BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Trzy pytania do Zofii Zasackiej

Opublikowano: 5 Lip 2013

Rozmowa z Zofią Zasacką z Pracowni Języka Polskiego o „Badaniu czytelnictwa dzieci i młodzieży”, które rozpocznie Instytut Badań Edukacyjnych

.

Jakich informacji ma dostarczyć planowane przez IBE badanie?

Badanie pozwoli zobaczyć m.in. jak często uczniowie czytają książki, jakie tytuły wybierają, co ich motywuje do czytania. W badaniu rozdzielone zostaną czytelnictwo w ramach obowiązku szkolnego i poza nim - zamierzamy dowiedzieć się ile czasu na czytanie poświęcają wśród wszystkich innych zajęć po szkole. Ponieważ w badaniu uczestniczyć będą dwie grupy: 12-latkowie oraz 15-latkowie, możliwe będzie również zaobserwowanie zmian zachodzących w postawach czytelniczych związanych z dorastaniem.
Chcemy też sprawdzić, jak uczniowie do czytania książek wykorzystują nowe media, Internet i technologie cyfrowe.
Badanie umożliwi również opisanie związków między czytelnictwem uczniów a kulturą popularną i młodzieżową oraz trendami we współczesnej literaturze przeznaczonej dla dzieci i młodzieży.

Jakie są dotychczasowe wnioski z badań dotyczących czytelnictwie dzieci i młodzieży?

Badania czytelnictwa: ogólnopolskie sondaże realizowane w 2003 r., 2010 r. i badania jakościowe na przełomie 2012/2013 r. wskazują na silne zróżnicowanie postaw czytelniczych nastolatków. To ile i jakie książki czytają uwarunkowane jest czynnikami społeczno-demograficznymi. Największe zróżnicowanie wynika z płci. Dziewczęta są bardziej aktywne czytelniczo, mają szersze zainteresowania i potrzeby lekturowe, liczniej uczestniczą w społecznej komunikacji związanej z czytanymi lekturami. Wyraźny jest też wpływ rodziny.
Obserwuje się spadek aktywności czytelniczej i pozytywnego stosunku do lektury książkowej wśród chłopców oraz w środowisku młodzieży wiejskiej i pochodzącej z małych miasteczek. Można zauważyć też, że uczniowie preferują i wybierają inne książki niż literatura, z którą mają do czynienia na lekcjach języka polskiego.

Kiedy rozpocznie się badanie IBE i kogo dokładnie obejmie?

„Badanie czytelnictwa dzieci i młodzieży" obejmuje reprezentatywną, ogólnopolską próbę uczniów kończących VI klasę szkoły podstawowej i III klasę gimnazjum. W badaniu, które rozpocznie się jesienią tego roku, będzie uczestniczyło 200 szkół.

Raport podsumowujący projekt : „Entuzjaści edukacji”

 

raport podsumowujacy EE

Raport przedstawia główne wnioski ze zrealizowanego w latach 2010-2015 projektu badawczego „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”, a także rekomendacje dla dalszych zmian w edukacji.

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji

ROSE 2014 okadka mala

Prezentujemy piąty przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych Raport o stanie edukacji. Egzaminy zewnętrzne w polityce i praktyce edukacyjnej

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji 2013

Raport o stanie edukacji 2012

Raport o stanie edukacji 2011

Raport o stanie edukacji 2010

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...