BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Seminaria i Konferencje

Laureaci trzeciej edycji konkursu "Lekcja dobrej historii"

Lekcja Dobrej Historii 2014Lekcja Dobrej Historii 2014

Warszawa, 25 września 2014

Konkurs “Lekcja dobrej historii” dobiegł końca. Tegoroczna, trzecia edycja cieszyła się wyjątkowo dużym zainteresowaniem, a większość spośród 41 zgłoszonych prac odznaczała się ciekawym i nowatorskim charakterem. Niestety znacząca część nadesłanych pomysłów nie spełniała podstawowego wymagania zawartego w regulaminie konkursu, a więc nie skłaniała uczniów do spojrzenia na wydarzenia bądź postaci historyczne z różnych punktów widzenia (par. 6 pkt. 5). Ostatecznie jury zdecydowało się nagrodzić 9 prac. Znalazły się wśród nich zarówno pomysł na lekcje w gimnazjum, jak i rozwiązania, których adresatem może być młodzież ucząca się w szkołach ponadgimnazjalnych. Wszystkie wyróżnione prace są pomysłowe i skutecznie rozwijają umiejętności zapisane w wymaganiach ogólnych podstawy programowej z historii. Co ważne, łatwo mogą z nich skorzystać inni nauczyciele.

Lista lauretaów trzeciej edycji konkursu “Lekcja dobrej historii”

  • Beata Buchwald: “Jak Europa przyjęła I rozbiór Polski?- praca ze źródłami”, Zespół Szkół w Mosinie
  • Magda Bylica: “Czy dał nam przykład Bonaparte, jak zwyciężać mamy?”, Gimnazjum im. ks. St. Słotwińskiego w Kamieniu
  • Andrzej Górniak: „Wydarzenia poznańskie” czy ”powstanie czerwcowe”?, XVI Liceum Ogólnokształcące im. K.K. Baczyńskiego, w Krakowie.
  • Dariusz Jądro: “Górnośląska propaganda plebiscytowa”, Zespół Szkół nr 1 im. Powstańców Śląskich, I Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Powstańców Śląskich w Rybniku
  • Katarzyna Machaj: “Sąd nad Napoleonem”, Gimnazjum nr 1 w Zielonej Górze
  • Katarzyna Sopolińska: “Rozwój cywilizacji przemysłowej - debata oksfordzka.”, Gimnazjum nr 4 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Zygmunta Wilkońskiego w Inowrocławiu
  • Paweł Wal: “Obraz Józefa Stalina w propagandzie komunistycznej”, Zespół Szkół Technicznych,. w Mielcu
  • Beata Woroniecka: “Blaski i cienie rządów Stanisława Augusta Poniatowskiego – lekcja powtórzeniowa.”, Gimnazjum nr 1 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Armii Krajowej w Strzelinie
  • Małgorzata Zarubajko: “Świat wielkich odkryć”, Gimnazjum Aslan im. C.S. Lewisa ul. Piotra Skargi w Głogowie
.

Konferencje powiatowe badania BECKER

Już od 15 września Zespół Ekonomii Edukacji wyrusza w Polskę w ramach konferencji powiatowych badania BECKER. Konferencje odbywać się będą w dziewięciu celowo dobranych powiatach, w których przeprowadzono badanie. Są to cztery miasta na prawach powiatu: Poznań, Tarnobrzeg, Siemianowice Śląskie oraz Świnoujście a także pięć powiatów ziemskich: sępoleński, giżycki, sokólski, głogowski i pruszkowski.

.

Czytaj więcej...

Narzędzia w działaniu - realizacja podstawy programowej w praktyce

Narzędzia w działaniu to przedsięwzięcie skierowane do nauczycieli gimnazjum. Polega na sprawdzeniu w praktyce lekcyjnej narzędzi wspierających realizację podstawy programowej.

Na przestrzeni ostatnich lat Instytut Badań Edukacyjnych przeprowadził szereg badań dotyczących wdrażania podstawy programowej, w tym dwukrotnie Diagnozę kompetencji gimnazjalistów. W efekcie zdiagnozowane zostały problemy i konkretne elementy sprawiające uczniom trudności w nauce poszczególnych przedmiotów. Pod koniec 2011 została uruchomiona na stronie IBE Baza Narzędzi Dydaktycznych bnd.ibe.edu.pl, zawierająca zadania wspierające kształcenie tych umiejętności uczniów, które podczas badań i egzaminu gimnazjalnego okazały się ich słabszą stroną. BND jest częścią prowadzonej przez IBE Bazy Dobrych Praktyk. 

Na potrzeby programu Narzędzia w działaniu Instytut Badań Edukacyjnych rozszerza pakiet zadań znanych z BND i łączy je w tematyczne koszyki przedmiotowe. Do sprawdzenia przygotowane będą jednostki z ośmiu przedmiotów: język polski, język angielski, matematyka, historia, biologia, chemia, fizyka i geografia (w skład koszyków: biologii, chemii, fizyki i geografii będą wchodziły również zadania, które odnoszą się do kilku przedmiotów przyrodniczych na raz). Każdy koszyk będzie podzielony na spójne całości – jednostki tematyczne.

Zadaniem nauczycieli z ponad 800 szkół na terenie całego kraju będzie przeprowadzenie serii lekcji z wykorzystaniem różnych jednostek tematycznych. Nauczyciel wybierze sobie dowolne, zgodne z wybranym celem dydaktycznym jednostki z pakietu i przeprowadzi lekcje z ich wykorzystaniem. Każdy nauczyciel sprawdzi od 8 do 18 jednostek tematycznych w przypadku matematyki, historii, języka angielskiego, a w przypadku języka polskiego, geografii, biologii, chemii, fizyki ‒ od 6 do 18. W sumie weryfikacji będzie podlegać między 3 a 5 tysięcy jednostek z każdego przedmiotu.

Nauczyciele odnotują następnie w raportach m.in., w jaki sposób uczniowie rozwiązywali zadania; jakie błędy popełniali najczęściej i z czym były one związane, czy były zrozumiałe dla uczniów, czy były pracochłonne, jakie pojawiły się trudności, czy zadania trzeba było adaptować, czy były pomocne w osiąganiu efektów uczenia się, czy zmieniły ich styl pracy z uczniami. W przypadku biologii, geografii, chemii i fizyki ważne będzie, czy zadanie zostało zrealizowane w połączeniu z obserwacją w terenie, jeśli nie to, czy obserwacja w terenie byłaby wskazana w celu lepszego zrozumienia omawianych zagadnień.

Nauczycieli będą wspomagać mentorzy dla każdego przedmiotu oraz specjalistyczna grupa wsparcia. Będą także uczestniczyli w zorganizowanych przez IBE warsztatach.

Przedsięwzięcie zostanie przeprowadzone w pierwszym semestrze roku szkolnego 2014/15.

Chcesz zgłosić swój udział? 
Zarejestruj się na platformie internetowej: www.edunarzedzia.pl/rejestracja najpóźniej do 26 września 2014 r.

Chcesz dowiedzieć się więcej? 
Zadzwoń pod bezpłatną infolinię: 800 151 404"

 
.

Uczenie i nauczanie matematyki - relacja z konferencji "Zawód nauczyciel"

„Ojciec Wirgiliusz” czy ekonom i urzędnik skarbowy, a może jeszcze ktoś inny? Jaki jest wizerunek oraz styl pracy nauczycieli matematyki na różnych etapach kształcenia, jakie oczekiwania w stosunku do pracy matematyków mają uczniowie, rodzice oraz sami nauczyciele, na czym polega sztuka nauczania matematyki i jaka jest różnica między zajęciami z matematyki, a jej nauczaniem, wreszcie jakie problemy napotykają podczas edukacji matematycznej uczeń i nauczyciel - to tylko niektóre z pytań i zagadnień jakie zostały przedyskutowane przez badaczy, ekspertów i praktyków podczas organizowanej przez IBE konferencji „Zawód nauczyciel. Raport o stanie edukacji 2013 – Międzynarodowe i krajowe wyniki badań” (25-26 czerwca 2014 r., Warszawa). Odpowiedzi były często zaskakujące…

.

Czytaj więcej...

Konferencja „Fundusze europejskie na edukację w latach 2014-2020. Nauczanie przedmiotów przyrodniczych"

Problematyka nauczania i uczenia się przedmiotów przyrodniczych oraz jej miejsce w nowej perspektywie finansowej była tematem spotkania zorganizowanego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. W dniu 10 lipca br. w Centrum Nauki Kopernik przedstawiciele samorządu terytorialnego i instytucji oświatowych spotkali się, aby dyskutować o możliwościach i wyzwaniach w zakresie podnoszenia jakości edukacji przyrodniczej w Polsce.  

.

Czytaj więcej...

Lekcja dobrej historii - zmiana terminu przesyłania zgłoszeń

Informujemy wszystkich nauczycieli zainteresowanych udziałem w konkursie Lekcja Dobrej Historii 2014, że termin nadsyłania zgłoszeń został przesunięty na 22 września 2014 r. 

Ogłoszenie wyników nastąpi 26 września 2014 r.

Spotkanie laureatów, wręczenie nagród i warsztaty odbędą się 16–17 października 2014 r. 

.

Konferencja: Zawód nauczyciel.

Zawód nauczyciel. Raport o stanie edukacji 2013 - Międzynarodowe i krajowe wyniki badań, to tytuł międzynarodowej konferencji, która odbywa się w dniach 25-26 czerwca 2014 roku w Warszawie. Podczas konferencji zostanie zaprezentowany najnowszy raport z Międzynarodowego Badania Nauczania i Uczenia się (TALIS) poświęcony nauczycielom i ich codziennej pracy. Nauczyciele i ich praca to także motyw przewodni tegorocznego Raportu o stanie edukacji 2013, którego główne wątki zostaną przedstawione na konferencji. Organizatorem konferencji jest Instytut Badań Edukacyjnych.

Zawód nauczyciel - strona konferencjiZawód nauczyciel - strona konferencji

Przejdź na stronę konferencji

Więcej informacji na temat Raportu o stanie edukacji 2013
Więcej informacji na temat Raportu TALIS

.

Czytaj więcej...

Co wiemy o polskich nauczycielach i stanie polskiej edukacji - czwarta edycja "Raportu o stanie edukacji"

Polscy 15-latkowie mają jeden z najwyższych poziomów kompetencji w Europie, na co wskazują wyniki międzynarodowego badania PISA. To w dużym stopniu zasługa nauczycieli i im też w znacznym stopniu poświęcona jest czwarta już edycja raportu o stanie edukacji – „Liczą się nauczyciele”, który opublikował Instytut Badań Edukacyjnych

Podobnie jak w poprzednich edycjach raport IBE opisuje kierunki zmian w polskiej edukacji, w tym dotyczące wykształcenia Polaków, ich szans na rynku pracy, ich wyborów edukacyjnych.  Stara się też pokazać obraz polskich nauczycieli: dostarcza odpowiedzi m.in. na pytania: co nauczyciele myślą o sobie i swojej pracy?, co inni myślą o nauczycielach?, ile pracują?, jak podnoszą swoje kompetencje? Obszerną cześć raportu stanowią portrety nauczycieli języka polskiego, matematyki, historii, języków obcych oraz nauczycieli przedmiotów przyrodniczych.

-->

Więcej informacji na temat Raportu

.

Nowe technologie w edukacji. Pomagają czy szkodzą? - konferencja prasowa

17 czerwca 2014 r., w siedzibie Instytutu Badań Edukacyjnych w Warszawie, odbyła się konferencja prasowa na temat wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych przez młodzież szkolną. Zaprezentowane wnioski przygotowano na podstawie analizy danych pochodzących z badania PISA oraz badania IBE dotyczącego gier komputerowych, które przeprowadzono wśród uczniów VI klas szkoły podstawowej.

Dr Michał Sitek i Kamil Sijko w trakcie konferencji prasowej Dr Michał Sitek i Kamil Sijko w trakcie konferencji prasowej

.

Czytaj więcej...

IBE na Kongresie Regionów w Świdnicy - zdjęcia

Stoisko IBE z materiałami informacyjnymiStoisko IBE z materiałami informacyjnymi

.

Czytaj więcej...

  • Konkurs

Strona 3 z 25

  • start
  • poprz.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • nast.
  • koniec

Konferencje

  • Konferencja podsumowująca projekty EE i EWD
  • Zmienne konteksty edukacji a wyzwania Strategii Europa 2020
  • Konferencja podsumowująca badania pt. Polityka publiczna wobec osób z niepełnosprawnościami w Polsce – stan obecny i perspektywy
  • Konferencja Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej
  • Konferencja OzN
  • Konferencja pt. Nowe trendy w diagnozie specyficznych zaburzeń uczenia się: dysleksja i zaburzenie językowe SLI.

Seminaria

  • Rozwiązywanie problemów złożonych (complex problem solving) w pomiarze edukacyjnym - seminarium
  • Czy nauczyciele są źle wynagradzani? - seminarium
  • Model EWD dla II etapu edukacyjnego – napotkane problemy i próba ich przezwyciężenia - seminarium
  • Stare problemy i kilka nowych rozwiązań. Problemy trafności i rzetelności narzędzi pomiarowych - seminarium
  • Wybrane problemy porównywalności oceniania – wypracowanie maturalne z języka polskiego - seminarium
  • Wybrane problemy porównywalności oceniania - seminarium
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...