Pracownia testów - testy językowe
- Opublikowano: 31 Mar 2015
[powrót do strony głównej
Pracowni Testów]
Narzędzia dotyczące rozwoju językowego
TRJ
TRJ - Test Rozwoju Językowego
Autorzy: Magdalena Smoczyńska, Ewa Haman, Agnieszka Maryniak, Ewa Czaplewska, Grzegorz Krajewski, Natalia Banasik, Magdalena Kochańska, Magdalena Łuniewska
Autorzy podręcznika: Magdalena Smoczyńska, Ewa Haman, Agnieszka Maryniak, Ewa Czaplewska, Grzegorz Krajewski, Natalia Banasik, Magdalena Kochańska, Magdalena Łuniewska, Marta Morstin
Grupa wiekowa: 4;0-8;11 lat
Procedura:
- badanie indywidualne,
- łącznie trwa około 40 minut,
- podtesty nie są ograniczone czasowo,
- stała kolejność podtestów,
- zadaniem dziecka jest wskazywanie obrazków odpowiadających prezentowanym ustnie przez osobę badającą słowom lub zdaniom, nazywanie obrazków, powtarzanie lub dokańczanie zdań oraz odpowiadanie na pytania sprawdzające rozumienie wcześniej usłyszanego tekstu.Użytkownicy testu: psychologowie i logopedzi (po opanowaniu techniki badania, opisanej w podręczniku), zalecany udział w szkoleniu.Opis:
- wystandaryzowane i znormalizowane narzędzie psychometryczne do oceny poziomu rozwoju językowego dzieci,
- łącznie 6 podtestów sprawdzających rozumienie i użycie w mowie czynnej pojedynczych słów, konstrukcji składniowych, odmiany wyrazów, oraz rozumienie dłuższych tekstów,
- 4 podtesty to zadania obrazkowe (wymagające wyboru lub nazwania obrazka), 2 zawierają wyłącznie bodźce językowe (zdania do powtórzenia lub teksty, których rozumienie jest sprawdzane po przeczytaniu ich dziecku przez osobę badającą),
- w 5 podtestach pozycje są ułożone w kolejności losowej (przemieszane łatwe i trudniejsze), w podteście dotyczącym rozumienia tekstów, teksty są dobierane ze względu na wiek dziecka i poziom wykonania poprzednich etapów zadania, co jest oceniane na bieżąco.Zastosowanie:
- do oceny poziomu rozwoju językowego dziecka pod względem rozumienia i produkcji mowy w odniesieniu do rówieśników,
- do diagnozy zaburzeń językowych, w tym specyficznego zaburzenia językowego (SLI),
- w przypadku stwierdzenia rozwoju nietypowego, pozwala na sprawdzenie w jakim stopniu umiejętności językowe dziecka odbiegają od przeciętnych.Materiały:
- do prezentacji dziecku: 4 zeszyty z planszami obrazkowymi, lista zdań do powtarzania oraz zestaw tekstów do słuchania (prezentowane dziecku ustnie przez osobę badającą).
- dla osoby badającej: podręcznik, zestaw skróconych instrukcji pomocnych w trakcie przeprowadzania badania, zeszyt arkuszy odpowiedzi.
Wymagania sprzętowe:
zalecany dyktafon lub inny sprzęt nagrywający do nagrywania odpowiedzi dziecka.
Udostępnienie:
Test Rozwoju Językowego został rozesłany do publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych w całej Polsce.
IRMIK SIG
IRMIK SIG - Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji: SŁOWA I GESTY
Autor: Magdalena Smoczyńska
Autorzy podręcznika: Magdalena Smoczyńska, Grzegorz Krajewski, Magdalena Łuniewska,
Ewa Haman, Krzysztof Bulkowski, Magdalena Kochańska
Grupa wiekowa: dzieci w wieku od 8 do 18 miesięcy
Procedura:
- badanie kwestionariuszowe,
- kwestionariusz wypełniany przez rodziców (głównego opiekuna) dziecka, ew. z pomocą diagnosty
- w zależności od poziomu rozwoju dziecka wypełnienie kwestionariusza może zająć od kilku do kilkudziesięciu minut
Użytkownicy testu: psychologowie i pedagodzy z poradni specjalistycznych, logopedzi
Opis:
Kwestionariusz składa się z dwóch części:
- pierwsza część odnosi się do rozumienia i ewentualnie używania słów; składa się na nią:
- 27 pozycji dotyczących pierwszych przejawów rozumienia (podstawowe zwroty, polecenia itp.); osoba wypełniająca zaznacza przy każdej pozycji, czy dziecko rozumie / reaguje na dany zwrot;
- lista 380 słów pogrupowanych w 19 kategorii znaczeniowych i gramatycznych; przy każdym słowie osoba wypełniająca zaznacza, czy dziecko rozumie je oraz czy spontanicznie używa go w mowie
- trzy pytania typu tak/nie o naśladowanie i powtarzanie zasłyszanych słów i wypowiedzi;
- pytanie o to, czy dziecko zaczyna już łączyć ze sobą poszczególne wyrazy oraz miejsce na wpisanie przykładowych wypowiedzi dziecka
- druga część dotyczy używanych przez dziecko gestów i wykonywanych zabaw i czynności; składają się na nią 63 pozycje pogrupowane w kategorie odnoszące się do pierwszych gestów komunikatywnych, naśladowania czynności dorosłych, zabaw, rytuałów itp.
- wyniki poszczególnych części prezentują wysoki poziom rzetelności i trafności
- normy ogólnopolskie dla różnych grup wiekowych (w przedziałach miesięcznych)
Zastosowanie: wczesna diagnoza rozwoju mowy
Materiały:
- kwestionariusz w postaci 12-stronicowego zeszytu
- dla osoby badającej: krótki podręcznik z instrukcją i normami
Wymagania sprzętowe: brak
Udostępnienie: Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji — Słowa i Gesty, wraz z wersją dla starszych dzieci (IRMiK — Słowa i Zdania) oraz z podręcznikiem, zostanie rozesłany do poradni psychologiczno-pedagogicznych i ośrodków/poradni wczesnej interwencji w całej Polsce w listopadzie 2015.
IRMIK SIZ
IRMIK SIZ - Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji: SŁOWA I ZDANIA
Autor: Magdalena Smoczyńska
Autorzy podręcznika: Magdalena Smoczyńska, Grzegorz Krajewski, Magdalena Łuniewska,
Ewa Haman, Krzysztof Bulkowski, Magdalena Kochańska
Grupa wiekowa: dzieci w wieku od 18 do 36 miesięcy
Procedura:
- badanie kwestionariuszowe,
- kwestionariusz wypełniany przez rodziców (głównego opiekuna) dziecka, ew. z pomocą diagnosty
- w zależności od poziomu rozwoju dziecka wypełnienie kwestionariusza może zająć od kilku do kilkudziesięciu minut
Użytkownicy testu: psychologowie i pedagodzy z poradni specjalistycznych, logopedzi
Opis:
- Kwestionariusz składa się z:
- listy 670 słów pogrupowanych w 25 kategorii znaczeniowych i gramatycznych; przy każdym słowie osoba wypełniająca zaznacza, czy dziecko spontanicznie używa go w mowie
- trzech pytań typu tak/nie o naśladowanie i powtarzanie zasłyszanych słów i wypowiedzi;
- pytania o to, czy dziecko łączy już ze sobą poszczególne wyrazy
- miejsca na wpisanie przykładowych wielowyrazowych wypowiedzi dziecka oraz trzech najdłuższych takich wypowiedzi
- wyniki poszczególnych części prezentują wysoki poziom rzetelności i trafności
- normy ogólnopolskie dla różnych grup wiekowych (w przedziałach miesięcznych)
Zastosowanie:
- wczesna diagnoza rozwoju mowy
- ocena ryzyka zaburzeń językowych (w szczególności Specyficznego Zaburzenia Językowego)
Materiały:
- kwestionariusz w postaci 12-stronicowego zeszytu
- dla osoby badającej: krótki podręcznik z instrukcją i normami
Wymagania sprzętowe: brak
Udostępnienie: Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji — Słowa i Zdania, wraz z wersją dla młodszych dzieci (IRMiK — Słowa i Gesty) oraz z podręcznikiem, zostanie rozesłany do poradni psychologiczno-pedagogicznych i ośrodków/poradni wczesnej interwencji w całej Polsce w listopadzie 2015.
KIRMIK
KIRMIK - Krótki Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji
Autorzy: Grzegorz Krajewski, Magdalena Smoczyńska
Autorzy podręcznika: Magdalena Smoczyńska, Grzegorz Krajewski, Magdalena Łuniewska,
Ewa Haman, Krzysztof Bulkowski, Magdalena Kochańska
Grupa wiekowa: dzieci w wieku od 24 do 36 miesięcy
Procedura:
- badanie kwestionariuszowe,
- kwestionariusz wypełniany przez diagnostę w obecności rodzica (głównego opiekuna) dziecka
- wypełnienie kwestionariusza zajmuje kilka minut
Użytkownicy testu: pediatrzy, lekarze rodzinni
Opis:
Kwestionariusz składa się z:
- listy 100 słów; przy każdym słowie osoba wypełniająca zaznacza, czy dziecko spontanicznie używa go w mowie
- pytania o to, czy dziecko łączy już ze sobą poszczególne wyrazy
- kwestionariusz występuje w dwóch równoważnych wersjach KIRMiK-A i KIRMiK-B
- wyniki prezentują wysoki poziom rzetelności i trafności
- normy ogólnopolskie dla różnych grup wiekowych (w przedziałach miesięcznych)
Zastosowanie:
- wczesna diagnoza rozwoju mowy
- ocena ryzyka zaburzeń językowych (w szczególności Specyficznego Zaburzenia Językowego)
- narzędzie ma charakter przesiewowy
Materiały:
- jednostronicowy kwestionariusz
- dla osoby badającej: krótka instrukcja z tabelą norm
Wymagania sprzętowe: brak
Udostępnienie: Krótki Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji, wraz z krótką instrukcją i normami, zostanie rozesłany do przychodni zdrowia w całej Polsce w listopadzie 2015.
Język i komunikacja
Język i komunikacja – skala obserwacyjna dla nauczycieli
Autorka: Magdalena Kochańska
Autorki podręcznika: Magdalena Kochańska, Magdalena Łuniewska
Grupa wiekowa: docelowo I - VI klasa, aktualnie normy dla I klasy
Procedura: badanie indywidualne dzieci
Użytkownicy testu: nauczyciele (ewentualnie psychologowie, pedagodzy, logopedzi szkolni)
Opis:
Skala Język i Komunikacja (skrót: JK) jest standaryzowanym i normalizowanym narzędziem dla nauczycieli.
Spełnia trzy funkcje:
- narzędzia przesiewowego, do wykrywania ryzyka zaburzeń językowych i identyfikowania dzieci z trudnościami w sferze języka i komunikacji,
- narzędzia prognostycznego, przydatnego w ocenie postępów ucznia w tym zakresie,
- narzędzia profilaktycznego - służącego do ogólnej oceny funkcjonowania językowego dziecka.
W przypadku dzieci z trudnościami językowymi, uzyskane w skali JK wyniki pozwalają dość precyzyjnie określić rodzaj i natężenie tych trudności. Stosowanie skali jest więc pierwszym krokiem w podejmowaniu działań pomocowych - wyniki skali pozwalają na dostosowanie metod pracy i strategii komunikacyjnych do indywidualnych możliwości badanego dziecka oraz są sygnałem do rozpoczęcia postępowania diagnostyczno-terapeutycznego przez specjalistyczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
Zastosowanie: badanie przesiewowe pod kątem umiejętności językowych i komunikacyjnych oraz zaburzeń w tym zakresie
Materiały: podręcznik, arkusz odpowiedzi
Wymagania sprzętowe: brak
Udostępnienie: podręcznik i arkusze odpowiedzi dostępne na stronie WWW
Do pobrania
Do pobrania
- IRMIK SIG - Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji: SŁOWA I GESTY
- IRMIK SIZ - Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji: SŁOWA I ZDANIA
- KIRMIK - Krótki Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji - wersja A
- KIRMIK - Krótki Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji - wersja B
- Inwentarze Rozwoju Mowy i Komunikacji (IRMIK):
SŁOWA I GESTY, SŁOWA I ZDANIA. Podręcznik - KIRMIK - Krótki Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji - informacje dla lekarza pediatry lub lekarza rodzinnego
- Język i komunikacja. Skala obserwacyjna dla nauczycieli. Podręcznik
- Język i komunikacja. Skala obserwacyjna dla nauczycieli. Arkusz odpowiedzi
.