BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Europejskie Badania Jakości Edukacji Szkolnej – doświadczenia Holandii i wnioski dla polskiego systemu edukacyjnego

Opublikowano: 10 Gru 2012

Duże zainteresowanie, jakim cieszyło się zorganizowane w roku ubiegłym przez Pracownię Historii seminarium z cyklu „Badania i polityka edukacyjna", przedstawiające metody badania jakości pracy szkół w Wielkiej Brytanii, dało asumpt do zorganizowania kolejnego spotkania. Odbyło się ono w dniach 29-30 listopada 2012 roku w Warszawie. W tym roku szczególną uwagę poświęcono holenderskiemu systemowi egzaminacyjnemu – tematem seminarium były „EUROPEJSKIE BADANIA JAKOŚCI EDUKACJI SZKOLNEJ – DOŚWIADCZENIA HOLANDII I WNIOSKI DLA POLSKIEGO SYSTEMU EDUKACYJNEGO”.

.

Gościem specjalnym seminarium był historyk Huub Kurstjens, reprezentujący holenderską firmę CITO, która zajmuje się, między innymi, tworzeniem egzaminów dla instytucji państwowych i prywatnych. Pierwszy dzień seminarium przeznaczony został na prezentację rozwiązań holenderskich. Dowiedzieliśmy się, jak zorganizowany jest system edukacji szkolnej w Holandii, a także jak działa tamtejszy system egzaminacyjny. Szczególną uwagę i zainteresowanie uczestników seminarium budził duży zakres autonomii nauczycieli i szkół holenderskich w organizacji procesu i wyboru treści nauczania. Huub Kurstjens wyjaśnił również, na czym polega rola CITO w tworzeniu centralnych egzaminów państwowych.

W spotkaniu wzięło udział ponad 30 specjalistów reprezentujących polskie instytucje edukacyjne, zarówno państwowe (Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi, Okręgowa Komisja Edukacyjna w Warszawie, Kuratorium Oświaty w Warszawie, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Instytut Badań Edukacyjnych), jak i niezależne (Centrum Edukacji Obywatelskiej). Liczne pytania do gościa i ciekawa dyskusja, jaka wywiązała się pomiędzy uczestnikami seminarium, były dowodem na wagę podejmowanych problemów. Uczestnicy dostrzegli szereg zbieżności między podstawowymi założeniami egzaminacyjnymi w Polsce i w Holandii.

W trakcie drugiego dnia seminarium Huub Kurstjens, odpowiedzialny w CITO za tworzenie egzaminów z historii, przedstawił Pracowni Historii sposoby konstruowania zadań w Holandii oraz omówił nowatorskie metody egzaminowania przy pomocy multimedialnych testów komputerowych. Spotkanie miało charakter dwustronnej wymiany doświadczeń – nasz gość zapoznał się z polskim systemem szkolnictwa i założeniami wprowadzonej niedawno w Polsce reformy edukacji historycznej.

Wybór systemu edukacyjnego Holandii jako tematu na tegoroczne seminarium podyktowany był wspomnianymi interesującymi zbieżnościami w pewnym zakresie z systemem polskim, a także doskonałą renomą, jaką cieszy się firma CITO także poza Holandią.

Raport podsumowujący projekt : „Entuzjaści edukacji”

 

raport podsumowujacy EE

Raport przedstawia główne wnioski ze zrealizowanego w latach 2010-2015 projektu badawczego „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”, a także rekomendacje dla dalszych zmian w edukacji.

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji

ROSE 2014 okadka mala

Prezentujemy piąty przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych Raport o stanie edukacji. Egzaminy zewnętrzne w polityce i praktyce edukacyjnej

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji 2013

Raport o stanie edukacji 2012

Raport o stanie edukacji 2011

Raport o stanie edukacji 2010

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...