BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Pracownia testów - testy językowe

Opublikowano: 31 Mar 2015
pracownia testw

[powrót do strony głównej
Pracowni Testów]

 Narzędzia dotyczące rozwoju językowego

TRJ

TRJ - Test Rozwoju Językowego

Autorzy: Magdalena Smoczyńska, Ewa Haman, Agnieszka Maryniak, Ewa Czaplewska, Grzegorz Krajewski, Natalia Banasik, Magdalena Kochańska, Magdalena Łuniewska

Autorzy podręcznika: Magdalena Smoczyńska, Ewa Haman, Agnieszka Maryniak, Ewa Czaplewska, Grzegorz Krajewski, Natalia Banasik, Magdalena Kochańska, Magdalena Łuniewska, Marta Morstin

Grupa wiekowa: 4;0-8;11 lat

Procedura:

  • badanie indywidualne,
  • łącznie trwa około 40 minut,
  • podtesty nie są ograniczone czasowo,
  • stała kolejność podtestów,
  • zadaniem dziecka jest wskazywanie obrazków odpowiadających prezentowanym ustnie przez osobę badającą słowom lub zdaniom, nazywanie obrazków, powtarzanie lub dokańczanie zdań oraz odpowiadanie na pytania sprawdzające rozumienie wcześniej usłyszanego tekstu.Użytkownicy testu: psychologowie i logopedzi (po opanowaniu techniki badania, opisanej w podręczniku), zalecany udział w szkoleniu.Opis:
  • wystandaryzowane i znormalizowane narzędzie psychometryczne do oceny poziomu rozwoju językowego dzieci,
  • łącznie 6 podtestów sprawdzających rozumienie i użycie w mowie czynnej pojedynczych słów, konstrukcji składniowych, odmiany wyrazów, oraz rozumienie dłuższych tekstów,
  • 4 podtesty to zadania obrazkowe (wymagające wyboru lub nazwania obrazka), 2 zawierają wyłącznie bodźce językowe (zdania do powtórzenia lub teksty, których rozumienie jest sprawdzane po przeczytaniu ich dziecku przez osobę badającą),
  • w 5 podtestach pozycje są ułożone w kolejności losowej (przemieszane łatwe i trudniejsze), w podteście dotyczącym rozumienia tekstów, teksty są dobierane ze względu na wiek dziecka i poziom wykonania poprzednich etapów zadania, co jest oceniane na bieżąco.Zastosowanie:
  • do oceny poziomu rozwoju językowego dziecka pod względem rozumienia i produkcji mowy w odniesieniu do rówieśników,
  • do diagnozy zaburzeń językowych, w tym specyficznego zaburzenia językowego (SLI),
  • w przypadku stwierdzenia rozwoju nietypowego, pozwala na sprawdzenie w jakim stopniu umiejętności językowe dziecka odbiegają od przeciętnych.Materiały:
  • do prezentacji dziecku: 4 zeszyty z planszami obrazkowymi, lista zdań do powtarzania oraz zestaw tekstów do słuchania (prezentowane dziecku ustnie przez osobę badającą).
  • dla osoby badającej: podręcznik, zestaw skróconych instrukcji pomocnych w trakcie przeprowadzania badania, zeszyt arkuszy odpowiedzi.

Wymagania sprzętowe:

zalecany dyktafon lub inny sprzęt nagrywający do nagrywania odpowiedzi dziecka.

Udostępnienie:

Test Rozwoju Językowego został rozesłany do publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych w całej Polsce.



IRMIK SIG

IRMIK SIG - Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji: SŁOWA I GESTY

Autor: Magdalena Smoczyńska

Autorzy podręcznika: Magdalena Smoczyńska, Grzegorz Krajewski, Magdalena Łuniewska,
Ewa Haman, Krzysztof Bulkowski, Magdalena Kochańska

Grupa wiekowa: dzieci w wieku od 8 do 18 miesięcy

Procedura:

  • badanie kwestionariuszowe,
  • kwestionariusz wypełniany przez rodziców (głównego opiekuna) dziecka, ew. z pomocą diagnosty
  • w zależności od poziomu rozwoju dziecka wypełnienie kwestionariusza może zająć od kilku do kilkudziesięciu minut

Użytkownicy testu: psychologowie i pedagodzy z poradni specjalistycznych, logopedzi

Opis:

Kwestionariusz składa się z dwóch części:

  • pierwsza część odnosi się do rozumienia i ewentualnie używania słów; składa się na nią:
    • 27 pozycji dotyczących pierwszych przejawów rozumienia (podstawowe zwroty, polecenia itp.); osoba wypełniająca zaznacza przy każdej pozycji, czy dziecko rozumie / reaguje na dany zwrot;
    • lista 380 słów pogrupowanych w 19 kategorii znaczeniowych i gramatycznych; przy każdym słowie osoba wypełniająca zaznacza, czy dziecko rozumie je oraz czy spontanicznie używa go w mowie
    • trzy pytania typu tak/nie o naśladowanie i powtarzanie zasłyszanych słów i wypowiedzi;
    • pytanie o to, czy dziecko zaczyna już łączyć ze sobą poszczególne wyrazy oraz miejsce na wpisanie przykładowych wypowiedzi dziecka
  • druga część dotyczy używanych przez dziecko gestów i wykonywanych zabaw i czynności; składają się na nią 63 pozycje pogrupowane w kategorie odnoszące się do pierwszych gestów komunikatywnych, naśladowania czynności dorosłych, zabaw, rytuałów itp.
    • wyniki poszczególnych części prezentują wysoki poziom rzetelności i trafności
    • normy ogólnopolskie dla różnych grup wiekowych (w przedziałach miesięcznych)

Zastosowanie: wczesna diagnoza rozwoju mowy

Materiały:

  • kwestionariusz w postaci 12-stronicowego zeszytu
  • dla osoby badającej: krótki podręcznik z instrukcją i normami

Wymagania sprzętowe: brak

Udostępnienie: Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji — Słowa i Gesty, wraz z wersją dla starszych dzieci (IRMiK — Słowa i Zdania) oraz z podręcznikiem, zostanie rozesłany do poradni psychologiczno-pedagogicznych i ośrodków/poradni wczesnej interwencji w całej Polsce w listopadzie 2015.

 

IRMIK SIZ

IRMIK SIZ - Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji: SŁOWA I ZDANIA

Autor: Magdalena Smoczyńska

Autorzy podręcznika: Magdalena Smoczyńska, Grzegorz Krajewski, Magdalena Łuniewska,
Ewa Haman, Krzysztof Bulkowski, Magdalena Kochańska

Grupa wiekowa: dzieci w wieku od 18 do 36 miesięcy

Procedura:

  • badanie kwestionariuszowe,
  • kwestionariusz wypełniany przez rodziców (głównego opiekuna) dziecka, ew. z pomocą diagnosty
  • w zależności od poziomu rozwoju dziecka wypełnienie kwestionariusza może zająć od kilku do kilkudziesięciu minut

Użytkownicy testu: psychologowie i pedagodzy z poradni specjalistycznych, logopedzi

Opis:

  • Kwestionariusz składa się z:
    • listy 670 słów pogrupowanych w 25 kategorii znaczeniowych i gramatycznych; przy każdym słowie osoba wypełniająca zaznacza, czy dziecko spontanicznie używa go w mowie
    • trzech pytań typu tak/nie o naśladowanie i powtarzanie zasłyszanych słów i wypowiedzi;
    • pytania o to, czy dziecko łączy już ze sobą poszczególne wyrazy
    • miejsca na wpisanie przykładowych wielowyrazowych wypowiedzi dziecka oraz trzech najdłuższych takich wypowiedzi
  • wyniki poszczególnych części prezentują wysoki poziom rzetelności i trafności
  • normy ogólnopolskie dla różnych grup wiekowych (w przedziałach miesięcznych)

Zastosowanie:

  • wczesna diagnoza rozwoju mowy
  • ocena ryzyka zaburzeń językowych (w szczególności Specyficznego Zaburzenia Językowego)

Materiały:

  • kwestionariusz w postaci 12-stronicowego zeszytu
  • dla osoby badającej: krótki podręcznik z instrukcją i normami

Wymagania sprzętowe: brak

Udostępnienie: Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji — Słowa i Zdania, wraz z wersją dla młodszych dzieci (IRMiK — Słowa i Gesty) oraz z podręcznikiem, zostanie rozesłany do poradni psychologiczno-pedagogicznych i ośrodków/poradni wczesnej interwencji w całej Polsce w listopadzie 2015.

 

KIRMIK

KIRMIK - Krótki Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji

Autorzy: Grzegorz Krajewski, Magdalena Smoczyńska

Autorzy podręcznika: Magdalena Smoczyńska, Grzegorz Krajewski, Magdalena Łuniewska,
Ewa Haman, Krzysztof Bulkowski, Magdalena Kochańska

Grupa wiekowa: dzieci w wieku od 24 do 36 miesięcy

Procedura:

  • badanie kwestionariuszowe,
  • kwestionariusz wypełniany przez diagnostę w obecności rodzica (głównego opiekuna) dziecka
  • wypełnienie kwestionariusza zajmuje kilka minut

Użytkownicy testu: pediatrzy, lekarze rodzinni

Opis:

Kwestionariusz składa się z:

  • listy 100 słów; przy każdym słowie osoba wypełniająca zaznacza, czy dziecko spontanicznie używa go w mowie
  • pytania o to, czy dziecko łączy już ze sobą poszczególne wyrazy
    • kwestionariusz występuje w dwóch równoważnych wersjach KIRMiK-A i KIRMiK-B
    • wyniki prezentują wysoki poziom rzetelności i trafności
    • normy ogólnopolskie dla różnych grup wiekowych (w przedziałach miesięcznych)

Zastosowanie:

  • wczesna diagnoza rozwoju mowy
  • ocena ryzyka zaburzeń językowych (w szczególności Specyficznego Zaburzenia Językowego)
  • narzędzie ma charakter przesiewowy

Materiały:

  • jednostronicowy kwestionariusz
  • dla osoby badającej: krótka instrukcja z tabelą norm

Wymagania sprzętowe: brak

Udostępnienie: Krótki Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji, wraz z krótką instrukcją i normami, zostanie rozesłany do przychodni zdrowia w całej Polsce w listopadzie 2015.

 

Język i komunikacja

Język i komunikacja – skala obserwacyjna dla nauczycieli

Autorka: Magdalena Kochańska

Autorki podręcznika: Magdalena Kochańska, Magdalena Łuniewska

Grupa wiekowa: docelowo I - VI klasa, aktualnie normy dla I klasy

Procedura:  badanie indywidualne dzieci

Użytkownicy testu: nauczyciele (ewentualnie psychologowie, pedagodzy, logopedzi szkolni)

Opis:

Skala Język i Komunikacja (skrót: JK) jest standaryzowanym i normalizowanym narzędziem dla nauczycieli.

Spełnia trzy funkcje:

  1. narzędzia przesiewowego, do wykrywania ryzyka zaburzeń językowych i identyfikowania dzieci z trudnościami w sferze języka i komunikacji,
  2. narzędzia prognostycznego, przydatnego w ocenie postępów ucznia w tym zakresie,
  3. narzędzia profilaktycznego - służącego do ogólnej oceny funkcjonowania językowego dziecka.

W przypadku dzieci z trudnościami językowymi, uzyskane w skali JK wyniki pozwalają dość precyzyjnie określić rodzaj i natężenie tych trudności. Stosowanie skali jest więc pierwszym krokiem w podejmowaniu działań pomocowych - wyniki skali pozwalają na dostosowanie metod pracy i strategii komunikacyjnych do indywidualnych możliwości badanego dziecka oraz są sygnałem do rozpoczęcia postępowania diagnostyczno-terapeutycznego przez specjalistyczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną.

Zastosowanie: badanie przesiewowe pod kątem umiejętności językowych i komunikacyjnych oraz zaburzeń w tym zakresie

Materiały: podręcznik, arkusz odpowiedzi

Wymagania sprzętowe: brak

Udostępnienie: podręcznik i arkusze odpowiedzi dostępne na stronie WWW



Do pobrania

Do pobrania

  • IRMIK SIG - Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji: SŁOWA I GESTY
  • IRMIK SIZ - Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji: SŁOWA I ZDANIA
  • KIRMIK - Krótki Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji - wersja A
  • KIRMIK - Krótki Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji - wersja B
  • Inwentarze Rozwoju Mowy i Komunikacji (IRMIK):
    SŁOWA I GESTY, SŁOWA I ZDANIA. Podręcznik
  • KIRMIK - Krótki Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji - informacje dla lekarza pediatry lub lekarza rodzinnego
  • Język i komunikacja. Skala obserwacyjna dla nauczycieli. Podręcznik
  • Język i komunikacja. Skala obserwacyjna dla nauczycieli. Arkusz odpowiedzi

 

 

 

Autorzy: Magdalena Smoczyńska, Ewa Haman, Agnieszka Maryniak, Ewa Czaplewska, Grzegorz Krajewski, Natalia Banasik, Magdalena Kochańska, Magdalena ŁuniewskaAutor/autorzy podręcznika: Magdalena Smoczyńska, Ewa Haman, Agnieszka Maryniak, Ewa Czaplewska, Grzegorz Krajewski, Natalia Banasik, Magdalena Kochańska, Magdalena Łuniewska, Marta MorstinGrupa wiekowa: 4;0-8;11 latProcedura:
- badanie indywidualne,
- łącznie trwa około 40 minut,
-  podtesty nie są ograniczone czasowo,
- stała kolejność podtestów,
- zadaniem dziecka jest wskazywanie obrazków odpowiadających prezentowanym ustnie przez osobę badającą słowom lub zdaniom, nazywanie obrazków, powtarzanie lub dokańczanie zdań oraz odpowiadanie na pytania sprawdzające rozumienie wcześniej usłyszanego tekstu.Użytkownicy testu: psychologowie i logopedzi (po opanowaniu techniki badania, opisanej w podręczniku), zalecany udział w szkoleniu.Opis:
- wystandaryzowane i znormalizowane narzędzie psychometryczne do oceny poziomu rozwoju językowego dzieci,
-  łącznie 6 podtestów sprawdzających rozumienie i użycie w mowie czynnej pojedynczych słów, konstrukcji składniowych, odmiany wyrazów, oraz rozumienie dłuższych tekstów,
- 4 podtesty to zadania obrazkowe (wymagające wyboru lub nazwania obrazka), 2 zawierają wyłącznie bodźce językowe (zdania do powtórzenia lub teksty, których rozumienie jest sprawdzane po przeczytaniu ich dziecku przez osobę badającą),
- w 5 podtestach pozycje są ułożone w kolejności losowej (przemieszane łatwe i trudniejsze), w podteście dotyczącym rozumienia tekstów, teksty są dobierane ze względu na wiek dziecka i poziom wykonania poprzednich etapów zadania, co jest oceniane na bieżąco.Zastosowanie:
- do oceny poziomu rozwoju językowego dziecka pod względem rozumienia i produkcji mowy w odniesieniu do rówieśników,
- do diagnozy zaburzeń językowych, w tym specyficznego zaburzenia językowego (SLI),
- w przypadku stwierdzenia rozwoju nietypowego, pozwala na sprawdzenie w jakim stopniu umiejętności językowe dziecka odbiegają od przeciętnych.Materiały:
- do prezentacji dziecku: 4 zeszyty z planszami obrazkowymi, lista zdań do powtarzania oraz zestaw tekstów do słuchania (prezentowane dziecku ustnie przez osobę badającą).
- dla osoby badającej: - podręcznik, zestaw skróconych instrukcji pomocnych w trakcie przeprowadzania badania, zeszyt arkuszy odpowiedzi.Wymagania sprzętowe: zalecany dyktafon lub inny sprzęt nagrywający do nagrywania odpowiedzi dziecka.Udostępnienie: Test Rozwoju Językowego zostanie rozesłany do publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych w całej Polsce.
.

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...