BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Autoselekcja na progu gimnazjum – działania rodziców w kontekście działań szkół i polityki samorządu

autoselekcja

O badaniu

O badaniu

Zgodnie z Ustawą o systemie oświaty, w publicznym szkolnictwie podstawowym i gimnazjalnym w Polsce obowiązuje zasada rejonizacji kształcenia. Wedle tej zasady, rada gminy zobowiązana jest do takiego zaplanowania sieci publicznych szkół podstawowych i gimnazjów, dla których gmina jest organem prowadzącym, aby umożliwić wszystkim dzieciom realizację obowiązku szkolnego w jednej z tych szkół. Odbywa się to przez wyznaczenie obwodów dla szkół podstawowych i gimnazjów oraz organizację dowozów do tych szkół. W Polsce zasada rejonizacji nie jest stosowana restrykcyjnie - rodzice chcący posłać dziecko do szkoły w innym obwodzie mogą to zrobić, pod warunkiem uzyskania zgody szkoły docelowej.
Taka sytuacja sprawia, że w warunkach formalnie obowiązującej w szkolnictwie publicznym zasady rejonizacji, splatają się dwa, sprzeczne z nią, oddolne procesy selekcyjne: na pierwszy z nich składają się działania szkół związane z rekrutacją uczniów spoza własnego obwodu (ten proces nazywamy w badaniu selekcją na progu szkolnym/gimnazjalnym), drugi obejmuje działania rodziców, związane z „omijaniem” obwodu - wybór szkoły i zabiegi mającymi na celu faktyczne zapewnienie w niej miejsca dla swojego dziecka (ten określamy mianem autoselekcji na progu szkolnym/gimnazjalnym).

Cel badania

Cel badania

  • Rozpoznanie oczekiwań rodziców odnośnie do kariery edukacyjnej dziecka.
  • Rozpoznanie kryteriów, według których rodzice dokonują wyboru gimnazjum, decydując się na pozostanie przy szkole rejonowej lub posyłając dziecko do szkoły poza obwodem bądź niepublicznej (autoselekcja).
  • Rekonstrukcja działań, jakie podejmują rodzice wobec wybranej szkoły gimnazjalnej i określenie, jaki wpływ na te działania ma autoselekcja szkolna oraz oczekiwania rodziców odnośnie do kariery edukacyjnej dziecka
  • Poznanie i zrozumienie powodów, dla których szkoły publiczne decydują się na działania selekcyjne
  • Rekonstrukcja polityki samorządów lokalnych wobec szkolnej selekcji i autoselekcji

Jak badamy

Jak badamy

Badanie zostanie przeprowadzone w dwóch miastach wojewódzkich o dużym stopniu zróżnicowania międzyszkolnego we wrześniu i październiku 2014 roku. Planowane jest przeprowadzenie 148 indywidualnych wywiadów pogłębionych z przedstawicielami samorządów, dyrektorami szkół oraz rodzicami uczniów z drugich klas gimnazjum. Za wywiady z dyrektorami oraz przedstawicielami samorządów odpowiadają współpracownicy terenowi IBE. Wywiady z rodzicami realizować będzie firma PBS.

Raport

Raport

Autoselekcja na progu gimnazjum – działania rodziców w kontekście działań szkół i polityki samorządu. [PDF,1.1MB]

 

Kontakt

Kontakt

mail: ibe@ibe.edu.pl

tel.: 22 24 17 100

 

.

Przeczytaj również w "Wydarzeniach"

  • Laureaci trzeciej edycji konkursu "Lekcja dobrej historii"
  • Międzynarodowe badanie KeyCoNet – Twój głos ma znaczenie!
  • Baza Dobrych Praktyk wyróżniona przez KeyCoNet

Publikacje

  • Diagnoza zmian w sieci szkół podstawowych i gimnazjów 2007–2012
  • Likwidacja szkół podstawowych oraz przekazywanie szkół stowarzyszeniom
  • Mobilność społeczna i przestrzenna w kontekście wyborów edukacyjnych. Raport z badania

Zespoły, badania, ludzie

  • Bezpieczeństwo w szkole, klimat szkoły, klimat klasy wśród uczniów, nauczycieli i dyrektorów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych
  • Mobilność społeczna i przestrzenna w kontekście jakości edukacji
  • Średniookresowe efekty zmian w sieci szkolnej
  • Zespół Analiz Średniookresowych

Raport podsumowujący projekt : „Entuzjaści edukacji”

 

raport podsumowujacy EE

Raport przedstawia główne wnioski ze zrealizowanego w latach 2010-2015 projektu badawczego „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”, a także rekomendacje dla dalszych zmian w edukacji.

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji

ROSE 2014 okadka mala

Prezentujemy piąty przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych Raport o stanie edukacji. Egzaminy zewnętrzne w polityce i praktyce edukacyjnej

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji 2013

Raport o stanie edukacji 2012

Raport o stanie edukacji 2011

Raport o stanie edukacji 2010

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...