BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Poniższa strona ma charakter archiwalny. Zapraszamy na NOWĄ stronę badania: http://eduentuzjasci.pl/piaac-postpiaac





Zespół Edukacji i Rynku Pracy | e-mail: piaac@ibe.edu.pl | Tel: 22 241 71 26

O badaniu

Badanie PIAAC

Międzynarodowe Badanie Kompetencji Osób Dorosłych PIAAC (ang. the Programme for the International Assessment of Adult Competencies) jest przedsięwzięciem Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) mającym na celu bezpośredni pomiar trzech kompetencji: rozumienia tekstu, rozumowania matematycznego oraz wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK). Oprócz samego pomiaru kompetencji ludności PIAAC dostarcza również informacji m.in. o związku pomiędzy umiejętnościami a intensywnością ich wykorzystywania, wykształceniem, aktywnościami edukacyjnymi i sytuacją na rynku pracy. 

Kompetencje mierzone w PIAAC uważane są za niezbędne do funkcjonowania we współczesnym świecie, ponieważ umożliwiają odbiór, zrozumienie, przetwarzanie i wykorzystywanie informacji w warunkach gospodarki wolnorynkowej i dzięki temu pozwalają na pełne uczestnictwo w rynku pracy i edukacji oraz w życiu społecznym i obywatelskim. Jednocześnie badane kompetencje definiowane są jako kompetencje kluczowe, tj. warunkujące nabywanie nowej wiedzy, nowych umiejętności i kwalifikacji. Poziom kompetencji ludności świadczy więc o jakości kapitału ludzkiego, potencjale gospodarczym oraz spójności społecznej.

W pierwszej rundzie badania PIAAC wzięły udział 24 kraje, spośród których 22 są członkami OECD. Łącznie przebadano 166 tys. osób w wieku 16-65 lat, w tym blisko 9 400 w Polsce. W większości krajów realizacja badania obejmowała okres od sierpnia 2011 r. do marca 2012 r., jednak prace na koncepcją badania PIAAC podjęte zostały już 2008 r., a za moment zakończenia pierwszej rundy PIAAC uważany jest 8 października 2013 r., kiedy to wyniki zostały upublicznione. Obecnie trwa druga runda badania obejmująca 9 kolejnych krajów, a planowana data ogłoszenia wyników to 2016 r. Planowana jest także trzecia runda. PIAAC jest więc największym międzynarodowym badaniem kompetencji osób dorosłych, stanowiącym kontynuację badań IALS (1994-1998) i ALL (2002-2008).

Za realizację badania w Polsce odpowiedzialny jest Instytut Badań Edukacyjnych. W zespole zarządzającym rozwojem i implementacją badania oraz sprawującym nad nim nadzór (ang. Board of Participating Countries) Polskę reprezentował przedstawiciel Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Wyniki

Podstawowe wyniki PIAAC – rozumienie tekstu i rozumowanie matematyczne

Pod względem przeciętnego wyniku, zarówno w zakresie rozumienia tekstu, jak i rozumowania matematycznego, najlepsze wyniki osiągają mieszkańcy trzech krajów: Japonii, Finlandii i Holandii. Powyżej średniej OECD w obu dziedzinach plasują się również osoby dorosłe mieszkające w Szwecji, Norwegii, Estonia i Belgii. Wyniki wyraźnie najsłabsze uzyskali Włosi i Hiszpanie.

[kliknij wykres, aby go powiększyć]

PIAAC 2013 – rozumienie tekstu i rozumowanie matematyczne



Poziom umiejętności Polaków w wieku 16-65 lat jest niższy niż przeciętny poziom umiejętności mieszkańców krajów OECD, które wzięły udział w badaniu. Wynik Polski w dziedzinie rozumienia tekstu dzieli od średniej OECD 6 punktów (267 pkt. wobec 273 pkt.), a w dziedzinie rozumowania matematycznego – 9 punktów (260 pkt. wobec 269 pkt.). Gorszy wynik w zakresie rozumienia tekstu uzyskały Francja, Włochy i Hiszpania, podczas gdy wynik Irlandii jest zbliżony do polskiego. Natomiast przeciętny poziom rozumowania matematycznego Polaków jest porównywalny do wyniku Wielkiej Brytanii i jest lepszy niż wyniki Irlandii, Francji, Stanów Zjednoczonych, Włoch i Hiszpanii.

Jak dorośli Polacy potrafią korzystać z komputerów i InternetuŚrednie wyniki w PIAAC nie uwzględniają jednak zróżnicowania wyników w poszczególnych krajach. Zarówno w krajach o najwyższych jak i najniższych przeciętnych wynikach część populacji dorosłych osiąga bardzo niskie wyniki, ale istnieją także grupy o wysokich poziomach umiejętności. Przeciętnie w 22 badanych krajach OECD 16% ludności osiąga poziom umiejętności 1 lub poniżej (tj. bardzo niski poziom umiejętności) w zakresie rozumienia tekstu, a 12% poziom 4 lub 5 (tj. wysoki poziom umiejętności). W odniesieniu do kompetencji rozumowania matematycznego odsetki te wynoszą odpowiednio 19% i 13%. Kraje o niewielkim zróżnicowaniu wyników to Czechy, Słowacja, a także Korea, Cypr, Austria i Estonia. Kraje, w których obserwujemy względnie duże odsetki osób o wysokim poziomie umiejętności, ale jednocześnie duże odsetki osób – o niskim, to Kanada, Wielka Brytania, Stany Zjednoczone, Niemcy i Australia.

 

[kliknij wykres, aby go powiększyć]

PIAAC 2013 - wyniki

Rozkład wyników PIAAC w Polsce charakteryzuje się przede wszystkim dużym udziałem osób o niskim poziomie umiejętności: umiejętność rozumienia tekstu prawie jednej piątej populacji dorosłych oceniana jest na poziomie 1 lub poniżej, a w dziedzinie rozumowania matematycznego – blisko jednej czwartej. Niski poziom badanych kompetencji charakteryzuje więc w Polsce wyraźnie większy odsetek dorosłych, niż przeciętnie w krajach OECD. Jednocześnie grupa osób o poziomie umiejętności 4 lub 5 jest w Polsce relatywnie mniej liczna.

Materiały

Raport

  • Raport krajowy z badania PIAAC

Publikacje

  • Broszura - Umiejętności Polaków - wyniki PIAAC

 

Prezentacje

Prezentacje ekspertów IBE:

  • Umiejętności Polaków - wyniki Międzynarodowego Badania Kompetencji Osób Dorosłych PIAAC
  • Czym jest PIAAC
  • Kompetencje osób młodych
  • Komputer nieoswojony
  • Umiejętności Polaków dziś i 20 lat temu
  • Wyniki PIAAC w Polsce

 

Przydatne linki

Przydatne linki

Strona PIAAC na portalu OECD: http://skills.oecd.org/skillsoutlook.html
Uwaga: w wielu przypadkach wyniki badania PIAAC prezentowane są jako wyniki Survey of Adult Skills (SAS).

Informacje o badaniu PIAAC w innych krajach:

  • Australia: http://www.abs.gov.au/ausstats/abs@.nsf/mf/4228.0
  • Austria: http://www.statistik.at/web_de/statistiken/bildung_und_kultur/piaac/index.html
  • Cyprus: www.pi.ac.cy/pi/index.php?option=com_content&view=article&id=426
  • Estonia: http://www.hm.ee/index.php?0513467
  • Francja: http://www.insee.fr/fr/themes/document.asp?reg_id=0&ref_id=ip1467
  • Hiszpania: http://www.mecd.gob.es/inee/Ultimos_informes/PIAAC.html
  • Holandia: www.piaac.nl
  • Japan: http://www.nier.go.jp/04_kenkyu_annai/div03-shogai-piaac-pamph.html
  • Niemcy: http://www.gesis.org/en/piaac/piaac-home/
  • Stany Zjednoczone: http://piaacgateway.com/
  • Wielka Brytania: http://www.delni.gov.uk/international-survey-of-adult-skills
  • Włochy: http://www.isfol.it/

 

 

.

Zespoły, badania, ludzie

  • Międzynarodowe Badanie Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych
  • TALIS 2013

Raport podsumowujący projekt : „Entuzjaści edukacji”

 

raport podsumowujacy EE

Raport przedstawia główne wnioski ze zrealizowanego w latach 2010-2015 projektu badawczego „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”, a także rekomendacje dla dalszych zmian w edukacji.

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji

ROSE 2014 okadka mala

Prezentujemy piąty przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych Raport o stanie edukacji. Egzaminy zewnętrzne w polityce i praktyce edukacyjnej

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji 2013

Raport o stanie edukacji 2012

Raport o stanie edukacji 2011

Raport o stanie edukacji 2010

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...