BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Efekty wychowawcze szkoły - test funkcjonowania moralnego (EWS)

Opublikowano: 24 Mar 2014

Efekty wychowawcze szkoły- test funkcjonowania moralnegoZespół Wczesnej Edukacji

O badaniu

O badaniu

Konstrukcja narzędzia psychologicznego do pomiaru funkcjonowania moralnego i społeczno-emocjonalnego uczniów w ich otoczeniu szkolnym w celu scharakteryzowania klimatu szkoły.

Funkcjonowanie uczniów pozostaje pod wpływem przekonań podstawowych przekazywanych przez rodzinę, ale działanie uczniów w szkole zależy od czynników sytuacyjnych, czyli jest uwarunkowane warunkami panującymi w placówce (Zimbardo, 1999). Środowisko nauki ucznia jest kształtowane na poziomie szkoły poprzez istniejący w niej styl przywództwa (ang.school leadership) oraz klimat (ang. school climate; Bryk i in., 2010; Blum, McNeely, & Rinehart, 2002; Kennelly & Monrad, 2007; National High School Center, 2008; Oliver, 2007; Ostaszewski, 2012). Dobry klimat szkoły sprzyja niższemu odsetkowi problemów wychowawczych, zachowań ryzykownych i agresji szkolnej wśród uczniów (por.np. "Agresja i przemoc uczniowska a klimat szkoły", raport ORE, 2007; Szymańska, 2003) oraz lepszym osiągnięciom szkolnym (BRIEF, 2004). Niektóre badania wskazują silniejszy wpływ zmiennych indywidualnych na klimat szkoły czy klasy niż zmiennych na poziomie klasy czy szkoły (por.np.Wissink i in., 2013). Pomiar funkcjonowania moralnego uczniów i przekonań podstawowych innych członków społeczności szkolnej, czyli nauczycieli i dyrektora szkoły, pozwala na analizę zgodności postaw z dominującym w społeczeństwem zasadami moralnymi (Żylicz, 2010). Badanie klimatu szkoły powinno obejmować zarówno punkt widzenia uczniów, jak i nauczycieli (Mitchell, 2010; Barile i in., 2012) ze względu na różnice w percepcji tych dwóch grup i skupianie się na innych aspektach oraz poziomach klimatu szkoły (klasa vs.szkoła).

Cel badania

Cel badania

Problematyka badania jest zgodna z zakresem kompetencji społecznych nabywanych w toku kształcenia ogólnego i deskryptorami uniwersalnymi kompetencji społecznych określonymi przez Polską Ramę Kwalifikacji. Narzędzie będzie służyło do scharakteryzowania jednego z wymiarów klimatu szkoły. Klimat szkoły zaś jest korelatem problemów wychowawczych i zachowań ryzykownych uczniów, więc wyniki "Kwestionariusza funkcjonowania moralnego" powinny w przyszłości pozwolić na uzyskanie ważnej składowej wskaźnika (indeksu) klimatu szkoły. Jeśli narzędzie będzie miało zadowalające charakterystyki psychometryczne, to zostanie udostępnione do celów naukowo- badawczych w zakresie badania klimatu szkoły i funkcjonowania moralnego uczniów. Kwestionariusz wzmocni zasób narzędzi badawczych, diagnostycznych i monitorujących efektywność szkół w zakresie wychowania.

Metodologia

Metodologia

W badaniu "EWS- Kwestionariusz funkcjonowania moralnego" udział wezmą uczniowie (n=420), nauczyciele (n=200) oraz dyrektorzy (n=12) szkół podstawowych (klasy VI), gimnazjalnych (kl.I i III) i ponadgimnazjalnych (kl.I). Szkoły będą mieściły się w gminach wielkomiejskich i wiejskich i/lub wiejsko-miejskich o niższym i wyższym statusie ekonomicznym. Dobór szkół do badania będzie kwotowy.

Badanie "EWS- Test funkcjonowania moralnego" ma na celu stworzenie nowego narzędzia psychologicznego typu "papier- ołówek", dlatego będzie miało charakter ankiety audytoryjnej. 

 

.

Zespoły, badania, ludzie

  • Przygotowanie i pilotaż Testu Pamięci Roboczej dla uczniów szkoły podstawowej oraz gimnazjum
  • Standaryzacja baterii narzędzi do diagnozy psychospołecznego funkcjonowania dziecka w wieku 1,5 – 5,5 l. (18-66 mieś.)
  • Zespół Wczesnej Edukacji

Raport podsumowujący projekt : „Entuzjaści edukacji”

 

raport podsumowujacy EE

Raport przedstawia główne wnioski ze zrealizowanego w latach 2010-2015 projektu badawczego „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”, a także rekomendacje dla dalszych zmian w edukacji.

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji

ROSE 2014 okadka mala

Prezentujemy piąty przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych Raport o stanie edukacji. Egzaminy zewnętrzne w polityce i praktyce edukacyjnej

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji 2013

Raport o stanie edukacji 2012

Raport o stanie edukacji 2011

Raport o stanie edukacji 2010

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...