Pracownia testów
- Opublikowano: 31 Mar 2015
rozwoju językowego
Narzędzia - opisy
Autorzy: Grażyna Krasowicz-Kupis, Katarzyna Wiejak, Katarzyna M. Bogdanowicz,
Autor/autorzy podręcznika: Grażyna Krasowicz-Kupis, Katarzyna Wiejak, Katarzyna M. Bogdanowicz,
Grupa wiekowa:
- uczniowie rocznego oddziału przygotowania przedszkolnego
- uczniowie klasy I
Procedura:
- badanie indywidualne,
- badanie poszczególnymi testami baterii trwa od 3 do 5 minut,
- wiekszość testów nie jest ograniczona czasowo
- bateria może być stosowana w całości, ale także jest możliwość wykorzystywania i interpretacji pojedynczych testów
- wymagana jest dyskretna kontrola czasu
Użytkownicy testu: psychologowie i pedagodzy z poradni specjalistycznych, logopedzi
Opis:
w pełni wystandaryzowane i znormalizowane narzędzie do diagnozy funkcji językowych istotnych dla czytania i pisania.
bateria: |
|
|
|
|
|
|
|
|
- normy ogólnopolskie dla różnych grup wiekowych (w przedziałach półrocznych) uczniów oddziału rocznego przygotowania przedszkolnego oraz klasy I
Zastosowanie:
- do oceny sprawności językowych dziecka - fonologicznych
- w diagnozie gotowości szkolnej
- w pogłębionej diagnozie ryzyka specyficznego zaburzenia uczenia się, zwłaszcza dysleksji rozwojowej
- w diagnozie dzieci z zaburzeniami mowy, zwłaszcza artykulacji
Materiały:
- do prezentacji dziecku: plansza prezentujaca stworki Toro i Turo do zadań wykorzystujących sztuczne wyrazy
- dla osoby badającej: instrukcja i arkusze odpowiedzi do każdego testu
Wymagania sprzętowe: dyktafon do ewentualnego nagrywania odpowiedzi dziecka (opcjonalnie), urządzenie dyskretnie mierzące czas
Udostępnienie: Dostępne bezpłatnie. Bateria Testów Fonologicznych wraz z podręcznikiem
zostanie rozesłana do publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych w całej Polsce.
Autorzy: Elżbieta Awramiuk , Grażyna Krasowicz-Kupis, Katarzyna Wiejak, Katarzyna Bogdanowicz
Autor/autorzy podręcznika: Elżbieta Awramiuk , Grażyna Krasowicz-Kupis, Katarzyna Wiejak, Katarzyna Bogdanowicz
Grupa wiekowa: uczniowie rocznego oddziału przygotowania przedszkolnego, uczniowie klasy I
Procedura:
- badanie indywidualne
- badanie poszczególnymi testami baterii trwa od 3 do 20 minut, całe badanie baterią trwa maksymalnie do 40 minut (klasa I)
- badanie testami pisania nie jest ograniczone czasowo
- bateria może być stosowana w całości, ale także jest możliwość wykorzystywania i interpretacji pojedynczych testów
Użytkownicy testu: psychologowie i pedagodzy z poradni specjalistycznych
Opis:
- w pełni wystandaryzowane i znormalizowane, kompleksowe narzędzie do diagnozy czynności pisania (w aspekcie poprawności)
- bateria:
- składa się z 6 testów:
Napisy – dziecko wskazuje układ liter bardziej prawdopodobny w języku polskim (świadomość grafotaktyczna, kluczowa dla opanowania pisma)
Wyrazy – układanie – budowanie prostych wyrazów z ruchomego alfabetu
Wyrazy – pisanie 1 – pisanie ze słuchu prostych wyrazów
Wyrazy – uzupełnianie – pisanie wyrazów z trudnością ortograficzną powiązaną z fleksją
Wyrazy – pisanie 2 –pisanie ze słuchu
Tekst – dyktando „Rybka Lena”.
- obejmuje róznorodne sprawności – od najprostszych – świadomość grafotaktyczna czy ukłądanie prostych wyrazów z liter, po złożone – jak świadomośc morfologiczna w pisaniau czy zapisywanie tekstu ze słuchu
- wykorzystuje materiał o różnym stopniu zgodności wymowy z pisownią
- zróżnicowane zadania – wskazywanie właściwej odpowiedzi, samodzielne układanie wyrazów, samodzielne pisanie wyrazów i tekstu ze słuchu, uzupełnianie luk w zdaniach
- wszystkie testy baterii prezentują wysoki poziom rzetelności i trafności
- normy ogólnopolskie dla różnych grup wiekowych (w przedziałach półrocznych) uczniów oddziału rocznego przygotowania przedszkolnego oraz klasy I
Zastosowanie:
- do oceny poprawności pisania dzieci na róznym poziomie rozwoju tych umiejętności
- w diagnozie gotowości szkolnej
- w pogłębionej diagnozie ryzyka specyficznego zaburzenia uczenia się, zwłaszcza dysleksji rozwojowej czy izolowanych zaburzen pisania (dysortografii)
Materiały:
do prezentacji dziecku:
- zeszyt testowy w formie kołonotatnika Test Napisy
- ruchomy alfabet zestaw 14 pojedynczych obrazków do testu Wyrazy -układanie
- plansza testowa dla dziecka „Kot” (test Wyrazy – uzupełnianie)
- arkusze badania do testów Wyrazy – układanie, Wyrazy – pisanie 1, Wyrazy – pisanie 2, Wyrazy –uzupełnianie oraz Tekst – dyktando „Rybka Lena”
dla osoby badającej: instrukcja i arkusze odpowiedzi do każdego testu
Wymagania sprzętowe: nie dotyczy
Udostępnienie: Dostępny bezpłatnie. Bateria Testów Pisania wraz z podręcznikiem zostanie rozesłana do publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych w całej Polsce.
Autorzy: Grażyna Krasowicz-Kupis, Katarzyna M. Bogdanowicz, Katarzyna Wiejak,
Autor/autorzy podręcznika: Grażyna Krasowicz-Kupis, Katarzyna M. Bogdanowicz, Katarzyna Wiejak,
Grupa wiekowa: uczniowie rocznego oddziału przygotowania przedszkolnego, uczniowie klasy I
Procedura:
• badanie indywidualne
• badanie poszczególnymi testami baterii trwa około 3 minut, całe badanie baterią trwa maksymalnie do 20 minut (klasa I)
• badanie niektórymi testami jest ograniczone czasowo
• bateria może być stosowana w całości, ale także jest możliwość wykorzystywania i interpretacji pojedynczych testów
Użytkownicy testu: psychologowie i pedagodzy z poradni specjalistycznych
Opis:
- w pełni wystandaryzowane i znormalizowane, kompleksowe narzędzie do diagnozy czynności czytania (w aspekcie tempa i poprawności)
- bateria:
- składa się z 6 testów:
-
- Rozpoznawanie liter – wskazywanie na planszy nazwanych przez badającego liter
- Nazywanie Liter- samodzilene nazywanie liter przez dziecko, prezentowanych w seriach na planszach
- Tekst – czytanie głosne tekstu wiązanego
- Wyrazy - czytanie niepowiązanych wyrazów
- Wyspa– czytanie prostych pseudowyrazów w kontekście zabawnych ilustracji
- Sztuczne wyrazy – czytanie izolowanych pseudowyrazów
- obejmuje róznorodne sprawności – od najprostszych – jak rozponawanie i nazywanie liter, po złożone – jak czytanie sztucznych wyrazów czy tekstu
- wykorzystuje sztuczne wyrazy
- wszystkie testy baterii prezentują wysoki poziom rzetelności i trafności
- normy ogólnopolskie dla różnych grup wiekowych (w przedziałach półrocznych) uczniów oddziału rocznego przygotowania przedszkolnego oraz klasy I
Zastosowanie:
- do oceny tempa i poprawności czytania dzieci na róznym poziomie rozwoju tych umiejętności; pozwala także jakościowo charakteryzować poziom umiejętności oraz obszary trudności
- w diagnozie gotowości szkolnej
- w pogłębionej diagnozie ryzyka specyficznego zaburzenia uczenia się, zwłaszcza dysleksji rozwojowej
Materiały:
do prezentacji dziecku:
- zeszyty testowe „Nazywanie liter” i „Rozpoznawanie liter”
- plansze testowe „Tekst”, „Wyrazy”, „Sztuczne Wyrazy”
- zeszyt testowy „Wyspa” z planszami testowymi w formie kołonotatnika, zawierający: planszę testową „Wyspa” oraz 4 plansze ze sztucznymi wyrazami do czytania
- plansza „Toro i Turo” prezentująca stworki do testów z wykorzystaniem sztucznych wyrazów
dla osoby badającej:
instrukcja i arkusze odpowiedzi do każdego testu
przesłona w formacie B5
Wymagania sprzętowe: dyktafon do nagrywanie odpowiedzi dziecka, urządzenie dyskretnie mierzące czas
Udostępnienie: Dostępny bezpłatnie. Bateria Testów Pisania wraz z podręcznikiem zostanie rozesłana do publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych w całej Polsce.
Grupa wiekowa: 5,6,7 rok życia
Procedura: Badanie indywidualne
Użytkownicy testu: psychologowie i pedagodzy z poradni specjalistycznych
Opis:
Sprawdza umiejętności dzieci istotne z punktu widzenia nauki pisania, czytania i matematyki, m.in. sprawność manualną, spostrzegawczość, umiejętność porównywania wielkości przedmiotów. Jest testem wykonania, mierzącym faktyczne umiejętności poprzez próbki zachowania dziecka, nie zaś opinie o tych możliwościach wyrażane przez rodziców, nauczycieli czy same dzieci.
TUNSS to test adaptatywny, diagnozując umiejętności, dopasowuje trudność zadań do tego, co dziecko już potrafi: w efekcie samo badanie trwa krótko, a dzieci nie muszą ani zmagać się z zadaniami zbyt trudnymi, ani przesadnie łatwymi.
Próba normalizacyjna: ogólnopolska, reprezentatywna, N=3500
Zastosowanie: Badanie umiejętności związanych z pisaniem, czytaniem i umiejętności matematycznych u dzieci rozpoczynających naukę szkolną
Materiały: Tablet, Aplikacja testująca, Papierowe arkusze do wybranych zadań
Udostępnienie:
Bezpłatne szkolenie z testu wraz z tabletami umożliwiającymi jego stosowanie zostało zaoferowane wszystkim publicznym poradniom psychologiczno pedagogicznym w Polsce. Na zaproszenie odpowiedziało 330 poradni, niemal 600 przeszkolonych diagnostów prowadzi obecnie diagnozę ww testem. Tunss został już zastosowany w Polsce na około 11 tysiącach dzieci.
Autorzy: Grzegorz Sędek, Izabela Krejtz
Grupa wiekowa: 5,6,7 rok życia
Procedura: Badanie indywidualne
Użytkownicy testu: psychologowie i pedagodzy z poradni specjalistycznych
Opis:
wersja dla małych dzieci na tabletach, indywidualnie z psychologiem, wersja dla młodzieży i dorosłych na komputery typu PC, możliwe stosowanie audytoryjne
Próba normalizacyjna dla młodszych dzieci próba ogólnopolska reprezentatywna N=1500, dla młodzieży i dorosłych próba ogólnopolska N=1600
Test Pamięci Roboczej jest narzędziem do pomiaru pamięci roboczej wg koncepcji Klausa Oberauera. Pamięć robocza - jako mechanizm integrujący procesy uwagowe i pamięciowe - jest bardzo ważnym konstruktem współczesnej psychologii poznawczej, ponieważ umożliwia diagnozę potencjału poznawczego jednostki w sposób odrębny od diagnozy poziomu wiedzy. Pamięć robocza jest ważnym predyktorem osiągnięć szkolnych. Wyniki testu daja znacznie silniejsze możliwości predykcyjne niż np. testów inteligencji.
Zastosowanie: Badanie pamięci roboczej
Materiały: Aplikacja komputerowa, komputer lub tablet
Udostępnienie: Bezpłatne szkolenie z testu wraz z tabletami umożliwiającymi jego stosowanie zostało zaoferowane wszystkim publicznym poradniom psychologiczno pedagogicznym w Polsce. Na zaproszenie odpowiedziało 330 poradni, niemal 600 przeszkolonych diagnostów prowadzi obecnie diagnozę ww testem. Tunss został już zastosowany w Polsce na około 8 tysiącach dzieci.
Test w wersji dla młodzieży i dorosłych nie został jeszcze udostępniony.
Narzędzia - opisy i materiały do pobrania
Autorzy: Grażyna Krasowicz-Kupis, Katarzyna Bogdanowicz, Katarzyna Wiejak
Autor/autorzy podręcznika: Katarzyna Wiejak , Grażyna Krasowicz-Kupis, Katarzyna Bogdanowicz
Grupa wiekowa:
nauczyciele uczniów
- rocznego oddziału przygotowania przedszkolnego
- klasy I.
Procedura: badanie bazuje na
- obserwacji pojedynczych uczniów,
- wywiadzie z rodzicem dziecka na temat jego rozwoju
Użytkownicy testu: nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej, nauczyciele oddziałów rocznego przygotowania przedszkolnego
Opis:
SPE to skala obserwacyjna przeznaczona dla nauczycieli dzieci w RPP i I klasie. Składa się z dwóch części wypełnianych przez nauczyciela:
- SPE-N – wypełniana na podstawie obserwacji dziecka, obejmuje rozwój poznawczy w sferze językowej, percepcyjno-motorycznej oraz uwagę, w klasie I – dodatkowo umiejętności czytania i pisania;
- SPE-R – wypełniana na podstawie wywiadu z rodzicami. Dotyczy wczesnego rozwoju dziecka, szczególnie rozwoju mowy;
- wszystkie części SPE prezentują wysoki poziom rzetelności i trafności;
- normy ogólnopolskie dla dwóch etapów edukacyjnych (w przedziałach półrocznych) - uczniów rocznego oddziału przygotowania przedszkolnego oraz klasy I.
Zastosowanie:
- narzędzie dla nauczycieli
- do oceny sprawności rozwoju mowy i rozwoju psychomotorycznego dziecka na podstawie obserwacji nauczyciela –pozwala wychwycić deficyty rozwojowe
- pomocne we wstępnej fazie diagnozy gotowości szkolnej
- przesiewowe dla diagnozy ryzyka specyficznego zaburzenia uczenia się, zwłaszcza dysleksji rozwojowej
- pomocne dla dzieci podejrzanych o problemy z rozwojem językowym – jako wstępny etap diagnozy logopedycznej czy pedagogicznej
Materiały: instrukcja i arkusz testowy dla nauczyciela
Wymagania sprzętowe: nie dotyczy
Udostępnienie: Bateria Testów Fonologicznych wraz z podręcznikiem zostanie rozesłana do publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych w całej Polsce.
Materiały do pobrania
- arkusz odpowiedzi SPE IBE – RPP
- arkusz odpowiedzi SPE IBE – KLASA I
- podręcznik do Skali Prognoz Edukacyjnych
Grupa wiekowa: 1,5 - 5 rok życia
Procedura: Badanie indywidualne rodziców
Użytkownicy testu: psychologowie i pedagodzy z poradni specjalistycznych
Opis: Zestaw narzędzi kwestionariuszowych pozwalających na diagnozę rozwoju społecznego i emocjonalnego małych dzieci.Próba normalizacyjna: ogólnopolska, reprezentatywna, N=3500
Kwestionariusz Styl adaptacji pozwala na diagnozę dwóch wymiarów funkcjonowania społecznego: (1) uspołecznienie, charakteryzujące się posiadaniem kompetencji społecznych prowadzących do zaangażowania dziecka w nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktów społecznych oraz (2) eksternalizacja, przejawiająca się w podejmowaniu przez dziecko zachowań buntowniczych, negatywistycznych i agresywnych;
Kwestionariusz Reakcja na nowość pozwala na ocenę szybkości adaptacji dziecka do nowych warunków oraz sposobu reagowania przez nie na nowe bodźce: osoby, miejsca, przedmioty;
Kwestionariusz Koncentracja pozwala na ocenę zdolności dziecka do wykonywania zadań wymagających skupienia uwagi i wytrwałości.
Kwestionariusze są adresowane do rodziców, którzy udzielają informacji na temat funkcjonowania ich dziecka i pozwalają na dokonanie szybkiej oceny rozwoju dziecka w danym obszarze oraz zaplanowanie dalszych kroków diagnostycznych mających na celu pogłębienie wiedzy na temat funkcjonowania dziecka i rodziny.
Zastosowanie: Badanie rozwoju społeczno emocjonalnego małych dzieci
Materiały: Arkusze testowe
Udostępnienie: Podręcznik do testu dostępny na stronie WWW
Podręcznik do testów: Diagnoza funkcjonowania społeczno-emocjonalnego dziecka w wieku od 1,5 do 5,5 lat
Poradnik: Rozwój społeczno-emocjonalny w pierwszych sześciu latach życia. Perspektywa jednostki, rodziny i społeczeństwa
Kwestionariusze
Skala - Koncentracjapobierz |
|
Skala - Reakcja na nowośćpobierz |
|
Kwestionariusz - Styl adaptacjipobierz |
Zapraszamy do udziału w SZKOLENIACH z zakresu korzystania z tych narzędzi.
Pracownia testów - testy językowe
- Opublikowano: 31 Mar 2015

[powrót do strony głównej
Pracowni Testów]
Narzędzia dotyczące rozwoju językowego
TRJ
TRJ - Test Rozwoju Językowego
Autorzy: Magdalena Smoczyńska, Ewa Haman, Agnieszka Maryniak, Ewa Czaplewska, Grzegorz Krajewski, Natalia Banasik, Magdalena Kochańska, Magdalena Łuniewska
Autorzy podręcznika: Magdalena Smoczyńska, Ewa Haman, Agnieszka Maryniak, Ewa Czaplewska, Grzegorz Krajewski, Natalia Banasik, Magdalena Kochańska, Magdalena Łuniewska, Marta Morstin
Grupa wiekowa: 4;0-8;11 lat
Procedura:
- badanie indywidualne,
- łącznie trwa około 40 minut,
- podtesty nie są ograniczone czasowo,
- stała kolejność podtestów,
- zadaniem dziecka jest wskazywanie obrazków odpowiadających prezentowanym ustnie przez osobę badającą słowom lub zdaniom, nazywanie obrazków, powtarzanie lub dokańczanie zdań oraz odpowiadanie na pytania sprawdzające rozumienie wcześniej usłyszanego tekstu.Użytkownicy testu: psychologowie i logopedzi (po opanowaniu techniki badania, opisanej w podręczniku), zalecany udział w szkoleniu.Opis:
- wystandaryzowane i znormalizowane narzędzie psychometryczne do oceny poziomu rozwoju językowego dzieci,
- łącznie 6 podtestów sprawdzających rozumienie i użycie w mowie czynnej pojedynczych słów, konstrukcji składniowych, odmiany wyrazów, oraz rozumienie dłuższych tekstów,
- 4 podtesty to zadania obrazkowe (wymagające wyboru lub nazwania obrazka), 2 zawierają wyłącznie bodźce językowe (zdania do powtórzenia lub teksty, których rozumienie jest sprawdzane po przeczytaniu ich dziecku przez osobę badającą),
- w 5 podtestach pozycje są ułożone w kolejności losowej (przemieszane łatwe i trudniejsze), w podteście dotyczącym rozumienia tekstów, teksty są dobierane ze względu na wiek dziecka i poziom wykonania poprzednich etapów zadania, co jest oceniane na bieżąco.Zastosowanie:
- do oceny poziomu rozwoju językowego dziecka pod względem rozumienia i produkcji mowy w odniesieniu do rówieśników,
- do diagnozy zaburzeń językowych, w tym specyficznego zaburzenia językowego (SLI),
- w przypadku stwierdzenia rozwoju nietypowego, pozwala na sprawdzenie w jakim stopniu umiejętności językowe dziecka odbiegają od przeciętnych.Materiały:
- do prezentacji dziecku: 4 zeszyty z planszami obrazkowymi, lista zdań do powtarzania oraz zestaw tekstów do słuchania (prezentowane dziecku ustnie przez osobę badającą).
- dla osoby badającej: podręcznik, zestaw skróconych instrukcji pomocnych w trakcie przeprowadzania badania, zeszyt arkuszy odpowiedzi.
Wymagania sprzętowe:
zalecany dyktafon lub inny sprzęt nagrywający do nagrywania odpowiedzi dziecka.
Udostępnienie:
Test Rozwoju Językowego został rozesłany do publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych w całej Polsce.
IRMIK SIG
IRMIK SIG - Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji: SŁOWA I GESTY
Autor: Magdalena Smoczyńska
Autorzy podręcznika: Magdalena Smoczyńska, Grzegorz Krajewski, Magdalena Łuniewska,
Ewa Haman, Krzysztof Bulkowski, Magdalena Kochańska
Grupa wiekowa: dzieci w wieku od 8 do 18 miesięcy
Procedura:
- badanie kwestionariuszowe,
- kwestionariusz wypełniany przez rodziców (głównego opiekuna) dziecka, ew. z pomocą diagnosty
- w zależności od poziomu rozwoju dziecka wypełnienie kwestionariusza może zająć od kilku do kilkudziesięciu minut
Użytkownicy testu: psychologowie i pedagodzy z poradni specjalistycznych, logopedzi
Opis:
Kwestionariusz składa się z dwóch części:
- pierwsza część odnosi się do rozumienia i ewentualnie używania słów; składa się na nią:
- 27 pozycji dotyczących pierwszych przejawów rozumienia (podstawowe zwroty, polecenia itp.); osoba wypełniająca zaznacza przy każdej pozycji, czy dziecko rozumie / reaguje na dany zwrot;
- lista 380 słów pogrupowanych w 19 kategorii znaczeniowych i gramatycznych; przy każdym słowie osoba wypełniająca zaznacza, czy dziecko rozumie je oraz czy spontanicznie używa go w mowie
- trzy pytania typu tak/nie o naśladowanie i powtarzanie zasłyszanych słów i wypowiedzi;
- pytanie o to, czy dziecko zaczyna już łączyć ze sobą poszczególne wyrazy oraz miejsce na wpisanie przykładowych wypowiedzi dziecka
- druga część dotyczy używanych przez dziecko gestów i wykonywanych zabaw i czynności; składają się na nią 63 pozycje pogrupowane w kategorie odnoszące się do pierwszych gestów komunikatywnych, naśladowania czynności dorosłych, zabaw, rytuałów itp.
- wyniki poszczególnych części prezentują wysoki poziom rzetelności i trafności
- normy ogólnopolskie dla różnych grup wiekowych (w przedziałach miesięcznych)
Zastosowanie: wczesna diagnoza rozwoju mowy
Materiały:
- kwestionariusz w postaci 12-stronicowego zeszytu
- dla osoby badającej: krótki podręcznik z instrukcją i normami
Wymagania sprzętowe: brak
Udostępnienie: Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji — Słowa i Gesty, wraz z wersją dla starszych dzieci (IRMiK — Słowa i Zdania) oraz z podręcznikiem, zostanie rozesłany do poradni psychologiczno-pedagogicznych i ośrodków/poradni wczesnej interwencji w całej Polsce w listopadzie 2015.
IRMIK SIZ
IRMIK SIZ - Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji: SŁOWA I ZDANIA
Autor: Magdalena Smoczyńska
Autorzy podręcznika: Magdalena Smoczyńska, Grzegorz Krajewski, Magdalena Łuniewska,
Ewa Haman, Krzysztof Bulkowski, Magdalena Kochańska
Grupa wiekowa: dzieci w wieku od 18 do 36 miesięcy
Procedura:
- badanie kwestionariuszowe,
- kwestionariusz wypełniany przez rodziców (głównego opiekuna) dziecka, ew. z pomocą diagnosty
- w zależności od poziomu rozwoju dziecka wypełnienie kwestionariusza może zająć od kilku do kilkudziesięciu minut
Użytkownicy testu: psychologowie i pedagodzy z poradni specjalistycznych, logopedzi
Opis:
- Kwestionariusz składa się z:
- listy 670 słów pogrupowanych w 25 kategorii znaczeniowych i gramatycznych; przy każdym słowie osoba wypełniająca zaznacza, czy dziecko spontanicznie używa go w mowie
- trzech pytań typu tak/nie o naśladowanie i powtarzanie zasłyszanych słów i wypowiedzi;
- pytania o to, czy dziecko łączy już ze sobą poszczególne wyrazy
- miejsca na wpisanie przykładowych wielowyrazowych wypowiedzi dziecka oraz trzech najdłuższych takich wypowiedzi
- wyniki poszczególnych części prezentują wysoki poziom rzetelności i trafności
- normy ogólnopolskie dla różnych grup wiekowych (w przedziałach miesięcznych)
Zastosowanie:
- wczesna diagnoza rozwoju mowy
- ocena ryzyka zaburzeń językowych (w szczególności Specyficznego Zaburzenia Językowego)
Materiały:
- kwestionariusz w postaci 12-stronicowego zeszytu
- dla osoby badającej: krótki podręcznik z instrukcją i normami
Wymagania sprzętowe: brak
Udostępnienie: Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji — Słowa i Zdania, wraz z wersją dla młodszych dzieci (IRMiK — Słowa i Gesty) oraz z podręcznikiem, zostanie rozesłany do poradni psychologiczno-pedagogicznych i ośrodków/poradni wczesnej interwencji w całej Polsce w listopadzie 2015.
KIRMIK
KIRMIK - Krótki Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji
Autorzy: Grzegorz Krajewski, Magdalena Smoczyńska
Autorzy podręcznika: Magdalena Smoczyńska, Grzegorz Krajewski, Magdalena Łuniewska,
Ewa Haman, Krzysztof Bulkowski, Magdalena Kochańska
Grupa wiekowa: dzieci w wieku od 24 do 36 miesięcy
Procedura:
- badanie kwestionariuszowe,
- kwestionariusz wypełniany przez diagnostę w obecności rodzica (głównego opiekuna) dziecka
- wypełnienie kwestionariusza zajmuje kilka minut
Użytkownicy testu: pediatrzy, lekarze rodzinni
Opis:
Kwestionariusz składa się z:
- listy 100 słów; przy każdym słowie osoba wypełniająca zaznacza, czy dziecko spontanicznie używa go w mowie
- pytania o to, czy dziecko łączy już ze sobą poszczególne wyrazy
- kwestionariusz występuje w dwóch równoważnych wersjach KIRMiK-A i KIRMiK-B
- wyniki prezentują wysoki poziom rzetelności i trafności
- normy ogólnopolskie dla różnych grup wiekowych (w przedziałach miesięcznych)
Zastosowanie:
- wczesna diagnoza rozwoju mowy
- ocena ryzyka zaburzeń językowych (w szczególności Specyficznego Zaburzenia Językowego)
- narzędzie ma charakter przesiewowy
Materiały:
- jednostronicowy kwestionariusz
- dla osoby badającej: krótka instrukcja z tabelą norm
Wymagania sprzętowe: brak
Udostępnienie: Krótki Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji, wraz z krótką instrukcją i normami, zostanie rozesłany do przychodni zdrowia w całej Polsce w listopadzie 2015.
Język i komunikacja
Język i komunikacja – skala obserwacyjna dla nauczycieli
Autorka: Magdalena Kochańska
Autorki podręcznika: Magdalena Kochańska, Magdalena Łuniewska
Grupa wiekowa: docelowo I - VI klasa, aktualnie normy dla I klasy
Procedura: badanie indywidualne dzieci
Użytkownicy testu: nauczyciele (ewentualnie psychologowie, pedagodzy, logopedzi szkolni)
Opis:
Skala Język i Komunikacja (skrót: JK) jest standaryzowanym i normalizowanym narzędziem dla nauczycieli.
Spełnia trzy funkcje:
- narzędzia przesiewowego, do wykrywania ryzyka zaburzeń językowych i identyfikowania dzieci z trudnościami w sferze języka i komunikacji,
- narzędzia prognostycznego, przydatnego w ocenie postępów ucznia w tym zakresie,
- narzędzia profilaktycznego - służącego do ogólnej oceny funkcjonowania językowego dziecka.
W przypadku dzieci z trudnościami językowymi, uzyskane w skali JK wyniki pozwalają dość precyzyjnie określić rodzaj i natężenie tych trudności. Stosowanie skali jest więc pierwszym krokiem w podejmowaniu działań pomocowych - wyniki skali pozwalają na dostosowanie metod pracy i strategii komunikacyjnych do indywidualnych możliwości badanego dziecka oraz są sygnałem do rozpoczęcia postępowania diagnostyczno-terapeutycznego przez specjalistyczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
Zastosowanie: badanie przesiewowe pod kątem umiejętności językowych i komunikacyjnych oraz zaburzeń w tym zakresie
Materiały: podręcznik, arkusz odpowiedzi
Wymagania sprzętowe: brak
Udostępnienie: podręcznik i arkusze odpowiedzi dostępne na stronie WWW
Do pobrania
Do pobrania
- IRMIK SIG - Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji: SŁOWA I GESTY
- IRMIK SIZ - Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji: SŁOWA I ZDANIA
- KIRMIK - Krótki Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji - wersja A
- KIRMIK - Krótki Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji - wersja B
- Inwentarze Rozwoju Mowy i Komunikacji (IRMIK):
SŁOWA I GESTY, SŁOWA I ZDANIA. Podręcznik - KIRMIK - Krótki Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji - informacje dla lekarza pediatry lub lekarza rodzinnego
- Język i komunikacja. Skala obserwacyjna dla nauczycieli. Podręcznik
- Język i komunikacja. Skala obserwacyjna dla nauczycieli. Arkusz odpowiedzi
.
Konkurs Konstrukcji Studenckiej
- Opublikowano: 25 Mar 2015