Trzy pytania do prof. Rafała Piwowarskiego
- Opublikowano: 9 Sty 2013
Rozmowa z prof. Rafałem Piwowarskim z Zespołu Badań Nauczycieli IBE o kolejnej edycji badania TALIS 2013
.W styczniu rozpoczyna się rekrutacja do badania TALIS 2013, skierowanego do nauczycieli i dyrektorów szkół. Czego się dzięki niemu dowiemy?
TALIS, międzynarodowe badania nauczania i uczenia się, już po raz drugi odbędzie się w Polsce i 33 krajach świata. Rozpocznie się w lutym 2013 r. Poświęcone jest m.in. przekonaniom dotyczącym nauczania i uczenia się, sposobom i warunkom pracy zarówno nauczycieli jak i dyrektorów szkół.
Poza ogólną charakterystyką nauczycieli - kim są, w jakich warunkach pracują, badamy, jaki jest stopień feminizacji zawodu – dowiemy się też, w jaki sposób doskonalą się zawodowo, jakie stosują praktyki, sposoby nauczania na lekcji. Poznamy opinie na temat informacji zwrotnej, która dotyczy ich oceny. Czy jest ona dokonywana przez dyrektorów szkół, innych nauczycieli czy przez zewnętrzne organy, a także czy przydaje się w ich pracy, czy może jest tak rzadka, że nie zwracają na nią uwagi.
Ważnym elementem badania jest obszar, który w skrócie możemy nazwać klimatem szkoły, klimatem klasy. To m.in. relacje między nauczycielem i uczniami, czynniki utrudniające prowadzenie lekcji.
Jako nowy element do badania wprowadzono tzw. mobilność nauczycieli. Pytamy, czy wyjeżdżali za granicę w celach zawodowych.
Pytania do dyrektorów dotyczą zaś samej szkoły, przywództwa szkolnego, oceny nauczycieli, klimatu szkoły, integracji nowych nauczycieli i mentorningu, a także satysfakcji zawodowej.
Jak dokładnie będzie wyglądało badanie?
Badanie realizowane jest w szkołach podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimanzjalnych.
Rozpocznie się wysłaniem do wylosowanych szkół pism przewodnich, w których informujemy dyrektorów, iż dana szkoła została wylosowana do badania i prosimy o wyznaczenie szkolnego koordynatora badania (najchętniej dyrektora szkoły). Następnie współpracownicy IBE skontaktują się ze szkolnymi koordynatorami telefonicznie lub osobiście i poproszą ich o sporządzenie anonimowego wykazu nauczycieli pracujących w danej szkole. Posłuży nam to do wylosowania próby nauczycieli do badania. W kolejnym kroku poprosimy wylosowanych nauczycieli o zdecydowanie, czy zechcą wypełnić kwestionariusz w wersji elektronicznej, czy papierowej. W tym pierwszym wypadku nauczyciele otrzymają od nas numer indentyfikacyjny i hasło, za pomocą którego będą mogli zalogować się do systemu ankiety internetowej. Zachęcamy aby jak najwięcej osób wybrało ten sposób udziału w badaniu. Pozostałym nauczycielom kwestionariusze wyślemy pocztą. Zapewniamy poufność zbieranych danych na każdym etapie badania.
W celu rozwiania wątpliwości nauczycieli i dyrektorów dotyczących jakiegokolwiek aspektu badania uruchomione zostały infolinie (22 24 17 146 oraz 800 422 612).
Dlaczego z punktu widzenia nauczyciela warto brać udział w badaniu TALIS?
To badanie bardzo duże, międzynarodowe o wzrastającej randze. Uczestnictwo w nim jest prestiżem. Stwarza – w sensie pośrednim – nauczycielom i dyrektorom szkół okazję do wyrażania swoich poglądów i chociaż cząstkowy udział w kształtowaniu polityki oświatowej. Daje też nauczycielom okazję do tego, by porównać jak ich opinia wygląda na tle opinii innych nauczycieli. A będzie to grupa kilkudziesięciu tysięcy nauczycieli z całego świata.
Badanie jest dobrowolne, ale gorąco zachęcam nauczycieli i dyrektorów: weźcie w nim udział!
Więcej informacji o badaniu TALIS
Raporty z badania TALIS 2008