Publikacje
Niezbędnik Dobrego Nauczyciela. Seria 3. Edukacja w okresie dzieciństwa i dorastania
- Opublikowano: 18 Maj 2015
Redakcja: prof. dr hab. Anna I. Brzezińska
Seria 3. Edukacja w okresie dzieciństwa i dorastania. W Polsce nadal powszechne jest przekonanie, że edukacja zaczyna się dopiero po 3 roku życia, gdy dziecko idzie do przedszkola, a wcześniej dzieci powinny mieć jedynie zapewnioną jak najlepszą opiekę ze strony swej rodziny.
Nawet jeśli dziecko – z konieczności – uczęszcza do żłobka czy klubu dziecięcego, to od tych instytucji oczekuje się przede wszystkim zapew-nienia mu bezpieczeństwa, dbania o zaspokojenie podstawowych potrzeb i umożliwienia swobodnej zabawy w oczekiwaniu na rodziców. W tej książce przedstawiamy wiele przykładów na to, że uczenie się zachodzi od początku życia dziecka, a jego forma ewoluuje wraz z rozwojem fizycznym i psychicz-nym małego człowieka.
Przygotowana seria opisuje sześć etapów rozwojowych człowieka – od wczesnego dzieciństwa po późną fazę okresu dorastania.
Pobierz dokumenty w formacie PDF
Seria przeznaczona jest głównie dla opiekunów, wychowawców i nauczycieli – w żłobkach, klubach malucha, przedszkolach, szkołach podstawowych, gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych, a także dla pracowników klubów i świetlic. Słowem – dla osób pracujących na co dzień z dziećmi w różnym wieku i z młodzieżą. Także dla rodziców, chcących poszerzyć swe rodzicielskie kompetencje.
.
Podstawowa idea to spojrzenie na funkcjonowanie dzieci i nastolatków z perspektywy rozwojowej poprzez udzielenie odpowiedzi m.in. na takie pytania, jak:
- co dzieje się z dzieckiem i nastolatkiem w kolejnych etapach rozwoju?
- jak zmienia się odbiór świata i zachowanie dziecka/nastolatka?
- jakie są główne osiągnięcia rozwojowe w każdym kolejnym etapie dzieciństwa i dorastania?
- co wspiera, a co może zakłócać rozwój dziecka i nastolatka?
- jak otoczenie może zaspokajać podstawowe potrzeby rozwijającego się dziecka i nastolatka poprzez właściwą opiekę?
- jak zmienia się rola dorosłego w ciągu dzieciństwa i dorastania?
- na czym polega edukacja wspomagająca rozwój?
- dlaczego nie zawsze pomoc dziecku/nastolatkowi bywa skuteczna?
- ile samodzielności, a ile pomocy otoczenia wymagają dziecko i nastolatek?
- jak uczyć dzieci i młodzież, by rozwijać ich ciekawość i twórcze myślenie?
- jak wzmacniać zaufanie dzieci i nastolatków do ludzi i uczyć współpracy?
- gdzie szukać informacji, gdy dziecko/nastolatek zachowują się w sposób nietypowy?
- co robić, gdy dziecko/nastolatek nie radzą sobie w trudnych sytuacjach?
- jak monitorować proces rozwoju w okresie dzieciństwa i dorastania?
- na co zwracać uwagę obserwując aktualne zachowanie dziecka/nastolatka?