BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Pracownia historii | e-mail: pphistoria@ibe.edu.pl

O badaniu

O badaniu

Pracownia Historii Instytutu Badań Edukacyjnych przeprowadziła badanie dotyczące realizacji nowej podstawy programowej z historii na III etapie edukacyjnym - gimnazjum. Badanie zostało wykonane w trzecim roku pracy nauczycieli z nową podstawą programową w roku szkonym 2011/2012.

Nauczycielskie doświadczenia zebrane w tych latach były punktem wyjścia do określenia stanu realizacji dokumentu, jak również identyfikacji i analizy czynników warunkujących efektywność jego wdrażania. Szczególnie wnikliwie analizowano miejsce, jakie w procesie dydaktycznym zajmuje kształcenie umiejętności złożonych, kluczowych dla rozwijania tzw. myślenia historycznego i elementów warsztatu historyka. Formowanie tych kompetencji jest jednym priorytetów nowej podstawy programowej.

Zebrane informacje miały na celu zdefiniowanie mocnych i słabych stron wdrażania reformy programowej z historii, co z kolei umożliwi skuteczniejsze sprofilowanie działań prowadzących do poprawy jakości szkolnej edukacji historycznej oraz wzmocnienia zaplecza dydaktyki historii. Raport z badania zostanie opublikowany wkrótce. 

W roku szkolnym 2013/2014 pracownia historii rozpocznie badanie uzupełniające, które zostanie przeprowadzone w szkolach ponadgimnzajalnych.

Cele badania

Cele badania

  • identyfikacja i analiza czynników warunkujących stopień i sposób realizacji podstawy programowej z historii
  • określenie roli, jaką pełni podstawa programowa w praktyce szkolnej i codziennej pracy nauczyciela
  • rozpoznanie metod kształcenia umiejętności złożonych i myślenia historycznego uczniów
  • określenie miejsca, jakie w nauczaniu historii w gimnazjum  pełnią wymagania ogólne
  • analiza efektywności  wdrażania wymagań ogólnych
  • określenie kryteriów badania jakości edukacji historycznej na poziomie gimnazjów
  • identyfikacja dobrych praktyk  edukacji historycznej w gimnazjum

Metodologia

Metodologia

Badanie składało się z czterech elementów:

  • obserwacja czterech lekcji jednego nauczyciela historii (po dwie lekcje w dwóch różnych klasach trzecich)
  • wywiad z nauczycielem na temat metod i praktyk nauczania oraz jego oceny nowej podstawy programowej
  • sprawdzenie poziomu umiejętności złożonych przy pomocy arkusza
  • wywiad z grupą uczniów (wybranych z obu klas)

Przebieg badania

Przebieg badania

Badanie było prowadzone od października do grudnia 2011 roku w dniach dogodnych dla nauczyciela i szkoły. Jego pierwsza część obejmowała wywiad z nauczycielem historii i obserwację prowadzonych przez niego lekcji. W części drugiej uczniowie rozwiązywali zestawy zadań umożliwiających określenie poziomu umiejętności złożonych. Ostatnim elementem badania były wywiady z uczniami

Raport

Raport

Realizacja podstawy programowej z historii w gimnazjach

Raport prezentuje wyniki badania jakościowego przeprowadzonego w ramach projektu „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”. Przedmiotem badania była edukacja historyczna w szkołach gimnazjalnych, celem zaś określenie węzłowych problemów, związanych z wdrażaniem podstawy programowej z historii, identyfikacja mocnych i słabych stron procesu realizacji podstawy programowej po dwóch latach od jej wprowadzenia. Badanie ma charakter jakościowy, stąd nie można uogólniać wyników na całą populację, a wyniki w nim uzyskane dają wstępną diagnozę, pozwalają na zidentyfikowanie problemów, których skala i częstotliwość występowania może być weryfikowana w dalszych badaniach.

 

"Realizacja podstawy programowej z historii w gimnazjach" [PDF 1,1MB]

 

 

 

.

Raport podsumowujący projekt : „Entuzjaści edukacji”

 

raport podsumowujacy EE

Raport przedstawia główne wnioski ze zrealizowanego w latach 2010-2015 projektu badawczego „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”, a także rekomendacje dla dalszych zmian w edukacji.

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji

ROSE 2014 okadka mala

Prezentujemy piąty przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych Raport o stanie edukacji. Egzaminy zewnętrzne w polityce i praktyce edukacyjnej

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji 2013

Raport o stanie edukacji 2012

Raport o stanie edukacji 2011

Raport o stanie edukacji 2010

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...