Raport o Stanie Edukacji 2012. Liczą się efekty. - Rozdział III
- Opublikowano: 17 Cze 2013
Rozdział III - Rama kwalifikacji jako narzędzie polityki na rzecz uczenia się przez całe życie
Część monograficzna raportu składa się z czterech rozdziałów, poświęconych wprowadzaniu w Polsce zasady, że najważniejsze są efekty uczenia się, a także narzędziom tej polityki, jakimi są krajowe ramy kwalifikacji. W rozdziale trzecim Raportu o stanie edukacji jest więc mowa o tym, dlaczego tak ważne jest ukształtowanie postawy uczenia się przez całe życie i jak w państwach Unii Europejskiej rozwijało się to podejście, będące dziś jedną z najważniejszych zasad dotyczących edukacji. Opisane są kolejne ustalenia ponadnarodowe, wypracowanie wspólnego uniwersalnego translatora – sposobu porównywania i odnoszenia kwalifikacji, jakim jest Europejska Rama Kwalifikacji, oraz zaangażowanie państw unijnych w budowanie w swoich krajach systemów kwalifikacji. W rozdziale tym zostały omówione kolejne akty prawne i dokumenty unijne, a także wyjaśnione cele zmian i korzyści, jakie odnoszą kraje europejskie z zaangażowania się w ten proces. Znajdziemy tu także opis rozpoczętych w Polsce w 2006 roku prac nad nowym podejściem do kwalifikacji, jego poszczególnych etapów, a także działań podejmowanych równolegle, ale spójnych z tą polityką, dotyczących Krajowej Ramy Kwaflifikacji w szkolnictwie wyższym czy nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego.
W rozdziale opisana jest Polska Rama Kwalifikacji, wypracowana w realizowanym przez Instytut Badań Edukacyjnych projekcie systemowym „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie", a także wizja spójnego krajowego systemu kwalifikacji. Ostatnia część rozdziału poświęcona jest korzyściom, jakie łączą się z wprowadzenie PRK oraz KSK dla pracodawców, pracowników, uczących się i rynku pracy
Rozdział III - Wprowadzenie [PDF - 0.1MB]
Rozdział III - Rama kwalifikacji jako narzędzie polityki na rzecz uczenia się przez całe życie [PDF - 0.5MB]