BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Nauczyciele i rodzice chcą i powinni ze sobą rozmawiać. Ale jak?

Kontakt rodziców z nauczycielami to ważny element edukacji dzieci. Nowe badanie IBE pozwoli wyłonić najlepsze sposoby wspierania tej komunikacji i przedstawić je w formie praktycznych wskazówek dla szkół

.


Instytut Badań Edukacyjnych rozpoczął badanie jakościowe „Szkoła – rodzice – społeczność lokalna”. Badacze chcą sprawdzić między innymi, jak wygląda proces komunikacji między nauczycielami a rodzicami uczniów. Zamierzają dowiedzieć się, co utrudnia, a co ułatwia wymianę informacji i porozumienie. Dzięki temu będą w stanie wypracować katalog rozwiązań, dzięki którym szkoły będą mogły w jak najlepszy sposób komunikować się z rodzicami. Badanie obejmie studium szkół zlokalizowanych na wsiach.
–  Wydaje się, że kontakty rodziców z nauczycielami cechuje duża różnorodność: jedni rodzice są bardzo aktywni i włączają się w życie szkoły, inni bierni, często nieobecni nawet na wywiadówkach – mówi Karolina Malinowska z Zespołu Badań Nauczycieli IBE. – Ale nasze badanie jakościowe nie będzie diagnozą, będzie próbą wyłonienia i opisania najlepszych sposobów na komunikację nauczycieli i rodziców uczniów. Dobrze jest zadbać, aby ich wzajemne kontakty miały jak najlepszą jakość, cechowały się wzajemnym zrozumieniem i były dostosowane do potrzeb obydwu stron. Wybraliśmy szkoły podstawowe m.in. dlatego, że intensywność kontaktów na linii rodzice – szkoła jest na tym etapie edukacji największa.

Badacze przyjrzą się różnym formom kontaktów: zebraniom dla rodziców, spotkaniom indywidualnym, dziennikowi elektronicznemu, ogłoszeniom skierowanym do rodziców, czy też tradycyjnym kartkom wkładanym do zeszytów. – Zamierzamy też dowiedzieć się, na ile komunikacja między szkołą a rodzicami dotyczy tylko problemów, jest podejmowana głównie, gdy uczeń ma trudności w nauce – dodaje Karolina Malinowska. – Chcemy dowiedzieć się, czy rodzice dzieci, które nie sprawiają kłopotów, mają równie częsty kontakt z nauczycielami i rozmawiają np. o rozwijaniu ich talentów.
W tych samych szkołach i społecznościach lokalnych będzie też realizowany drugi komponent badania - dotyczący współpracy szkół z rodzicami i społecznością lokalną, który ma odpowiedzieć na pytania: jaką rolę szkoła pełni dziś w małych, wiejskich społecznościach, na ile szkoły są podmiotami zakorzenionymi społecznie i czy można je nazwać szkołami otwartymi. Badacze chcą dzięki temu pokazać przykłady szkół, które mogą służyć jako źródło inspiracji dla innych placówek w zakresie współpracy ze środowiskiem lokalnym.  
Projekt badawczy zakończy się w 2014 r.

Więcej informacji na stronie badania

Raport podsumowujący projekt : „Entuzjaści edukacji”

 

raport podsumowujacy EE

Raport przedstawia główne wnioski ze zrealizowanego w latach 2010-2015 projektu badawczego „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”, a także rekomendacje dla dalszych zmian w edukacji.

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji

ROSE 2014 okadka mala

Prezentujemy piąty przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych Raport o stanie edukacji. Egzaminy zewnętrzne w polityce i praktyce edukacyjnej

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji 2013

Raport o stanie edukacji 2012

Raport o stanie edukacji 2011

Raport o stanie edukacji 2010

logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...