczona z partii. 16 listopada 2010 r. wspólnie z kilkoma politykami PiS ogłosiła złożenie wniosku o utworzenie stowarzyszenia Polska Jest Najważniejsza. Została wybrana na prezesa ugrupowania. 23 listopada powstał klub parlamentarny o tej samej nazwie, na czele którego stanęła. Joanna Kluzik-Rostkowska kierowała ugrupowaniem do momentu wyboru na jego prezesa Pawła Kowala (4 czerwca 2011 r.) na pierwszym kongresie partii. 13 czerwca 2011 r. zrezygnowała z członkostwa w partii i jej klubie parlamentarnym, podejmując współpracę z Platformą Obywatelską. 28 czerwca została przyjęta do klubu parlamentarnego tego ugrupowania. W wyborach parlamentarnych została liderem listy PO do Sejmu w okręgu rybnickim, uzyskała mandat poselski liczbą 22 418 głosów. Jest przedstawicielem polskiego parlamentu w Zgromadzeniu Parlamentarnym OBWE oraz szefową polsko-afgańskiej grupy parlamentarnej. Pracowała w Sejmowej Komisji Polityki Społecznej i Rodziny oraz Komisji Spraw Zagranicznych.

prof. dr hab. Jan Łaszczyk

pedagog, profesor Akademii Pedagogiki Specjalnej (zatrudniony od 1975 r., rektor od 2008 r.); uczeń prof. Andrzeja Góralskiego; kierownik Podyplomowego Studium Informatyki i Komputeryzacji w Kształceniu Specjalnym, Kierownik Zakładu Metodologii i Pedagogiki Twórczości. W 1984 r. obronił pracę doktorską w Instytucie Badań Pedagogicznych w Warszawie. W 1995 r. uzyskał stopień naukowy doktora habilitowanego przyznany przez Najwyższą Komisję Kwalifikacyjną Federacji Rosyjskiej. Zasadnicza problematyka zainteresowań badawczych J. Łaszczyka koncentruje się wokół pedagogicznego procesu rozwijania dyspozycji twórczych człowieka oraz pracy z uczniem zdolnym, a także obejmuje zagadnienia wykorzystania technik informatycznych w edukacji, w szczególności w edukacji specjalnej. Działalność w tej dziedzinie to udział w ministerialnym programie "Technologie informatyczne dla edukacji" w 1986 roku, a później badania na temat stanu informatyzacji szkół specjalnych w latach 1986 - 1990. Jest autorem licznych publikacji i organizatorem polskich i międzynarodowych konferencji, kongresów i sympozjów. Członek Polskiego Towarzystwa Uniwersalizmu oraz Rady Redakcyjnej rocznika „Wspólnotowość i Postawa Uniwersalistyczna”. Współpracował przy tworzeniu fundacji Pedagogiki Zdolności Universitas Rediviva, pełni stanowisko prezesa fundacji. Członek Zarządu Fundacji Niezależnej Akademii Twórczości.

prof. dr hab. Anna I. Brzezińska

psycholog (absolwentka UAM, 1972), profesor zwyczajny Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Członek Rady Naukowej i lider Zespołu Wczesnej Edukacji Instytutu Badań Edukacyjnych w Warszawie. Członek Komitetu Psychologii PAN. Zastępca Przewodniczącego Komitetu Rozwoju Edukacji Narodowej PAN. Członek Kapituły Funduszu Społecznego Krajowej Rady Notarialnej w Warszawie. Członek Komitetów Redakcyjnych czasopism: „Studia Psychologiczne”, „Edukacja, Problemy Wczesnej Edukacji”, „Forum Dydaktyczne”, „Dziecko Krzywdzone”. Członek Rady Naukowej „Polish Journal of Health Psychology”. Interesuje się problemami rozwoju i edukacji oraz zdrowia publicznego. Od roku 1972 nauczyciel akademicki, promotor 16 doktoratów. Współpracuje z ośrodkami kształcenia nauczycieli oraz uniwersytetami III wieku.

Joanna Wrona

absolwentka Wyższej Szkoły Pedagogiki Specjalnej w Warszawie (obecnie: Akademia Pedagogiki Specjalnej) w zakresie oligofrenopedagogiki. Obecnie dyrektor w Departamencie Zwiększania Szans Edukacyjnych Ministerstwa Edukacji Narodowej. Wcześniej Radca
Ministra i Naczelnik Wydziału Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych w tym Departamencie. Doświadczenie zawodowe zdobyła pracując ponad 20 lat na stanowiskach związanych z oświatą - w przeszłości nauczyciel i wychowawca w specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym, a także pracownik nadzoru pedagogicznego. Współautor zmian w przepisach prawa dotyczących kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Recenzent oraz współtwórca przeznaczonych dla przedszkoli, szkół i placówek materiałów dydaktycznych i publikacji poświęconych problematyce kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz udzielania im pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Elżbieta Neroj

Naczelnik Wydziału Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych w Departamencie Zwiększania Szans Edukacyjnych w Ministerstwie Edukacji Narodowej, przedstawiciel MEN w Europejskiej Agencji ds. Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych i Edukacji Włączającej (Europen Agency for Special Needs and Inclusive Education). Ukończyła studia na Uniwersytecie Jagiellońskim na kierunkach psychologia i biologia oraz studia podyplomowe na Uniwersytecie Warszawskim na kierunku „Trener umiejętności poznawczych”. Doświadczenia zawodowe to m. in. praca na stanowisku psychologa szkolnego oraz psychologa i dyrektora poradni psychologiczno-pedagogicznej.

dr Radosław Kaczan

psycholog, specjalność: psychologia kliniczna człowieka dorosłego oraz psychologia edukacji. Studia ukończone w Instytucie Psychologii UAM w Poznaniu. Adiunkt w Instytucie Badan Edukacyjnych w Warszawie, członek Zespołu Wczesnej Edukacji. Od 2003 r. nauczyciel akademicki prowadzący zajęcia z psychologii rozwoju człowieka i psychologii osobowości. Współautor książki pt.: „Droga do samodzielności. Jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży z ograniczeniami sprawności” (GWP, 2009, seria Jak wspomagać?). Jego zainteresowania naukowe koncentrują się na problematyce uwarunkowań pomyślnego rozwoju i psychologii temporalności.

dr Piotr Rycielski

doktor nauk humanistycznych w zakresie psychologii, adiunkt w Zespole Wczesnej Edukacji Instytutu Badań Edukacyjnych. Absolwent psychologii międzykulturowej w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie oraz Międzywydziałowych Interdyscyplinarnych Studiów Doktoranckich na Uniwersytecie Warszawskim. Stypendysta Institute for Social Research Uniwersytetu w Michigan. Interesuje się psychologią poznania społecznego, dynamiką małych grup oraz metodologią badań społecznych. W Instytucie Badań Edukacyjnych zajmuje się pomiarem umiejętności, oraz rozwojem poznawczym, społecznym i emocjonalnym uczniów szkół podstawowych i gimnazjów. Prowadzi zajęcia z zakresu psychologii, statystyki i metodologii.

Piotr Wiliński

pedagog, Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 2 w Poznaniu. Nauczyciel akademicki. Od wielu lat współpracuje z Uniwersytetem A. Mickiewicza w Poznaniu oraz z innymi uczelniami wyższymi w zakresie kształcenia nauczycieli, psychologów i pedagogów realizując zajęcia na studiach dziennych, studiach wieczorowych oraz studiach podyplomowych. Od wielu lat współpracuje z Gnieźnieńską Szkołą Wyższą Milenium, gdzie prowadzi między innymi wykłady i ćwiczenia w zakresie diagnozy w edukacji dziecka dla studentów edukacji elementarnej oraz wykłady w zakresie wprowadzenia do diagnozy psychologiczno-pedagogicznej dla studentów pedagogiki wszystkich specjalności. Jest autorem wielu publikacji naukowych i popularnonaukowych z pogranicza psychologii i pedagogiki. Specjalizuje się w problematyce diagnozy psychologiczno-pedagogicznej, trudności w uczeniu się oraz w problematyce ADHD, zaburzeń zachowania i niedostosowania społecznego. Prowadzi liczne szkolenia dla nauczycieli, szczególnie na tematy: diagnozy gotowości szkolnej, dostosowywania wymagań do potrzeb i możliwości dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, konstruowania programów pomocy dla uczniów, ładu i dyscypliny w klasie szkolnej i szkole, konstruowania programów modyfikacji zachowania. Problematyce tej poświęcił także wiele swoich wystąpień na konferencjach i wykładach otwartych.

dr Magdalena Czub

psycholog (absolwentka UAM 1990), adiunkt w Zespole Wczesnej Edukacji w Instytucie Badań Edukacyjnych. W latach 2000-2011 psycholog Terenowego Komitetu Ochrony Praw Dziecka w Poznaniu, kierownik zespołu zajmującego się diagnozą i terapią dzieci wykorzystywanych seksualnie, biegły sądowy w sprawach rodzinnych i dotyczących wykorzystywania seksualnego, prowadzący szkolenia i warsztaty z zakresu: wczesnego rozwoju człowieka i jego konsekwencji dla dalszego rozwoju, problematyki wykorzystywania seksualnego dzieci i młodzieży, sporządzania opinii sądowych, diagnozy rozwoju społeczno – emocjonalnego i sytuacji rodzinnej dziecka. Autor publikacji na temat wczesnego rozwoju społeczno-emocjonalnego człowieka oraz krzywdzenia emocjonalnego i seksualnego dzieci i młodzieży.

dr Joanna Matejczuk

psycholog, adiunkt w Zakładzie Psychologii Socjalizacji i Wspomagania Rozwoju Instytutu Psychologii UAM w Poznaniu. Zainteresowania koncentruje wokół szeroko rozumianego rozwoju człowieka oraz zagadnień komunikacji interpersonalnej. Autorka i współautorka publikacji naukowych, popularnonaukowych, poradnikowych, a także ekspertyz z obszaru psychologii rozwoju człowieka w cyklu życia oraz możliwości wspierania rozwoju w różnych kontekstach rozwojowych. Interesuje się szczególnie problematyką wspierania rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym oraz zagadnieniami systemowo i interakcyjne rozumianej gotowości szkolnej. Zajmuje się również psychologicznym kształceniem nauczycieli i dyrektorów szkół. Jest współautorem programów kształcenia nauczycieli na UAM. Zajmuje się także propagowaniem wiedzy z obszaru psychologii rozwoju, wychowania i edukacji wśród rodziców i dziadków.

Mateusz Wiliński

psycholog, wieloletni wolontariusz, pracownik Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej nr 6  w Poznaniu. Nauczyciel akademicki, specjalizuje się we wspieraniu dzieci i młodzieży z różnorakimi trudnościami edukacyjnymi oraz ich rodziców. Współautor książki: „Droga do samodzielności. Jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży z ograniczeniami sprawności”.

Materiały

materiały do pobrania

prezentacje z konferencji

Wstep mapa problemow MEN Regulacje formalno prawne
Gotowosc i jej diagnoza Podsumowanie i materiay na www



tabele

Tabela 3a. Czynniki mogące utrudnić start szkolny dzieckaTabela 3b. Czynniki mogące wspierać start szkolny dzieckaTabela 4. Badanie kompetencji dziecka 5/6-letniego

broszury

Diagnoza gotowości szkolnej w ujęciu interakcyjnymBroszura 2Przygotowanie szkół na przyjęcie uczniów klas I: współpraca poradni psychologiczno- -pedagogicznych i szkół podstawowych Broszura nr 3 Autorzy: Mgr Piotr Wiliński, dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 2 w Poznaniu Prof. dr hab. Anna I. Brzezińska, Zespół Wczesnej Edukacji, Instytut Badań Edukacyjnych Instytut Psychologii, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Broszura przygotowana na konferencję pt.: „Wsparcie procesu diagnozowania i opiniowania problemu gotowości szkolnej dzieci” współfinansowaną ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. marzec 2014 r.

plakaty naukowe

Kontakt

Kontakt

Dodatkowych informacji udziela
pani Maria Skóra
z Zespołu Upowszechniania Instytutu Badań Edukacyjnych

pod numerami telefonów:
22 241 71 39 lub 785 770 835
oraz za pośrednictwem poczty e-mail: m.skora@ibe.edu.pl.

 
Osoby uczestniczące w konferencji, dojeżdżające spoza miejscowości, będącej lokalizacją konferencji mogą ubiegać się o zwrot kosztów przejazdu do maksymalnej kwoty 200 zł brutto na podstawie oryginałów biletów kolejowych II klasy lub biletów autobusowych, dostarczonych firmie Air Club Senatorska 28, 00-095 Warszawa w terminie nie dłuższym niż 2 tygodnie od daty wydarzenia. Przesyłki prosimy adresować na nazwisko Piotr Modliński. druk do pobrania

Zadaj pytanie

Zadaj pytanie ekspertom

Jeśli mają Państwo pytania do naszych ekspertów, prosimy o skorzystanie z niniejszego formularza. Nie planujemy udzielania odpowiedzi indywidualnie, jednak odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, pogrupowane tematycznie, będziemy starali się systematycznie publikować na tej stronie, tak aby mogło skorzystać z nich jak najwięcej osób.


 

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...