
|
|
|
Nasze badania
![]() |
Szkolne Uwarunkowania Efektywności KształceniaPytania badawcze dotyczyć będą związku między cechami środowiska szkolnego a efektywnością kształcenia w szkołach podstawowych. >>> |
![]() |
Badanie początkujących nauczycieliBadanie jakościowe ma pozwolić na ocenę przygotowania praktycznego nauczycieli oraz adaptacji zawodowej początkującego nauczyciela w szkole. >>> |
![]() |
Badanie czasu i warunków pracy nauczycieliBadanie ma posłużyć głębszej analizie i zrozumieniu jak czas i warunki pracy przekładają się na organizację czasu własnego nauczyciela i organizację pracy szkoły >>> |
- Opublikowano: 21 Maj 2013
O badaniu
Wprowadzenie do badania BECKER
Jak wydawane są pieniądze na edukację? Ile kosztuje wykształcenie ucznia? Czym kierują się samorządy, wydając pieniądze na edukację?
Przed polską edukacją stoją ważne wyzwania, zwłaszcza konieczność znalezienia lepszych rozwiązań w systemie finansowania. Podjęcie dobrych decyzji wymaga rzetelnych informacji na temat kosztów edukacji. Nie wiemy, ile do systemu oświaty dokładają rodzice, samorząd, szkoły, instytucje państwowe i prywatne.
BECKER to pierwsze w Polsce badanie poświęcone prywatnym i publicznym nakładom na edukację i ich uwarunkowaniom. Analizując nakłady na oświatę, skupiamy się na najważniejszym uczestniku systemu edukacji – uczniu.
Kto i kiedy będzie badany?
Badanie BECKER jest prowadzone Instytut Badań Edukacyjnych – wiodąca placówka naukowa wyspecjalizowana w interdyscyplinarnych badaniach edukacji w Polsce.
Głównym założeniem badania BECKER jest uwzględnienie punktu widzenia wszystkich zaangażowanych w proces edukacji, dlatego w badaniu biorą udział m.in.:
- rodzice,
- dzieci,
- radni,
- urzędnicy,
- dyrektorzy szkół,
- nauczyciele,
- fundacje i stowarzyszenia,
- firmy biorące udział w kształceniu dzieci i młodzieży.
Realizację badania zaplanowano na lata 2013-2014.
Co nam da badanie BECKER?
Wiedza uzyskana dzięki badaniu BECKER przyniesie korzyści wszystkim osobom troszczącym się o wykształcenie dzieci i młodzieży:
- Rodzice dowiedzą się, ile kosztuje wykształcenie ich dzieci, kto oprócz nich finansuje edukację i w jakim stopniu.
- Nauczyciele dowiedzą się, ile czasu uczniowie poświęcają nauce w domu i jak pomagają im w tym rodzice.
- Samorządy dowiedzą się, co wpływa na jakość pracy szkoły, poznają dobre praktyki zarządzania oświatą, potrzeby i opinie mieszkańców.
- Dyrektorzy dowiedzą się, jak z korzyścią dla uczniów zarządzać finansowymi, materialnymi i czasowymi zasobami szkoły.
- Przedsiębiorcy będą mogli powiedzieć, czego oczekują od szkół w zakresie kształcenia przyszłych pracowników.
- Jako społeczeństwo dowiemy się, jak wydawane są pieniądze w edukacji i co decyduje o wydatkach na nią.
Dlaczego warto wziąć udział w badaniu?
Badanie BECKER ma nie tylko wymiar naukowy, ale przede wszystkim praktyczny. Dzięki temu badaniu możliwe będzie skuteczniejsze zarządzanie i efektywniejsze finansowanie oświaty. Państwa udział w badaniu BECKER jest szczególnie ważny, ponieważ to Państwo najlepiej znają potrzeby i koszty związane z kształceniem dzieci i młodzieży. Badanie BECKER da Państwu możliwość wypowiedzenia się oraz przekazania informacji ważnych dla wszystkich, którzy troszczą się o edukację w Polsce.
Szczegółowych informacji na temat przebiegu badania BECKER mogą w imieniu Instytutu Badań Edukacyjnych udzielić Państwu również jego Wykonawcy: przedstawiciele firmy [Millward Brown pod numerem 800 422 612 / firmy PBS pod numerem 600 294 577].
* Nazwa badania BECKER pochodzi od nazwiska Gary’ego Stanleya Beckera – amerykańskiego ekonomisty, laureata Nagrody Nobla, którego głównym obszarem pracy były inwestycje w kapitał ludzki oraz ekonomia rodziny. Gary Becker jako pierwszy wprowadził do ekonomii pojęcie „inwestycji w człowieka”, której głównym składnikiem są nakłady na edukację.
*** Badanie BECKER: „Badanie ekonomicznych uwarunkowań celów i kierunków alokacji nakładów na edukację realizowanych przez podmioty publiczne i prywatne w Polsce” prowadzone jest w ramach projektu „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.
Cele
Szczegółowe cele badawcze
Głównym celem badania BECKER jest stworzenie bilansu nakładów edukacyjnych oraz analizy ich źródeł pokrycia, wielkości, struktury i determinant. Badanie pozwoli również na uchwycenie zróżnicowania tych nakładów z pespektywy uczestników procesu edukacyjnego. Szczegółowymi celami badania są:
- Identyfikacja podmiotów biorących bezpośredni i pośredni udział w procesie ponoszenia nakładów na edukację, ich zadań i obowiązków wynikających z prawa oraz lokalnej specyfiki,
- Identyfikacja preferencji, motywacji, oczekiwań i aspiracji poszczególnych podmiotów w odniesieniu do edukacji i inwestowania w nią,
- Identyfikacja oraz charakterystyka nakładów na edukację (określenie wielkości, struktury, przeznaczenia, źródeł pokrycia) ze względu na warunki demograficzne (struktura demograficzna, sieć osiedleńcza, migracje), materialne i osobowe (w tym: zamożność, zasoby majątkowe i kadrowe oświaty, infrastruktura), rynek pracy (zwłaszcza dynamika i struktura zatrudnienia, bezrobocie, popyt na pracę, zaangażowanie pracodawców w szkolenie młodych pracowników), aspiracje ludności, kadry edukacyjnej i decydentów oraz inne uwarunkowania,
- Określenie mechanizmów podejmowania decyzji alokacyjnych i typów (modeli) zarządzania nakładami oraz zasobami edukacyjnymi,
- Zdiagnozowanie skali funkcjonowania mechanizmów rynkowych w procesie ponoszenia nakładów na edukację,
- Określenia wpływu zewnętrznych czynników oddziałujących na nakłady edukacyjne na poziomie lokalnym, zwłaszcza takich jak: zmiany legislacyjne, dopływ środków w ramach funduszy europejskich, procesy gospodarcze (w tym inwestycje publiczne i inwestycje przedsiębiorstw), procesy demograficzne (w tym migracje zawodowe, edukacyjne i inne),
- Zbudowanie mapy przepływów finansowych i niefinansowych w edukacji,
- Dokonanie bilansu udokumentowanych efektów edukacyjnych oraz powiązanie ich z nakładami,
- Określenie spójności celów i współzależności między podejmowanymi przez poszczególne podmioty działaniami oraz między różnymi rodzajami ponoszonych przez nie nakładów, zwłaszcza nakładami publicznymi i prywatnymi, nakładami finansowymi i majątkowymi (substytucyjność, komplementarność, konkurencja, współpraca).
Metodologia
Metodologia badania
Szczegółowy opis technik badawczych stosowanych w badaniu:
- Badania sondażowe (telefoniczne) - technika CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing) – jest techniką stosowaną przy realizacji badań ilościowych, polegającą na prowadzeniu wywiadów telefonicznych z wykorzystaniem komputera. Wywiad telefoniczny realizowany przez ankietera wspomagany jest komputerem, a dokładnie skryptem komputerowym, który w trakcie wywiadu wyświetla kolejne pytania, a ankieter zapisuje odpowiedzi respondenta.
- Badania sondażowe (wywiady bezpośrednie) - technika CAPI (Computer Assisted Personal Interview – wywiad bezpośredni wspomagany techniką komputerową). Wywiady w tej technice realizowane są przez ankieterów podczas bezpośredniego wywiadu ankieterskiego w domach respondentów. Ankieter odczytuje pytania wyświetlające się na monitorze laptopa, zaznacza odpowiedzi wskazane przez respondenta (pytania zamknięte) lub zapisuje treść wypowiedzi respondenta (pytania otwarte). Oprogramowanie komputerowe czuwa nad przebiegiem rozmowy, kontrolując niezbędne filtry i przejścia w ankiecie. Dzięki wykorzystaniu komputera cały proces zbierania danych trwa krócej i jest w mniejszym stopniu obarczony ryzykiem błędów.
W ramach techniki CAPI zrealizowane zostanie również tzw. badanie DAR (Day after recall), którego celem jest opisanie przebiegu wybranego dnia z życia respondenta. Badaniem DAR objęci są respondenci komponentu dzieci i gospodarstw domowych – rodzice dziecka oraz dziecko wylosowane do badania. Wywiad DAR dotyczy dnia poprzedzającego badanie i polega na przeanalizowaniu najważniejszych czynności wykonywanych przez respondentów w dniu poprzednim. W naszym badaniu najistotniejsze są informacje dotyczące czynności edukacyjnych – ile czasu dziecko poświęca na czynności związane z edukacją i w jakim stopniu uczestniczą w nich rodzice. Dzień, o który pytamy naszych respondentów został wybrany wcześniej w ten sposób, by na podstawie całego badania można było wyciągać wnioski dla typowego tygodnia oraz weekendu w roku szkolnym dla przeciętnej rodziny. - Indywidualne wywiady pogłębione (IDI – ang. Individual in-Depth Interview) stanowią jedną z bardziej popularnych metod badań jakościowych, polegającą na szczegółowej, wnikliwej rozmowie z informatorem/respondentem, której celem jest poznanie perspektywy poznawczej badanego, jego doświadczeń, sposobu postrzegania interesującego nas fragmentu rzeczywistości społecznej, dotarcie do precyzyjnych informacji lub poszerzenie wiedzy związanej z tematem badania. Udziału w badaniu polega na odbyciu swobodnej rozmowy z badaczem, który, posiłkując się scenariuszem wywiadu, ukierunkowuje wywiad na najważniejsze zagadnienia badawcze. Celem badacza nie jest dokładne odczytanie wszystkich pytań ze scenariusza a jedynie wyczerpanie jego najważniejszych zagadnień lub pogłębienie kwestii, których nie przewidziano na etapie przygotowywania scenariusza.
- Zogniskowany wywiad grupowy jest moderowaną dyskusją osób będących ważnymi informatorami w badanej kwestii, prowadzoną w oparciu o przygotowany scenariusz, ułatwiającą ustalenie najważniejszych społecznie podzielanych znaczeń, wartości i postaw reprezentowanych przez rozmówców. Udział w zogniskowanym wywiadzie grupowym przypomina do pewnego stopnia udział w programie publicystycznym, które goście rozmawiają głównie ze sobą a prowadzący spotkanie jedynie wprowadza nowe kwestie lub dopytuje w razie jakichś wątpliwości. Zogniskowane wywiady grupowe stanowią doskonałe narzędzie pozwalające na konfrontację różnorodnych opinii, rekonstrukcję wzorów myślenia, motywacji, sposobów oceny czy stereotypów. W trakcie wywiadów grupowych często prosimy badanych o opisanie pewnego stanu idealnego lub wyobrażenie sobie określonej sytuacji - są to przykłady tzw. technik projekcyjnych, które pozwalają na swobodną konfrontację rozmaitych opinii i zachęcają uczestników do prowadzenia ciekawych dyskusji.
Gdzie
Gdzie prowadzimy badania?
Badanie jest realizowane na terytorium 9 celowo dobranych powiatów. Ich wybór poprzedziła analiza statystyczna, w której uwzględniono cechy demograficzno-ekonomiczne jednostek terytorialnych na terenie kraju. Takie podejście wynika przede wszystkim z potrzeby dogłębnego rozpoznania uwarunkowań ponoszenia nakładów na edukację, powiązanych z nimi decyzji lokacyjnych oraz interakcji zachodzących między różnymi podmiotami finansującymi oraz różnymi nakładami, które w ogólnopolskim badaniu trudno byłoby uchwycić. Duże zróżnicowanie terytorialne nakładów i efektów edukacyjnych w Polsce, które uwidacznia się w analizach prowadzonych na istniejących danych, a także silna decentralizacja systemu finansowania i zarządzania oświatą w Polsce dostarczają dodatkowych argumentów przemawiających za takim podejściem.
Do badań wybrano cztery miasta na prawach powiatu:
![]() |
Poznań (woj. wielkopolskie), |
![]() |
Tarnobrzeg (woj. podkarpackie), |
![]() |
Siemianowice Śląskie (woj. śląskie), |
![]() |
Świnoujście (woj. zachodniopomorskie), |
oraz pięć powiatów ziemskich:
![]() |
sępoleński (woj. kujawsko-pomorskie), |
![]() |
giżycki (woj. warmińsko-mazurskie), |
![]() |
głogowski (woj. dolnośląskie), |
![]() |
pruszkowski (woj. mazowieckie), |
![]() |
sokólski (woj. podlaskie). |
Projekt realizowany jest na terenie 9 powiatów, a więc również na terenie gmin czy jednostek pomocniczych gmin położonych na ich obszarze. Oznacza to w szczególności, iż w badaniu w komponencie samorządowym bierze udział 5 starostw powiatowych, 32 urzędy gmin, 4 urzędy miasta oraz 9 urzędów marszałkowskich, jak również jednostki organizacyjne we wskazanych powyżej jednostkach samorządu
Raporty Powiatowe
Oddajemy w Państwa ręce raporty powiatowe prezentujące wyniki badania BECKER oraz podsumowujący badanie Raport jubileuszowy. Badanie poświęcone było publicznym i prywatnym nakładom na edukację w Polsce, a przeprowadzono je w dziewięciu celowo dobranych powiatach. W badaniu uwzględniono punkt widzenia wszystkich podmiotów zaangażowanych w proces edukacji: rodziców, dzieci, radnych, urzędników, dyrektorów szkół, nauczycieli, fundacji i stowarzyszeń, przedsiębiorstw biorących udział w kształceniu dzieci i młodzieży. Jest więc to istotne źródło wiedzy o poglądach, oczekiwaniach, a także wysiłkach mieszkańców powiatu związanych z edukacją.
Dziękujemy za Państwa wsparcie podczas trwania badania.
![]() |
Raport powiat giżycki |
![]() |
Raport powiat głogowski |
![]() |
Raport Poznań |
![]() |
Raport powiat pruszkowski |
![]() |
Raport powiat sępoleński |
![]() |
Raport Siemianowice Śląskie |
![]() |
Raport powiat sokólski |
![]() |
Raport Świnoujście |
![]() |
Raport Tarnobrzeg |
Konferencje Powiatowe
Na przełomie września i października 2014 roku Zespół Ekonomii Edukacji wyruszył w Polskę w ramach konferencji powiatowych badania BECKER. Konferencje odbyły w dziewięciu celowo dobranych powiatach, w których przeprowadzono badanie. Są to cztery miasta na prawach powiatu: Poznań, Tarnobrzeg, Siemianowice Śląskie oraz Świnoujście a także pięć powiatów ziemskich: sępoleński, giżycki, sokólski, głogowski i pruszkowski.
Konferencje powiatowe adresowane były do lokalnych decydentów, kadry zarządzającej szkołami oraz nauczycieli a także organizacji pozarządowych i innych instytucji działających w obszarze edukacji.
Dzięki aktywnemu uczestnictwu gości konferencji w dyskusjach, raporty powiatowe dostosowano do oczekiwań lokalnych aktorów systemu edukacji. Każdy z raportów został ponadto zrecenzowany przez lokalnego eksperta z zakresu edukacji w danym powiecie.
Konferencja w Giżycku
Konferencja w Głogowie
Konferencja w Poznaniu
Konferencja w Pruszkowie
Konferencja w Sępólnie Krajeńskim
Konferencja w Siemianowicach Śląskich
Konferencja w Sokółce
Konferencja w Świnoujściu
Konferencja w Tarnobrzegu
Konferencja w Giżycku
Konferencja w Głogowie
Konferencja w Poznaniu
Konferencja w Pruszkowie
Konferencja w Sępólnie Krajeńskim
Konferencja w Siemianowicach Śląskich
Konferencja w Sokółce
Konferencja w Świnoujściu
Konferencja w Tarnobrzegu
.