Pomóżmy dzieciom z SLI
- Opublikowano: 6 Lip 2012
Ponad 7 procent dzieci w Polsce później od rówieśników zaczyna mówić, a w późniejszym okresie życia nie rozumie zdań złożonych, ma kłopot z doborem słów oraz inne kłopoty z mówieniem. Nie są to dzieci z autyzmem, ani mniej sprawne umysłowo. Nie są to również dzieci mające kłopoty ze słuchem. Bez odpowiedniej pomocy będą miały kłopoty w szkole, w kontaktach z rówieśnikami i dorosłymi. Niemal w każdej klasie lub grupie przedszkolnej jest jedno lub dwoje takich dzieci.
Po raz pierwszy w Polsce spotykają się specjaliści z całego świata i polscy praktycy – logopedzi, psychologowie i nauczyciele, by rozmawiać o tym, jak im pomóc - międzynarodowa konferencja naukowa pod tytułem „SPECYFICZNE ZABURZENIE JĘZYKOWE – DIAGNOZA, PROGNOZA, INTERWENCJA” (Specific Language Impairment – SLI) potrwa od 5 do 8 lipca.
.
– Trzeba znaleźć metody, aby pomóc dzieciom cierpiącym na specyficzne zaburzenie językowe. Najważniejsza jest umiejętność zdiagnozowania tego zaburzenia – powiedziała minister edukacji narodowej Krystyna Szumilas, która otwierała konferencję. – Ważne jest m.in. przygotowanie nauczycieli do pracy z dziećmi ze specyficznymi trudnościami językowymi. Ważne też, by zachęcać dzieci do mówienia podczas lekcji.
Minister oczekuje, że powstaną polskie narzędzia diagnostyczne i programy szkoleniowe dla nauczycieli. Podkreśliła, że problem z mową, to także problem z rozumieniem nie tylko bardziej złożonych tekstów literackich, ale również np. zadań matematycznych. A to nieuchronnie prowadzi do problemów z nauką. .
- Mam w głowie te granicę 15 procent dzieci, które sobie nie radzą. 15 procent to granica, do której w międzynarodowym badaniu kompetencji 15-latków PISA dążymy – powiedział dyrektor IBE Michał Federowicz – Polska jest jednym z nielicznych krajów, które te granicę osiągnęły. Jednak, jak pomyślę o tych 7 procentach dzieci z SLI, zastanawiam się, czy to nie one są znaczną częścią tej grupy dzieci, która sobie nie radzi. Marzy mi się, że im pomożemy.
Konferencję zorganizował Instytut Badań Edukacyjnych, który uruchamia badania zmierzające do opracowania wystandaryzowanych testów językowych dla polskich dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, co umożliwi diagnozowanie u nich SLI, przygotowuje programy szkoleniowe dla nauczycieli przedszkolnych oraz planuje przygotowanie koncepcji wspierania dzieci z SLI obejmującą zarówno system oświaty, jak i kształcenie specjalistów, którzy mogliby tym dzieciom udzielać wsparcia.
Potrzebę zorganizowania konferencji poświęconej SLI widziały wiodące polskie ośrodki akademickie: Uniwersytet Adama Mickiewicza, Uniwersytet Gdański, Uniwersytet Jagielloński, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Uniwersytet Warszawski, a także Instytut „Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka”. Przyjechało na nią z wykładami kilkunastu wybitnych specjalistów z USA, Wielkiej Brytanii, Kanady, Izraela, Francji.
Współinicjatorami spotkania są towarzystwa naukowe reprezentujące specjalności po problematyką SLI: Polskie Towarzystwo Logopedyczne, Polskie Towarzystwo Psychologiczne i Towarzystwo Kultury Języka.
Honorowy patronat nad konferencją objęła Małżonka Prezydenta RP Pani Anna Komorowska.