BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Liczą się efekty – jest raport o stanie edukacji 2012


„Raport o stanie edukacji. Liczą się efekty” to już trzeci zbiór najważniejszych informacji dotyczących edukacji w Polsce. IBE wydaje raporty corocznie od 2010 r.
Najważniejsze odnotowane zmiany w 2012 r:
•    Systematycznie rośnie odsetek najmłodszych dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym (do 5 lat), choć nadal jest to wynik poniżej średniej europejskiej;
•    Z powodów demograficznych we wszystkich typach szkół uczy się coraz mniej dzieci i młodzieży.
•    Liczba niepublicznych szkół podstawowych w porównaniu z 2000 rokiem wzrosła prawie trzykrotnie, maleje natomiast liczba etatów nauczycieli, szczególnie w szkołach podstawowych;
•    Pomimo utrzymującej się popularności kierunków takich jak ekonomia i administracja, nauki społeczne oraz pedagogika, notuje się wzrost zainteresowania kierunkami technicznymi;
•    Z roku na rok coraz więcej osób zdobywa wyższe wykształcenie, jednak dorośli
(25-64 lata) rzadko kontynuują naukę w celu podnoszenia swoich kwalifikacji.

Tegoroczny raport zawiera też monografię poświęconą dostosowywaniu polskiego systemu kwalifikacji do tego, by jak najlepiej wspierał politykę uczenia się przez całe życie.
Dziś świat zmienia się szybciej niż kiedykolwiek wcześniej. By dotrzymać tempa tym zmianom, głównie technologicznym, wciąż trzeba się uczyć i zdobywać nowe kwalifikacje oparte na łatwych do zweryfikowania efektach uczenia się: wiedzy, umiejętnościach i kompetencjach społecznych. Nowy system kwalifikacji zakłada, że w przyszłości, pracodawca widząc określony dyplom czy świadectwo, będzie doskonale wiedział, co wie i potrafi zrobić dana osoba. W dobie globalizacji równie istotne jest to, by kwalifikacje zdobyte w jednym kraju można łatwo odnosić do kwalifikacji uznawanych w innym.
Nie uda się tego osiągnąć bez dostosowania systemu zdobywania kwalifikacji w Polsce. A kluczowym elementem jest budowa Polskiej Ramy Kwalifikacji – czyli opisu ośmiu poziomów kwalifikacji, które można zdobyć dzięki edukacji formalnej i pozaformalnej.
Dzięki Europejskiej Ramie Kwalifikacji kwalifikacje zdobyte w jednym kraju UE mogą być łatwo rozumiane i opisywane w innym kraju.
Raport IBE przybliża ramę kwalifikacji w kontekście krajowym i europejskim, przedstawia koncepcję Polskiej Ramy Kwalifikacji oraz jej odniesienia do podstawy programowej kształcenia ogólnego. Badacze opisują także Krajowe Ramy Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego oraz prezentują zmiany zachodzące w szkolnictwie zawodowym.

Zobacz animację Raportu o stanie edukacji 2012
Pobierz Raport o stanie edukacji 2012

Raport o stanie edukacji 2011

Konferencje

  • Konferencja podsumowująca projekty EE i EWD
  • Zmienne konteksty edukacji a wyzwania Strategii Europa 2020
  • Konferencja podsumowująca badania pt. Polityka publiczna wobec osób z niepełnosprawnościami w Polsce – stan obecny i perspektywy
  • Konferencja Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej
  • Konferencja OzN
  • Konferencja pt. Nowe trendy w diagnozie specyficznych zaburzeń uczenia się: dysleksja i zaburzenie językowe SLI.

Seminaria

  • Rozwiązywanie problemów złożonych (complex problem solving) w pomiarze edukacyjnym - seminarium
  • Czy nauczyciele są źle wynagradzani? - seminarium
  • Model EWD dla II etapu edukacyjnego – napotkane problemy i próba ich przezwyciężenia - seminarium
  • Stare problemy i kilka nowych rozwiązań. Problemy trafności i rzetelności narzędzi pomiarowych - seminarium
  • Wybrane problemy porównywalności oceniania – wypracowanie maturalne z języka polskiego - seminarium
  • Wybrane problemy porównywalności oceniania - seminarium
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...