"Laboratorium myślenia" - rozpoczynamy III cykl badania
- Opublikowano: 28 Sie 2013
.
Laboratorium myślenia jest pierwszym w Polsce, przeprowadzanym na tak dużą skalę badaniem kompetencji uczniów z zakresu przedmiotów przyrodniczych. W sposób szczególny uwzględniona jest w nim diagnoza umiejętności istotnych z punktu widzenia społeczeństwa obywatelskiego, takich jak posługiwanie się metodą naukową przy rozwiązywaniu problemów, w tym: wnioskowanie, formułowanie pytań badawczych, stawianie i weryfikacja hipotez, określanie związków przyczynowo-skutkowych czy odróżnianie faktów od opinii. Zebrany w trakcie trwającego kilka lat badania materiał umożliwi śledzenie skutków zmian systemowych związanych m.in. z wprowadzeniem nowej podstawy programowej do szkół i nową formuła egzaminu gimnazjalnego. Wyniki badania posłużą do formułowania rekomendacji mających na celu doskonalenie systemu edukacji.
III cykl badania realizowany będzie na terenie 180 wylosowanych szkół w terminie od 30 września do 31 października 2013 roku i weźmie w nim udział ponad 14 000 uczniów. Po raz pierwszy w tym cyklu wezmą w nim udział nie tylko uczniowie rozpoczynający naukę w szkole ponadgimnazjalnej ale również ich starsi koledzy z klas drugich. Chodzi o to, by zdiagnozować poziom umiejętności zarówno u tegorocznych absolwentów gimnazjów jak i u uczniów, którzy ukończyli pełny cykl podstawowej edukacji przyrodniczej (przypominamy, że nauka przedmiotów przyrodniczych w zakresie podstawowym kończy się w szkole ponadgimnazjalnej po pierwszej klasie).
Uczniowie przez dwie godziny lekcyjne rozwiążą test składający się z 52 zadań zamkniętych z zakresu biologii, chemii, fizyki i geografii oraz wypełnią kwestionariusz, w którym odpowiedzą na pytania dotyczące m.in. ich zainteresowań przedmiotami przyrodniczymi oraz metod nauczania, z którymi zetknęli się na lekcjach z tych przedmiotów.
Wyniki III cyklu badania, po ich szczegółowej analizie i opracowaniu, będą podane do wiadomości publicznej w postaci raportu. Ponadto każda szkołą biorąca udział w badaniu otrzyma – natychmiast po ich opracowaniu - wyniki swoich uczniów już w pierwszym kwartale 2014 roku.
W trakcie badania Pracownia Przedmiotów Przyrodniczych przekaże szkołom narzędzia dydaktyczne, wspierające pracę nauczyciela-przyrodnika w postaci odtajnionych po I i II cyklu badania zadań, opatrzonych komentarzami ekspertów.