BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Trafności narzędzia pomiarowego można sformułować w kategoriach zdolności formułowania wniosków dotyczących konkretnie sformułowanych pytań badawczych. Rzetelność to, w uproszczeniu, dokładność z jaką pozwala nam narzędzie wnioskować o mierzonej cesze. Trafność i rzetelność narzędzi pomiarowych w naukach społecznych zawsze będą obarczone problemami związanymi z cechami respondentów, ich motywacją, chęcią współpracy, dyspozycjami psychicznymi i indywidualnymi cechami poznawczymi oraz sytuacją pomiarową. Na seminarium zaprezentowane zostanie kilka metod statystycznych potencjalnie zwiększających trafność i rzetelność skal kwestionariuszowych i testów umiejętności poprzez uwzględnienie cech stałych i sytuacyjnych respondentów. Omówione zostaną następujące metody korekty skal szacunkowych: dekompozycja skal szacunkowych, opisy kotwiczące oraz model pomiarowy uwzględniający zmienną aprobaty społecznej.

Przedstawimy również modele potencjalnie zwiększające trafność i rzetelność testów umiejętności: mieszany model IRT, model HYBRYDOWY, oraz HYBRYDOWY model stopnia przynależności.

Osoby bardziej zainteresowane szczegółami technicznymi zachęcamy do przeczytania załączonych tekstów:

  • K. Świst, P. Skórska, A. Pokropek – Wykorzystanie mieszanych modeli IRT do detekcji egzaminowanych o niskiej motywacji, [pobierz dokument w formacie pdf, 0.5MB]
  • A. Pokropek – Dekonstrukcja skal szacunkowych. Przykład skali znajomości pojęć matematycznych uczniów w PISA 2012, [pobierz dokument w formacie pdf, 0.2MB]
  • U. Bockenholt – Modeling Motivated Misreports to Sensitive Survey Questions, [pobierz dokument w formacie pdf, 0.4MB]
  • E. Erosheva – Latent class representation of the Grade of Membership model, [pobierz dokument w formacie pdf, 0.14MB]
  • G. King i inni – Enhancing the Validity and Cross-Cultural Comparability of Measurement in Survey Research, [pobierz dokument w formacie pdf, 0.5MB]
  • K.A. Boughton, K. Yamamoto – A HYBRID Model for Test Speededness. [pobierz dokument w formacie pdf, 0.18MB]

Siedemnaste spotkanie seminarium odbędzie się w dniu 6 listopada 2014 r. w godz. 13:00-15:30 w sali B 9 w siedzibie IBE przy ul. Górczewskiej 8 w Warszawie.

Spotkanie jest przygotowane przez Zespół Analiz Osiągnięć Uczniów.

Wprowadzenie do dyskusji przedstawi Artur Pokropek.

Prosimy o zgłaszanie obecności do dnia 31 października do godz. 14:00 do Grażyny Kraśniewskiej, g.krasniewska@ibe.edu.pl. Liczba miejsc ograniczona.

Zespoły, badania, ludzie

  • Ewaluacja wewnętrzna projektu EWD
  • Zespół Analiz Osiągnięć Uczniów

Seminaria i konferencje

  • Czy nauczyciele są źle wynagradzani? - seminarium
  • Ewaluacja wewnętrzna w szkole podstawowej - konferencja
  • Lokalne bezrobocie a wyniki uczniów na egzaminach zewnętrznych - seminarium
  • Model EWD dla II etapu edukacyjnego – napotkane problemy i próba ich przezwyciężenia - seminarium
  • Rozwiązywanie problemów złożonych (complex problem solving) w pomiarze edukacyjnym - seminarium

Raport podsumowujący projekt : „Entuzjaści edukacji”

 

raport podsumowujacy EE

Raport przedstawia główne wnioski ze zrealizowanego w latach 2010-2015 projektu badawczego „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”, a także rekomendacje dla dalszych zmian w edukacji.

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji

ROSE 2014 okadka mala

Prezentujemy piąty przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych Raport o stanie edukacji. Egzaminy zewnętrzne w polityce i praktyce edukacyjnej

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji 2013

Raport o stanie edukacji 2012

Raport o stanie edukacji 2011

Raport o stanie edukacji 2010

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...