Publikacje naukowe
[kliknij tytuł kategorii, aby rozwinąć/zwinąć listę]
- Brzezińska, A. (2003). Dzieci z układu ryzyka. W: A. Brzezińska, S. Jabłoński, M. Marchow (red.), Ukryte piętno. Zagrożenia rozwoju w okresie dzieciństwa (s. 11-37). Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
- Brzezińska, A., Nerło, M. (2003). Ocena ryzyka dysleksji u dzieci w wieku przedszkolnym: wyniki badań pilotażowych. Forum Oświatowe, 29 (2), 49-68.
- Brzezińska, A. (2004). Ocena ryzyka dysleksji u dzieci w wieku przedszkolnym przez rodziców i jej uwarunkowania. Edukacja, 4 (88), 39-55.
- Brzezińska, A. (2004). Poziom umiejętności czytania u uczniów szkół podstawowych. Forum Oświatowe, 2 (31), 11-30.
- Brzezińska, A. (2004). Ryzyko dysleksji u dzieci w wieku przedszkolnym wg oceny nauczycielki. Edukacja, 2 (86), 64-76.
- Brzezińska, A. (2004). Ryzyko dysleksji u dzieci w wieku przedszkolnym wg oceny matki, ojca i nauczycielki przedszkola. Edukacja, 3 (87), 23-35.
- Brzezińska, A. (2004). Zróżnicowanie poziomu umiejętności czytania u uczniów szkół podstawowych: grupy ryzyka trudności szkolnych. Forum Oświatowe, 2 (31), 31-45.
- Brzezińska, A. (2006). Dzieciństwo i dorastanie: korzenie tożsamości osobistej i społecznej. W: A. W. Brzezińska, A. Hulewska, J. Słomska (red.), Edukacja regionalna (s. 47-77). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Brzezińska, A. (2008). Proces rozwodowy i jego konsekwencje z perspektywy dziecka. W: B. Kolska-Lach, K. Szymanowska (red.), Dziecko w sytuacji rozstania rodziców (s. 30-43). Poznań: TKOPDz.
- Brzezińska, A. I., Czub, M. (2012). Wczesna opieka i edukacja dzieci w Polsce w kontekście europejskim. Polityka Społeczna, numer tematyczny pt.: Polityka edukacyjna: wyzwania i szanse, 1, 15-19.
- Brzezinska, A. I., Czub, M., Czub, T. (2012). Krótko- i długofalowe korzyści wczesnej opieki nad dzieckiem i edukacji. Polityka Społeczna, numer tematyczny pt.: Polityka edukacyjna: wyzwania i szanse, 1, 24-27.
- Brzezińska, A. I., Czub, M., Ożadowicz, N. (2012). Adaptacja dziecka trzyletniego do środowiska przedszkolnego. Edukacja, 4 (120), 5-21.
- Brzezińska, A. I., Nowotnik, A. (2012). Funkcje wykonawcze a funkcjonowanie dziecka w środowisku przedszkolnym i szkolnym. Edukacja, 1 (117), 61-74.
- Brzezińska, A. I., Czub, M., Piotrowski, K. (2013). Małe dziecko (2–3 rok życia). Jakie jest? Jak możemy wspierać jego rozwój? Warszawa: Wyd. Instytut Badań Edukacyjnych.
- Czub, M. (2003). Znaczenie wczesnych więzi społecznych dla emocjonalnego rozwoju dziecka. Forum Oświatowe, 2 (29), 31-49.
- Czub, M., Brzezinska, A. I., Czub, T., Appelt, K. (2012). Wczesna edukacja i opieka nad dzieckiem jako wyzwanie dla polityki społecznej i oświatowej. Polityka Społeczna, numer tematyczny pt.: Polityka edukacyjna: wyzwania i szanse, 1, 19-23.
Artykuły i rozdziały w pracach zbiorowych
- Brzezinska, A., Hornowska, E. (2002). Uczniowie szkół podstawowych wobec agresji i przemocy. Nowa Szkoła, 10 (598), 33-36.
- Brzezinska, A., Hornowska, E. (2002). Gimnazjaliści wobec agresji i przemocy. Nowa Szkoła, 7 (595), 45-48.
- Brzezińska, A. I., Matejczuk, J., Nowotnik, A. (2012). Wspomaganie rozwoju dzieci 5-7 letnich a ich gotowość do radzenia sobie z wyzwaniami szkoły. Edukacja. Studia, badania, innowacje, 1, 7-22.
Monografie i redakcja książek
- Piotrowski, K. (2013). Tożsamość osobista w okresie wkraczania w dorosłość. Sytuacja młodych osób z ruchowym ograniczeniem sprawności i ich sprawnych rówieśników. Wielichowo: Tipi.
Artykuły i rozdziały
- Brzezińska, A., Krzywicki, P. (2001). Właściwości samowiedzy na przełomie późnej adolescencji i wczesnej dorosłości. Czasopismo Psychologiczne, 7 (1), 87-94.
- Brzezińska, A., Stolarska, M., Zielińska, J. (2001). Poczucie jakości życia w okresie wczesnej, średniej i późnej dorosłości. W: K. Appelt, J. Wojciechowska (red.), Zadania i role społeczne w okresie dorosłości (s. 103-126). Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
- Brzezińska, A. Dąbrowska, J., Pełkowska, M., Staszczak, J. (2002). Płeć psychologiczna jako czynnik ryzyka zaburzeń zachowania u młodzieży w drugiej fazie adolescencji. Czasopismo Psychologiczne, 8 (1), 75-28.
- Brzezinska, A., Hornowska, E. (2003). Uczniowie szkół ponadpodstawowych wobec agresji i przemocy. Nowa Szkoła, 2, 13-16.
- Brzezińska, A. (2005). Współzależność kontekstu rozwoju, stylu życia i struktury Ja. W: J. Kmita, I. Kotowa, J. Sojka (red.), Nauka. Humanistyka. Człowiek. Prace dedykowane Profesor Krystynie Zamiarze w czterdziestolecie pracy naukowej (s. 57-74). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
- Brzezińska, A. I., Piotrowski, K. (2009). Diagnoza statusów tożsamości w okresie adolescencji, wyłaniającej się dorosłości i wczesnej dorosłości za pomocą Skali Wymiarów Rozwoju Tożsamości (DIDS). Studia Psychologiczne, 47 (3), 93-109.
- Brzezińska, A. I., Piotrowski, K. (2010). Formowanie się tożsamości a poczucie dorosłości i gotowość do tworzenia bliskich związków. Czasopismo Psychologiczne, 16 (2), 265-274.
- Brzezińska, A. I., Piotrowski, K., Garbarek - Sawicka, E., Karowska, K., Muszyńska, K. (2010). Wymiary tożsamości a ich podmiotowe i kontekstowe korelaty. Studia Psychologiczne, 49 (1), 81-93
- Brzezińska, A. I., Kaczan, R., Piotrowski, K., Rękosiewicz, M. (2011). Odroczona dorosłość: fakt czy artefakt? Nauka, 4, 67-107.
- Brzezinska, A. I., Czub, T., Czub, M., Kaczan, R., Piotrowski, K., Rękosiewicz, M. (2012). Postponed or delayed adulthood? In: E. Nowak, D. E. Schrader, B. Zizek (eds.), Educating competencies for democracy (s. 103-125). NY, Frankfurt am Main: Peter Lang Verlag.
- Brzezinska, A. I., Czub, T., Hejmanowski, Sz., Rękosiewicz, M., Kaczan, R., Piotrowski, K. (2012). Determinants of identity formation during the transition from adolescence to adulthood. Culture and Education, 5 (91), 5-27.
- Brzezińska, A. I., Czub, T., Kaczan, R., Piotrowski, K., Rękosiewicz, M. (2013). Tożsamość i jej osobowościowy kontekst: charakterystyka psychologiczna uczniów zespołów szkół zawodowych. Ruch Pedagogiczny, 4.
- Brzezińska, A. I., Piotrowski, K. (2013). Identity and markers of adulthood: the relationship between two constructs. Polish Psychological Bulletin, 3, 254-265.
- Piotrowski, K., Brzezińska, A. I., Pietrzak, J. (2013 – in press). Four statuses of adulthood: Adult roles, psychosocial maturity and identity formation in emerging adulthood. Health Psychology Report, 1.
- Piotrowski, K., Kaczan, R., Rękosiewicz, M. (2013). Off-time higher education as a risk factor in identity formation. Polish Psychological Bulletin, 3, 299-309.
- Piotrowski, K. (2013). Identity in adolescence and emerging adulthood: relationships with emotional and educational factors. Polish Psychological Bulletin, 3, 266-276.
- Sijko, K. (2008). Jak grają pary? Dynamika wpływu społecznego w bliskich związkach. Psychologia Jakości Życia, 7 (1-2), 139-157.
Monografie
- Appelt, K., Jabłoński, S., Smykowski, B., Wojciechowska, J., Ziółkowska, B. (2010). Konstruowanie i ewaluacja projektów. Poprawa funkcjonowania osób z ograniczeniami sprawności i ich środowisk. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.
- Bedyńska, S., Rycielski, P. (2010). Kim jestem? Przeciwdziałanie stereotypizacji i stygmatyzacji osób z ograniczeniami sprawności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
- Błaszczak, M., Przybylski, Ł. (2010). Rzeczy są dla ludzi. Niepełnosprawność i idea uniwersalnego projektowania. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.
- Brzezińska, A. (red., 2007). Zadania rodziny i szkoły: od samodzielności dziecka do efektywności pracownika. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.
- Brzezińska, A., Woźniak, Z., Maj, K. (red., 2007). Osoby z ograniczoną sprawnością na rynku pracy. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.
- Brzezińska, A., Piotrowski, K. (2007). Aktywność zawodowa osób z ograniczeniem sprawności: wyznaczniki społeczno-demograficzne i osobowościowe. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.
- Brzezińska, A., Piotrowski, K. (2007). Wyznaczniki satysfakcji z pracy osób z ograniczeniem sprawności: kompetencje i relacje . Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.
- Brzezińska, A., Kaczan, R. (2008). Wychowanie do samodzielności: kluczowy czynnik sukcesu zawodowego osób z ograniczeniem sprawności. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.
- Brzezińska, A., Kaczan, R., Piotrowski, K., Rycielski, P. (2008). Aktywność osób z ograniczeniem sprawności na rynku pracy. Czynniki wspomagające i czynniki ryzyka. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.
- Brzezińska, A. I., Kaczan, R., Rycielska, L. (2010). Przekonania o swoim życiu. Spostrzeganie historii życia przez osoby z ograniczeniami sprawności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
- Brzezińska, A. I., Kaczan, R., Rycielska, L. (2010). Czas, plany, cele. Perspektywa czasowa osób z ograniczeniem sprawności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
- Brzezińska, A. I., Kaczan, R., Smoczyńska, K. (red., 2010). Sytuacja i możliwości pomocy dla osób z rzadkimi i sprzężonymi ograniczeniami sprawności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
- Brzezińska, A. I., Kaczan, R., Smoczyńska, K. (red., 2010). Diagnoza potrzeb i modele pomocy dla osób z ograniczeniami sprawności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
- Brzezińska, A. I., Pluta, J., Rycielski, P. (red., 2010). Potrzeby specyficznych grup osób z ograniczeniami sprawności. Wyniki badań. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.
- Brzezińska, A. I., Pluta, J., Rycielski, P. (red., 2010). Wsparcie dla osób z ograniczeniami sprawności i ich otoczenia. Wyniki badań. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.
- Brzezińska, A. I., Rycielski, P., Sijko, K. (2010). Wyzwania metodologiczne. Diagnoza potrzeb i ewaluacja wsparcia wśród osób z ograniczeniami sprawności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
- Chodynicka, A. M., Rycielski, P. (2008). Inni czy podobni? Charakterystyka osób z ograniczeniem sprawności. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.
- Iwański, J., Owczarek, D. (2010). Potrzeba bycia rozumianym. Komunikacja społeczna i funkcjonowanie w grupie osób z ograniczeniami sprawności. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.
- Kaczan, R., Sijko, K. (2008). Psychospołeczne skutki transformacji ustrojowej a radzenie sobie osób z ograniczeniem sprawności na rynku pracy. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.
- Łukowski, W. (red., 2008). Osoby z ograniczoną sprawnością na rynku pracy – portret środowiska. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.
- Maj, K. (red., 2007). Szkolenia z udziałem osób niepełnosprawnych. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.
- Piotrowski, K. (2013). Tożsamość osobista w okresie wkraczania w dorosłość. Sytuacja młodych osób z ruchowym ograniczeniem sprawności i ich sprawnych rówieśników. Wielichowo: Tipi.
- Smoczyńska, K. (2010). Przestrzenie relacji społecznych. Osoby z ograniczeniami sprawności w społecznościach lokalnych i wirtualnych. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.
- Trzebińska, E. (red., 2007). Oddziaływania psychologiczne na rzecz integracji osób z ograniczeniem sprawności. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.
- Wolski, P. (2010). Utrata sprawności. Radzenie sobie z niepełnosprawnością nabytą a aktywizacja zawodowa. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.
- Wiszejko-Wierzbicka, D. (2010). Niewykorzystana sfera. Partycypacja społeczna i obywatelska osób z ograniczeniami sprawności. Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.
Artykuły i rozdziały
- Brzezińska, A. I., Kaczan, R., Piotrowski, K., Rycielski, P., Sijko, K., Wiszejko-Wierzbicka, D. (2008). Uwarunkowania aktywności zawodowej osób z ograniczeniami sprawności: czynniki społeczno-demograficzne. Nauka, 1, 129-150.
- Brzezińska, A. I., Kaczan, R., Piotrowski, K., Rycielski, P. (2008). Uwarunkowania aktywności zawodowej osób z ograniczeniami sprawności: kapitał osobisty społeczny. Nauka, 2, 129-156.
- Brzezińska, A. I., Kaczan, R., Piotrowski, K., Rycielski, P. (2008). Uwarunkowania aktywności zawodowej osób z ograniczeniami sprawności: kompetencje osobiste. Nauka, 3, 97-123.
- Brzezińska, A. I., Kaczan, R., Piotrowski, K., Rycielski, P. (2008). Uwarunkowania aktywności zawodowej osób z ograniczeniami sprawności: czynniki powodzenia i czynniki ryzyka. Nauka, 4, 77-100.
- Brzezińska, A. I., Piotrowski, K., Pluta, J., Sijko, K. (2009). Badanie sytuacji osób niepełnosprawnych. Sprawy Nauki, 5 (145), 31- 40.
- Brzezińska, A. I., Kaczan, R., Piotrowski, K., Wolski, P. (2011). Wyzwania dla psychologii w badaniach osób z ograniczeniami sprawności. W: W. Zeidler (red.), Kwestionariusze w psychologii. Postępy, zastosowania, problemy (s. 451-474). Warszawa: Vizja Press & IT.
- Brzezińska, A. I., Piotrowski, K. (2011). Formowanie się tożsamości i poczucie samodzielności a niepełnosprawność w wyłaniającej się dorosłości i wczesnej dorosłości. Człowiek - Niepełnosprawność - Społeczeństwo, 1 (13), 91-114.
- Piotrowski, K., Brzezińska, A. I. (2011). Identity, self-sufficiency and disability in the contexts of educational and vocational activity. Polish Psychological Bulletin, 42 (3), 160-168.
- Piotrowski, K., Brzezińska, A. I. (2012). Predyktory oceny dotychczasowego życia oraz perspektyw na przyszłość przez osoby niepełnosprawne w okresie adolescencji i wyłaniającej się dorosłości. Polskie Forum Psychologiczne, 17 (1), 44-61.
- Polityka Społeczna (2010), numer specjalny: Diagnoza potrzeb i podstawy interwencji społecznych na rzecz osób z ograniczeniami sprawności, 1.
- Brzezińska, A. (2000). Interakcyjny model edukacji w szkole wyższej. W: A. Brzezińska, J. Brzeziński (red.), Ewaluacja procesu kształcenia w szkole wyższej (s. 55-92). Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
- Brzezińska, A. I. (2003). Psychologia a edukacja: pomoc psychologiczna wobec transformacji systemu edukacji. Edukacja, 1, 7–19.
- Brzezińska, A. I. (2009). Nauczyciel jako organizator społecznego środowiska uczenia się. Forum Dydaktyczne. Przeszłość – Teraźniejszość – Przyszłość, 5-6, 6 – 19.
- Sijko, K. Projekt open-source do analizy danych statystycznych. Nakładka internetowa na system analizy danych R-project: https://github.com/pich/WebiR
- Sijko, K. (2012). Nowe technologie w edukacji: dwa podejścia. Polityka społeczna, 1, 28–30.
- Brzezińska, A. (2000). Dziecko w badaniach psychologicznych. W: J. Brzeziński, M. Toeplitz-Winiewska (red.), Etyczne dylematy psychologii (s. 221-254). Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
- Brzezińska, A., Appelt, K. (2000). Tożsamość zawodowa psychologa. W: J. Brzeziński, M. Toeplitz-Winiewska (red.), Etyczne dylematy psychologii (s. 13-44). Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
- Brzezinska, A., Brzeziński, J. (2001). Metodologiczne problemy ewaluacji programów profilaktycznych stosowanych wobec młodziezy. W: J. Ł. Grzelak. M. J. Sochocki (red.), Ewaluacja profilaktyki problemów dzieci i młodziezy (s. 117-145). Warszawa: Wyd. Fundacji ETOH: Pracownia Profilaktyki Problemowej.
- Brzezińska, A. (2003). Operacjonalizacja pojęcia zmiany w psychologii klinicznej. W: M. Fajkowska-Stanik, K. Drat-Ruszczak, M. Marszał-Wiśniewska (red.), Pułapki metodologiczne w badaniach empirycznych z zakresu psychologii klinicznej (s. 42-49). Warszawa: Academica Wydawnictwo SWPS
- Brzezińska, A. (2005). Badania ewaluacyjne w psychologii klinicznej. W: H. Sęk (red.), Psychologia kliniczna (tom 1, s. 231-245). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
- Brzezińska, A. I., Piotrowski, K. (2010). Polska adaptacja Skali Wymiarów Rozwoju Tożsamości (DIDS). Polskie Forum Psychologiczne, 15 (1), 66-84.
- Brzezińska, A. I., Piotrowski, K. (2011). Skala Rozwoju Poczucia Tożsamości – DIDS: podstawy teoretyczne. W: W. Zeidler (red.), Kwestionariusze w psychologii. Postępy, zastosowania, problemy. Warszawa: Vizja Press & IT.
- Brzezińska, A. I., Piotrowski, K. (2011). Skala Rozwoju Poczucia Tożsamości – DIDS: konstrukcja, stosowanie, aplikacje. W: W. Zeidler (red.), Kwestionariusze w psychologii. Postępy, zastosowania, problemy. Warszawa: Vizja Press & IT.
- Doroszewicz, K., Sijko, K. (2008). Kwestionariusz Wpływu Społecznego w bliskich związkach. Psychologia Jakości Życia, 7 (1-2), 19-45.