Pracownia Języków Obcych
- Opublikowano: 18 Cze 2010
O pracowni
O pracowniPracownia prowadzi prace badawcze i analityczne w zakresie dydaktyki języków obcych, w tym – szczególnie – szkolnych i środowiskowych uwarunkowań efektów kształcenia językowego. Naszym obszarem zainteresowań jest także krajowa i europejska polityka językowa w obszarze obowiązkowej edukacji. Misją Pracowni są działania na rzecz poprawy jakości kształcenia językowego w polskich szkołach.
Realizowane przez Pracownię projekty badawcze obejmują trzy obszary:
- organizację i uwarunkowania efektywności kształcenia językowego w toku edukacji obowiązkowej,
- osiągnięcia językowe uczniów,
- realizację podstawy programowej dla języków obcych.
Celem naszych badań jest rzetelny, systematyczny opis rzeczywistości szkolnej, diagnoza słabości i mocnych stron nauczania języków, rozpoznanie obszarów i kierunku zmian, praktyczne rekomendacje dotyczące wdrażania rozwiązań oraz rozpowszechnianie dobrych praktyk w nauczaniu języków w warunkach szkolnych.
Członkowie zespołu
Lider pracowni dr Magdalena Szpotowicz.
Członkowie Pracowni Języków Obcych:
- Anna Michałowska – koordynator Pracowni do 30.06.2015
- Joanna Laskowska – asystent Pracowni do 30.06.2015
- dr Dorota Campfield do 30.06.2015
- Agata Gajewska-Dyszkiewicz
- Katarzyna Kutyłowska do 30.06.2015
- dr Mariusz Marczak do 30.06.2015
- Marek Muszyński
- Katarzyna Paczuska
- Joanna Pitura do 30.06.2015
Badania
Badania realizowane w Pracowni Języków Obcych:- European Survey on Language Competences (ESLC) / Europejskie Badanie Kompetencji Językowych
- Badanie uczenia się i nauczania języków obcych w gimnazjum (BUNJO)
- Badanie umiejętności mówienia (BUM)
- Badanie efektywności nauczania języka angielskiego w szkole podstawowej (BENJA)
Publikacje
PublikacjeRaporty badawcze
- Marek Muszyński, Dorota Campfield, Magdalena Szpotowicz
Język angielski w szkole podstawowej – proces i efekty nauczania
Instytut Badań Edukacyjnych 2015 - Agata Gajewska-Dyszkiewicz, Mariusz Marczak, Katarzyna Paczuska, Joanna Pitura, Katarzyna Kutyłowska
Efekty nauczania języka angielskiego na III etapie edukacyjnym. Raport końcowy Badania uczenia się i nauczania języków obcych w gimnazjum i Badania umiejętności mówienia
Instytut Badań Edukacyjnych 2015 - Agata Gajewska-Dyszkiewicz, Michał Męziński, Ludmiła Rycielska, Dominika Chandler, Melanie Ellis
Badanie umiejętności mówienia w języku angielskim - raport tematyczny z badania
Instytut Badań Edukacyjnych 2014 - Katarzyna Paczuska, Katarzyna Kutyłowska, Agata Gajewska-Dyszkiewicz, Melanie Ellis, Magdalena Szpotowicz
Język angielski w gimnazjum. Raport cząstkowy z I etapu Badania uczenia się i nauczania języków obcych w gimnazjum.
Instytut Badań Edukacyjnych 2014 - Agata Gajewska-Dyszkiewicz, Magdalena Grudniewska, Filip Kulon, Katarzyna Kutyłowska, Katarzyna Paczuska, Ludmiła Rycielska, Magdalena Szpotowicz
Europejskie Badanie Kompetencji Językowych ESLC - Raport krajowy 2011.
Instytut Badań Edukacyjnych 2013 - Katarzyna Kutyłowska
Polityka językowa w Europie. Raport Analityczny.
Instytut Badań Edukacyjnych 2013
Raporty o stanie edukacji
- Katarzyna Paczuska, Magdalena Szpotowicz
Nauczyciele języków obcych W:
Liczą się nauczyciele. Raport o stanie edukacji 2013.
Instytut Badań Edukacyjnych 2014 - Magdalena Szpotowicz, Andrzej Walczak
Otwarcie na świat – języki obce W:
Społeczeństwo w drodze do wiedzy. Raport o stanie edukacji 2010.
Instytut Badań Edukacyjnych 2011
Monografie
- Szpotowicz, M., Campfield, D. i Rycielska, L. (2014). Wyniki nauczania w zakresie języka angielskiego i ich uwarunkowania. W: R. Dolata (red.), Czy szkoła ma znaczenie? Zróżnicowanie wyników nauczania po pierwszym etapie edukacyjnym oraz jego pozaszkolne i szkolne uwarunkowania. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Artykuły
- Campfield, D. E. & Murphy, V. A. (2014).The influence of prosodic input in the second language classroom: does it stimulate child acquisition of word order and function words? Language Learning Journal, 42(1), 1-19.
- Campfield, D. E. & Murphy, V. A. (2014). Elicited Imitation in Search of the Influence of Linguistic Rhythm on Child L2 Acquisition. System (An International Journal of Educational Technology and Applied Linguistics), 42, 207-219.
- Gajewska-Dyszkiewicz, A., Kutyłowska, K., Paczuska, K. i Szpotowicz, M. (2014). Nauczanie języka angielskiego na podstawie wyników badania BUNJO. Języki Obce w Szkole, 4, 4-7.
- o Gajewska-Dyszkiewicz, A. (2012). Opinie polskich gimnazjalistów dotyczące nauki języków obcych. Języki Obce w Szkole, 4, 73-78.
- Gajewska-Dyszkiewicz, A., Kutyłowska, K., Kulon, F., Paczuska, K., Rycielska, L. i Szpotowicz, M. (2012). Lekcja języka angielskiego z perspektywy uczniów trzecich klas gimnazjów. Edukacja, 3 (119), 87-104.
- Kulon, F., Gajewska-Dyszkiewicz, A. i Paczuska, K. (2012). Porównanie wyników Europejskiego Badania Kompetencji Językowych i egzaminu gimnazjalnego z języków obcych. W: Niemierko, M. i M.K. Szmigel (red.). Regionalne i lokalne diagnozy edukacyjne. XVIII Krajowa Konferencja Diagnostyki Edukacyjnej, Wrocław, 21-23 września 2012. Kraków: Grupa Tomami, 433-451.
- Paczuska, K. (2012). Od A1 do C2, czyli wykorzystanie Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (ESOKJ) w nauczaniu w szkołach ponadpodstawowych – wyniki Europejskiego Badania Kompetencji Językowych 2011. Języki Obce w Szkole, 4, 62-66.
- Paczuska, K. (2011). Europejskie Badanie Kompetencji Językowych ESLC. Języki Obce w Szkole, 4, 41-44.
- Szpotowicz, M. (2013). The European Survey on Language Competences – the Polish experience. Research Notes, 52, 13-16.
- Szpotowicz, M. (2012). Egzamin gimnazjalny a podstawa programowa, czyli czego egzamin nie sprawdza. Języki Obce w Szkole, 1, 34-41.
- Szpotowicz, M. (2011). Wyzwania związane z ocenianiem umiejętności językowych u dzieci. Języki Obce w Szkole, 4, 34-41.
- Szpotowicz, M. (2009). Polska podstawa programowa w kontekście europejskich ram kwalifikacji. Języki Obce w Szkole, 6, 93-98.
.