BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Z przejawami agresji w szkole styka się większość polskich uczniów

Opublikowano: 4 Maj 2015

Rozmowa z Jadwigą Przewłocką z Zespołu Badań Nauczycieli IBE na temat przemocy w szkole w świetle analiz przeprowadzonych przez IBE.
Temat przemocy w szkole jest wyzwaniem dla współczesnej szkoły. Jakie najważniejsze problemy wskazują wyniki analiz IBE?

Jadwiga Przewłocka: Przygotowany przez IBE przegląd badań pokazał, że z przejawami agresji w szkole styka się większość polskich uczniów, przy czym najczęściej jest to agresja werbalna i relacyjna (wyzywanie, wyśmiewanie, wykluczanie, rozpowszechnianie kłamstw). Agresja fizyczna jest rzadsza. Najbardziej niepokojąca forma szkolnej przemocy: tzw. dręczenie szkolne dotyka ok. jednej dziesiątej uczniów. Skala problemu jest największa w ostatnich klasach szkół podstawowych, nieco mniejsza w gimnazjach, najrzadziej zaś problem agresji i przemocy dotyka uczniów szkół ponadgimnazjalnych (zwłaszcza liceów).

W analizie zwrócono uwagę właśnie na dręczenie, które jest systematycznym stosowaniem przemocy wobec ucznia lub uczennicy. Dlaczego jest to szczególnie niebezpieczne?

JP: Ze względu na konsekwencje – i to nie tylko te bezpośrednie, ale przede wszystkim długofalowe. Dręczenie to celowe, długotrwałe i powtarzalne działania ucznia lub kilku uczniów, którzy mają przewagę nad ofiarą i są jej świadomi. Może to być zarówno przemoc fizyczna, jak i psychiczna – wbrew powszechnym przekonaniom, ta druga może być znacznie bardziej dotkliwa dla ofiary. Dziecku, młodej osobie trudno jest się bronić przed takim zachowaniem, nierzadko jest ono skazane na długotrwałe prześladowanie, które może z czasem narastać. Wśród negatywnych konsekwencji dręczenia badacze wskazują m.in. depresję, obniżoną samoocenę ofiary. Jednak konsekwencje dotyczą także agresorów oraz świadków (którzy mogą również być zastraszeni). Uczniowie, uczestnicząc w tej sytuacji, uczą się niewłaściwych schematów zachowań, a w świadkach narastać może poczucie winy i bezsilności.

IBE nie poprzestało na analizach danych i postanowiło przeprowadzić własne badanie dotyczące przemocy w szkole. Na jakim etapie jest badanie i kiedy będą znane wyniki?

JP: W celu uzyskania bardziej dokładnych, pogłębionych i aktualnych danych na temat przemocy w polskiej szkole konieczne było przeprowadzenie przez IBE nowego badania zakrojonego na szeroką skalę, które zostało zrealizowane w listopadzie i grudniu 2014 roku. Badanie w szkołach objęło nie tylko uczniów, ale też ich wychowawców, pozostałych nauczycieli, pedagogów szkolnych i dyrektorów. Obecnie trwają prace nad przygotowaniem końcowego raportu z badania i już niedługo udostępnimy jego wyniki.

 

 

Przeczytaj również w "Wydarzeniach"

  • Konferencja: Zawód nauczyciel.
  • Prace nad badaniem TALIS
  • Rusza największe badanie nauczycieli - TALIS 2013
  • O badaniu TALIS na VII Kongresie Zarządzania Oświatą
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli - Ile pracy poza pracą

Publikacje

  • Jak skutecznie współpracować i komunikować się z rodzicami i społecznością lokalną - broszura informacyjna
  • Jak skutecznie współpracować i komunikować się z rodzicami i społecznością lokalną. Poradnik dla nauczycieli i dyrektorów
  • Laboratorium Mikrobadań IBE - raport z badania
  • Nauczyciele a osiągnięcia szkół (na podstawie danych TALIS i wyników egzaminu gimnazjalnego)
  • Początkujący nauczyciele. Raport z badania jakościowego.

Zespoły, badania, ludzie

  • Analiza regulacji prawnych zawodu nauczyciela w Polsce
  • Analiza regulacji prawnych zawodu nauczyciela w Polsce (2)
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Badanie początkujących nauczycieli
  • Bezpieczeństwo w szkole, klimat szkoły, klimat klasy wśród uczniów, nauczycieli i dyrektorów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych

Seminaria i konferencje

  • Czy nauczyciele są źle wynagradzani? - seminarium
  • Konferencja: Zawód nauczyciel.

Raport podsumowujący projekt : „Entuzjaści edukacji”

 

raport podsumowujacy EE

Raport przedstawia główne wnioski ze zrealizowanego w latach 2010-2015 projektu badawczego „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”, a także rekomendacje dla dalszych zmian w edukacji.

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji

ROSE 2014 okadka mala

Prezentujemy piąty przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych Raport o stanie edukacji. Egzaminy zewnętrzne w polityce i praktyce edukacyjnej

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji 2013

Raport o stanie edukacji 2012

Raport o stanie edukacji 2011

Raport o stanie edukacji 2010

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...