Narzędzia w działaniu to przedsięwzięcie skierowane do nauczycieli gimnazjum. Polega na sprawdzeniu w praktyce lekcyjnej narzędzi wspierających realizację podstawy programowej.
Na przestrzeni ostatnich lat Instytut Badań Edukacyjnych przeprowadził szereg badań dotyczących wdrażania podstawy programowej, w tym dwukrotnie Diagnozę kompetencji gimnazjalistów. W efekcie zdiagnozowane zostały problemy i konkretne elementy sprawiające uczniom trudności w nauce poszczególnych przedmiotów. Pod koniec 2011 została uruchomiona na stronie IBE Baza Narzędzi Dydaktycznych bnd.ibe.edu.pl, zawierająca zadania wspierające kształcenie tych umiejętności uczniów, które podczas badań i egzaminu gimnazjalnego okazały się ich słabszą stroną. BND jest częścią prowadzonej przez IBE Bazy Dobrych Praktyk.
Na potrzeby programu Narzędzia w działaniu Instytut Badań Edukacyjnych rozszerza pakiet zadań znanych z BND i łączy je w tematyczne koszyki przedmiotowe. Do sprawdzenia przygotowane będą jednostki z ośmiu przedmiotów: język polski, język angielski, matematyka, historia, biologia, chemia, fizyka i geografia (w skład koszyków: biologii, chemii, fizyki i geografii będą wchodziły również zadania, które odnoszą się do kilku przedmiotów przyrodniczych na raz). Każdy koszyk będzie podzielony na spójne całości – jednostki tematyczne.
Zadaniem nauczycieli z ponad 800 szkół na terenie całego kraju będzie przeprowadzenie serii lekcji z wykorzystaniem różnych jednostek tematycznych. Nauczyciel wybierze sobie dowolne, zgodne z wybranym celem dydaktycznym jednostki z pakietu i przeprowadzi lekcje z ich wykorzystaniem. Każdy nauczyciel sprawdzi od 8 do 18 jednostek tematycznych w przypadku matematyki, historii, języka angielskiego, a w przypadku języka polskiego, geografii, biologii, chemii, fizyki ‒ od 6 do 18. W sumie weryfikacji będzie podlegać między 3 a 5 tysięcy jednostek z każdego przedmiotu.
Nauczyciele odnotują następnie w raportach m.in., w jaki sposób uczniowie rozwiązywali zadania; jakie błędy popełniali najczęściej i z czym były one związane, czy były zrozumiałe dla uczniów, czy były pracochłonne, jakie pojawiły się trudności, czy zadania trzeba było adaptować, czy były pomocne w osiąganiu efektów uczenia się, czy zmieniły ich styl pracy z uczniami. W przypadku biologii, geografii, chemii i fizyki ważne będzie, czy zadanie zostało zrealizowane w połączeniu z obserwacją w terenie, jeśli nie to, czy obserwacja w terenie byłaby wskazana w celu lepszego zrozumienia omawianych zagadnień.
Nauczycieli będą wspomagać mentorzy dla każdego przedmiotu oraz specjalistyczna grupa wsparcia. Będą także uczestniczyli w zorganizowanych przez IBE warsztatach.
Przedsięwzięcie zostanie przeprowadzone w pierwszym semestrze roku szkolnego 2014/15.
Chcesz zgłosić swój udział?
Zarejestruj się na platformie internetowej: www.edunarzedzia.pl/rejestracja najpóźniej do 26 września 2014 r.
Chcesz dowiedzieć się więcej?
Zadzwoń pod bezpłatną infolinię: 800 151 404"