Liderzy w projekcie
Pracownia testów - testy językowe

[powrót do strony głównej
Pracowni Testów]
Narzędzia dotyczące rozwoju językowego
TRJ
TRJ - Test Rozwoju Językowego
Autorzy: Magdalena Smoczyńska, Ewa Haman, Agnieszka Maryniak, Ewa Czaplewska, Grzegorz Krajewski, Natalia Banasik, Magdalena Kochańska, Magdalena Łuniewska
Autorzy podręcznika: Magdalena Smoczyńska, Ewa Haman, Agnieszka Maryniak, Ewa Czaplewska, Grzegorz Krajewski, Natalia Banasik, Magdalena Kochańska, Magdalena Łuniewska, Marta Morstin
Grupa wiekowa: 4;0-8;11 lat
Procedura:
- badanie indywidualne,
- łącznie trwa około 40 minut,
- podtesty nie są ograniczone czasowo,
- stała kolejność podtestów,
- zadaniem dziecka jest wskazywanie obrazków odpowiadających prezentowanym ustnie przez osobę badającą słowom lub zdaniom, nazywanie obrazków, powtarzanie lub dokańczanie zdań oraz odpowiadanie na pytania sprawdzające rozumienie wcześniej usłyszanego tekstu.Użytkownicy testu: psychologowie i logopedzi (po opanowaniu techniki badania, opisanej w podręczniku), zalecany udział w szkoleniu.Opis:
- wystandaryzowane i znormalizowane narzędzie psychometryczne do oceny poziomu rozwoju językowego dzieci,
- łącznie 6 podtestów sprawdzających rozumienie i użycie w mowie czynnej pojedynczych słów, konstrukcji składniowych, odmiany wyrazów, oraz rozumienie dłuższych tekstów,
- 4 podtesty to zadania obrazkowe (wymagające wyboru lub nazwania obrazka), 2 zawierają wyłącznie bodźce językowe (zdania do powtórzenia lub teksty, których rozumienie jest sprawdzane po przeczytaniu ich dziecku przez osobę badającą),
- w 5 podtestach pozycje są ułożone w kolejności losowej (przemieszane łatwe i trudniejsze), w podteście dotyczącym rozumienia tekstów, teksty są dobierane ze względu na wiek dziecka i poziom wykonania poprzednich etapów zadania, co jest oceniane na bieżąco.Zastosowanie:
- do oceny poziomu rozwoju językowego dziecka pod względem rozumienia i produkcji mowy w odniesieniu do rówieśników,
- do diagnozy zaburzeń językowych, w tym specyficznego zaburzenia językowego (SLI),
- w przypadku stwierdzenia rozwoju nietypowego, pozwala na sprawdzenie w jakim stopniu umiejętności językowe dziecka odbiegają od przeciętnych.Materiały:
- do prezentacji dziecku: 4 zeszyty z planszami obrazkowymi, lista zdań do powtarzania oraz zestaw tekstów do słuchania (prezentowane dziecku ustnie przez osobę badającą).
- dla osoby badającej: podręcznik, zestaw skróconych instrukcji pomocnych w trakcie przeprowadzania badania, zeszyt arkuszy odpowiedzi.
Wymagania sprzętowe:
zalecany dyktafon lub inny sprzęt nagrywający do nagrywania odpowiedzi dziecka.
Udostępnienie:
Test Rozwoju Językowego został rozesłany do publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych w całej Polsce.
IRMIK SIG
IRMIK SIG - Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji: SŁOWA I GESTY
Autor: Magdalena Smoczyńska
Autorzy podręcznika: Magdalena Smoczyńska, Grzegorz Krajewski, Magdalena Łuniewska,
Ewa Haman, Krzysztof Bulkowski, Magdalena Kochańska
Grupa wiekowa: dzieci w wieku od 8 do 18 miesięcy
Procedura:
- badanie kwestionariuszowe,
- kwestionariusz wypełniany przez rodziców (głównego opiekuna) dziecka, ew. z pomocą diagnosty
- w zależności od poziomu rozwoju dziecka wypełnienie kwestionariusza może zająć od kilku do kilkudziesięciu minut
Użytkownicy testu: psychologowie i pedagodzy z poradni specjalistycznych, logopedzi
Opis:
Kwestionariusz składa się z dwóch części:
- pierwsza część odnosi się do rozumienia i ewentualnie używania słów; składa się na nią:
- 27 pozycji dotyczących pierwszych przejawów rozumienia (podstawowe zwroty, polecenia itp.); osoba wypełniająca zaznacza przy każdej pozycji, czy dziecko rozumie / reaguje na dany zwrot;
- lista 380 słów pogrupowanych w 19 kategorii znaczeniowych i gramatycznych; przy każdym słowie osoba wypełniająca zaznacza, czy dziecko rozumie je oraz czy spontanicznie używa go w mowie
- trzy pytania typu tak/nie o naśladowanie i powtarzanie zasłyszanych słów i wypowiedzi;
- pytanie o to, czy dziecko zaczyna już łączyć ze sobą poszczególne wyrazy oraz miejsce na wpisanie przykładowych wypowiedzi dziecka
- druga część dotyczy używanych przez dziecko gestów i wykonywanych zabaw i czynności; składają się na nią 63 pozycje pogrupowane w kategorie odnoszące się do pierwszych gestów komunikatywnych, naśladowania czynności dorosłych, zabaw, rytuałów itp.
- wyniki poszczególnych części prezentują wysoki poziom rzetelności i trafności
- normy ogólnopolskie dla różnych grup wiekowych (w przedziałach miesięcznych)
Zastosowanie: wczesna diagnoza rozwoju mowy
Materiały:
- kwestionariusz w postaci 12-stronicowego zeszytu
- dla osoby badającej: krótki podręcznik z instrukcją i normami
Wymagania sprzętowe: brak
Udostępnienie: Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji — Słowa i Gesty, wraz z wersją dla starszych dzieci (IRMiK — Słowa i Zdania) oraz z podręcznikiem, zostanie rozesłany do poradni psychologiczno-pedagogicznych i ośrodków/poradni wczesnej interwencji w całej Polsce w listopadzie 2015.
IRMIK SIZ
IRMIK SIZ - Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji: SŁOWA I ZDANIA
Autor: Magdalena Smoczyńska
Autorzy podręcznika: Magdalena Smoczyńska, Grzegorz Krajewski, Magdalena Łuniewska,
Ewa Haman, Krzysztof Bulkowski, Magdalena Kochańska
Grupa wiekowa: dzieci w wieku od 18 do 36 miesięcy
Procedura:
- badanie kwestionariuszowe,
- kwestionariusz wypełniany przez rodziców (głównego opiekuna) dziecka, ew. z pomocą diagnosty
- w zależności od poziomu rozwoju dziecka wypełnienie kwestionariusza może zająć od kilku do kilkudziesięciu minut
Użytkownicy testu: psychologowie i pedagodzy z poradni specjalistycznych, logopedzi
Opis:
- Kwestionariusz składa się z:
- listy 670 słów pogrupowanych w 25 kategorii znaczeniowych i gramatycznych; przy każdym słowie osoba wypełniająca zaznacza, czy dziecko spontanicznie używa go w mowie
- trzech pytań typu tak/nie o naśladowanie i powtarzanie zasłyszanych słów i wypowiedzi;
- pytania o to, czy dziecko łączy już ze sobą poszczególne wyrazy
- miejsca na wpisanie przykładowych wielowyrazowych wypowiedzi dziecka oraz trzech najdłuższych takich wypowiedzi
- wyniki poszczególnych części prezentują wysoki poziom rzetelności i trafności
- normy ogólnopolskie dla różnych grup wiekowych (w przedziałach miesięcznych)
Zastosowanie:
- wczesna diagnoza rozwoju mowy
- ocena ryzyka zaburzeń językowych (w szczególności Specyficznego Zaburzenia Językowego)
Materiały:
- kwestionariusz w postaci 12-stronicowego zeszytu
- dla osoby badającej: krótki podręcznik z instrukcją i normami
Wymagania sprzętowe: brak
Udostępnienie: Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji — Słowa i Zdania, wraz z wersją dla młodszych dzieci (IRMiK — Słowa i Gesty) oraz z podręcznikiem, zostanie rozesłany do poradni psychologiczno-pedagogicznych i ośrodków/poradni wczesnej interwencji w całej Polsce w listopadzie 2015.
KIRMIK
KIRMIK - Krótki Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji
Autorzy: Grzegorz Krajewski, Magdalena Smoczyńska
Autorzy podręcznika: Magdalena Smoczyńska, Grzegorz Krajewski, Magdalena Łuniewska,
Ewa Haman, Krzysztof Bulkowski, Magdalena Kochańska
Grupa wiekowa: dzieci w wieku od 24 do 36 miesięcy
Procedura:
- badanie kwestionariuszowe,
- kwestionariusz wypełniany przez diagnostę w obecności rodzica (głównego opiekuna) dziecka
- wypełnienie kwestionariusza zajmuje kilka minut
Użytkownicy testu: pediatrzy, lekarze rodzinni
Opis:
Kwestionariusz składa się z:
- listy 100 słów; przy każdym słowie osoba wypełniająca zaznacza, czy dziecko spontanicznie używa go w mowie
- pytania o to, czy dziecko łączy już ze sobą poszczególne wyrazy
- kwestionariusz występuje w dwóch równoważnych wersjach KIRMiK-A i KIRMiK-B
- wyniki prezentują wysoki poziom rzetelności i trafności
- normy ogólnopolskie dla różnych grup wiekowych (w przedziałach miesięcznych)
Zastosowanie:
- wczesna diagnoza rozwoju mowy
- ocena ryzyka zaburzeń językowych (w szczególności Specyficznego Zaburzenia Językowego)
- narzędzie ma charakter przesiewowy
Materiały:
- jednostronicowy kwestionariusz
- dla osoby badającej: krótka instrukcja z tabelą norm
Wymagania sprzętowe: brak
Udostępnienie: Krótki Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji, wraz z krótką instrukcją i normami, zostanie rozesłany do przychodni zdrowia w całej Polsce w listopadzie 2015.
Język i komunikacja
Język i komunikacja – skala obserwacyjna dla nauczycieli
Autorka: Magdalena Kochańska
Autorki podręcznika: Magdalena Kochańska, Magdalena Łuniewska
Grupa wiekowa: docelowo I - VI klasa, aktualnie normy dla I klasy
Procedura: badanie indywidualne dzieci
Użytkownicy testu: nauczyciele (ewentualnie psychologowie, pedagodzy, logopedzi szkolni)
Opis:
Skala Język i Komunikacja (skrót: JK) jest standaryzowanym i normalizowanym narzędziem dla nauczycieli.
Spełnia trzy funkcje:
- narzędzia przesiewowego, do wykrywania ryzyka zaburzeń językowych i identyfikowania dzieci z trudnościami w sferze języka i komunikacji,
- narzędzia prognostycznego, przydatnego w ocenie postępów ucznia w tym zakresie,
- narzędzia profilaktycznego - służącego do ogólnej oceny funkcjonowania językowego dziecka.
W przypadku dzieci z trudnościami językowymi, uzyskane w skali JK wyniki pozwalają dość precyzyjnie określić rodzaj i natężenie tych trudności. Stosowanie skali jest więc pierwszym krokiem w podejmowaniu działań pomocowych - wyniki skali pozwalają na dostosowanie metod pracy i strategii komunikacyjnych do indywidualnych możliwości badanego dziecka oraz są sygnałem do rozpoczęcia postępowania diagnostyczno-terapeutycznego przez specjalistyczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
Zastosowanie: badanie przesiewowe pod kątem umiejętności językowych i komunikacyjnych oraz zaburzeń w tym zakresie
Materiały: podręcznik, arkusz odpowiedzi
Wymagania sprzętowe: brak
Udostępnienie: podręcznik i arkusze odpowiedzi dostępne na stronie WWW
Do pobrania
Do pobrania
- IRMIK SIG - Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji: SŁOWA I GESTY
- IRMIK SIZ - Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji: SŁOWA I ZDANIA
- KIRMIK - Krótki Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji - wersja A
- KIRMIK - Krótki Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji - wersja B
- Inwentarze Rozwoju Mowy i Komunikacji (IRMIK):
SŁOWA I GESTY, SŁOWA I ZDANIA. Podręcznik - KIRMIK - Krótki Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji - informacje dla lekarza pediatry lub lekarza rodzinnego
- Język i komunikacja. Skala obserwacyjna dla nauczycieli. Podręcznik
- Język i komunikacja. Skala obserwacyjna dla nauczycieli. Arkusz odpowiedzi
.
Pracownia testów
rozwoju językowego
Narzędzia - opisy
Autorzy: Grażyna Krasowicz-Kupis, Katarzyna Wiejak, Katarzyna M. Bogdanowicz,
Autor/autorzy podręcznika: Grażyna Krasowicz-Kupis, Katarzyna Wiejak, Katarzyna M. Bogdanowicz,
Grupa wiekowa:
- uczniowie rocznego oddziału przygotowania przedszkolnego
- uczniowie klasy I
Procedura:
- badanie indywidualne,
- badanie poszczególnymi testami baterii trwa od 3 do 5 minut,
- wiekszość testów nie jest ograniczona czasowo
- bateria może być stosowana w całości, ale także jest możliwość wykorzystywania i interpretacji pojedynczych testów
- wymagana jest dyskretna kontrola czasu
Użytkownicy testu: psychologowie i pedagodzy z poradni specjalistycznych, logopedzi
Opis:
w pełni wystandaryzowane i znormalizowane narzędzie do diagnozy funkcji językowych istotnych dla czytania i pisania.
bateria: |
|
|
|
|
|
|
|
|
- normy ogólnopolskie dla różnych grup wiekowych (w przedziałach półrocznych) uczniów oddziału rocznego przygotowania przedszkolnego oraz klasy I
Zastosowanie:
- do oceny sprawności językowych dziecka - fonologicznych
- w diagnozie gotowości szkolnej
- w pogłębionej diagnozie ryzyka specyficznego zaburzenia uczenia się, zwłaszcza dysleksji rozwojowej
- w diagnozie dzieci z zaburzeniami mowy, zwłaszcza artykulacji
Materiały:
- do prezentacji dziecku: plansza prezentujaca stworki Toro i Turo do zadań wykorzystujących sztuczne wyrazy
- dla osoby badającej: instrukcja i arkusze odpowiedzi do każdego testu
Wymagania sprzętowe: dyktafon do ewentualnego nagrywania odpowiedzi dziecka (opcjonalnie), urządzenie dyskretnie mierzące czas
Udostępnienie: Dostępne bezpłatnie. Bateria Testów Fonologicznych wraz z podręcznikiem
zostanie rozesłana do publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych w całej Polsce.
Autorzy: Elżbieta Awramiuk , Grażyna Krasowicz-Kupis, Katarzyna Wiejak, Katarzyna Bogdanowicz
Autor/autorzy podręcznika: Elżbieta Awramiuk , Grażyna Krasowicz-Kupis, Katarzyna Wiejak, Katarzyna Bogdanowicz
Grupa wiekowa: uczniowie rocznego oddziału przygotowania przedszkolnego, uczniowie klasy I
Procedura:
- badanie indywidualne
- badanie poszczególnymi testami baterii trwa od 3 do 20 minut, całe badanie baterią trwa maksymalnie do 40 minut (klasa I)
- badanie testami pisania nie jest ograniczone czasowo
- bateria może być stosowana w całości, ale także jest możliwość wykorzystywania i interpretacji pojedynczych testów
Użytkownicy testu: psychologowie i pedagodzy z poradni specjalistycznych
Opis:
- w pełni wystandaryzowane i znormalizowane, kompleksowe narzędzie do diagnozy czynności pisania (w aspekcie poprawności)
- bateria:
- składa się z 6 testów:
Napisy – dziecko wskazuje układ liter bardziej prawdopodobny w języku polskim (świadomość grafotaktyczna, kluczowa dla opanowania pisma)
Wyrazy – układanie – budowanie prostych wyrazów z ruchomego alfabetu
Wyrazy – pisanie 1 – pisanie ze słuchu prostych wyrazów
Wyrazy – uzupełnianie – pisanie wyrazów z trudnością ortograficzną powiązaną z fleksją
Wyrazy – pisanie 2 –pisanie ze słuchu
Tekst – dyktando „Rybka Lena”.
- obejmuje róznorodne sprawności – od najprostszych – świadomość grafotaktyczna czy ukłądanie prostych wyrazów z liter, po złożone – jak świadomośc morfologiczna w pisaniau czy zapisywanie tekstu ze słuchu
- wykorzystuje materiał o różnym stopniu zgodności wymowy z pisownią
- zróżnicowane zadania – wskazywanie właściwej odpowiedzi, samodzielne układanie wyrazów, samodzielne pisanie wyrazów i tekstu ze słuchu, uzupełnianie luk w zdaniach
- wszystkie testy baterii prezentują wysoki poziom rzetelności i trafności
- normy ogólnopolskie dla różnych grup wiekowych (w przedziałach półrocznych) uczniów oddziału rocznego przygotowania przedszkolnego oraz klasy I
Zastosowanie:
- do oceny poprawności pisania dzieci na róznym poziomie rozwoju tych umiejętności
- w diagnozie gotowości szkolnej
- w pogłębionej diagnozie ryzyka specyficznego zaburzenia uczenia się, zwłaszcza dysleksji rozwojowej czy izolowanych zaburzen pisania (dysortografii)
Materiały:
do prezentacji dziecku:
- zeszyt testowy w formie kołonotatnika Test Napisy
- ruchomy alfabet zestaw 14 pojedynczych obrazków do testu Wyrazy -układanie
- plansza testowa dla dziecka „Kot” (test Wyrazy – uzupełnianie)
- arkusze badania do testów Wyrazy – układanie, Wyrazy – pisanie 1, Wyrazy – pisanie 2, Wyrazy –uzupełnianie oraz Tekst – dyktando „Rybka Lena”
dla osoby badającej: instrukcja i arkusze odpowiedzi do każdego testu
Wymagania sprzętowe: nie dotyczy
Udostępnienie: Dostępny bezpłatnie. Bateria Testów Pisania wraz z podręcznikiem zostanie rozesłana do publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych w całej Polsce.
Autorzy: Grażyna Krasowicz-Kupis, Katarzyna M. Bogdanowicz, Katarzyna Wiejak,
Autor/autorzy podręcznika: Grażyna Krasowicz-Kupis, Katarzyna M. Bogdanowicz, Katarzyna Wiejak,
Grupa wiekowa: uczniowie rocznego oddziału przygotowania przedszkolnego, uczniowie klasy I
Procedura:
• badanie indywidualne
• badanie poszczególnymi testami baterii trwa około 3 minut, całe badanie baterią trwa maksymalnie do 20 minut (klasa I)
• badanie niektórymi testami jest ograniczone czasowo
• bateria może być stosowana w całości, ale także jest możliwość wykorzystywania i interpretacji pojedynczych testów
Użytkownicy testu: psychologowie i pedagodzy z poradni specjalistycznych
Opis:
- w pełni wystandaryzowane i znormalizowane, kompleksowe narzędzie do diagnozy czynności czytania (w aspekcie tempa i poprawności)
- bateria:
- składa się z 6 testów:
-
- Rozpoznawanie liter – wskazywanie na planszy nazwanych przez badającego liter
- Nazywanie Liter- samodzilene nazywanie liter przez dziecko, prezentowanych w seriach na planszach
- Tekst – czytanie głosne tekstu wiązanego
- Wyrazy - czytanie niepowiązanych wyrazów
- Wyspa– czytanie prostych pseudowyrazów w kontekście zabawnych ilustracji
- Sztuczne wyrazy – czytanie izolowanych pseudowyrazów
- obejmuje róznorodne sprawności – od najprostszych – jak rozponawanie i nazywanie liter, po złożone – jak czytanie sztucznych wyrazów czy tekstu
- wykorzystuje sztuczne wyrazy
- wszystkie testy baterii prezentują wysoki poziom rzetelności i trafności
- normy ogólnopolskie dla różnych grup wiekowych (w przedziałach półrocznych) uczniów oddziału rocznego przygotowania przedszkolnego oraz klasy I
Zastosowanie:
- do oceny tempa i poprawności czytania dzieci na róznym poziomie rozwoju tych umiejętności; pozwala także jakościowo charakteryzować poziom umiejętności oraz obszary trudności
- w diagnozie gotowości szkolnej
- w pogłębionej diagnozie ryzyka specyficznego zaburzenia uczenia się, zwłaszcza dysleksji rozwojowej
Materiały:
do prezentacji dziecku:
- zeszyty testowe „Nazywanie liter” i „Rozpoznawanie liter”
- plansze testowe „Tekst”, „Wyrazy”, „Sztuczne Wyrazy”
- zeszyt testowy „Wyspa” z planszami testowymi w formie kołonotatnika, zawierający: planszę testową „Wyspa” oraz 4 plansze ze sztucznymi wyrazami do czytania
- plansza „Toro i Turo” prezentująca stworki do testów z wykorzystaniem sztucznych wyrazów
dla osoby badającej:
instrukcja i arkusze odpowiedzi do każdego testu
przesłona w formacie B5
Wymagania sprzętowe: dyktafon do nagrywanie odpowiedzi dziecka, urządzenie dyskretnie mierzące czas
Udostępnienie: Dostępny bezpłatnie. Bateria Testów Pisania wraz z podręcznikiem zostanie rozesłana do publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych w całej Polsce.
Grupa wiekowa: 5,6,7 rok życia
Procedura: Badanie indywidualne
Użytkownicy testu: psychologowie i pedagodzy z poradni specjalistycznych
Opis:
Sprawdza umiejętności dzieci istotne z punktu widzenia nauki pisania, czytania i matematyki, m.in. sprawność manualną, spostrzegawczość, umiejętność porównywania wielkości przedmiotów. Jest testem wykonania, mierzącym faktyczne umiejętności poprzez próbki zachowania dziecka, nie zaś opinie o tych możliwościach wyrażane przez rodziców, nauczycieli czy same dzieci.
TUNSS to test adaptatywny, diagnozując umiejętności, dopasowuje trudność zadań do tego, co dziecko już potrafi: w efekcie samo badanie trwa krótko, a dzieci nie muszą ani zmagać się z zadaniami zbyt trudnymi, ani przesadnie łatwymi.
Próba normalizacyjna: ogólnopolska, reprezentatywna, N=3500
Zastosowanie: Badanie umiejętności związanych z pisaniem, czytaniem i umiejętności matematycznych u dzieci rozpoczynających naukę szkolną
Materiały: Tablet, Aplikacja testująca, Papierowe arkusze do wybranych zadań
Udostępnienie:
Bezpłatne szkolenie z testu wraz z tabletami umożliwiającymi jego stosowanie zostało zaoferowane wszystkim publicznym poradniom psychologiczno pedagogicznym w Polsce. Na zaproszenie odpowiedziało 330 poradni, niemal 600 przeszkolonych diagnostów prowadzi obecnie diagnozę ww testem. Tunss został już zastosowany w Polsce na około 11 tysiącach dzieci.
Autorzy: Grzegorz Sędek, Izabela Krejtz
Grupa wiekowa: 5,6,7 rok życia
Procedura: Badanie indywidualne
Użytkownicy testu: psychologowie i pedagodzy z poradni specjalistycznych
Opis:
wersja dla małych dzieci na tabletach, indywidualnie z psychologiem, wersja dla młodzieży i dorosłych na komputery typu PC, możliwe stosowanie audytoryjne
Próba normalizacyjna dla młodszych dzieci próba ogólnopolska reprezentatywna N=1500, dla młodzieży i dorosłych próba ogólnopolska N=1600
Test Pamięci Roboczej jest narzędziem do pomiaru pamięci roboczej wg koncepcji Klausa Oberauera. Pamięć robocza - jako mechanizm integrujący procesy uwagowe i pamięciowe - jest bardzo ważnym konstruktem współczesnej psychologii poznawczej, ponieważ umożliwia diagnozę potencjału poznawczego jednostki w sposób odrębny od diagnozy poziomu wiedzy. Pamięć robocza jest ważnym predyktorem osiągnięć szkolnych. Wyniki testu daja znacznie silniejsze możliwości predykcyjne niż np. testów inteligencji.
Zastosowanie: Badanie pamięci roboczej
Materiały: Aplikacja komputerowa, komputer lub tablet
Udostępnienie: Bezpłatne szkolenie z testu wraz z tabletami umożliwiającymi jego stosowanie zostało zaoferowane wszystkim publicznym poradniom psychologiczno pedagogicznym w Polsce. Na zaproszenie odpowiedziało 330 poradni, niemal 600 przeszkolonych diagnostów prowadzi obecnie diagnozę ww testem. Tunss został już zastosowany w Polsce na około 8 tysiącach dzieci.
Test w wersji dla młodzieży i dorosłych nie został jeszcze udostępniony.
Narzędzia - opisy i materiały do pobrania
Autorzy: Grażyna Krasowicz-Kupis, Katarzyna Bogdanowicz, Katarzyna Wiejak
Autor/autorzy podręcznika: Katarzyna Wiejak , Grażyna Krasowicz-Kupis, Katarzyna Bogdanowicz
Grupa wiekowa:
nauczyciele uczniów
- rocznego oddziału przygotowania przedszkolnego
- klasy I.
Procedura: badanie bazuje na
- obserwacji pojedynczych uczniów,
- wywiadzie z rodzicem dziecka na temat jego rozwoju
Użytkownicy testu: nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej, nauczyciele oddziałów rocznego przygotowania przedszkolnego
Opis:
SPE to skala obserwacyjna przeznaczona dla nauczycieli dzieci w RPP i I klasie. Składa się z dwóch części wypełnianych przez nauczyciela:
- SPE-N – wypełniana na podstawie obserwacji dziecka, obejmuje rozwój poznawczy w sferze językowej, percepcyjno-motorycznej oraz uwagę, w klasie I – dodatkowo umiejętności czytania i pisania;
- SPE-R – wypełniana na podstawie wywiadu z rodzicami. Dotyczy wczesnego rozwoju dziecka, szczególnie rozwoju mowy;
- wszystkie części SPE prezentują wysoki poziom rzetelności i trafności;
- normy ogólnopolskie dla dwóch etapów edukacyjnych (w przedziałach półrocznych) - uczniów rocznego oddziału przygotowania przedszkolnego oraz klasy I.
Zastosowanie:
- narzędzie dla nauczycieli
- do oceny sprawności rozwoju mowy i rozwoju psychomotorycznego dziecka na podstawie obserwacji nauczyciela –pozwala wychwycić deficyty rozwojowe
- pomocne we wstępnej fazie diagnozy gotowości szkolnej
- przesiewowe dla diagnozy ryzyka specyficznego zaburzenia uczenia się, zwłaszcza dysleksji rozwojowej
- pomocne dla dzieci podejrzanych o problemy z rozwojem językowym – jako wstępny etap diagnozy logopedycznej czy pedagogicznej
Materiały: instrukcja i arkusz testowy dla nauczyciela
Wymagania sprzętowe: nie dotyczy
Udostępnienie: Bateria Testów Fonologicznych wraz z podręcznikiem zostanie rozesłana do publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych w całej Polsce.
Materiały do pobrania
- arkusz odpowiedzi SPE IBE – RPP
- arkusz odpowiedzi SPE IBE – KLASA I
- podręcznik do Skali Prognoz Edukacyjnych
Grupa wiekowa: 1,5 - 5 rok życia
Procedura: Badanie indywidualne rodziców
Użytkownicy testu: psychologowie i pedagodzy z poradni specjalistycznych
Opis: Zestaw narzędzi kwestionariuszowych pozwalających na diagnozę rozwoju społecznego i emocjonalnego małych dzieci.Próba normalizacyjna: ogólnopolska, reprezentatywna, N=3500
Kwestionariusz Styl adaptacji pozwala na diagnozę dwóch wymiarów funkcjonowania społecznego: (1) uspołecznienie, charakteryzujące się posiadaniem kompetencji społecznych prowadzących do zaangażowania dziecka w nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktów społecznych oraz (2) eksternalizacja, przejawiająca się w podejmowaniu przez dziecko zachowań buntowniczych, negatywistycznych i agresywnych;
Kwestionariusz Reakcja na nowość pozwala na ocenę szybkości adaptacji dziecka do nowych warunków oraz sposobu reagowania przez nie na nowe bodźce: osoby, miejsca, przedmioty;
Kwestionariusz Koncentracja pozwala na ocenę zdolności dziecka do wykonywania zadań wymagających skupienia uwagi i wytrwałości.
Kwestionariusze są adresowane do rodziców, którzy udzielają informacji na temat funkcjonowania ich dziecka i pozwalają na dokonanie szybkiej oceny rozwoju dziecka w danym obszarze oraz zaplanowanie dalszych kroków diagnostycznych mających na celu pogłębienie wiedzy na temat funkcjonowania dziecka i rodziny.
Zastosowanie: Badanie rozwoju społeczno emocjonalnego małych dzieci
Materiały: Arkusze testowe
Udostępnienie: Podręcznik do testu dostępny na stronie WWW
Podręcznik do testów: Diagnoza funkcjonowania społeczno-emocjonalnego dziecka w wieku od 1,5 do 5,5 lat
Poradnik: Rozwój społeczno-emocjonalny w pierwszych sześciu latach życia. Perspektywa jednostki, rodziny i społeczeństwa
Kwestionariusze
Skala - Koncentracjapobierz |
|
Skala - Reakcja na nowośćpobierz |
|
Kwestionariusz - Styl adaptacjipobierz |
Zapraszamy do udziału w SZKOLENIACH z zakresu korzystania z tych narzędzi.
Lekcja dobrej historii

Pracownia historii | Kontakt: ldh@ibe.edu.pl |
O konkursie
Jury konkursu Instytutu Badań Edukacyjnych "Lekcja dobrej historii" wybrało 19 najlepszych praktyk nauczania historii w szkołach gimnazjalnych.
LISTA LAURETAÓW |
Kliknij, by zobaczyć listę |
Przedmiotem konkursu "Lekcja dobrej historii" były metody nauczania rozwijające u uczniów umiejętności ogólne wskazane w podstawie programowej, a więc m.in. tworzenie narracji historycznej czy analizę i interpretację źródeł . Uczestnicy zgłosili 52 pomysły, z których jury wyróżniło 19. Podczas oceniania pod uwagę brano, na ile dana metoda przyczynia się do rozwoju umiejętności ogólnych, jej pomysłowość, a także uniwersalność.
Chodziło o to, aby pomysł mógł być bez większego trudu wykorzystany przez innych. - Niestety musieliśmy odrzucić sporo naprawdę ciekawych zgłoszeń, których realizacja wymagała zbyt wielkich przygotowań lub udziału osób o wyjątkowej wiedzy czy umiejętnościach – wyjaśnia prof. Choińska-Mika. - Z drugiej strony pomysły te świadczą, że wśród nauczycieli historii w gimnazjach są prawdziwi entuzjaści gotowi poświęcić swój czas i pracę, aby dostarczyć młodzieży niezwykłych i pouczających przeżyć.
Uroczyste rozdanie nagród – czytników e-booków – odbyło się 21 czerwca w Baranowie Sandomierskim. Spotkanie było okazją nie tylko do omówienia prac, ale także przeprowadzenia warsztatów nt. kształcenia umiejętności ogólnych z historii, podczas których uczestnicy będą mogli wykorzystać swoją wiedzę i pomysłowość (przeczytaj relację).
Zwycięskie prace będą opublikowane m.in. na stronie Instytutu Badań Edukacyjnych. Organizatorzy chcą, by konkurs stał się wydarzeniem cyklicznym. Ogłoszenie kolejnego jest planowane na jesień 2012 roku.
Konkurs zorganizowała pracownia historii Instytutu Badań Edukacyjnych w ramach projektu „Entuzjaści edukacji”. Patronem medialnym jest redakcja miesięcznika "Mówią Wieki".
Pracownia historii | Kontakt: ldh@ibe.edu.pl |
Regulamin konkursu
W pigułce
- W konkursie mogli wziąć udział tylko nauczyciele historii w gimnazjach.
- Zgłaszane praktyki muszą rozwijać umiejętności ogólne wymienione w podstawie programowej dla gimnazjów.
- Konkurs organizowany jest w trzech kategoriach: fragment lekcji, scenariusz lekcji, cykl lekcji.
PLIKI DO POBRANIA (pdf) |
- W każdej kategorii uczestnik może zgłosić tylko jedną praktykę.
- Zgłaszający musi być autorem danej praktyki.
- Zgłaszane praktyki muszą być wcześniej rzeczywiście wykorzystane podczas lekcji.
- Biorący udział w konkursie godzą się, że zaproponowane przez nich praktyki Instytut Badań Edukacyjnych będzie publikował i propagował za pomocą wybranych przez siebie metod.
- Nagrodami w konkursie są czytniki e-booków Kindle.
Pracownia historii | Kontakt: ldh@ibe.edu.pl
Kategorie praktyk
W naszym konkursie zgłaszaną praktykę można zgłosić w jednej z trzech kategorii. Poniżej opis każdej z nich:
Lekcja - dotyczy jednej jednostki lekcyjnej; zawiera temat lekcji, cele, metody, wykorzystywane materiały, tok lekcji wraz z opisem rekapitulacji wtórnej i pierwotnej
Cykl lekcji - dotyczy realizacji więcej niż jednej jednostki lekcyjnej, nie musi składać się z kolejnych lekcji, może się składać z wybranych lekcji realizowanych w ciągu roku szkolnego, powiązanych jednak poprzez kształcone umiejętności historyczne (np. umiejętności chronologiczne, tworzenie narracji), tematykę zajęć (np. dotyczące sztuki, kultury, życia codziennego, rewolucji przemysłowej), formowane postawy (np. lokalny patriotyzm). Wystarczy przedstawić opis praktyki pokazujący jej zalety zawierający informacje o kontekście stosowanego rozwiązania, tematach lekcji, celach, metodach, wykorzystywanych materiałach.
Fragment lekcji - dotyczy efektywnego realizowania elementów lekcji z wykorzystaniem pomocy lub/i metod dydaktycznych np.: materiałów audiowizualnych, nowych technologii, pracy poza klasą, pracy w grupie.
Pracownia historii | Kontakt: ldh@ibe.edu.pl
Terminy konkursowe
Pracownia historii | Kontakt: ldh@ibe.edu.pl |
Lista lauretaów
Jury postanowiło nagrodzić 19 spośród 52 zgłoszonych praktyk nauczania historii w gimnazjach. Wyróżnione prace są pomysłowe i skutecznie rozwijają umiejętności ogólne z historii. Co ważne, łatwo mogą z nich skorzystać inni nauczyciele.
- Skutki odkryć geograficznych” pani Joanny Bodzek, Zespół Szkół w Kamiennej Górze (pow. kamiennogórski, woj. dolnośląskie)
- .„Kultura i nauka w XVII wieku- redagujemy gazetę Barokówka” pani Beaty Buchwald, Zespół Szkół w Mosinie (pow. poznański, woj. wielkopolskie).
- „Czas wielkich zmian- lekcja powtórzeniowa metodą mapy mentalnej” pani Beaty Buchwald, Zespół Szkół w Mosinie (pow. poznański, woj. wielkopolskie).
- „Społeczeństwo i samorząd średniowiecznego miasta” Magdaleny Bylicy, Gimnazjum w Kamieniu (pow. krakowski, woj. małopolskie).
- „Utrwalenie wiadomości z kultury Starożytnego Egiptu i kultury antycznej” pani Katarzyny Falkowskiej, Gimnazjum nr 113 przy Ośrodku Szkolno – Wychowawczym dla Dzieci Niesłyszących im. J. Sikorskiego w Poznaniu (woj. wielkopolskie).
- „Znaczenie zjazdu gnieźnieńskiego dla państwa polskiego” pani Janiny Jezierskiej-Bobak, Gimnazjum nr 3 w Bachowicach (pow. wadowicki, woj. małopolskie).
- „Znam rozumiem i posługuję się pojęciami” pana Tomasza Kozakiewicza, Społeczne Gimnazjum Językowe Nasza Szkoła/Zespół Szkół nr 7 im. B Bukowskiego w Koszalinie (woj. zachodniopomorskie).
- „Gdybym był …. – czyli wcielanie się uczniów w postacie historyczne” pana Tomasza Kozakiewicza, Społeczne Gimnazjum Językowe Nasza Szkoła/Zespół Szkół nr 7 im. B Bukowskiego w Koszalinie (woj. zachodniopomorskie).
- „Historia ukryta w łęczyckich ulicach” pani Jolanty Kuropatwy, Gimnazjum im. Czesława Miłosza w Topoli Królewskiej (pow. łęczycki, woj. łódzkie).
- „Kultura pogańskich Słowian” pani Marioli Orłowskiej, Gimnazjum nr 91 im. Stanisława Staszica w Warszawie (woj. mazowieckie).
- „Kultura oświecenia w Polsce. Czasy stanisławowskie” pani Małgorzaty Piechy, Gimnazjum w Jasienicy (pow. bielski, woj. śląskie).
- „Ślązacy w Teksasie” pani Donaty Podkowy, Gimnazjum im. I. Sendler w Toszku (pow. gliwicki, woj. śląskie).
- „Warsztaty z historii starożytnej” pani Barbary Sowy, Gimnazjum w Siedliskach (pow. gorlicki, woj. małopolskie).
- „Zabory na ziemiach polskich - cykl lekcji oraz gra terenowa” pani Natalii Szumskiej, Gimnazjum nr 124 im. Polskich Noblistów w Warszawie (woj. mazowieckie).
- „Konstytucja 3 maja według Jana Matejki” pana Tomasza Szymkiewicza, Gimnazjum nr 34 im. Tony'ego Halika w Toruniu (woj. kujawsko-pomorskie).
- „Słowo o polskich Sarmatach - lekcja o roli i znaczeniu kultury sarmackiej oraz jej wpływu na życie polskiej szlachty” pana Piotra Ulatowskiego, Prywatne Gimnazjum nr 22 Lauder-Morasha w Warszawie (woj. mazowieckie).
- „Renesans w Krakowie” pani Moniki Witalis-Malinowskiej, Społeczne Gimnazjum nr 7 im. J. Słowackiego w Krakowie (woj. małopolskie).
- „Śladami Antyku po Wałczu” pana Piotra Wojtanka, Gimnazjum nr 3 im. Mikołaja Kopernika w Wałczu (pow. wałecki, woj. zachodniopomorskie).
- „Polska pierwszych Piastów – powtórzenie” pana Macieja Wycinka, Gimnazjum Programów Indywidualnych w Gdańsku Oliwie (woj. pomorskie).
Wszystkim uczestnikom konkursu dziękujemy za udział, a zwycięzcom gratulujemy. Zapraszamy również do udziału w kolejnej edycji konkursu, która zostanie ogłoszona jeszcze w tym roku.
Jury:
prof. dr hab. Jolanta Choińska-Mika, lider Zespołu Dydaktyk Szczegółowych IBE,
Zofia Teresa Kozłowska, Wiceprezes Polskiego Towarzystwa Historycznego
Wojciech Kalwat, Mówią Wieki
Jakub Lorenc, członek Pracowni Historii IBE,
Jacek Staniszewski, członek Pracowni Historii IBE
.