BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Pracownia testów

Opublikowano: 31 Mar 2015

pracownia testw

Przejdź do testów dotyczących
rozwoju językowego




Narzędzia - opisy

+ - BATERIA TESTÓW FONOLOGICZNYCH  IBE Click to collapse

Autorzy: Grażyna Krasowicz-Kupis, Katarzyna Wiejak, Katarzyna M. Bogdanowicz,

Autor/autorzy podręcznika: Grażyna Krasowicz-Kupis, Katarzyna Wiejak, Katarzyna M. Bogdanowicz,

Grupa wiekowa:
- uczniowie rocznego oddziału przygotowania przedszkolnego
- uczniowie klasy I

Procedura:
- badanie indywidualne,
- badanie poszczególnymi testami baterii  trwa od 3 do 5 minut,
- wiekszość testów nie jest ograniczona czasowo
- bateria może być stosowana w całości, ale także jest możliwość wykorzystywania i interpretacji  pojedynczych testów
- wymagana jest dyskretna kontrola czasu

Użytkownicy testu: psychologowie i pedagodzy z poradni specjalistycznych, logopedzi

Opis:
w pełni wystandaryzowane i znormalizowane narzędzie do diagnozy funkcji językowych istotnych dla czytania i pisania.

bateria:
  • składa się z 16 testów mierzących szczegółowe funkcje fonologiczne, kluczowe dla nauki czytania i pisania
 
  • obejmuje róznorodne sprawności  – od najprostszych – badanie słuchu fonemowego, po złożone – jak świadomość fonologiczna
 
  • obejmuje zadania dotyczące rymów, aliteracji, sylab i fonemów
 
  • wykorzystuje różne operacje na cząstkach fonologicznych – analizę, syntezę, usuwanie, tworzenie
 
  • w wiekszości zadań wykorzystuje sztuczne wyrazy
- wszystkie testy baterii prezentują wysoki poziom rzetelności i trafności
- normy ogólnopolskie dla różnych grup wiekowych (w przedziałach półrocznych) uczniów oddziału rocznego przygotowania przedszkolnego oraz klasy I

Zastosowanie:
- do oceny sprawności językowych dziecka  - fonologicznych
- w diagnozie gotowości szkolnej
- w pogłębionej diagnozie ryzyka specyficznego zaburzenia uczenia się, zwłaszcza dysleksji rozwojowej
- w diagnozie dzieci z zaburzeniami mowy, zwłaszcza artykulacji

Materiały:
- do prezentacji dziecku: plansza prezentujaca stworki Toro i Turo do zadań wykorzystujących sztuczne wyrazy

- dla osoby badającej: instrukcja i arkusze odpowiedzi do każdego testu

Wymagania sprzętowe: dyktafon do ewentualnego nagrywania odpowiedzi dziecka (opcjonalnie), urządzenie dyskretnie mierzące czas

Udostępnienie: Dostępne bezpłatnie. Bateria Testów Fonologicznych wraz z podręcznikiem
zostanie rozesłana do publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych w całej Polsce.

+ - BATERIA TESTÓW PISANIA IBE Click to collapse

Autorzy: Elżbieta Awramiuk , Grażyna Krasowicz-Kupis, Katarzyna Wiejak, Katarzyna Bogdanowicz

Autor/autorzy podręcznika: Elżbieta Awramiuk , Grażyna Krasowicz-Kupis, Katarzyna Wiejak, Katarzyna Bogdanowicz

Grupa wiekowa: uczniowie rocznego oddziału przygotowania przedszkolnego, uczniowie klasy I

Procedura:
- badanie indywidualne
- badanie poszczególnymi testami baterii  trwa od 3 do 20 minut, całe badanie baterią trwa maksymalnie do 40 minut (klasa I)
- badanie testami pisania nie jest ograniczone czasowo
- bateria może być stosowana w całości, ale także jest możliwość wykorzystywania i interpretacji  pojedynczych testów

Użytkownicy testu: psychologowie i pedagodzy z poradni specjalistycznych

Opis:
-    w pełni wystandaryzowane i znormalizowane, kompleksowe narzędzie do diagnozy czynności pisania (w aspekcie poprawności)
-    bateria:

  • składa się z 6 testów:

Napisy – dziecko wskazuje układ liter bardziej prawdopodobny w języku polskim (świadomość grafotaktyczna, kluczowa dla opanowania pisma)
Wyrazy – układanie – budowanie prostych wyrazów z ruchomego alfabetu
Wyrazy – pisanie 1 – pisanie ze słuchu prostych wyrazów
Wyrazy – uzupełnianie – pisanie wyrazów z  trudnością ortograficzną powiązaną z fleksją
Wyrazy – pisanie 2 –pisanie ze słuchu
Tekst – dyktando „Rybka Lena”.

  • obejmuje róznorodne sprawności  – od najprostszych – świadomość grafotaktyczna czy ukłądanie prostych wyrazów z liter, po złożone – jak świadomośc morfologiczna w pisaniau czy zapisywanie tekstu ze słuchu
  • wykorzystuje materiał o różnym stopniu zgodności wymowy z pisownią
  • zróżnicowane zadania – wskazywanie właściwej odpowiedzi, samodzielne układanie wyrazów, samodzielne pisanie wyrazów i tekstu ze słuchu, uzupełnianie luk w zdaniach

-    wszystkie testy baterii prezentują wysoki poziom rzetelności i trafności

-    normy ogólnopolskie dla różnych grup wiekowych (w przedziałach półrocznych) uczniów oddziału rocznego przygotowania przedszkolnego oraz klasy I

Zastosowanie:
-    do oceny poprawności pisania dzieci na róznym poziomie rozwoju tych umiejętności
-    w diagnozie gotowości szkolnej
-    w pogłębionej diagnozie ryzyka specyficznego zaburzenia uczenia się, zwłaszcza dysleksji rozwojowej czy izolowanych zaburzen pisania (dysortografii)

Materiały:
do prezentacji dziecku:
- zeszyt testowy w formie kołonotatnika Test Napisy
- ruchomy alfabet zestaw 14 pojedynczych obrazków do testu Wyrazy -układanie
- plansza testowa dla dziecka „Kot” (test Wyrazy – uzupełnianie)
- arkusze badania do testów Wyrazy – układanie, Wyrazy – pisanie 1, Wyrazy – pisanie 2, Wyrazy –uzupełnianie oraz Tekst – dyktando „Rybka Lena”

dla osoby badającej: instrukcja i arkusze odpowiedzi do każdego testu

Wymagania sprzętowe: nie dotyczy

Udostępnienie: Dostępny bezpłatnie. Bateria Testów Pisania wraz z podręcznikiem zostanie rozesłana do publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych w całej Polsce.

+ - BATERIA TESTÓW CZYTANIA IBE Click to collapse

Autorzy: Grażyna Krasowicz-Kupis, Katarzyna M. Bogdanowicz, Katarzyna Wiejak,

Autor/autorzy podręcznika: Grażyna Krasowicz-Kupis, Katarzyna M. Bogdanowicz, Katarzyna Wiejak,

Grupa wiekowa: uczniowie rocznego oddziału przygotowania przedszkolnego, uczniowie klasy I

Procedura:
•    badanie indywidualne
•    badanie poszczególnymi testami baterii  trwa około 3 minut, całe badanie baterią trwa maksymalnie do 20 minut (klasa I)
•    badanie niektórymi testami jest ograniczone czasowo
•    bateria może być stosowana w całości, ale także jest możliwość wykorzystywania i interpretacji  pojedynczych testów

Użytkownicy testu: psychologowie i pedagodzy z poradni specjalistycznych

Opis:
- w pełni wystandaryzowane i znormalizowane, kompleksowe narzędzie do diagnozy czynności czytania (w aspekcie tempa i poprawności)
- bateria:
- składa się z 6 testów:

    • Rozpoznawanie liter – wskazywanie na planszy nazwanych przez badającego liter
    • Nazywanie Liter-  samodzilene nazywanie liter przez dziecko, prezentowanych w seriach na planszach
    • Tekst – czytanie głosne tekstu wiązanego
    • Wyrazy - czytanie niepowiązanych wyrazów
    • Wyspa– czytanie prostych pseudowyrazów w kontekście zabawnych ilustracji
    • Sztuczne wyrazy –  czytanie izolowanych pseudowyrazów

- obejmuje róznorodne sprawności  – od najprostszych – jak rozponawanie i nazywanie liter, po złożone – jak czytanie sztucznych wyrazów czy tekstu
- wykorzystuje sztuczne wyrazy
- wszystkie testy baterii prezentują wysoki poziom rzetelności i trafności
- normy ogólnopolskie dla różnych grup wiekowych (w przedziałach półrocznych) uczniów oddziału rocznego przygotowania przedszkolnego oraz klasy I

Zastosowanie:
-    do oceny tempa i poprawności czytania dzieci na róznym poziomie rozwoju tych umiejętności; pozwala także jakościowo charakteryzować poziom umiejętności oraz obszary trudności
-    w diagnozie gotowości szkolnej
-    w pogłębionej diagnozie ryzyka specyficznego zaburzenia uczenia się, zwłaszcza dysleksji rozwojowej

Materiały:
do prezentacji dziecku:
- zeszyty testowe „Nazywanie liter” i „Rozpoznawanie liter”
- plansze testowe „Tekst”, „Wyrazy”, „Sztuczne Wyrazy”
- zeszyt testowy „Wyspa” z planszami testowymi w formie kołonotatnika, zawierający: planszę testową „Wyspa” oraz 4 plansze ze sztucznymi wyrazami do czytania
- plansza „Toro i Turo” prezentująca stworki do testów z wykorzystaniem sztucznych wyrazów

dla osoby badającej:
instrukcja i arkusze odpowiedzi do każdego testu
przesłona w formacie B5

Wymagania sprzętowe: dyktafon do nagrywanie odpowiedzi dziecka, urządzenie dyskretnie mierzące czas

Udostępnienie: Dostępny bezpłatnie. Bateria Testów Pisania wraz z podręcznikiem zostanie rozesłana do publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych w całej Polsce.

+ - TUNSS: Test Umiejętności na Starcie Szkolnym Click to collapse

Grupa wiekowa: 5,6,7 rok życia

Procedura:  Badanie indywidualne

Użytkownicy testu: psychologowie i pedagodzy z poradni specjalistycznych

Opis:
Sprawdza umiejętności dzieci istotne z punktu widzenia nauki pisania, czytania i matematyki, m.in. sprawność manualną, spostrzegawczość, umiejętność porównywania wielkości przedmiotów. Jest testem wykonania, mierzącym faktyczne umiejętności poprzez próbki zachowania dziecka, nie zaś opinie o tych możliwościach wyrażane przez rodziców, nauczycieli czy same dzieci.

TUNSS to test adaptatywny, diagnozując umiejętności, dopasowuje trudność zadań do tego, co dziecko już potrafi: w efekcie samo badanie trwa krótko, a dzieci nie muszą ani zmagać się z zadaniami zbyt trudnymi, ani przesadnie łatwymi.

Próba normalizacyjna: ogólnopolska, reprezentatywna, N=3500

Zastosowanie: Badanie umiejętności związanych z pisaniem, czytaniem i umiejętności matematycznych u dzieci rozpoczynających naukę szkolną

Materiały: Tablet, Aplikacja testująca, Papierowe arkusze do wybranych zadań

Udostępnienie:
Bezpłatne szkolenie z testu wraz z tabletami umożliwiającymi jego stosowanie zostało zaoferowane wszystkim publicznym poradniom psychologiczno pedagogicznym w Polsce. Na zaproszenie odpowiedziało 330 poradni, niemal 600 przeszkolonych diagnostów prowadzi obecnie diagnozę ww testem. Tunss został już zastosowany w Polsce na około 11 tysiącach dzieci.

+ - TPR – Test Pamięci Roboczej Click to collapse

Autorzy: Grzegorz Sędek, Izabela Krejtz

Grupa wiekowa: 5,6,7 rok życia

Procedura: Badanie indywidualne

Użytkownicy testu: psychologowie i pedagodzy z poradni specjalistycznych

Opis:
wersja dla małych dzieci na tabletach, indywidualnie z psychologiem, wersja dla młodzieży i dorosłych na komputery typu PC, możliwe stosowanie audytoryjne

Próba normalizacyjna dla młodszych dzieci próba ogólnopolska reprezentatywna N=1500, dla młodzieży i dorosłych próba ogólnopolska N=1600

Test Pamięci Roboczej jest narzędziem do pomiaru pamięci roboczej wg koncepcji Klausa Oberauera. Pamięć robocza - jako mechanizm integrujący procesy uwagowe i pamięciowe - jest bardzo ważnym konstruktem współczesnej psychologii poznawczej, ponieważ umożliwia diagnozę potencjału poznawczego jednostki w sposób odrębny od diagnozy poziomu wiedzy. Pamięć robocza jest ważnym predyktorem osiągnięć szkolnych. Wyniki testu daja znacznie silniejsze możliwości predykcyjne niż np. testów inteligencji.

Zastosowanie: Badanie pamięci roboczej

Materiały: Aplikacja komputerowa, komputer lub tablet

Udostępnienie: Bezpłatne szkolenie z testu wraz z tabletami umożliwiającymi jego stosowanie zostało zaoferowane wszystkim publicznym poradniom psychologiczno pedagogicznym w Polsce. Na zaproszenie odpowiedziało 330 poradni, niemal 600 przeszkolonych diagnostów prowadzi obecnie diagnozę ww testem. Tunss został już zastosowany w Polsce na około 8 tysiącach dzieci.
Test w wersji dla młodzieży i dorosłych nie został jeszcze udostępniony.

 

Narzędzia - opisy i materiały do pobrania

+ - SKALA PROGNOZ EDUKACYJNYCH SPE IBE Click to collapse



Autorzy:
Grażyna Krasowicz-Kupis, Katarzyna Bogdanowicz, Katarzyna Wiejak

Autor/autorzy podręcznika: Katarzyna Wiejak , Grażyna Krasowicz-Kupis, Katarzyna Bogdanowicz

Grupa wiekowa:
nauczyciele uczniów
- rocznego oddziału przygotowania przedszkolnego
- klasy I.

Procedura: badanie bazuje na
- obserwacji pojedynczych uczniów,
- wywiadzie z rodzicem dziecka na temat jego rozwoju

Użytkownicy testu: nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej, nauczyciele oddziałów rocznego przygotowania przedszkolnego


Opis:

SPE to skala obserwacyjna przeznaczona dla nauczycieli dzieci w RPP i I klasie. Składa się z dwóch części wypełnianych przez nauczyciela:
- SPE-N – wypełniana na podstawie obserwacji dziecka, obejmuje rozwój poznawczy w sferze językowej, percepcyjno-motorycznej oraz uwagę, w klasie I – dodatkowo umiejętności czytania i pisania;
- SPE-R – wypełniana na podstawie wywiadu z rodzicami. Dotyczy wczesnego rozwoju dziecka, szczególnie rozwoju mowy;
- wszystkie części SPE prezentują wysoki poziom rzetelności i trafności;
- normy ogólnopolskie dla dwóch etapów edukacyjnych (w przedziałach półrocznych) - uczniów rocznego oddziału przygotowania przedszkolnego oraz klasy I.


Zastosowanie:

-    narzędzie dla nauczycieli
-    do oceny sprawności rozwoju mowy i rozwoju psychomotorycznego dziecka na podstawie obserwacji nauczyciela –pozwala wychwycić deficyty rozwojowe
-    pomocne we wstępnej fazie diagnozy gotowości szkolnej
-    przesiewowe dla diagnozy ryzyka specyficznego zaburzenia uczenia się, zwłaszcza dysleksji rozwojowej
-    pomocne dla dzieci podejrzanych o problemy z rozwojem językowym – jako wstępny etap diagnozy logopedycznej czy pedagogicznej

Materiały: instrukcja i arkusz testowy dla nauczyciela

Wymagania sprzętowe: nie dotyczy

Udostępnienie: Bateria Testów Fonologicznych wraz z podręcznikiem zostanie rozesłana do publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych w całej Polsce.

Materiały do pobrania

  • arkusz odpowiedzi SPE IBE – RPP
  • arkusz odpowiedzi SPE IBE – KLASA I
  • podręcznik do Skali Prognoz Edukacyjnych

+ - Skale do badania rozwoju społeczno emocjonalnego małych dzieci Click to collapse

Autorka: Magdalena Czub
Grupa wiekowa: 1,5 - 5 rok życia
Procedura:  Badanie indywidualne rodziców
Użytkownicy testu: psychologowie i pedagodzy z poradni specjalistycznych
Opis: Zestaw narzędzi kwestionariuszowych pozwalających na diagnozę rozwoju społecznego i emocjonalnego małych dzieci.Próba normalizacyjna: ogólnopolska, reprezentatywna, N=3500
Kwestionariusz Styl adaptacji pozwala na diagnozę dwóch wymiarów funkcjonowania społecznego: (1) uspołecznienie, charakteryzujące się posiadaniem kompetencji społecznych prowadzących do zaangażowania dziecka w nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktów społecznych oraz (2) eksternalizacja, przejawiająca się w podejmowaniu przez dziecko zachowań buntowniczych, negatywistycznych i agresywnych;
Kwestionariusz Reakcja na nowość pozwala na ocenę szybkości adaptacji dziecka do nowych warunków oraz sposobu reagowania przez nie na nowe bodźce: osoby, miejsca, przedmioty;
Kwestionariusz Koncentracja pozwala na ocenę zdolności dziecka do wykonywania zadań wymagających skupienia uwagi i wytrwałości.
Kwestionariusze są adresowane do rodziców, którzy udzielają informacji na temat funkcjonowania ich dziecka i pozwalają na dokonanie szybkiej oceny rozwoju dziecka w danym obszarze oraz zaplanowanie dalszych kroków diagnostycznych mających na celu pogłębienie wiedzy na temat funkcjonowania dziecka i rodziny.
Zastosowanie: Badanie rozwoju społeczno emocjonalnego małych dzieci
Materiały: Arkusze testowe
Udostępnienie: Podręcznik do testu dostępny na stronie WWW

Podręcznik do testów: Diagnoza funkcjonowania społeczno-emocjonalnego dziecka w wieku od 1,5 do 5,5 lat

pobierz

Poradnik: Rozwój społeczno-emocjonalny w pierwszych sześciu latach życia. Perspektywa jednostki, rodziny i społeczeństwa

pobierz

 

 Kwestionariusze

Skala - Koncentracja

pobierz

 

Skala - Reakcja na nowość

pobierz

 

Kwestionariusz - Styl adaptacji

pobierz

 

Zapraszamy do udziału w SZKOLENIACH z zakresu korzystania z tych narzędzi.

Pracownia testów - testy językowe

Opublikowano: 31 Mar 2015
pracownia testw

[powrót do strony głównej
Pracowni Testów]

 Narzędzia dotyczące rozwoju językowego

TRJ

TRJ - Test Rozwoju Językowego

Autorzy: Magdalena Smoczyńska, Ewa Haman, Agnieszka Maryniak, Ewa Czaplewska, Grzegorz Krajewski, Natalia Banasik, Magdalena Kochańska, Magdalena Łuniewska

Autorzy podręcznika: Magdalena Smoczyńska, Ewa Haman, Agnieszka Maryniak, Ewa Czaplewska, Grzegorz Krajewski, Natalia Banasik, Magdalena Kochańska, Magdalena Łuniewska, Marta Morstin

Grupa wiekowa: 4;0-8;11 lat

Procedura:

  • badanie indywidualne,
  • łącznie trwa około 40 minut,
  • podtesty nie są ograniczone czasowo,
  • stała kolejność podtestów,
  • zadaniem dziecka jest wskazywanie obrazków odpowiadających prezentowanym ustnie przez osobę badającą słowom lub zdaniom, nazywanie obrazków, powtarzanie lub dokańczanie zdań oraz odpowiadanie na pytania sprawdzające rozumienie wcześniej usłyszanego tekstu.Użytkownicy testu: psychologowie i logopedzi (po opanowaniu techniki badania, opisanej w podręczniku), zalecany udział w szkoleniu.Opis:
  • wystandaryzowane i znormalizowane narzędzie psychometryczne do oceny poziomu rozwoju językowego dzieci,
  • łącznie 6 podtestów sprawdzających rozumienie i użycie w mowie czynnej pojedynczych słów, konstrukcji składniowych, odmiany wyrazów, oraz rozumienie dłuższych tekstów,
  • 4 podtesty to zadania obrazkowe (wymagające wyboru lub nazwania obrazka), 2 zawierają wyłącznie bodźce językowe (zdania do powtórzenia lub teksty, których rozumienie jest sprawdzane po przeczytaniu ich dziecku przez osobę badającą),
  • w 5 podtestach pozycje są ułożone w kolejności losowej (przemieszane łatwe i trudniejsze), w podteście dotyczącym rozumienia tekstów, teksty są dobierane ze względu na wiek dziecka i poziom wykonania poprzednich etapów zadania, co jest oceniane na bieżąco.Zastosowanie:
  • do oceny poziomu rozwoju językowego dziecka pod względem rozumienia i produkcji mowy w odniesieniu do rówieśników,
  • do diagnozy zaburzeń językowych, w tym specyficznego zaburzenia językowego (SLI),
  • w przypadku stwierdzenia rozwoju nietypowego, pozwala na sprawdzenie w jakim stopniu umiejętności językowe dziecka odbiegają od przeciętnych.Materiały:
  • do prezentacji dziecku: 4 zeszyty z planszami obrazkowymi, lista zdań do powtarzania oraz zestaw tekstów do słuchania (prezentowane dziecku ustnie przez osobę badającą).
  • dla osoby badającej: podręcznik, zestaw skróconych instrukcji pomocnych w trakcie przeprowadzania badania, zeszyt arkuszy odpowiedzi.

Wymagania sprzętowe:

zalecany dyktafon lub inny sprzęt nagrywający do nagrywania odpowiedzi dziecka.

Udostępnienie:

Test Rozwoju Językowego został rozesłany do publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych w całej Polsce.



IRMIK SIG

IRMIK SIG - Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji: SŁOWA I GESTY

Autor: Magdalena Smoczyńska

Autorzy podręcznika: Magdalena Smoczyńska, Grzegorz Krajewski, Magdalena Łuniewska,
Ewa Haman, Krzysztof Bulkowski, Magdalena Kochańska

Grupa wiekowa: dzieci w wieku od 8 do 18 miesięcy

Procedura:

  • badanie kwestionariuszowe,
  • kwestionariusz wypełniany przez rodziców (głównego opiekuna) dziecka, ew. z pomocą diagnosty
  • w zależności od poziomu rozwoju dziecka wypełnienie kwestionariusza może zająć od kilku do kilkudziesięciu minut

Użytkownicy testu: psychologowie i pedagodzy z poradni specjalistycznych, logopedzi

Opis:

Kwestionariusz składa się z dwóch części:

  • pierwsza część odnosi się do rozumienia i ewentualnie używania słów; składa się na nią:
    • 27 pozycji dotyczących pierwszych przejawów rozumienia (podstawowe zwroty, polecenia itp.); osoba wypełniająca zaznacza przy każdej pozycji, czy dziecko rozumie / reaguje na dany zwrot;
    • lista 380 słów pogrupowanych w 19 kategorii znaczeniowych i gramatycznych; przy każdym słowie osoba wypełniająca zaznacza, czy dziecko rozumie je oraz czy spontanicznie używa go w mowie
    • trzy pytania typu tak/nie o naśladowanie i powtarzanie zasłyszanych słów i wypowiedzi;
    • pytanie o to, czy dziecko zaczyna już łączyć ze sobą poszczególne wyrazy oraz miejsce na wpisanie przykładowych wypowiedzi dziecka
  • druga część dotyczy używanych przez dziecko gestów i wykonywanych zabaw i czynności; składają się na nią 63 pozycje pogrupowane w kategorie odnoszące się do pierwszych gestów komunikatywnych, naśladowania czynności dorosłych, zabaw, rytuałów itp.
    • wyniki poszczególnych części prezentują wysoki poziom rzetelności i trafności
    • normy ogólnopolskie dla różnych grup wiekowych (w przedziałach miesięcznych)

Zastosowanie: wczesna diagnoza rozwoju mowy

Materiały:

  • kwestionariusz w postaci 12-stronicowego zeszytu
  • dla osoby badającej: krótki podręcznik z instrukcją i normami

Wymagania sprzętowe: brak

Udostępnienie: Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji — Słowa i Gesty, wraz z wersją dla starszych dzieci (IRMiK — Słowa i Zdania) oraz z podręcznikiem, zostanie rozesłany do poradni psychologiczno-pedagogicznych i ośrodków/poradni wczesnej interwencji w całej Polsce w listopadzie 2015.

 

IRMIK SIZ

IRMIK SIZ - Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji: SŁOWA I ZDANIA

Autor: Magdalena Smoczyńska

Autorzy podręcznika: Magdalena Smoczyńska, Grzegorz Krajewski, Magdalena Łuniewska,
Ewa Haman, Krzysztof Bulkowski, Magdalena Kochańska

Grupa wiekowa: dzieci w wieku od 18 do 36 miesięcy

Procedura:

  • badanie kwestionariuszowe,
  • kwestionariusz wypełniany przez rodziców (głównego opiekuna) dziecka, ew. z pomocą diagnosty
  • w zależności od poziomu rozwoju dziecka wypełnienie kwestionariusza może zająć od kilku do kilkudziesięciu minut

Użytkownicy testu: psychologowie i pedagodzy z poradni specjalistycznych, logopedzi

Opis:

  • Kwestionariusz składa się z:
    • listy 670 słów pogrupowanych w 25 kategorii znaczeniowych i gramatycznych; przy każdym słowie osoba wypełniająca zaznacza, czy dziecko spontanicznie używa go w mowie
    • trzech pytań typu tak/nie o naśladowanie i powtarzanie zasłyszanych słów i wypowiedzi;
    • pytania o to, czy dziecko łączy już ze sobą poszczególne wyrazy
    • miejsca na wpisanie przykładowych wielowyrazowych wypowiedzi dziecka oraz trzech najdłuższych takich wypowiedzi
  • wyniki poszczególnych części prezentują wysoki poziom rzetelności i trafności
  • normy ogólnopolskie dla różnych grup wiekowych (w przedziałach miesięcznych)

Zastosowanie:

  • wczesna diagnoza rozwoju mowy
  • ocena ryzyka zaburzeń językowych (w szczególności Specyficznego Zaburzenia Językowego)

Materiały:

  • kwestionariusz w postaci 12-stronicowego zeszytu
  • dla osoby badającej: krótki podręcznik z instrukcją i normami

Wymagania sprzętowe: brak

Udostępnienie: Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji — Słowa i Zdania, wraz z wersją dla młodszych dzieci (IRMiK — Słowa i Gesty) oraz z podręcznikiem, zostanie rozesłany do poradni psychologiczno-pedagogicznych i ośrodków/poradni wczesnej interwencji w całej Polsce w listopadzie 2015.

 

KIRMIK

KIRMIK - Krótki Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji

Autorzy: Grzegorz Krajewski, Magdalena Smoczyńska

Autorzy podręcznika: Magdalena Smoczyńska, Grzegorz Krajewski, Magdalena Łuniewska,
Ewa Haman, Krzysztof Bulkowski, Magdalena Kochańska

Grupa wiekowa: dzieci w wieku od 24 do 36 miesięcy

Procedura:

  • badanie kwestionariuszowe,
  • kwestionariusz wypełniany przez diagnostę w obecności rodzica (głównego opiekuna) dziecka
  • wypełnienie kwestionariusza zajmuje kilka minut

Użytkownicy testu: pediatrzy, lekarze rodzinni

Opis:

Kwestionariusz składa się z:

  • listy 100 słów; przy każdym słowie osoba wypełniająca zaznacza, czy dziecko spontanicznie używa go w mowie
  • pytania o to, czy dziecko łączy już ze sobą poszczególne wyrazy
    • kwestionariusz występuje w dwóch równoważnych wersjach KIRMiK-A i KIRMiK-B
    • wyniki prezentują wysoki poziom rzetelności i trafności
    • normy ogólnopolskie dla różnych grup wiekowych (w przedziałach miesięcznych)

Zastosowanie:

  • wczesna diagnoza rozwoju mowy
  • ocena ryzyka zaburzeń językowych (w szczególności Specyficznego Zaburzenia Językowego)
  • narzędzie ma charakter przesiewowy

Materiały:

  • jednostronicowy kwestionariusz
  • dla osoby badającej: krótka instrukcja z tabelą norm

Wymagania sprzętowe: brak

Udostępnienie: Krótki Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji, wraz z krótką instrukcją i normami, zostanie rozesłany do przychodni zdrowia w całej Polsce w listopadzie 2015.

 

Język i komunikacja

Język i komunikacja – skala obserwacyjna dla nauczycieli

Autorka: Magdalena Kochańska

Autorki podręcznika: Magdalena Kochańska, Magdalena Łuniewska

Grupa wiekowa: docelowo I - VI klasa, aktualnie normy dla I klasy

Procedura:  badanie indywidualne dzieci

Użytkownicy testu: nauczyciele (ewentualnie psychologowie, pedagodzy, logopedzi szkolni)

Opis:

Skala Język i Komunikacja (skrót: JK) jest standaryzowanym i normalizowanym narzędziem dla nauczycieli.

Spełnia trzy funkcje:

  1. narzędzia przesiewowego, do wykrywania ryzyka zaburzeń językowych i identyfikowania dzieci z trudnościami w sferze języka i komunikacji,
  2. narzędzia prognostycznego, przydatnego w ocenie postępów ucznia w tym zakresie,
  3. narzędzia profilaktycznego - służącego do ogólnej oceny funkcjonowania językowego dziecka.

W przypadku dzieci z trudnościami językowymi, uzyskane w skali JK wyniki pozwalają dość precyzyjnie określić rodzaj i natężenie tych trudności. Stosowanie skali jest więc pierwszym krokiem w podejmowaniu działań pomocowych - wyniki skali pozwalają na dostosowanie metod pracy i strategii komunikacyjnych do indywidualnych możliwości badanego dziecka oraz są sygnałem do rozpoczęcia postępowania diagnostyczno-terapeutycznego przez specjalistyczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną.

Zastosowanie: badanie przesiewowe pod kątem umiejętności językowych i komunikacyjnych oraz zaburzeń w tym zakresie

Materiały: podręcznik, arkusz odpowiedzi

Wymagania sprzętowe: brak

Udostępnienie: podręcznik i arkusze odpowiedzi dostępne na stronie WWW



Do pobrania

Do pobrania

  • IRMIK SIG - Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji: SŁOWA I GESTY
  • IRMIK SIZ - Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji: SŁOWA I ZDANIA
  • KIRMIK - Krótki Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji - wersja A
  • KIRMIK - Krótki Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji - wersja B
  • Inwentarze Rozwoju Mowy i Komunikacji (IRMIK):
    SŁOWA I GESTY, SŁOWA I ZDANIA. Podręcznik
  • KIRMIK - Krótki Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji - informacje dla lekarza pediatry lub lekarza rodzinnego
  • Język i komunikacja. Skala obserwacyjna dla nauczycieli. Podręcznik
  • Język i komunikacja. Skala obserwacyjna dla nauczycieli. Arkusz odpowiedzi

 

 

 

Autorzy: Magdalena Smoczyńska, Ewa Haman, Agnieszka Maryniak, Ewa Czaplewska, Grzegorz Krajewski, Natalia Banasik, Magdalena Kochańska, Magdalena ŁuniewskaAutor/autorzy podręcznika: Magdalena Smoczyńska, Ewa Haman, Agnieszka Maryniak, Ewa Czaplewska, Grzegorz Krajewski, Natalia Banasik, Magdalena Kochańska, Magdalena Łuniewska, Marta MorstinGrupa wiekowa: 4;0-8;11 latProcedura:
- badanie indywidualne,
- łącznie trwa około 40 minut,
-  podtesty nie są ograniczone czasowo,
- stała kolejność podtestów,
- zadaniem dziecka jest wskazywanie obrazków odpowiadających prezentowanym ustnie przez osobę badającą słowom lub zdaniom, nazywanie obrazków, powtarzanie lub dokańczanie zdań oraz odpowiadanie na pytania sprawdzające rozumienie wcześniej usłyszanego tekstu.Użytkownicy testu: psychologowie i logopedzi (po opanowaniu techniki badania, opisanej w podręczniku), zalecany udział w szkoleniu.Opis:
- wystandaryzowane i znormalizowane narzędzie psychometryczne do oceny poziomu rozwoju językowego dzieci,
-  łącznie 6 podtestów sprawdzających rozumienie i użycie w mowie czynnej pojedynczych słów, konstrukcji składniowych, odmiany wyrazów, oraz rozumienie dłuższych tekstów,
- 4 podtesty to zadania obrazkowe (wymagające wyboru lub nazwania obrazka), 2 zawierają wyłącznie bodźce językowe (zdania do powtórzenia lub teksty, których rozumienie jest sprawdzane po przeczytaniu ich dziecku przez osobę badającą),
- w 5 podtestach pozycje są ułożone w kolejności losowej (przemieszane łatwe i trudniejsze), w podteście dotyczącym rozumienia tekstów, teksty są dobierane ze względu na wiek dziecka i poziom wykonania poprzednich etapów zadania, co jest oceniane na bieżąco.Zastosowanie:
- do oceny poziomu rozwoju językowego dziecka pod względem rozumienia i produkcji mowy w odniesieniu do rówieśników,
- do diagnozy zaburzeń językowych, w tym specyficznego zaburzenia językowego (SLI),
- w przypadku stwierdzenia rozwoju nietypowego, pozwala na sprawdzenie w jakim stopniu umiejętności językowe dziecka odbiegają od przeciętnych.Materiały:
- do prezentacji dziecku: 4 zeszyty z planszami obrazkowymi, lista zdań do powtarzania oraz zestaw tekstów do słuchania (prezentowane dziecku ustnie przez osobę badającą).
- dla osoby badającej: - podręcznik, zestaw skróconych instrukcji pomocnych w trakcie przeprowadzania badania, zeszyt arkuszy odpowiedzi.Wymagania sprzętowe: zalecany dyktafon lub inny sprzęt nagrywający do nagrywania odpowiedzi dziecka.Udostępnienie: Test Rozwoju Językowego zostanie rozesłany do publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych w całej Polsce.
.

Formularz rejestracyjny - konferencje BECKER

Opublikowano: 29 Cze 2014
.

Konkurs Konstrukcji Studenckiej

Opublikowano: 25 Mar 2015
IBE objął patronatem KOKOS, czyli Konkurs Konstrukcji Studenckiej, to ogólnopolski projekt, którego celem jest wyłonienie najbardziej utalentowanych konstruktorów spośród studentów najlepszych polskich uczelni technicznych..

Czytaj więcej...

Strona 3 z 14

  • start
  • poprz.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • nast.
  • koniec

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...